قسمت هجدهم ویژه‌برنامه افطار «هلال» امشب پخش می‌شود (۱۰ فروردین ۱۴۰۳) + تیزر بهادر اسدی کارگردان مشهدی درگذشت + بیوگرافی (۱۰ فروردین ۱۴۰۲) انتقاد نظام پرستاری از یک سریال تلویزیونی | ادبیات سخیف را کنار بگذارید زمان پخش «گاندو ۳» و «پایتخت ۷» اعلام شد| جزئیات تازه از سریال «پوریای ولی» ساخته مسعود جعفری جوزانی تعطیلی سینماهای کشور به مناسبت شب های احیا و شهادت امام علی(ع) جزئیات برنامه‌های تلویزیون در شب‌های قدر واکنش معین به انتشار اخباری درباره رفت و آمد پنهانی‌اش به ایران قسمت آخر فصل چهارم «زیرخاکی» امشب پخش می‌شود (۸ فروردین ۱۴۰۳) احسان علیخانی از آغاز تولید فصل دوم جوکر خبر داد دفتر واشنگتن «ایران اینترنشنال» تعطیل شد + عکس ضرغامی: ایران، ارزان‌ترین بلیط اماکن گردشگری را دارد اسکارلت جوهانسون وارد «دنیای ژوراسیک» می‌شود؟ سعید راد در بیمارستان بستری شد فروش ۷ میلیارد تومانی سینما‌های خراسان رضوی در هفته اول ۱۴۰۳ برنامه تعطیلی سینما‌های کشور در شب‌های قدر شعرخوانی شاعران در محضر رهبر انقلاب + فیلم و متن برگزاری نشست علمی و فرهنگی «حسنه ماندگار» در مشهد واکنش قاضی شهریاری به اظهارات یکتا ناصر در اینستاگرام چه بود؟
سرخط خبرها

گزارشی از «باشگاه مجازی‌های انقلابی» و نقش‌آفرینی جوانان دهه ۸۰ در معرفی انقلاب

  • کد خبر: ۹۶۸۴۱
  • ۰۴ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۲
گزارشی از «باشگاه مجازی‌های انقلابی» و نقش‌آفرینی جوانان دهه ۸۰ در معرفی انقلاب
گفت وگویمان با مصطفی شریف، مسئول باشگاه مجازی‌های انقلابی، است. گفتگو برخلاف تصور ابتدایی مفصل است و یک ساعت و ۲۰ دقیقه طول می‌کشد. عمر شکل گیری باشگاه مجازی‌های انقلاب به اوایل سال ۱۳۹۷ و به یک دورهمی برمی گردد.

الهام مهدیزاده | شهرآرانیوز - انقلاب به روایت دهه ۷۰ و ۸۰ از میان صفحات شبکه‌های مجازی. آماده‌بودن برای نبردی بدون اسلحه، برای شناسایی راه‌های نفوذ، طرح مشکلات مردمی و خواسته‌های انقلابی، با تولید محتوا در فضایی مجازی. روایتمان از نسل کاوه‌های امروز است؛ از جوان‌های بیست‌ساله‌ای که می‌خواهند فارغ از مرز‌های جغرافیایی انقلابی عمل کنند، فضای‌مجازی را رصد کنند و زبانی برای واقعیت‌های حقیقی از دغدغه‌های جامعه در قالب پویش‌ها و کلیپ‌های مجازی باشند. جوان‌هایی که به‌دنبال ترویج گفتمان ارزش‌های انقلابی میان ساکنان دنیایی بدون مرز‌های جغرافیایی مجازی هستند.

این جوان‌ها در ۳ سال حضورشان با عنوان باشگاه مجازی‌های انقلابی، ۳۰۰ عملیات مجازی با تولید محتوا و پویش برگزار کرده‌اند. آن‌ها توانسته‌اند با کاری جهادی و اشتراک‌گذاری ظرفیتی که داشتند، در دوران کرونا ۴۰ هزار بطری آب سیب برای بیماران کرونایی تهیه و توزیع کنند. جوانان باشگاه مجازی‌های انقلاب می‌خواهند بگویند که پای انقلاب ۴ نسل قبل مانده‌اند. گروهی همه کارشان را در واژه «بمان» خلاصه کرده‌اند؛ واژه‌ای که برگرفته از حروف نخست «باشگاه مجازی‌های انقلابی» است.

گفت وگویمان با مصطفی شریف، مسئول باشگاه مجازی‌های انقلابی، است. گفتگو برخلاف تصور ابتدایی مفصل است و یک ساعت و ۲۰ دقیقه طول می‌کشد. عمر شکل گیری باشگاه مجازی‌های انقلاب به اوایل سال ۱۳۹۷ و به یک دورهمی برمی گردد. حس نیاز هم افزایی و به اشتراک گذاشتن و تبادل محتوای ارزشی همان چیزی است که شریف از آن به عنوان خلأ یاد می‌کند و می‌گوید همین خلأ او را به ایده دورهم جمع کردن مجازی‌های انقلابی رسانده است. در ادامه باتوجه به استقبال، باشگاه مجازی‌های انقلابی تشکیل شد.

این گروه اکنون بیش از ۱۲ هزارعضو فعال مجازی و ۱۱۰ عضو کادری در سراسر کشور دارد. باشگاه مجازی‌های انقلابی با رصد فضای مجازی و مطالبات مردمی توانسته است جدا از عملیات در حوزه شبکه‌های مجازی، پویش‌هایی مانند «فرزندت کجاست؟» را مطرح و رسانه‌ای کند.

شروع توصیف مسئول باشگاه مجازی‌های انقلابی از بخش‌های مختلف این باشگاه با محور تقویت بُعد معنویت و رشد فکری جوانان و اشاعه آن در فضای مجازی است. او توجه به این بخش در باشگاه مجازی‌های انقلابی را در قالب قرارگاه «فائزون» توضیح می‌دهد. می‌گوید: معرفی ابعاد انقلاب برای جوانی که هرگز انقلاب را ندیده، ضرورت است. البته آنچه در این معرفی باید به آن توجه کرد، طرح این گفتمان بر اساس وضع کنونی جوانان امروز است. در وضعیت کنونی، فضای مجازی بخشی از زندگی جوانان شده است و نمی‌توان آن را رد کرد؛ بنابراین، باید محتوایی با مضمون معرفی انقلاب اسلامی در این فضا ارائه شود.

گزارشی از «باشگاه مجازی‌های انقلابی» و نقش‌آفرینی جوانان دهه ۸۰ در معرفی انقلاب

بخش‌های اقماری با رویکرد توانمندسازی و اشتغال

یکی دیگر از بخش‌هایی که باشگاه مجازی‌های انقلابی به آن تأکید می‌کند، موضوع توانمندسازی جوانان است. مسئول باشگاه مجازی‌های انقلابی دراین باره به گستره شبکه‌های مجازی، تغییرات و به روزسانی‌های این فضا اشاره و تأکید می‌کند که عقب ماندن از به روزرسانی‌ها و امکانات جدیدی که فضای مجازی ارائه می‌دهد، به نوعی عقب ماندن از ارائه تولید محتوای موردنیاز جوانان است. دریای بی کران فضای مجازی و تولیداتی که ذهن و افکار جوانان را هدف قرار داده است، منتظر ما نمی‌ماند و ما باید خودمان را برای رویارویی با این فضا و استفاده از آن به نحوه احسن آماده و مهیا کنیم.
او ایجاد بخش‌های اقماری ذیل باشگاه مجازی‌هایی انقلابی را نمونه‌ای بارز برای توانمندسازی و حتی اشتغال زایی جوانان باشگاه مجازی‌های انقلابی ذکر می‌کند.

آکادمی آهو

تأسیس آکادمی آهو از راه‌هایی است که باشگاه مجازی‌های انقلابی با هدف توانمندسازی و آموزش جوانان ایجاد کرده است؛ «آنچه برای زیست در فضای مجازی نیاز دارید.» شعار گروه و آکادمی آهو است. آن طور که مسئول باشگاه مجازی‌های انقلابی بیان می‌کند، آکادمی آهو برگزارکننده دوره‌های آنلاین و آفلاین است. همچنین در این آکادمی شبکه سازی با عملیات‌های فضای مجازی و معرفی بچه‌های فعال مجازی به یکدیگر انجام می‌شود تا بتوانند با شناخت توانمندی‌ها و مزیت‌های یکدیگر و اشتراک گذاری آن در مسیر رشد قدم بردارند.

مؤسسه بوم

رصد فضای مجازی نقطه کلیدی و مهم برای حضور پایدار و مؤثر فعالان شبکه‌های مجازی در این فضاست. این موضوع نیز مستلزم رصد محتوا‌های تولیدشده در شبکه‌های مجازی و تحلیل دغدغه‌های مردمی است؛ این که مردم چه چیزی می‌گویند، چه چیزی می‌خواهند و چه چیزی در شبکه‌های مجازی ترند شده است. سوژه‌های تولید محتوای باشگاه مجازی‌های انقلابی، عملیات‌ها و پویش‌ها بر اساس آن چیزی است که مؤسسه بوم از رصد و تحلیل فضای مجازی ارائه می‌دهد.

گروه رسانه‌ای رهش

یکی دیگر از بخش‌های اقماری باشگاه مجازی‌های انقلابی گروه رسانه‌ای رهش است. تولیدات پوستر و کلیپ‌های موردنیاز عملیات‌ها و پویش‌های فضای مجازی باشگاه مجازی‌های انقلاب از اولویت‌های این گروه است. این گروه از بخش‌هایی است که در کنار تولیدات موردنیاز عملیات‌ها و پویش‌ها به حوزه اشتغال جوانان و کسب درآمد از فضای مجازی توجه کرده است و دراین باره خدمات تولیدات رسانه ای، محتوا، ادمین صفحه مجازی را برای فعالان فضای مجازی ارائه می‌دهد.

مؤسسه کبوتر

مؤسسه کبوتر تازه به جمع مجازی‌های انقلابی اضافه شده است. این مؤسسه نیز رویکرد اشتغال زایی و درآمدزایی را در میان اهداف و اولویت هایش قرار داده است. در این مسیر نیز با فعالان اقتصادی همراه است تا بتواند زمینه اشتغال و درآمد جوانان در کنار دغدغه‌های فرهنگی و انقلابی آنان را فراهم کند. کار اصلی این مؤسسه تبلیغات در فضای مجازی است.

پویش‌هایی که بین المللی شد

مجازی‌های انقلابی در این ۳ سال حضور فعالانه شان در عرصه مجازی پویش‌ها و رویداد‌های بسیاری را رقم زدند و در این راستا چند پویش آن‌ها ترند ملی و بین المللی شد. یکی از این پویش‌ها که حتی بین المللی شد، به پویش «فرزندت کجاست؟» مربوط است.

توضیحات مسئول باشگاه مجازی‌های انقلابی برای پویش‌هایی که داشتند، از این قرار است: «پویش وقتی می‌تواند بگوید موفق بوده است که نخست مطالبه عمومی و جامعیت داشته باشد. جدا از آن باید بتواند در سطح وسیع و گسترده‌ای به اشتراک گذاشته شود و درباره آن اظهارنظر کند.» پویش «فرزندت کجاست؟» از همین پویش‌ها بود.

این پویش از جنس مطالبه مردمی بود. حرف پویش «فرزندت کجاست؟» هم خواست مردمی بود؛ اینکه مسئول بزرگوار وقتی همراه مردم کشور در راهپیمایی ۲۲ بهمن شرکت می‌کنید و شعار مرگ بر آمریکا می‌دهید، آیا فرزند خودتان هم این چنین کنار مردم هست، یا آنکه در همان کشوری زندگی می‌کند که به نظام سلطه گری اش مرگ می‌فرستید؟ پویش «فرزندت کجاست؟»، چون مطالبه عمومی و مردمی بود، در سطح گسترده اشتراک گذاری شد.

رسانه ها، خبرگزاری‌ها و روزنامه‌ها نیز با گزارش‌های بسیاری سراغ مسئولان رفتند. در این پویش و مطالبه گری مردمی و رسانه‌ها مشخص شد فرزندان کدام مسئول خارج از کشور است. برخی از آنان برای تحصیل رفته بودند و با وجود آنکه دوران تحصیل آن‌ها تمام شده بود، به کشور برنگشته بودند. البته این مسئولان گفتند که فرزند آنان برای کسب علم و اینکه بتواند برای ایران گره گشا باشد، در این کشور‌ها تحصیل می‌کند. اما سؤال اینجاست آیا علم فقط در آمریکاست؟ یا اینکه چرا با وجود تمام شدن دوران تحصیل برنگشتند؟ این سؤالاتی است که قطعا مطالبه و حق مردمی است.

پویشی برای شفافیت مجلس

پویش شفافیت مجلس از دیگر پویش‌هایی است که گروه باشگاه مجازی‌های انقلابی پیگیر آن است. شریف موضوع شفافیت را به عنوان یکی از راهبرد‌های انقلاب اسلامی ذکر می‌کند و دراین باره حرکت مسئولان به سمت شفافیت را ضرورت می‌داند. او دراین باره به پویش شفافیت به عنوان مطالبه اشاره می‌کند و دراین باره می‌گوید: ۹۰ نفر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی پس از انتخابات میثاق نامه‌ای امضا و تأکید کردند که با ورود به مجلس موضوع شفافیت در مجلس شورای اسلامی پیگیری خواهد کرد. نمایندگان شهر مشهد نیز جزو امضاکنندگان این میثاق نامه بودند، اما هنوز این موضوع به سرمنزل مقصود نرسیده است. پویش شفافیت مجلس نیز همان طور که گفتم به عنوان مطالبه‌ای مردمی از مسئولان مطرح شد.

چند «هم» مشترک مجازی

کمیته «هم قدم»

از بخش‌های ستادی مجازی‌های انقلابی کمیته «هم قدم» است. بخشی که به گفته مسئول مجازی‌های انقلابی از آن می‌توان به عنوان بخش جذاب مجازی‌های انقلابی یاد کرد. در این کمیته اعضای مجازی رویداد‌های حقیقی مانند اردو‌ها و سفر برگزار می‌کنند. مسئولیت برنامه ریزی‌های سفر‌های فرااستانی هم برعهده خانمی دهه هشتادی است.

شریف سپردن این کمیته به این خانم جوان را گام دیگر گروه مجازی‌های انقلابی برای عملی کردن اعتماد به جوان‌ها می‌داند. او با استناد به فرماندهان جوان دوران جنگ می‌گوید: از سر همین اعتماد‌ها بود که شهید کاوه در سن وسال جوانی توانست فرماندهی جنگ را برعهده بگیرد. آخرین اردوی کمیته هم قدم ماه قبل و سفر به کرمان بود. در این سفر‌ها و اردو‌ها برخی والدین نیز حضور داشتند که همین حضور آن‌ها سبب می‌شود جدا از همراهی والدین با فرزندانشان، با کم وکیف باشگاه و فعالیتی که فرزند آنان انجام می‌دهد، آشنا شوند.

کمیته «هم نشین»

همه فعالیت‌های انقلابی‌های مجازی، مجازی نیست و در این مسیر به حقیقت کنارهم بودن و دیدار‌ها بسیار تأکید کرده اند. نمونه آن را می‌توان در تشکیل کمیته‌ای به نام «هم نشین» دید؛ کمیته‌ای که دومین هم مشترک باشگاه مجازی‌های انقلابی است. این کمیته و اعضای کادری آن تلاش می‌کنند فعالان مجازی و انقلابی را شناسایی و با برگزاری هم نشینی‌ها و دیدار‌های دوستانه جدا از تحلیل و تکریم این افراد، زمینه را برای اشتراک ایده‌ها و نظر‌های آن‌ها با باشگاه مجازی‌ها فراهم کنند.

کمیته «همکار»

کمیته «همکار» کمیته دیگری است که باشگاه مجازی‌های انقلابی آن را ایجاد کرده است. کمیته‌ای که قصد دارد با همراهی کارآفرین‌های حوزه استارتاپ‌ها و حوزه‌های مجازی شرایط را برای اشتغال اعضای باشگاه و دیگر جوان‌هایی که می‌خواهند به این حوزه وارد شوند، فراهم می‌کند. هدایت جوان‌ها به حوزه‌های کارآفرینی مجازی و شبکه‌ها ازجمله اهداف این بخش از باشگاه مجازی‌های انقلابی است.

کمیته «هم اندیش»

یکی دیگر از کمیته‌های باشگاه مجازی‌های انقلاب کمیته «هم اندیش» است. رویکرد کلی این کمیته بررسی فضای هنری و مکتوب است. این کمیته به بررسی فیلم ها، تئاتر‌ها و آثار هنری فاخری که با مضامین انقلابی برگزار می‌شود، می‌پردازد. بررسی کتاب‌هایی که با مضامین انقلاب اسلامی منتشر می‌شود و نیز معرفی آن به مخاطبان از دیگر اقداماتی است که کمیته هم اندیش انجام می‌دهد.

گارد مقابل ازدواج!

یکی دیگر از اقداماتی که شریف به آن اشاره می‌کند، موضوع احیای سنت پیامبر (ص) و فراهم کردن زمینه آشنایی و ازدواج جوانان است. او این کار را همراه با همسرش انجام می‌دهد: بیشتر اعضای باشگاه مجازی‌های انقلابی جوان‌های دهه ۷۰ و ۸۰ هستند که در سن ازدواج هستند. دراین باره هنگامی که یکی از پسر‌های گروه موضوع ازدواج را مطرح می‌کند، شرایط او را برای ازدواج می‌پرسم و بعد از آن به همسرم منتقل می‌کنم.

همسرم بدون آنکه اسمی از این آقاپسر بیاورد، موضوع را با دخترخانم مطرح می‌کند و می‌گوید که جوانی با این شرایط را می‌پذیرد یا نه. اگر دخترخانم موافق بود، شماره مادر دختر را می‌گیرد و همین نکات را با مادر دختر مطرح می‌کند تا در صورت رضایت خانواده مادر دختر، شماره مادر این دخترخانم به مادر پسر داده می‌شود.

او می‌گوید: ریش سفیدی برای ازدواج جوان‌ها از قدیم و در میان خانواده‌های ایرانی مرسوم بود، اما کم کم این موضوع به فراموشی سپرده شد. الان هم شاید باور نکنید که برای موضوع ازدواج جوان‌ها گارد وجود دارد. بسیاری از تشکل‌های مردمی وقتی اعضای گروه قصد دارند سنت رسول خدا (ص) را اجرا کنند، به جای آنکه آنان را در ابتدای مسیر زندگی جدیدشان همراهی کنند، مقابل آنان گارد می‌گیرند و حتی گاهی آن‌ها را طرد می‌کنند. دراین باره به ما هم بسیار نقد می‌شود. گفتند شما به همان مجازی‌های انقلاب بپردازید و ازدواج این جوان‌ها به شما ربطی ندارد.

با سؤالی حرفش را ادامه می‌دهد: چرا برای سنت رسول خدا (ص) و احیای سنت ریش سفیدی و معرفی جوان‌های در آستانه ازدواج باید گارد بگیریم و بگوییم «به ما ربطی ندارد، خودشان پیدا کنند»! وقتی بزرگ تر‌ها خودشان را کنار بکشند و هرکدام مسئولیت را به دیگری حواله کنند، همان می‌شود که الان با آن روبه رو هستیم. جوانی که حس رهاشدگی دارد و احساس می‌کند خودش باید برای خودش کاری کند و هیچ کس درکی از شرایط او ندارد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->