ورود واکسن روتاویروس به برنامه ایمن‌سازی کشور تولید سالانه ۷۰ میلیارد نخ سیگار در کشور | اعتیاد در ۶ تا ۸ درصد مصرف‌کنندگان سیگار‌های الکترونیک ماجرای افشای اطلاعات بیماران در یکی از بیمارستان‌های مشهد چه بود؟ آیین نامه توزیع اینترنتی دارو ابلاغ شد عامل ضرب و شتم شهروندان در یک اتوبوس دستگیر شد کشف جسد خون‌آلود مرد جوان در بزرگراه نشت ۱۰ تن قیر مذاب از تانکر حمل قیر در شهرک عسکریه (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳)+ عکس دفاع معاون وزیر کار از وضعیت دستمزد کارگران | امیدواریم در طرح همسان‌سازی حقوق، حداقل حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی به ۹۰ درصد حقوق کارکنان برسد متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان و مستمری بگیران | دولت برای پرداخت بدهی تامین اجتماعی برنامه‌ریزی کرده است پیام مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی به مناسبت روز کارگر: مقام کارگر به فرموده رهبر معظم انقلاب دارای قداست است یک کشته و ۲ مصدوم بر اثر تصادف در جاده ماریان به زاک+عکس پلیس محموله ۲۴۷ کیلوگرمی حشیش در مشهد را کشف کرد (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) عامل ضرب و شتم شهروندان در یک اتوبوس شهری تهران دستگیر شد (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) علت تاخیر پرواز مشهد - تهران هواپیمایی چابهار چه بود؟ (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) وقتی مقتول خواست قاتلش اعدام نشود! خراسان‌رضوی رکورددار حوادث ترافیکی طی هفته گذشته کشف موادغذایی احتکارشده در کاشمر به ارزش بیش‌از ۴.۵ میلیارد ریال پیگیری دادستانی مشهد در خصوص حادثه غرق‌شدگی در یکی از استخرهای این کلانشهر چطور سطح هورمون شادی خود را افزایش دهیم؟
سرخط خبرها

امیکرون تارومار می‌کند دز سوم را بزنیم!

  • کد خبر: ۹۳۵۷۰
  • ۰۶ دی ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۲
امیکرون تارومار می‌کند دز سوم را بزنیم!
غلامرضا بنی‌اسدی - روزنامه‌نگار

هشدار! هشدار! هشدار! کرونا با سویه «امیکرون» دارد به تاخت می‌آید، خیلی پرشتاب‌تر از «دلتا» که مثل داس مرگ در مزرعه زندگی مردم نشست. این روز‌های آبی، ما را از سیه روز‌های سرخ غافل نکند که می‌تواند باز دوباره تقویم ما را سیاه کند. بدانیم که قدرت شیوع این سویه جدید هشت برابر دلتاست. در اشتباهی که برخی افراد در آن می‌دمند، ننشینیم.

می‌گویند قدرت مرگ ومیر این کرونا کمتر است؛ نه، از این خبر‌ها نیست. این را متخصصان و مسئولان دانشگاه علوم پزشکی مشهد می‌گویند و با عددورقم ثابت می‌کنند این به غفلت افتادن، به گورافتادن را درپی خواهد داشت. به واقعیت توجه کنیم که ما برای بستری بیماران کرونایی فقط ۳ هزار تخت داریم.

امیکرون، هم شیوعش هشت برابر دلتاست و هم زمانش کوتاه تر. این هم یعنی هجوم هم زمان هزاران نفر برای ۳ هزار تخت که معلوم نیست چندهزار نفر پشت در‌ها بمانند و تخت نداشته باشیم.

کسانی هم که کارشان به بستری می‌رسد، در انگلستان تقریبا از هر ۱۰ نفر یک نفر مرده اند، یعنی ۱۰ درصد بستری شده ها! جدی بگیریم این ماجرا را، چون جدی است. هرچه ما شوخی بگیریم، جدیتش بیشتر می‌شود. درست است که کادر درمان بسیار تجربه کسب کرده، اما چندبرابر آن فرسوده و خسته شده است.

نمی‌شود رعایت نکنیم و همه چیز را به دقیقه آخر و به فصل درمان وانهیم. وقتی خودمان به فکر خودمان نباشیم، حق نداریم از دیگران طلبکار باشیم. آنان که واکسن نزده اند، بدانند ده برابر واکسن زده‌ها در معرض خطرند، خطری که نه فقط جان که ایمانشان را هم هدف گرفته است. نهی قرآنی «ولا تلقوا بأیدیکم إلى التهلکه» نهی آشکار و به‌سان «امر» حکم واجب الاطاعت خداست. رعایت آن واجب شرعی است.

وقتی با نزدن واکسن خطر ده برابر بیشتر است، التزام به شیوه نامه‌های بهداشتی از زدن واکسن تا رعایت‌های تصریح شده در شیوه نامه‌ها واجب می‌شود. کمبود هم نیست، صف و انتظار طولانی هم نداریم، بلکه با هزار زحمت و تحمل مشقت، در اوضاع سخت تحریم‌ها واکسن تهیه شده است تا به راحتی در دسترس همگان باشد. زمان داریم، محل‌های تزریق فراوان و خدمات رایگان است؛ بی عقلی محض است پرهیز از واکسن زدن.

نتیجه اش هم در این دنیا یقه ما را می‌گیرد و هم در قیامت خواهد گرفت، به اضافه اینکه با رعایت نکردن‌ها و واکسن نزدن‌ها شاید در گرفتاری دیگران سهیم باشیم و قتلی به ناممان نوشته شود. توجه کنیم به این نکات و با خود و خلق خدا مهربان‌تر باشیم. الان فقط از ۲۰ درصد ظرفیت محل‌های تزریق استفاده می‌شود که اگر مراجعه کننده باشد، می‌توان امکانات و محل‌ها را تا پنج برابر افزایش داد.

دز سوم واکسن را هم که زدیم، باز نباید همه چیز را تمام شده بپنداریم که تزریق واکسن حتی دز سوم و رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی هم فقط «برای جلوگیری از شدت بیماری و کاهش بستری و مرگ ومیر است» نه به صفررساندن آن که در هیچ کجای جهان میسر نیست.

در همه کشورها، برای کاهش آمار مبتلایان حتما آمار واکسن زده‌ها باید افزایش پیدا کند. هیچ واکسنی هم «تک دز» نیست، بلکه دز دوم و سوم و حتی چهارم برای آن تعریف می‌شود. همه واکسن بزنند و ما نیز زودتر دز سوم را بزنیم، قبل از آنکه «اومیکرون» بساط مرگ را پهن کند. دز سوم به تأکید پزشکان مهم است، مهم است، مهم است.

ساده نگیریم که مرگ ساده انگاران را راحت‌تر شکار می‌کند. به حرف‌های بی مبنای سلامت ستیزان مخالف واکسن توجه نکنیم. به حکم عقل و شرع برای مراقبت از سلامتمان واکسن بزنیم و شیوه نامه‌ها را رعایت کنیم، قبل از آنکه دیر شود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->