آیا شبکه خبر ۲ صدا و سیما هک شد؟ + فیلم «عیسی بخشی» آخرین بازمانده بخشی‌های کرمانج خراسان شمالی درگذشت + علت فوت صداوسیما یکی از بهترین‌هایش را از دست داد فیلم‌‌های سینمایی امروز تلویزیون (جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) «لالایی» در شبکه نمایش خانگی | عمو پورنگ بازیگر شد سریال جدید «رخنه» درباره امنیتی‌ترین عملیات نفوذ + زمان پخش ماجرای عجیب آهنگ «تنهاترین عاشق» که به نام فریدون فروغی دست‌به‌دست می‌شود! + فیلم چرا تکرار «پایتخت ۶» پخش نمی‌شود؟ روایت پردیس پورعابدینی از سکانس ملاقات شرعی با شهاب حسینی در «گناه فرشته» + فیلم برگزاری گردهمایی کارشناسان روابط عمومی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان سراسر کشور در مشهد مقدس بازیگر فیلم سینمایی «اخراجی‌ها ۲»: روش تدریس تام‌کروز در «تاپ‌گان» متعلق به یک خلبان ایرانی است خانه انیمیشن UP در دنیای واقعی + فیلم و عکس معاون وزیر فرهنگ: سابقه ایران و عراق در حوزه فرهنگ و ارتباطات درخشان است درباره زنده یاد حسن حامد، نمایشنامه نویس و کارگردان فقید مشهدی| خاموشی در اوج درخشش کاش سریال بود! | درباره «مست عشق»، فیلم مهم حسن فتحی بازدید هیأت رسانه‌ای ایران از مؤسسه العلمین عراق + تصاویر ویژه‌برنامه «کوی محبت» در شب شهادت امام جعفر صادق (ع) + زمان پخش فیلم‌های سینمایی تلویزیون برای تعطیلات آخر هفته (۱۳، ۱۴ و ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) + زمان پخش و خلاصه داستان تعطیلی سینما‌های مشهد به مناسبت شهادت امام‌جعفر‌صادق‌(ع)
سرخط خبرها

آیین نقد کتاب «بانوی قرن؛ روایت داستانی از حاجیه خانم خدیجه طلعت» برگزار شد

  • کد خبر: ۹۳۵۹۶
  • ۰۶ دی ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۱
آیین نقد کتاب «بانوی قرن؛ روایت داستانی از حاجیه خانم خدیجه طلعت» برگزار شد
آیین نقد و بررسی کتاب «بانوی قرن: روایت داستانی از حاجیه خانم خدیجه طلعت، مادر شهیدان حسن، عباس و امیر اسماعیل‌زاده» باهدف پاسداشت مقام شامخ مادران معظم شهدا با حضور نویسنده کتاب و خانواده‌های معظم شهدا در مشهد برگزار شد.

به گزارش شهرآرانیوز - آیین نقد و بررسی کتاب «بانوی قرن: روایت داستانی از حاجیه خانم خدیجه طلعت، مادر شهیدان حسن، عباس و امیر اسماعیل‌زاده» باهدف پاسداشت مقام شامخ مادران معظم شهدا با حضور نویسنده کتاب و خانواده‌های معظم شهدا در مشهد برگزار شد. این کتاب به قلم سعیده زراعتکار و از سوی انتشارات روایت فتح در ۱۴۴ صفحه به تیراژ ۱۱۰۰ نسخه در سال ۱۳۹۹ به چاپ رسیده است.

آشنایی با زندگی مادر ۳ شهید

حجت‌الاسلام‌ و‌ المسلمین علی‌اکبر سبزیان، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی در این مراسم گفت: در آیین خوانش کتابی هستیم که به زندگی و ثبت خاطرات مادر سه شهید گران‌قدر دفاع مقدس پرداخته است. به طور قطع خوانش این اثر باعث آشنایی با زندگی مادری می‌شود که نمونه‌ای بارز از هزاران مادر شهید دوران دفاع مقدس است، مادرانی که درس صبر، ایثار و ازخودگذشتگی به ما می‌دهند.

او تأکید کرد: شهدای دوران دفاع مقدس به حق در مکتب و محضر مادرانی بزرگ شده‌اند که سوای ویژگی‌های فردی، سنگ بنای تربیت شهید را در جامعه به وجود آورده‌اند. مادرانی که چشم و چراغ این سرزمین هستند. مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی گفت: بی‌شک درک صحیح سعیده زراعتکار از ادبیات دفاع مقدس در کنار نگاه دقیق به زوایای زندگی شهیدان و کسانی که آنان را پرورش داده‌اند مانع از فراموشی رشادت‌ها و صبوری‌های این نسل می‌شود.

ثبت حماسه‌های همیشه جاوید دفاع مقدس

در ادامه مدیرکل حفظ آثار و ارزش‌های دفاع مقدس خراسان رضوی گفت: کتاب خوب بهترین یار، همدم، مونس و مخزن‌الاسرار زندگی بشر از ابتدا تا انتهاست و فرصتی شایسته برای ثبت و ضبط آنچه که می‌گذرد. در واقع کتاب بهترین ظرفیت برای به زنجیر کشیدن احساسات و خاطرات یک فرد و ملت است.

او تصریح کرد: خوشبختانه در حوزه ثبت حماسه‌های همیشه جاوید دفاع مقدس چه در خطوط مقدم جنگ و چه در حوزه خانواده‌های شهدای گران‌قدر جریان مثبت و مؤثری شروع شده است. نویسندگانی هستند که در این زمینه انجام وظیفه و دین خود را به شهدای هشت سال دفاع مقدس ادا می‌کنند.

حسینعلی یوسفعلی‌زاده با اشاره به اینکه در زمان جنگ نوزاد پسر را رزمنده و دختر را رزمنده‌پرور می‌خواندند، گفت: اگر چه رزمنده‌ها در خطوط اول جنگ هستند، اما رزمنده‌پرور‌ها با شعور دینی، همسران و پسران خود را از کانون خانواده خارج کرده و به جبهه‌های جنگ فرستاده‌اند تا افق بی‌نهایت خاک تا افلاک را طی کنند، به عبارتی در رسم زندگی شهدا نقش اول این حماسه را رزمنده‌پرور‌ها ایفا می‌کنند. کتاب «بانوی قرن» سیری در اعماق زندگی این شهیدان و مادرشان به عنوان کسانی است که روحیه حماسی و اراده قوی و آهنین را به نسل خود تزریق کرده‌اند.

به گفته او در هر میدانی نقش زنان اگر بیشتر از مردان نباشد کمتر نبوده است. خانواده، کشوری کوچک است که اگر به درستی هدایت شود کشور بزرگ هم سامان می‌گیرد و ضرباهنگ آبادانی آن باوجود همه تهاجمات فرهنگی دشمنان به قوت خود نواخته می‌شود و این به معنای «جهاد تبیین» در جامعه امروز است.

یوسفعلی‌زاده با اشاره به فرمایش رهبر معظم انقلاب مبنی بر اینکه تولیدات ادبی در حوزه دفاع مقدس دارای ظرفیت صدبرابری آنچه که موجود است، می‌باشد؛ از جامعه نویسندگان نوقلم و باتجربه دعوت کرد تا حماسه‌سازی جاودانه فرزندان رهبر کبیر انقلاب اسلامی، امام خمینی (ره) را همچنان و پیوسته ترویج دهند، چون این مهم برای جلوگیری از تحریف و فراموشی نیاز به تعهد، توجه و ترویج دارد.

آیین نقد کتاب «بانوی قرن؛ روایت داستانی از حاجیه خانم خدیجه طلعت» برگزار شد

اثری برای نسل جدید

حجت الاسلام و المسلمین محمدحسین ایزدی، رئیس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه خراسان رضوی نیز در این مراسم گفت: بیشترین کاربرد این آثار برای نسلی است که در آن دوران زندگی نکرده‌اند و در جریان علل و روند وضیعت ایران از ابتدا تاکنون نبوده‌اند.

او با اشاره به ویژگی‌های بارز خانواده‌های معظم شهدا، بیان کرد: یکی از خصایص مشترک خانواده‌های شهدا غیر از خدا ندیدن است که اگر این‌گونه نبود عزیزانشان را در راه شهادت هدیه نمی‌کردند. در واقع اینان الگو‌های موفق اسلامی در جامعه امروز هستند. حضرت زینب (س) بعد از واقعه عاشورا جمله معروف «ما رأیتُ الّا جمیلاً» را گفتند و بعد از شهادت عزیزانشان با صبر و شکیبایی فضای آن زمان را مدیریت کردند.

رئیس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه خراسان رضوی همچنین تأکید کرد: بدون شک اولین خصیصه مادران شهید ارتباط نزدیک آنان با خداوند است، ارتباطی که باعث عظمت و دوری انسان از ذلت و خواری می‌شود. دومین خصیصه داشتن بصیرت است، البته بصر با بصیر تفاوت دارد، بصر چشم گِل است که در مقابل چشم دل قرار دارد. اما آنچه که مهم است این مسئله است که نباید کور دل باشیم، زیرا چشم دل هرگز دروغ نمی‌گوید.

صبوری یک مادر در ۱۰۰ سال

در ادامه سعیده زراعتکار، نویسنده کتاب «بانوی قرن» درباره انگیزه خود برای نگارش کتاب «بانوی قرن» توضیح داد: در زمان نگارش کتاب «از مشهد تا کاخ صدام» بار‌ها از بانوی صبوری صحبت شد که در دوران دفاع مقدس در خطاب به فرزند خود گفته بود: «تا صدام را نکشی، برنگرد». این کتاب حاصل خاطرات صدساله مادری است که راوی عینی داستان‌های واقعی تاریخ ایران از قانون اجباری کشف حجاب در زمان پهلوی اول تا به امروز است و خوشحالم پیش از آنکه به سوگ این مادر صبور بنشینیم سعادت ثبت و ضبط خاطرات ایشان را در مدت یک سال‌و‌نیم داشته‌ام.

زراعتکار علت نام‌گذاری عنوان «بانوی قرن» بر روی کتاب را روایتگری و صبوری این مادر در طول صد سال زندگی ارزشمندش خواند.


آیین خوانش و معرفی کتاب «شرحی بر حدیث ولایت: فرآیند انقلاب اسلامی»

رونمایی از کتاب «علم دینی» در مشهد

گزارشی از مراسم رونمایی دو کتاب رضوی در مشهد | گوهر شعر رضوی در آیینه رضوان

کتاب «عقیله» هم زمان با میلاد حضرت زینب (س) در مشهد رونمایی شد


 

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->