برد سخت خیبر در مشهد+ فیلم مالکیت بانک‌های دولتی برای پرسپولیس و استقلال دردسرساز می‌شود؟+ ویدئو شوک به فوتبال ایران| بازیکن خارجی استقلال هپاتیت دارد! شکایت ارسلان مطهری از علی خطیر گل محمدی و مجیدی مربیگری در تیم امید ایران را قبول نکردند قایدی گلش را به طارمی تقدیم کرد جوانگرایی در تیم ملی فقط در حد حرف| قلعه‌نویی ریسک نمی‌کند جانشین تن هاخ کیست؟ | شیاطین در گلهٔ گرگ‌ها نتیجه و ویدیو خلاصه بازی برزیل و اسپانیا| درگیری در بازی دوستانه نتیجه و ویدیو خلاصه بازی آلمان و هلند| ناگلزمن حریف می‌طلبد نتیجه و ویدیو خلاصه بازی انگلیس و بلژیک| تساوی لحظه آخری! ویدیو گل اورونوف، بازیکن پرسپولیس با لباس ازبکستان نتیجه بازی ایران و ترکمنستان+ ویدیو گل(۷ فروردین ۱۴۰۳)| ضعیف و شکننده بردیم! ویدیو خلاصه بازی ایران و ترکمنستان(۷ فروردین ۱۴۰۳) احتمال جدایی ستاره پرسپولیس قوت گرفت فداکاری باهویی برای پرسپولیسی‌ها بارگشت احتمالی مهدوی‌کیا به ایران ایجنت سرمربی مطرح عوض شد! پخش زنده بازی ایران و ترکمنستان (۷ فروردین ۱۴۰۳) + تماشای آنلاین حضور لیگ برتری‌ها و لژیونرها در جام فوتسال رمضان مشهد زنان هاکی ایران همچنان می‌تازند
سرخط خبرها

جهابنخش: همه در تیم ملی کاپیتان هستند

  • کد خبر: ۹۴۲۹۳
  • ۱۲ دی ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۳
جهابنخش: همه در تیم ملی کاپیتان هستند
علیرضا جهابنخش که اکنون در باشگاه فاینورد هلند بازی می‌کند براین باور است که همه بازیکنان در تیم ملی نقش کاپیتان را بازی می‌کنند.

گروه ورزش|شهرآرانیوز، علیرضا جهانبخش نیم‌فصل را در فاینورد سپری کرد و در این مدت بازی‌های تأثیرگذاری نیز برای تیم ملی انجام داد. حالا که علیرضا به تعطیلات رفته تا کنار خانواده کمی استراحت کند، بهترین زمان ممکن بود تا با او درباره بازگشت به لیگ هلند، تیم ملی، اتفاقاتی که برای مهدی طارمی رخ داد، شایعه جذب استقلال و پرسپولیس از آسیا و البته بستن بازوبند کاپیتانی تیم ملی صحبت کنیم. او مثل همیشه منطقی به سؤال‌ها پاسخ داد و البته در مورد ماجرای طارمی از جلسه یک ساعته‌ای گفت که او، کریم انصاری‌فرد و احسان حاجی‌صفی با اسکوچیچ برگزار کردند تا او را برای پایان سوءتفاهم‌ها با مهدی طارمی راضی کنند. جهانبخش همچنین از تصمیم خود برای بازگشت به لیگ هلند دفاع می‌کند و معتقد است یکی از بهترین تصمیم‌های فوتبالی خود را گرفته است.



اول از همه دوست دارم درباره بازگشت به لیگ هلند صحبت کنی و اینکه آیا شرایط همان‌طور که می‌خواستی پیش رفت یا نه؟

خدا را شکر خوب بود. من یک مقدار دیر به تیم اضافه شدم و بخش زیادی از تمرینات پیش‌فصل را از دست دادم، اما تلاش کردم خودم را به سایر بازیکنان برسانم. دیدار‌های فاینورد در پلی‌آف کنفرانس لیگ هم برای من مانند رقابت‌های تدارکاتی بود و کمک کرد تا در شرایط بازی قرار بگیرم. البته در کل از خودم بیشتر انتظار داشتم، اما هر چه از بازی‌ها گذشت، با محیط جدید و باشگاه و بازیکنان بیشتر وفق پیدا کردم و رفته رفته بهتر شدم. از نظر بدنی و فنی هم در شرایط مناسبی قرار دارم و در مسیری خوب هستم. بخصوص این اواخر که بازی به بازی بهتر شدم و سرمربی هم از من رضایت کامل داشت.

البته اگر تیر دروازه مانع نمی‌شد، می‌توانستی چندین گل هم به ثمر برسانی.

دقیقاً همین‌طور است. در سه چهار بازی یک مقدار بدشانس بودم. چند گل با VAR برگشت و دو سه باری هم ضربه‌های من به تیر دروازه برخورد کرد. البته این هم جزئی از فوتبال است و باید ضربه‌های من دقیق‌تر باشند تا دیگر به شانس نیاز نداشته باشم. من معتقدم VAR کمی از جذابیت فوتبال کم کرده است.

یعنی فکر می‌کنی این قانون، قانون خوبی نیست؟

من فکر می‌کنم در یکسری از صحنه‌ها، وقتی تصمیم از بیرون گرفته می‌شود و یکی دیگر نظر می‌دهد، از جذابیت کم می‌شود. به‌عنوان نمونه چهار پنج هفته قبل، روی دفاع چپ حریف پرس گذاشتیم، او اشتباه کرد و نفوذ کردیم و گل زدیم. داور وسط زمین را نشان داد. تیم حریف اعتراض کرد و گفتند VAR. به داور هم گفتند برو و صحنه مشکوک را ببین. او دید و تحت فشار خطا تشخیص داد، اما بعد از بازی، وقتی خارج از آن فشار تصویر را دیده بود، از ما عذرخواهی کرد و گفت اشتباه تشخیص داده است. تنها ۳ دقیقه بعد از آن بازبینی، ما گل خوردیم و یک بر صفر عقب افتادیم. چنین اشتباهاتی قطعاً در جریان بازی تأثیر می‌گذارد. من می‌گویم اگر داور خودش تصمیم بگیرد و از بالا فشاری روی او وارد نشود، از جذابیت فوتبال هم کم نمی‌شود.

فاینورد جزو مدعیان اصلی قهرمانی لیگ هلند در فصل ۲۰۲۲-۲۰۲۱ است، اما شکست مقابل آژاکس کمی شما را تحت فشار قرار داد. همین‌طور است و آیا می‌توانید فاصله چهار امتیازی با صدر را جبران کنید؟

البته روی تیم ما فشاری وجود ندارد، فشار اصلی روی پی اس وی آیندهوون و آژاکس است. این فصل جزو تیم‌های مدعی لیگ هلند هستیم و در کنفرانس لیگ اروپا هم به مرحله دوم صعود کرده‌ایم. در جام حذفی هم در شرایطی به حریف باختیم که ۹۰ درصد بازی را در اختیار داشتیم و موقعیت‌های بسیاری را از دست دادیم. باز هم تکرار می‌کنم فاینورد فراتر از حد انتظار ظاهر شده و بازی به بازی هم پیشرفت می‌کند. ضمن اینکه رقبای ما هر دو عالی هستند، اما اگر بخواهید سنتی حساب کنید، آژاکس حریف اصلی ما محسوب می‌شود.

حالا که نیم‌فصل از مسابقات گذشته، از تصمیم خود برای بازگشت به لیگ هلند دفاع می‌کنی؟

صددرصد. من نسبت به پیشنهاد‌هایی که داشتم، فاینورد را انتخاب کردم که در هلند خیلی بزرگ است و هواداران بسیاری دارد. بخصوص اینکه تیم در لیگ اروپا حضور دارد و برای هر فوتبالیستی خوب است که در این رقابت مهم بازی کند و دیده شود. از تصمیمی که گرفتم خیلی راضی‌ام. در باشگاه هم با سرمربی، بازیکنان و کادر مدیریتی رابطه‌ام خوب است و امیدوارم بتوانم فصل خوبی را رقم بزنم.

با توجه به اینکه تو با عنوان آقای گلی لیگ هلند را ترک کردی، الان تحت فشار نیستی که گل بزنی؟

من آن فشار را حس نمی‌کنم، اما قاعدتاً آن انتظار وجود دارد. البته خودم به محیط تیم نگاه می‌کنم و اینکه سرمربی از من راضی است. بخصوص در هفته‌های آخر که فرمم بهتر شد و توانستم بیشتر به فاینورد کمک کنم. باز هم تأکید می‌کنم فشاری را روی خودم نمی‌بینم، اما دوست دارم بیشتر گل بزنم و روی پیروزی‌های فاینورد تأثیر بیشتری بگذارم.

برخلاف باشگاه، در تیم ملی و بخصوص بازی‌های اخیر گل‌های مهمی به ثمر رسانده‌ای. چه تفاوتی دارد که در تیم ملی بیشتر گل می‌زنی و در فاینورد کمتر این اتفاق برای تو رخ می‌دهد؟

راستش را بخواهید در باشگاه کمی بدشانس هم بودم، اما در تیم ملی همه چیز مثبت پیش رفته است. ما با بچه‌ها چهار پنج سال است کنار هم بازی می‌کنیم و در محیطی قرار داریم که به خصوصیات یکدیگر واقف هستیم. برای من رفتن به محیط جدیدی، چون فاینورد متفاوت بود و نیاز به زمان داشتم تا در ترکیب جا بیفتم. این تفاوت وجود دارد، اما من خیلی امید دارم تا در فاینورد هم گل‌های بیشتری بزنم و روی نتایج تیم اثر بگذارم.
البته مصدومیت هم روی حضور تو در ترکیب تأثیر گذاشت و چندین بازی را به این دلیل از دست دادی.
متأسفانه مصدومیت خیلی اذیتم کرد. قبل از بازی با یونیون برلین در لیگ کنفرانس اروپا آسیب دیدم و همین مسأله باعث شد برای چند بازی از فرم خارج شوم. مقابل لبنان با درد بازی کردم، ولی خب دوست داشتم به تیم ملی کمک کنم.

مصدومیت تو همان مصدومیت قدیمی و کهنه است؟

دقیقاً. مصدومیت کشاله را از سال‌های قبل همراه خودم داشتم و با توجه به اینکه فصل جدید هم هر سه روز یک بار بازی کردیم، به من فشار بیشتری وارد شد. به همین خاطر این آسیب‌دیدگی بیشتر خودش را نشان داد و نتیجه‌اش دوری من از چندین دیدار بود.

تیم ملی در آستانه صعود به جام جهانی قرار دارد. دوست دارم در مورد شرایط موجود صحبت کنی و اینکه چطور باید به دیدار‌های آینده نگاه کنیم؟

باید اتفاق خیلی عجیبی بیفتد که صعود نکنیم، اما من تا وقتی تیم‌مان وارد لیست نشود نمی‌گویم به جام جهانی رفته‌ایم. روی کاغذ شانس ما زیاد است، اما این مسأله نباید باعث شود با ذهنیت متفاوتی وارد زمین شویم. ضمن اینکه برای من واقعاً مهم است با بیشترین امتیاز ممکن به جام جهانی برویم.

یعنی رکورد بزنید؟

بحث رکورد چیزی نیست که بخواهیم برایش برنامه‌ریزی کنیم، اما فکر می‌کنم تیم فعلی پتانسیل این را دارد که به بالاترین امتیاز ممکن راهی جام‌جهانی شود.

از پتانسیل بالای تیم فعلی گفتی. آیا حضور بازیکنانی مستعد می‌تواند باعث شود تا از تیم ملی انتظار صعود به مرحله دوم جام جهانی را داشته باشیم؟

قطعاً این مسأله‌ای است که در یکی دو دوره گذشته جزو اهداف‌مان بوده، اما رسیدن به آن کار راحتی نیست. خیلی مسائل می‌تواند در صعود یک تیم و موفقیتش نقش داشته باشد. بخصوص در جام‌جهانی که همه با تمام قوا می‌آیند تا بهترین نتایج را کسب کنند. ذهن آرام، امکانات و البته قرعه مناسب نکاتی هستند که اثرگذارند. ضمن اینکه باید از روز‌های فیفا و همچنین بازی‌های تدارکاتی بهترین استفاده را بکنیم تا شانس موفقیت‌مان بالاتر برود. صعود به مرحله دوم، قطعاً از اهداف‌مان است. به شرطی که شرایط لازم مهیا شود.

در بازی‌های اخیر تیم ملی و با توجه به غیبت احسان حاجی‌صفی و کریم انصاری‌فرد، بازوبند کاپیتانی تیم ملی را بر بازو بسته‌ای. کاپیتانی مسئولیتت را بیشتر نکرده؟ اگر بیشتر شده با این موضوع چطور کنار آمده‌ای؟

از من قبل‌تر احسان و کریم هستند که خیلی تأثیرگذارند و وظیفه کاپیتانی را به نحو احسن انجام می‌دهند. با این حال بستن بازوبند کاپیتانی یک افتخار است، اما مسئولیتم را بیشتر می‌کند. وقتی بازوبند را نمی‌بندم تمرکزم بیشتر است، اما وقتی مسئولیت تیم در زمین به من محول می‌شود، قاعدتاً باید حواسم به تمام نقاط باشد. البته بچه‌های ما همه کاپیتان هستند و هر کدام یک جام جهانی و یک جام ملت‌ها را پشت سر گذاشته و از حیث تجربه در شرایط مطلوبی قرار دارند. بازیکنان تیم ملی اکثراً حرفه‌ای هستند و می‌توانند گلیم خود را از آب بیرون بکشند.

در مورد ادامه همکاری با دراگان اسکوچیچ، حرف و حدیث زیاد است. گروهی معتقدند او برای حضور در جام جهانی کوچک است و عده‌ای دیگر بر این باورند که او نتایج درخشانی گرفته و باید روی نیمکت تیم ملی حفظ شود. نظر تو به‌عنوان یکی از بازیکنان باتجربه تیم ملی در این باره چیست؟

من به‌عنوان بازیکن نمی‌توانم نظر بدهم. چون ارگانی به‌نام فدراسیون فوتبال هست که می‌تواند در این باره تصمیم بگیرد و نظر بدهد. هر کسی سرمربی تیم ملی باشد، ما به‌عنوان بازیکن باید با تمام وجود انرژی بگذاریم. الان آقای اسکوچیچ هستند که در این مدت نتایج خوبی هم گرفته‌اند. هر تصمیمی فدراسیون فوتبال بگیرد، ما به‌عنوان بازیکن باید از آن پیروی کنیم.

پیرامون اتفاقی که برای مهدی طارمی افتاد و البته بازگشت او هم صحبت می‌کنی؟

ببینید، شاید کسی نداند، اما من، احسان حاجی‌صفی و کریم انصاری‌فرد بالای یک ساعت راجع به ماجرای طارمی با اسکوچیچ صحبت کردیم. تمام تلاش‌مان را انجام دادیم تا قبل از اینکه اتفاق بیفتد، از وقوع آن جلوگیری کنیم.

مگر زودتر خبر داشتید؟

اواخر متوجه شدیم و تلاش کردیم که چنین اتفاقی نیفتد، اما سوءتفاهم‌ها زیاد بود، هر کدام نظر خودشان را داشتند و همین باعث شد سرمربی تیم ملی چنین تصمیمی بگیرد. این بار، اما طرفین با آغوش باز پذیرای صحبت شدند تا سوءتفاهم‌ها برطرف شود. این نظر شخصی من است که هیچ کدام از ما بالاتر از پیراهن تیم ملی نیستیم. همه آمده‌ایم خدمت کنیم و این یکی از دلایل حضورمان در تیم ملی است. این مسائل نباید به تیم ملی ضربه بزند. مهدی کار‌های بزرگی برای تیم ملی انجام داده و اسکوچیچ هم به‌عنوان نفر اول کادرفنی تصمیم‌گیرنده است. حالا، اما مهم این است که همه چیز ختم به خیر شده و تیم ملی با تمام قدرت آماده دیدار‌های بعدی خود در مقدماتی جام ملت‌های آسیا می‌شود.

اخبار لیگ ایران را دنبال می‌کنی؟ می‌دانی که استقلال و پرسپولیس در آستانه حذف از لیگ قهرمانان آسیا قرار دارند؟

من هم این خبر را شنیدم. واقعیتش را بخواهید شاید اتفاق قشنگی نباشد، اما در کل برای هواداران دو باشگاه می‌تواند اتفاقی مثبت باشد. بهتر بگویم این یک تلنگر مثبت است که می‌تواند به این دو باشگاه در آینده کمک کند. خیلی از باشگاه‌ها خصوصی‌اند و اسپانسر‌های خودشان را دارند، اما این دو تیم به‌دلیل اینکه یک مالکیت مشترک دارند، همیشه تحت فشار قرار می‌گیرند. در حالی که اگر مالکیت آن‌ها جدا باشد شاید اتفاقات مثبتی هم برای‌شان رخ بدهد. من نمی‌خواهم بگویم اشتباه چه کسی است که برای پرسپولیس و استقلال چنین شرایطی به وجود آمده. فقط معتقدم که شاید در آینده و با تلنگری که این دو باشگاه می‌خورند، اتفاقات بهتری رقم بخورد. به‌عنوان نمونه خیلی از پیشکسوتان این دو باشگاه دوست دارند با اسپانسری وارد شوند و کمک کنند. اگر این دو باشگاه صاحب اسپانسر شوند قطعاً رقابت آن‌ها بهتر و جذاب‌تر خواهد شد.

فکر می‌کنی کدام تیم می‌تواند این فصل قهرمان لیگ ایران شود؟

من هفته به هفته رقابت‌ها را دنبال نمی‌کنم و سخت است بتوانم نظر بدهم. رقابت در این فصل، اما جذاب است و این می‌تواند هم برای لیگ خوب باشد و هم به تیم ملی کمک کند. امتیاز‌ها نزدیک است و اکثر تیم‌ها از مربیان جوان استفاده می‌کنند که این اتفاق مهمی برای لیگ ایران محسوب می‌شود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->