پلمب یک رستوران و ۲ فست فود در محدوده هاشمیه مشهد (۱۰فروردین۱۴۰۳) انتقاد یک فعال کارگری به لایحه تغییر قانون تعیین دستمزد کارگران| لایحه بر مبنای اصل سه جانبه گرایی نیست نحوه دریافت گوشت تنظیم بازار مورد نیاز هیئات مذهبی اعلام شد (۱۰ فروردین ۱۴۰۳) کشف و معدوم سازی ۲۹ تن مواد غذایی فاسد در مشهد (۱۰ فروردین ۱۴۰۳) با مشارکت اوقاف زمین نهضت مسکن برای ۲ شهر خراسان رضوی فراهم شد ادامه نگرانی‌ها از وضعیت ذخایر آبی سد‌ها در شروع سال ۱۴۰۳ + جدول کاهش زمان تحویل کارت سوخت از یک ماه به یک هفته لایحه اصلاح قانون کار برای تعیین مزد کارگران به هیات دولت می‌رود (۱۰ فروردین ۱۴۰۳) پیدا شدن گوشت الاغ در یکی از هتل‌های اطراف حرم مطهر رضوی برنامه افزایش ظرفیت تولید روزانه پارس در سال جدید بیش از ۹۰ تن تخم مرغ غیر بهداشتی در شهرستان مشهد کشف و توقیف شد کم فروشی یک نانوایی در مشهد را به پلمب کشاند (۹ فروردین۱۴۰۳) جزئیات افزایش ضریب حقوق کارمندان و بازنشستگان دولت در سال ۱۴۰۳ + جدول ۴۲ واحد گرانفروش و متخلف در مشهد پلمب شدند (۹ فروردین ۱۴۰۲) آغاز حراج‌های خرده‌فروشی اموال تملیکی از ۱۴ فروردین ۱۴۰۳ حقوق ورودی تلفن همراه بالای ۶۰۰ دلار مشخص شد تعریف ۱۶ پروژه برای تامین آب شرب مشهد در سال جدید | اختصاص بیش از ۴ هزار میلیارد تومان برای این پروژه‌ها مالیات بر ارزش افزوده رسما ۱۰ درصد شد! (۸ فروردین ۱۴۰۳) مصرف بنزین دوباره اوج گرفت (۸ فروردین ۱۴۰۳) اعمال افزایش حقوق بازنشستگان از فروردین + ویدئو ۲ کافی شاپ به دلیل تخلفات صنفی در مشهد پلمب شد (۸ فروردین ۱۴۰۳)  ۲۲ مرکز متخلف در خراسان رضوی پلمب شد  نگرانی طلافروشان از گرایش مردم به خرید طلای مستعمل رشد ۳ درصدی بورس در اولین هفته کاری سال جدید (۸ فروردین ۱۴۰۳) وزیر اقتصاد: دولت با افزایش ۱۰۰ هزار میلیاردی بار مالیاتی بودجه توسط مجلس مخالف است آخرین قیمت گوشی‌های روز در بازار | آیفون ۱۳ حداقل ۴۰ میلیون تومان شد + جدول (۸ فروردین ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

انجام آزمایشات طب کار در منزل و محل کار با هومکا

  • کد خبر: ۹۴۲۳۵
  • ۱۱ دی ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۵
انجام آزمایشات طب کار در منزل و محل کار با هومکا
به مجموعه آزمایشات و معایناتی که سلامت جسمی، روانی و اجتماعی متقاضیان و یا کارکنان را ارزیابی می‌کند، آزمایش طب کار گفته می‌شود.

گزارش آگهی

اگر در حال سپری کردن فرآیند استخدام و عبور از فیلترهای استخدامی باشید، حتماً اصطلاح آزمایش طب کار را نیز شنیده‌اید و یا اینکه بعد از استخدام تحت ‌عنوان آزمایشات ادواری، ازمایشات برگشت به کار و تطابق کار با آن مواجه خواهید شد.

شما برای استخدام در یک ارگان یا سازمان لازم است چندین فرم بلندبالا را تکمیل کنید، جز این فرم‌ها باید نتایج آزمایشات و معاینات بخصوصی را نیز جهت استخدام ارائه دهید. بنابراین به مجموعه آزمایشات و معایناتی که سلامت جسمی، روانی و اجتماعی متقاضیان و یا کارکنان را ارزیابی می‌کند، آزمایش طب کار گفته می‌شود.

آزمایش طب کار چیست؟

آزمایش طب کار مجموعه اقدامات الزامی و ضروری برای بررسی شرایط سلامت کارکنان و متقاضیان است. این آزمایشات با هدف تعیین شغل متناسب با شرایط فرد و محیط کار صورت می‌گیرد. آزمایشات طب کار به پیش‌گیری، تشخیص، بررسی، کنترل و درمان بیماری و عوامل آسیب‌زا می‌پردازد. کارفرما موظف است که سلامت کارکنان خود را تضمین کند و محیط کاری عاری از ‌خطر را فراهم کند. به همین دلیل این آزمایشات جهت آگاهی از سلامت کارکنان انجام می‌شود.

آزمایش طب کار

هدف از انجام آزمایش طب کار چیست؟

هدف اصلی انجام آزمایش طب کار بررسی کردن شرایط روانی و جسمانی متقاضیان با نوع شرایط کار است. پیش از اینکه فرد مشغول به کار شود متناسب با رده شغلی خود باید آزمایشات بخصوصی را انجام دهد. حال این آزمایش چه زمانی به کار می‌آید؟ زمانی که فرد بیمار شده یا دچار آسیب‌دیدگی شود پزشک متخصص با دسترسی به مدارک موجود از آزمایشات طب کار می‌تواند به‌راحتی متوجه شود که آیا مشکل پیش‌آمده ناشی از کار بوده یا خیر!

خوبی دیگری نیز در آزمایش طب کار نهفته است و آن این است که اگر حین آزمایش پزشک متوجه بیمار بودن یا درگیری فرد به یک اختلال بخصوص باشد، خیلی سریع‌تر می‌توان بیماری و اختلال را درمان و کنترل نمود. مزیت دیگر آزمایش طب کار این است که کارکنان و یا کارفرما خیلی راحت‌تر می‌تواند از خود در مراجع قانونی دفاع کند. مدرک حاصل از آزمایش طب کار برای زمانی که کارکنان حین انجام‌وظیفه و دچار حادثه و بیماری می‌شوند، یک راه‌حل خیلی خوب خواهد بود. با ارائه مدرک می‌توان اثبات کرد که فرد پیش از شروع فعالیت در سلامت بوده و حین کار دچار آسیب و بیماری شده است.

انواع آزمایشات طب کار

آزمایشات طب کار با هدف‌های مختلفی انجام می‌شود. بر اساس هدف، این آزمایشات به موارد زیر تقسیم‌بندی می‌شوند.

  • آزمایشات بدو استخدام
  • چکاپ ادواری
  • معاینات تطابق و بازگشت به کار
  • معاینات بازنشستگی طب کار

آزمایشات بدو استخدام

این آزمایشات مرحله نهایی روند استخدام در یک شغل است. زمانی که شما برای استخدام اقدام می‌کنید، قبل از نهایی شدن استخدامتان و شروع به کار در یک ارگان خصوصی یا دولتی باید حتماً آزمایش‌هایی با عنوان آزمایش طب کار یا آزمایشات بدو استخدام انجام دهید. طبق ماده 90 قانون تأمین اجتماعی تمام افرادی که قصد استخدام و اشتغال در یک رده شغلی را دارند موظف هستند که طبق قوانین کار آزمایش طب کار را انجام دهند. هزینه انجام این آزمایشات بر عهده کارفرما است.

چکاپ ادواری

در برخی از سازمان‌ها و ارگان‌ها لازم است که کارمندان و کارکنان با هر رده شغلی در سال یا هر چند ماه یک‌بار به صورت دوره‌ای آزمایش طب کار را تکرار کنند که آن را بیشتر تحت عنوان چکاپ ادواری می‌شناسیم. البته چکاپ ادواری تنها یک جزء از آزمایش طب کار بشمار می‌رود. مطابق با قانون کار در ماده 92 قانون کار آمده که انجام معاینات دوره‌ای اجباری و ضروری است. این قانون دو تبصره را شامل می‌شود و حداقل یک‌بار در سال باید در مرکز درمانی مورد تائید انجام بگیرد.

تفاوتی ندارد که بیماران در آزمایش نخست در چه سطح از سلامت جسمانی و روانی باشند باید مجدداً این آزمایش را تکرار کنند. انجام این آزمایش کمک می‌کند که در صورت بروز مشکل جسمانی حین خدمت پزشک خیلی سریع‌تر متوجه موضوع شده و درمان را برای بیمار شروع کند، ضمن اینکه تشخیص زودهنگام هزینه و کنترل درمان را راحت‌تر می‌کند. یکی دیگر از مزیت‌های این آزمایش نیز پیشگیری از شیوع و ایمن کردن افراد دیگر نسبت به فرد مبتلا است.

معاینات تطابق و بازگشت به کار

این آزمایش زمانی انجام می‌گیرد که فرد دچار حادثه و بیماری شده، برای مدتی در محل کار حاضر نشده و مجدداً قصد بازگشت به محل کار را دارد. در چنین مواردی پزشک مورد اعتماد با معاینه دقیق می‌تواند تشخیص به بازگشت و عدم بازگشت فرد به محل کار بدهد.

معاینات بازنشستگی طب کار

هنگام خروج از کار و زمانی که پروسه خدمت شما در یک رده شغلی به پایان می‌رسد، این معاینات را انجام خواهید داد. اگر محیط کار شما عوامل زیان‌آور زیادی داشته باشند این معاینه کمک می‌کند که پزشک بفهمد شما حین خدمت چقدر دچار آسیب شده‌اید.

آزمایشات بدو استخدام

آزمایش طب کار شامل چه مواردی است؟

  • معاینات مرتبط با اندام

اولین بخش آزمایش طب کار این است که پزشک متخصص اندام و سلامت ظاهری فرد را موردبررسی قرار می‌دهد. در این مرحله از فرد متقاضی کار در ارتباط با سوابق پزشکی و بیماری‌هایی که سابقاً به آن مبتلا شده  است سوال می‌پرسند. در برخی از مشاغل تست‌های سلامت جسمانی سخت‌گیرانه‌تر و خاص‌تر است که از میانشان می‌توان به آتش‌نشانی و خلبانی اشاره کرد.

  • آزمایش خون

آزمایش خون یکی از بخش‌های آزمایش طب کار بشمار می‌رود. بنابراین شما ضمن انجام برخی از تست‌ها و آزمایشات دیگر باید آزمایش خون نیز بدهید. نتیجه این آزمایش نشان می‌دهد که شما به لحاظ جسمانی چقدر آمادگی فعالیت در شغل بخصوص را دارید و در صورت شروع به فعالیت چه تغییرات احتمالی در شما رخ می‌دهد. در آزمایش خون موارد زیر آورده شده است:

  • آزمایش شمارش سلول‌های خونی (CBC) که شامل فاکتورهای مختلفی است. مثل: شمارش تعداد گلبول‌های قرمز (RBC)، گلبول‌های سفید (WBC)، هموگلوبین (Hb)، آزمایش شمارش پلاکت (Plt) و آزمایش هماتوکریت (HCT)
  • آزمایش قند خون ناشتا (FBS)
  • آزمایش متوسط قند خون سه‌ماهه (HgbA1c)
  • بررسی نیتروژن اوره خون (BUN)
  • اندازه‌گیری کراتینین خون (Cr)
  • اندازه‌گیری کلسترول خون (Cholestrol) شامل کلسترول بد (LDL) و کلسترول خوب (HDL)
  • اندازه‌گیری تری گلیسیرید (TG)
  • آنزیم‌های کبدی (SGOT، SGPT)
  • آزمایش هپاتیت شامل آنتی‌بادی هپاتیت ب (HbsAb)، هپاتیت ب (HbSAg)، هپاتیت سی (HCV)، ایدز (HIV) و آزمایش اعتیاد.

آزمایش خون تنها در زمان استخدام انجام نمی‌شود و می‌تواند یکی از چکاپ‌های ادواری نیز باشد. در آزمایش طب کار هر شغل ممکن است فاکتورهای آزمایشی آزمایش خون متفاوت باشند، اما به‌صورت کلی در بیشتر آزمایشات خون طب کار همه فاکتورها موردبررسی قرار می‌گیرند.

  • آزمایش ادرار

این آزمایش معمولاً برای اطلاع از اینکه فرد اعتیاد به مواد مخدر دارد یا خیر انجام می‌گیرد. ضمن اینکه با انجام آزمایش ادرار معتاد بودن یا نبودن فرد مشخص می‌شود، می‌توان با پاسخ آن متوجه شد که فرد مبتلا به دیابت، بیماری‌های کبدی و کیلوی هست یا خیر.

  • نوار قلب

گرفتن نوار قلب از متقاضیان کار که بالای 35 سال سن دارند ضروری است و رده‌های سنی پایین‌تر مجبور به انجام آن نیستند. نوار قلب به پزشک کمک می‌کند که تشخیص دهد فرد دچار اختلالات قلبی، تنگی نفس یا دیگر بیماری‌های قلبی هست یا خیر.

  • معاینات بینایی‌سنجی

در آزمایش طب کار فرد به لحاظ میدان دید، تیزبینی، دید رنگ و دید عمق مورد آزمایش قرار می‌گیرد. در صورت وجود هرگونه مشکل بینایی فرد می‌تواند مراحل درمان را شروع کند، چراکه در بیشتر موارد مشکلات بینایی قابل‌درمان هستند.

  • شنوایی‌سنجی

این تست معمولاً در مشاغلی انجام می‌گیرد که سروصدای زیادی دارد. با انجام تست شنوایی‌سنجی می‌توان خیلی زودتر مشکلات شنوایی را در افراد تشخیص داد  و آن را درمان کرد.

  • اسپیرومتری

این آزمایش برای تعیین حجم ریه و مشکلات تنفسی انجام می‌گیرد. درصورتی‌که فرد دچار برونشیت، آسم و دیگر بیماری‌های تنفسی حاد و مزمن باشد با انجام این تست پزشک می‌تواند به مشکل پی ببرد. این آزمایش خصوصاً در مشاغلی که با مواد شیمیایی سروکار دارند بسیار حائز اهمیت است.

آزمایشات طب کار

هزینه آزمایش طب کار

یکی از سوالات متداولی که در ارتباط با انجام آزمایشات طب کار مطرح می‌شود، هزینه آن است. هزینه آزمایش طب کار بر عهده کارفرماست اما در بیشتر موارد تمام هزینه آزمایش را خود متقاضی پرداخت می‌کند و از این بابت کارفرما مسئولیتی قبول نمی‌کند.

آزمایش طب کار در منزل با هومکا

اگر توسط هومکا خدمات و معاینات طب کار را انجام دهید، حدوداً 180 هزار تومان هزینه پرداخت خواهید کرد. هزینه آزمایش باید توجه به تعداد نفرات متغیر خواهد بود و ممکن است کمتر از این مبلغ باشد. برای انجام آزمایش طب کار و دریافت مشاوره آزمایش شما می‌توانید با شماره 91025595-021 هومکا تماس بگیرید و یا به وبسایت هومکا به آدرس www.homeca.ir مراجعه نمایید.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->