آیا شبکه خبر ۲ صدا و سیما هک شد؟ + فیلم «عیسی بخشی» آخرین بازمانده بخشی‌های کرمانج خراسان شمالی درگذشت + علت فوت صداوسیما یکی از بهترین‌هایش را از دست داد فیلم‌‌های سینمایی امروز تلویزیون (جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) «لالایی» در شبکه نمایش خانگی | عمو پورنگ بازیگر شد سریال جدید «رخنه» درباره امنیتی‌ترین عملیات نفوذ + زمان پخش ماجرای عجیب آهنگ «تنهاترین عاشق» که به نام فریدون فروغی دست‌به‌دست می‌شود! + فیلم چرا تکرار «پایتخت ۶» پخش نمی‌شود؟ روایت پردیس پورعابدینی از سکانس ملاقات شرعی با شهاب حسینی در «گناه فرشته» + فیلم برگزاری گردهمایی کارشناسان روابط عمومی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان سراسر کشور در مشهد مقدس بازیگر فیلم سینمایی «اخراجی‌ها ۲»: روش تدریس تام‌کروز در «تاپ‌گان» متعلق به یک خلبان ایرانی است خانه انیمیشن UP در دنیای واقعی + فیلم و عکس معاون وزیر فرهنگ: سابقه ایران و عراق در حوزه فرهنگ و ارتباطات درخشان است درباره زنده یاد حسن حامد، نمایشنامه نویس و کارگردان فقید مشهدی| خاموشی در اوج درخشش کاش سریال بود! | درباره «مست عشق»، فیلم مهم حسن فتحی بازدید هیأت رسانه‌ای ایران از مؤسسه العلمین عراق + تصاویر ویژه‌برنامه «کوی محبت» در شب شهادت امام جعفر صادق (ع) + زمان پخش فیلم‌های سینمایی تلویزیون برای تعطیلات آخر هفته (۱۳، ۱۴ و ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) + زمان پخش و خلاصه داستان تعطیلی سینما‌های مشهد به مناسبت شهادت امام‌جعفر‌صادق‌(ع)
سرخط خبرها

نخستین جشن امضای کتاب «تنها گریه کن» در مشهد برگزار شد

  • کد خبر: ۹۳۳۲۵
  • ۰۴ دی ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۲
نخستین جشن امضای کتاب «تنها گریه کن» در مشهد برگزار شد
«تنها گریه کن» اثر اکرم اسلامی را انتشارات «حماسه یاران» چاپ و منتشر کرده است. این کتاب روایت زندگی اشرف‌السادات منتظری مادر شهید «محمد معماریان» را به رشته تحریر در‌آورده و کوشیده است تا تصویری کوتاه و مختصر از یک عمر زندگی، ولایت‌پذیری و فرمان برداری زنی را نمایش دهد که در تاریخ انقلاب رشد کرد و اثرگذار شد.

سیده ریحانه موسوی | شهرآرانیوز - «با شوق و عطش، این کتاب شگفتی‌ساز را خواندم و چشم و دل را شستشو دادم. همه چیز در این کتاب، عالی است؛ روایت، عالی؛ راوی، عالی؛ نگارش، عالی؛ سلیقه تدوین و گردآوری، عالی، و شهید و نگاه مرحمت سالار شهیدان به او و مادرش در نهایت علوّ و رفعت .. هیچ سرمایه معنوی برای کشور و ملت و انقلاب برتر از این‌ها نیست. سرمایه باارزش دیگر، قدرت نگارش لطیف و گویایی است که این ماجرای عاشقانه مادرانه به آن نیاز داشت.» این عبارات تقریظ رهبر معظم انقلاب بر کتاب «تن‌ها گریه کن» است که در تاریخ ۱۰ اسفند ۱۳۹۹ منتشر شد.

«تنها گریه کن» اثر اکرم اسلامی را انتشارات «حماسه یاران» چاپ و منتشر کرده است. این کتاب روایت زندگی اشرف‌السادات منتظری مادر شهید «محمد معماریان» را به رشته تحریر در‌آورده و کوشیده است تا تصویری کوتاه و مختصر از یک عمر زندگی، ولایت‌پذیری و فرمان برداری زنی را نمایش دهد که در تاریخ انقلاب رشد کرد و اثرگذار شد.
اولین مراسم امضای این کتاب عصر روز پنجشنبه با حضور اکرم اسلامی نویسنده این اثر، هاشم دائمی عضو شورای اسلامی شهر مشهد، همسر شهید مدافع حرم مصطفی عارفی و نویسنده کتاب «رویای بیداری»، محسن ذوالفقاری نویسنده کتاب «تشکیلات بهشتی» و احمد منصوب نقاش حوزه دفاع مقدس در شعبه سه پاتوق کتاب مشهد برگزار شد.

اثری برای مادر شهید

نخستین جشن امضای کتاب «تنها گریه کن» در مشهد برگزار شد

اکرم اسلامی، با اشاره به اینکه پایه اصلی و ستون محکم تدوین این کتاب اشرف‌السادات منتظری، مادر شهید «محمد معماریان» بود گفت: مقدمه کتاب را با این جمله آغاز کردم که سردار حسین کاجی، فرمانده پیشکسوت در دوران جنگ تحمیلی به من گفت، حتی اگر این کتاب را ننویسی حتما به دیدار مادر این شهید برو.

وی ادامه داد: حضور این عزیزان و تنفس ما در فضایی که آن‌ها نفس می‌کشند، اتفاقی را در زندگی تک تک ما رقم می‌زند که از باب اتصال به عالم غیب و اعتقادی که ما به این موضوع داریم کار خود را می‌کند، که این موضوع در مورد کتاب «تن‌ها گریه کن» برایم بدیهی و روشن شد.

اکرم اسلامی، با بیان اینکه محوریت کتاب شهید «محمد معماریان» نیست بلکه مادر شهید است توضیح داد: ما در ابتدا با دختربچه‌ای پرانرژی روبه‌رو هستیم که با گذر زمان مانند تمام افراد معمولی در یک خانواده متوسط زندگی می‌کند، اما در مسیر زندگی اتفاقاتی برایش پیش می‌آید که شاید یکی از آن اتفاقات برای خسته شدن بسیاری از آدم‌ها از زندگی کافی باشد، اما این شخص این گونه نیست و تمام مشکلات را پشت سر می‌گذارد و روند زندگی او رو به‌رشد است.
او در ادامه گفت: دختربچه معمولی قصه ما ازدواج می‌کند و برای فرزندانش مشکلاتی پیش می‌آید، در کمک کردن به خانواده برای از سر گذراندن مشکلات بسیار محکم، صبور، مقاوم و چاره‌ساز است. در این کتاب رشد شخصیت این فرد، خصوصا در زمان تصمیم‌گیری‌ها، به‌وضوح دیده می‌شود.

مجاهدت زنانه

این نویسنده با بیان اینکه در پایان کتاب شخصیت قصه ما یک زن مجاهد است گفت: بعد از شهادت این شهید، ما مجبور شدیم نگارش کتاب را متوقف کنیم و افزود: قصه این زندگی تمام نشده است و مادر این شهید می‌گوید، راه همچنان همان راه است. این زن در دوران جوانی، خود به مسائل انقلاب ورود می‌کند و جریان‌ساز مبارزات می‌شود، زمانی که همسرش در جبهه بوده او پسر نوجوان خود را نیز راهی نبرد می‌کند.

ماجرای عاشقانه یک مادراو همچنین بیان کرد: این مادر از مردان همسایه نیز درخواست می‌کند در خط مقدم و یا پشت جبهه حضور پیدا کنند. ما به عنوان فرزندان دهه ۶۰، این اتفاقات را فقط در فیلم‌ها دیده و در کتاب‌ها خوانده‌ایم.

اسلامی نکته مهم همه این اتفاقات را احساس تکلیف مادر این شهید بعد از ۴۰ سال خدمت در این حوزه دانست و بیان کرد: این بانو در هیچ جریانی مطالبه‌گر نیست، در جامعه رشد یافته و براساس مشاهداتش، تصمیم درست گرفته است.

این نویسنده درباره دلیل انتخاب نام این کتاب نیز بیان کرد: نام کتاب بر اساس خواسته شهید معماریان از مادر خود انتخاب شد. در آخرین دیدار این مادر و فرزند، محمد ابراز می‌کند در رفتن من برگشتی وجود ندارد و این آخرین دیدار ماست. من نمی‌توانم از شما بخواهم که گریه و بی‌تابی نکنید، اما از شما می‌خواهم در خلوت خود تنها گریه کنید، تا مبادا دشمن فکر کند از تصمیم خود نا‌راضی هستید.

او درباره عکس جلد کتاب نیز گفت: شال سبز روی جلد هدیه شهید معماریان به مادرش است، آن هم بعد از اتفاقی که برای او می‌افتد و پایش آسیب می‌بیند.

محسن ذوالفقاری، نویسنده کتاب «تشکیلات بهشتی» نیز در این مراسم درباره شخصیت مادر شهید در کتاب «تن‌ها گریه کن» با بیان اینکه این مادر نماد مادری است که تمام زندگی‌اش صرف تشکیلات شده است و خانه خود را پایگاه بسیج کرده است، گفت: افراد در این خانه با محوریت خدا گرد هم جمع می‌شوند که نتیجه کتاب «تشکیلات بهشتی» نیز همین نکته است که تمام فعالیت‌های تشکیلاتی باید در محوریت خدا باشد تا به سرانجام برسد.
او ادامه داد: نکته‌ای که در اقدامات تشکیلات بسیار مؤثر است این است که، رهبران تشکیلات بسیج مانند این مادر شهید خود نیز کار کنند و فعالیت داشته باشند. کتاب «تشکیلات بهشتی» به موضوع تشکیلات از منظر شهید بهشتی می‌پردازد.

اهمیت برگزاری رویداد‌های فرهنگی در مشهد

در حاشیه این رویداد هاشم دائمی، رئیس کمیسیون حقوقی و نظارت شورای اسلامی شهر مشهد مقدس در گفتگو با شهرآرا درباره اهمیت برگزاری این‌گونه رویداد‌ها در مشهد گفت: اتفاقات فرهنگی متعددی در سطح کشور و شهر‌های مذهبی مانند مشهد رخ می‌دهد، اما متأسفانه به دلیل برنامه‌ریزی نکردن در این رویداد‌ها و همچنین شناسایی نکردن این‌گونه فعالیت‌های فرهنگی، مردم آنچنان که باید با این ارزش‌ها آشنا نمی‌شوند.

او در ادامه بیان کرد: برای آثار فاخر مانند کتاب «تنها گریه کن»، باید رویداد‌های فرهنگی از این دست برگزار شود، اما در بخش خصوصی محدودیت‌هایی وجود دارد، به عنوان مثال در این مراسم محدودیت مکانی وجود داشت و بسیاری از افرادی که علاقه‌مند به حضور در این مراسم و استفاده از محتوای آن بودند، ناکام ماندند.

هاشم دائمی در توضیح اقدامات مجموعه مدیریت شهری برای حمایت از این رویداد‌ها مطرح کرد: حداقل کاری که این مجموعه می‌تواند انجام دهد، در اختیار قرار دادن فضا‌های فرهنگی است، تا بخش خصوصی نیز که در کار فرهنگی انجام وظیفه می‌کند، بتواند حضور بهتری داشته باشد و آن رویداد بهتر و شایسته‌تر برگزار شود.

نگاه اقتصادمحور به فرهنگ

او همچنین با اشاره به فقدان موقعیت‌های فرهنگی در شهر مشهد و شهر‌های بزرگ اظهار کرد: نظیر مجموعه «پاتوق کتاب» در سطح کشور بسیار کم است، زیرا همکاری‌های لازم در این باره انجام نمی‌گیرد، نگاه ما به موقعیت‌ها و فضا‌های فرهنگی نگاهی اقتصادمحور است.

دائمی همچنین ادامه داد: اکنون با این مسئله روبه‌رو هستیم که مدیریت شهری نگاهی اقتصادی به بخش خصوصی دارد و مانند یک بنگاه اقتصادی به آن می‌نگرد که از این نظر برای کارشناسی بسیاری از موقعیت‌هایی که استعداد تبدیل به یک فضای فرهنگی را دارند، بسیار سخت‌گیرانه عمل می‌کند. وی اظهار کرد: ما فضا‌های فرهنگی بسیار فاخری در سطح مشهد داریم که باید آن‌ها را شناسایی کنیم و در اختیار بخش فرهنگی خصوصی قرار دهیم، تا هم سرانه مطالعه کتاب و اشتیاق مردم به مباحث فرهنگی افزایش یابد و هم بتوانیم یک جامعه عالم‌محور داشته باشیم.

دائمی، همچنین درباره برنامه‌های مدیریت شهری به مناسبت سالروز شهادت سردار شهید قاسم سلیمانی گفت: با توجه به موضوع ویروس کرونا در سراسر کشور، با رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی برنامه‌های بسیار متنوعی در نظر گرفته شده که برگزاری همایش‌ها و رویداد‌های فرهنگی فاخر مانند نام‌گذاری مجموعه‌ها، تقاطع‌ها و بولوار‌ها، تندیس‌های مربوط به این شهید و رو‌نمایی از کتاب‌هایی در‌این‌باره را شامل می‌شود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->