نخستین پرواز مشهد به کویته؛ گامی مؤثر در توسعه روابط ایران و پاکستان آخرین وضعیت تردد و تصادفات در مسیر‌های منتهی به مرز‌های خروجی اربعین مصدومیت ۹ نفر در تصادف شبانه در محور نیشابور - مشهد (۱۷ مرداد ۱۴۰۴) ۳۰ مصدوم در پی خروج قطار از ریل در مسیر کرمان _ زرند (۱۷ مرداد ۱۴۰۴) مأمور پلیس آستانه اشرفیه در درگیری با قاتل مسلح به شهادت رسید (۱۷ مرداد ۱۴۰۴) قطار تهران - کرمان از ریل خارج شد (۱۷ مرداد ۱۴۰۴) زلزله تربت‌جام خسارت نداشت (۱۶ مرداد ۱۴۰۴) زلزله تربت جام را لرزاند (۱۶ مرداد ۱۴۰۴) ۴ شرور تهران با شلیک پلیس دستگیر شدند زلزله تهران را لرزاند | واکنش موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران به اعلام نشدن زمین لرزه (۱۶ مرداد ۱۴۰۴) کلثوم اکبری قاتل ۱۱ شوهر در دادگاه | ماجرای قتل‌ها چه بود؟ نوروفیدبک برای چه کسانی مناسب است - 5 متخصص زبده نوروفیدبک قوچان، خنک‌ترین شهر ایران در بامداد امروز (۱۶ مرداد ۱۴۰۴) غرب استان تهران لرزید (۱۶ مرداد ۱۴۰۴) تسکین درد‌های معده و روده با این دانه تابستانی استفاده از دم‍پایی در پیاده روی اربعین مناسب نیست هشدار وزارت بهداشت نسبت به مخاطرات تابش مستقیم نور خورشید شرایط دریافت مستمری توسط بازماندگان + نحوه محاسبه میزان مستمری تمامی امتحانات علوم پزشکی دانشگاه آزاد حضوری شد وزیر آموزش و پرورش در مشهد: شهادت حق شهید کاظمی بود و حیف بود که این مقام نصیب او نشود ۷ زائر ایرانی در تصادف ون با تریلی در ناصریه عراق مصدوم شدند (۱۶ مرداد ۱۴۰۴) ۵۷۰۰ مجروح در جنگ اخیر | وزیر بهداشت خواستار پیگیری بین‌المللی جنایات رژیم صهیونیستی شد شروع اعزام‌های حج عمره از ابتدای شهریور | حضور پررنگ بانوان در لیست زائران وزیر آموزش و پرورش: بازنشستگان ۱۴۰۳ در اولویت پرداخت پاداش قرار دارند | پیگیری قرارداد کار معین معلمان خرید خدمات بیشترین علت نیاز زائران به امدادرسانی در پیاده‌روی اربعین، تصادفات جاده‌ای است پیش‌بینی هواشناسی امروز (۱۶ مرداد ۱۴۰۴) | کاهش نسبی دما در شمال و غرب کشور سازمان هواپیمایی کشوری درباره‌ی تهیه بلیت پرواز‌های اربعین اطلاعیه صادر کرد آیا شیرین‌کننده‌های غذایی، بلوغ را در کودکان تسریع می‌کنند؟ چگونه احساس تشنگی را در پیاده‌روی اربعین کاهش دهیم؟
سرخط خبرها

ایربگ‌های دکوری!

  • کد خبر: ۹۶۱۸۰
  • ۲۹ دی ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۴
ایربگ‌های دکوری!
الهام مهدیزاده - روزنامه نگار

 دکوری یعنی بدون استفاده. این همان چیزی است که می‌توان از گزارش جمعه‌شب پلیس از تصادف مرگ‌بار چند روز قبل جاده بهبهان و داغ‌دار شدن تعدادی از خانواده‌ها برداشت کرد، وقتی گفته شد: «ایربگ هیچ‌یک از خودرو‌ها باز نشده است»

معاون اجتماعی پلیس راهور گفت در تصادف زنجیره‌ای جاده بهبهان ۲۸ خودرو آسیب جدی دیدند که از این میان ۲۷ خودرو مربوط به شرکت‌های خودروساز سایپا و ایران‌خودرو است. همه آن‌ها دارای ایربگ بودند و در زمان وقوع تصادف همان حداقل دو کیسه ایربک جلو (روی فرمان و داشبورد) نیز عمل نکردند.

این در شرایطی است که از سال ۸۸ نصب ترمز ای‌بی‌اس و از سال ۹۱ نصب ایربک در خودرو‌های داخلی اجباری شده است و خودروسازان هم پولش را از خریدار می‌گیرند.

قریب به ده سال از این اجبار می‌گذرد و حالا پلیس راهور در گزارش یک تصادف زنجیره‌ای مرگ‌بار اعلام کرده که ایربک هیچ یک از خودرو‌های داخلی این تصادف مرگ‌بار عمل نکرده است.

این یعنی همان وسیله دکوری و البته اجباری که شما به عنوان مشتری پولش را می‌دهید، اما در زمان تصادف، بدون آنکه برای یک بار ظاهرش را ببینید، ممکن است از شدت تصادف دار فانی را وداع بگویید.

در پی این تصادف مسئولان پلیس راهور دوباره نقد تکراری و نخ‌نمای کیفیت خودرو‌های داخلی را مطرح کردند؛ نقدی که در این چند‌سال با یک تصادف جاده‌ای رسانه‌ای می‌شود و آن را مطرح می‌کنند و سپس به فراموشی سپرده می‌شود.

چه خوب است حالا که پلیس راهور برای آلایندگی خودرو‌ها ضرب‌الاجل گذاشته و اعلام کرده است: «از ابتدای اسفندماه استاندارد‌های آلایندگی خودرو‌ها در اروپا برای خودرو‌ها اجباری می‌شود و خودرو‌ها براساس آن ستاره‌دار می‌شوند»، نظارتی هم برای اجرایی شدن آن داشته باشد.‌

ای کاش زمانی که ضرب‌الاجل‌هایی برای برخی از استاندار‌های خودرو‌ها وضع می‌کردند، برای اجرای آن هم نظارتی داشتند تا امروز در قامت یک مدعی، آمار باز نشدن ایربگ‌های خودرو‌های داخلی را ندهند. عزیزان پلیس راهوار بپذیرید که شما هم به قدر خودروسازان در این ماجرا مقصرید. بپذیرید.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
آخرین اخبار پربازدیدها چند رسانه ای عکس
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->