معرفی بازی level devil (اندروید و IOS) + دانلود «بله» دچار اختلال شد نسخه‌ ARM کروم منتشر شد آیفون ۱۶ پرو در یک رنگ جدید عرضه خواهد شد انتقاد هیات نظارت متا از ممنوعیت استفاده از واژه «شهید» در فیسبوک و اینستاگرام از گلکسی‌واچ‌های آینده چه می‌دانیم؟ | انتشار جزئیاتی جدید GTA دیرتر بیاید، Xbox بیشتر می‌فروشد! سقوط آزاد بوئینگ! | مدیرعامل شرکت استعفا می‌دهد سم آلتمن سراغ هالیوود رفت | «از Sora استفاده کنید» قیمت گوشی جدید و اقتصادی شیائومی در بازار | A3 چقدر معامله می‌شود؟ + جدول چین مایکروسافت و اینتل را دور می‌اندازد! تأثیر تاکتیک‌های اپل در ناکامی رقبا | آیفون کاربران خود را وابسته می‌کند صفحه اصلی آیفون تغییر می‌کند | در انتظار به‌روزرسانی بزرگ ارتقای ۶ پله‌ای رتبه ایران در شاخص جهانی ارتباطات از کنسول دستی ایکس باکس چه می‌دانیم؟ از نسخهٔ جدید زمین رونمایی شد! | Earth-2 چیست؟ دانشمندان موفق به حذف ویروس HIV از سلول های آلوده شده‌اند سفره هفت‌سین یاسمین مقبلی در فضا + تصاویر لوگوی گوگل نوروزی شد سه‌شنبه ۲۹ اسفند آخرین مهلت ثبت نام اینترنت رایگان دولت امکان ردیابی گوشی‌های خاموش فراهم شد | جزئیاتی درباره یک سیستم‌عامل جدید
سرخط خبرها

همه چیز درباره «ان‌اف‌تی»

  • کد خبر: ۹۶۴۶۰
  • ۰۱ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۷:۲۰
همه چیز درباره «ان‌اف‌تی»
در چند ماه گذشته با گسترش متاورس و حراجی‌های مجازی و دیجیتال، شاید واژه «ان‌اف‌تی» بیشتر به گوشتان خورده باشد و دوست داشته باشید درباره معنا و مفهوم آن بیشتر بدانید.

شهرآرانیوز - ۲۳ دی‌ماه علیرضا قربانی اولین اثر «ان‌اف‌تی» خود را با نام «روزگار غریب» در پلت‌فرم فاندیشن (Foundation.app) به ثبت رساند. در چند ماه گذشته با گسترش متاورس و حراجی‌های مجازی و دیجیتال، شاید واژه «ان‌اف‌تی» بیشتر به گوشتان خورده باشد و دوست داشته باشید درباره معنا و مفهوم آن بیشتر بدانید.

«ان‌اف‌تی» چیست؟

«ان‌اف‌تی» مخفف عبارت (Non-fungible tokens) به معنای توکن‌های غیرقابل‌معاوضه است. همین عبارت هم بدون توضیح شاید نامفهوم باشد. در دنیای واقعی وقتی کالای باارزشی می‌خریم، حتما فاکتور فروش یا حتی سند و قول‌نامه‌ای که نشان دهد آن کالا متعلق به ماست، صادر می‌شود. در ساده‌ترین بیان نزدیک به واقعیت، «ان‌اف‌تی» سندی دیجیتالی در معاملات دیجیتالی است که حاوی مشخصات مالک کالاست، اما به بیان دقیق‌تر، این سند دیجیتالی جدا از خود کالا نیست.

درواقع همان کالای دیجیتالی برای اینکه صاحبش به‌صورت رسمی مشخص شود، به «ان‌اف‌تی» تبدیل می‌شود؛ بنابراین «ان‌اف‌تی» کالایی دیجیتالی با یک مالکیت ثبت شده است. «ان‌اف‌تی» به کاربر اجازه می‌دهد اطلاعاتش را در اثر ثبت کند، به‌صورتی که این مالکیت اثبات می‌شود و دیگر تغییرپذیر نیست. درواقع ارزش این اثر با هویت صاحب آن گره خورده است. از دیگر کاربرد‌های آن می‌توان به استفاده در دنیای بازی‌ها اشاره کرد. به این صورت که با کمک توکن‌های «ان‌اف‌تی» می‌شود آیتم‌های مختلف در بازی را خریدوفروش کرد.

مفهوم توکن غیرقابل معاوضه

ارز‌های دیجیتال را می‌شود معاوضه کرد. یعنی شما می‌توانید دارایی‌های این دسته را بدون ازدست‌رفتن ارزش، مبادله کنید، اما «ان‌اف‌تی» به معنای توکن تعویض‌نشدنی است. این توکن‌ها نیز با روشی مشابه ارز دیجیتال ساخته می‌شوند، اما یک تفاوت مهم دارند.

به‌عنوان مثال یک بیت‌کوین با یک بیت‌کوین دیگر ارزشی کاملا مشابه و هم‌اندازه دارند و شما به‌راحتی می‌توانید آن‌ها را مبادله کنید، اما این موضوع درباره توکن‌های تعویض‌نشدنی صدق نمی‌کند و یک «ان‌اف‌تی» ارزشی کاملا متفاوت با «ان‌اف‌تی»‌های دیگر دارد. به همین دلیل هر «ان‌اف‌تی» کاملا منحصربه‌فرد است و امکان تعویض و مبادله در آن وجود ندارد. درواقع هر «ان‌اف‌تی» ارزش خاص خود را دارد. این توکن‌ها قابلیت تقسیم به بخش‌های کوچک‌تر را ندارند. به‌عنوان مثال هنگام خرید یک تابلو نقاشی، می‌توانید آن را به‌طور کامل بخرید یا از خرید آن منصرف شوید، ولی امکان خرید بخشی از تابلو وجود ندارد.

نحوه خرید و فروش «ان‌اف‌تی»

مهم‌ترین بازار‌ها برای خریدوفروش این توکن، بازار‌های زورا (Zora)، ریربل (Rarible)، سوپر ریر (SuperRare)، نیفتی گیتوی (Nify Gateway) و اوپن سی (OpenSea) هستند. در این بازار‌ها می‌توانید «ان‌اف‌تی»‌های خود را برای فروش قرار دهید. در هنگام ساخت «ان‌اف‌تی» باید کارمزد ساخت آن را نیز بپردازید. سپس «ان‌اف‌تی» شما در مزایده قرار می‌گیرد.

محتوای بخش فکت‌گرافی و نامبرگرافی

ویلیام شاتنر که با نام «کاپیتان کرک» در مجموعه «جنگ ستارگان» شناخته شده است، با ورود به عرصه آثار کلکسیونی دیجیتال و صدور ۹۰هزار کارت دیجیتال از تصویر خودش روی فروشگاه بلاک‌چین «WAX»، به‌ازای هر کارت یک دلار دریافت کرد و هربار که این کارت‌ها دوباره به فروش بروند، از حق تألیف آن‌ها کسب درآمد می‌کند.

رکورد گران‌ترین «ان‌اف‌تی» فروخته‌شده با مبلغ ۶۹ میلیون دلار در دست مایک وینکلمن، هنرمند دیجیتال مشهور به «بیپل»، است؛ اثری دیجیتالی که کمتر از یک‌ماه عمر داشت، در مزایده کریستیز نیویورک به قیمت ۶۰٫۲۵میلیون دلار فروخته شد و با شکستن همه رکورد‌های قبلی، بازار «ان‌اف‌تی» را در حال شاهکار‌های بلوچیپ (آثار هنرمندان معروف) قرار داد. خریدار این اثر با احتساب حق‌العمل، ۶۹٫۳میلیون دلار پرداخت کرد.

بازار داغ «ان‌اف‌تی»

«ان‌اف‌تی» اولین توییت تاریخ

نسخه «ان‌اف‌تی» اولین توییت جک دورسی (Jack Dorsey). مدیرعامل و هم‌بنیان‌گذار توییتر و البته اولین توییت ثبت‌شده در شبکه اجتماعی توییتر، در مارس ۲۰۲۱ (اوایل فروردین) به مزایده گذاشته شد و درنهایت با قیمت خیره‌کننده ۹/۲ میلیون دلار به فروش رفت.

«ان‌اف‌تی» درفورتنایت

«ان‌اف‌تی»‌ها در صنعت گیمینگ محبوب هستند. زیرا این توکن‌ها برخی مشکلات ذاتی را حل می‌کنند. برای مثال بازی‌های برتر مانند «فورتنایت» فروش ویژگی‌ها (Trait) و لوازم جانبی مانند سلاح‌ها و اسکین‌ها را ممنوع کرده است. با داشتن توکن‌های غیرقابل معاوضه، این امکانات می‌توانند به‌آسانی در بازی‌های مختلف منتقل شوند.
«ان‌اف‌تی»‌ها این‌چنین به اقتصاد درون بازی‌ها کمک خواهند کرد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->