اعزام بیش از ۱۰ هزار زائر خراسانی حج تمتع از فرودگاه مشهد+ جزئیات تولیت آستان قدس رضوی در دیدار شهرداران کلان‌شهر‌ها و مراکز استان‌های کشور: جشن‌های دهه کرامت باید مردمی برگزار شود آیت الله مکارم شیرازی: هزینه سفر حج بسیار سنگین است راهپیمایی مردمی حمایت از عملیات «وعده صادق» در مشهد برگزار خواهد شد ویژگی‌های رابطه ولایی با امام عصر چرا در اسلام حجاب واجب است؟ پاسخ به یک گلایه شهروندی پس از  یکسان‌سازی گلزار شهدای بهشت رضا(ع) مسلمان آمریکایی مجموعه‌ای نفیس از تمبر را به موزه حرم‌مطهر‌رضوی اهدا کرد + عکس آیت الله علم الهدی: منتخبان مجلس دوازدهم باید مکلف به پاسخگویی باشند | ضرورت نظارت سختگیرانه بر ثروت‌های ملی در استان گشتی در بخش اشیاء نفیس اهداشده توسط رهبر معظم انقلاب در موزه حرم مطهر رضوی نبینی باغبان، چون گل بکارد... اجتماع بزرگ مردمی «وعده صادق» در حرم مطهر رضوی برگزار شد | نوای "حیدر حیدر" و "الله اکبر" زائران طنین انداز شد (۲۸ فروردین ۱۴۰۳) + فیلم آیت الله علم الهدی: باید با زبان زور با دنیای مستکبر و زورگو رفتار کرد | باور به پوشالی بودن هیمنه آمریکا در مردم نهادینه شده است آرامشی که یادگار جنگ است معجزه نماز اول وقت چگونه می‌توان به توکل پایبند ماند؟ مراسم تشییع پدر شهیدان «دهنوی» در مشهد برگزار شد + فیلم
سرخط خبرها

حوض‌ها و سنگاب‌های حرم مطهر امام رضا (ع)

  • کد خبر: ۹۶۳۲۵
  • ۲۹ دی ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۵
حوض‌ها و سنگاب‌های حرم مطهر امام رضا (ع)
قدیمی‌ترین عنصر سنگی یافت شده در حرم مطهر، سنگاب بزرگی است که در انتهای سده ششم هجری قمری از سنگ سیاه مشهور به «هرکاره» ساخته شده است.

به گزارش شهرآرانیوز؛ حوض‌ها و سنگاب‌های حرم امام رضا (ع) از سازه‌های حجاری شده مجموعه عظیم آستان قدس رضوی است. قدیمی‌ترین عنصر سنگی یافت شده در حرم مطهر، سنگاب بزرگی است که در انتهای سده ششم هجری قمری از سنگ سیاه مشهور به «هرکاره» ساخته شده است و تا ابتدای سده حاضر در محلی به نام سقاخانه قرار داشت.

این سنگاب از شاهکار‌های هنر سنگ تراشی به شمار می‌رود. علاوه بر آن، سنگاب سقاخانه کنونی صحن انقلاب که به دستور نادرشاه از هرات آورده شده است و سنگاب سقاخانه صحن نو که اکنون در وسط حوض صحن آزادی قرار دارد، هر دو سنگ یکپارچه‌ای است که با مهارت تمام حجاری شده است و به صورت آبخوری بزرگی شکل گرفته است.

عکس یک

ساختن حوض با دیواره‌های سنگی از قدیم رایج بوده و در اسناد تاریخی آستان قدس، به ساختن حوض‌های سنگی اشاره شده است.

همه حوض‌های موجود در صحن‌های حرم مطهر رضوی از سنگ ساخته شده است. اغلب این حوض‌ها به اشکال هندسی زیبا مانند چهار یا هشت گوش یا گل هشت پر طراحی شده است و سازه‌های مرمری که به زیبایی حجاری شده اند را به عنوان پایه چراغ یا گلدان‌های تزیینی در اطراف یا میان آن‌ها قرار داده اند.
حوض هشت پر مسجد جامع گوهرشاد از زیباترین حوض‌های حرم مطهر است.

حوض‌ها و سنگاب‌های حرم مطهر

عکس ۲

سقاخانه‌های صحن قدس و صحن جمهوری اسلامی که هر دو مربوط به دوره جمهوری اسلامی است، از بهترین کار‌های سنگی در حرم مطهر است. داخل سقاخانه صحن قدس به طور کامل از سنگ پوشیده شده است و دیوار‌ها و سقف آن، معرق کاری بسیار ظریفی از سنگ دارد.

حوض‌ها و سنگاب‌های حرم مطهر

عکس ۳

حتی اشکال گیاهی و کتیبه‌های ظریف آن هم سنگی است. سینی آبخوری‌های سقاخانه، ظرف‌های سنگی بسیار خوش تراشی است که روی آن ها، گل‌های تزیینی برجسته کاری شده است.

نمای داخل سقاخانه صحن جمهوری اسلامی، شامل معرق کاری از ترکیب سنگ و کاشی است. ستون ها، سرستون‌ها و حتی طاق‌های تیزه دار دهانه‌ها نیز به طور کامل با سنگ اجرا شده است. این سقاخانه زیبا به صورت هشت ترک با سقفی گنبدی شکل بنا شده است.

حوض‌ها و سنگاب‌های حرم مطهر

منبع: پنجره فولاد

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->