تئاتر "un۱۲"، با داستان رنج کردها از رژیم بعث در مشهد به روی صحنه رفت آغاز پخش بین‌المللی «اَبله» | روایتی از زندگی یک دختر کوتاه قامت در خوابگاه! معرفی اعضای جدید هیئت‌مدیره انجمن صنفی تهیه‌کنندگان فیلم بلند مشهد فصل جدید «زخم کاری» چه زمانی پخش می‌شود؟ سرمایه ادبی ایران | درباره سیدعلی موسوی گرمارودی، شاعر، نویسنده و محقق به بهانه زادروزش فصل ایران باستان سریال «سلمان فارسی» کلید خورد لئوناردو دی‌کاپریو و جنیفر لارنس در فیلم جدید اسکورسیزی هم‌بازی می‌شوند نقدی به رئالیتی شو «اسکار» مهران مدیری آیا عکس جدید احسان علیخانی در فضای مجازی، واقعی است؟ + عکس برنامه‌های بزرگداشت سعدی اعلام شد | گردهمایی سعدی‌پژوهان در شیراز انتقاد کمدین کهنه کار به نسل کشی رژیم صهیونیستی نخل طلای افتخاری کن به استودیو جیبلی ژاپن اعطا می‌شود فیلم‌های سینمایی آخر هقته تلویزیون (۳۰ و ۳۱ فروردین ماه ۱۴۰۳) + زمان پخش و خلاصه داستان رضا رشیدپور: دیگر نمی‌خواهم مجری برنامه سرگرم‌کننده تلویزیونی باشم صفحه نخست روزنامه‌های کشور - پنج‌شنبه ۳۰ فروردین۱۴۰۳
سرخط خبرها

نگاهی به واکنش‌ها به سانسور شهید سلیمانی در شبکه‌های اجتماعی

  • کد خبر: ۹۴۷۵۶
  • ۱۵ دی ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۶
نگاهی به واکنش‌ها به سانسور شهید سلیمانی در شبکه‌های اجتماعی
دو سال از شهادت سردار دل‌ها  حاج قاسم سلیمانی می‌گذرد و شبکه‌های اجتماعی به ویژه توئیتر، اینستاگرام و فیسبوک، همچون دو سال گذشته طی روز‌های اخیر اقدام به حذف گسترده محتوا‌های مرتبط با این شهید بزرگوار کرده اند

به گزارش شهرآرانیوز - دو سال از شهادت سردار دل‌ها  حاج قاسم سلیمانی می‌گذرد و شبکه‌های اجتماعی به ویژه توئیتر، اینستاگرام و فیسبوک، همچون دو سال گذشته طی روز‌های اخیر اقدام به حذف گسترده محتوا‌های مرتبط با این شهید بزرگوار کرده اند؛ این اقدام پلتفرم‌های خارجی، موج گسترده اعتراضات را در فضای مجازی رقم زده است. حذف پست‌های مربوط به حاج قاسم از پلتفرم‌های خارجی در حالی در هفته‌های اخیر اتفاق می‌افتد که واژه قهرمان (Hero) به پرکاربردترین کلیدواژه در اینستاگرام و توئیتر تبدیل شده است.

نگاهی به واکنش‌ها به سانسور شهید سلیمانی در شبکه‌های اجتماعی

اقدام ناجوانمردانه شبکه‌های اجتماعی بیگانه گویای این واقعیت است که به فرموده رهبر معظم انقلاب، امروزه «شهید قاسم سلیمانی» خطرناک‌تر از «سردار قاسم سلیمانی» است و به همین دلیل، خط اول و اصلی طرف مقابل، این است که اسم و راه حاج قاسم باید به طور کامل در دنیا بایکوت شود، چون آن‌ها می‌دانند که اگر اسم حاج قاسم به همین شکل در پلتفرم‌ها پیش رود، به یک زبان و نماد مشترک ظلم ستیزی، نه تنها در کشور‌های اسلامی بلکه بین آزادگان کشور‌های مختلف دنیا و از هر دین و آیینی، تبدیل خواهد شد.

علی بهادری  جهرمی، سخنگوی دولت، در حساب کاربری خود در توئیتر در واکنش به این اقدام شبکه‌های اجتماعی نوشت: «‏حذف تصویر ‎#Hero از فضای مجازی، امتداد همان روحیه خشن آمریکایی و جنایت تروریستی ۱:۲۰ است. اقدام بزدلانه ایالات متحده، نقض فاحش آزادی بیان و حقوق بشر علیه احساسات میلیون‌ها انسان در سراسر جهان است. آمریکا باید به این رویه خلاف موازین حقوقی پایان دهد.»

در روز‌های گذشته، واکنش‌ها به این اقدام غیرقانونی و نقض آزادی بیان پلتفرم‌های خارجی به ویژه در اینستاگرام و فیسبوک ادامه داشته است و برخی تحلیلگران به توضیح چرایی این موضوع پرداخته اند. مجتبی توانگر، رئیس کمیته اقتصاد دیجیتال مجلس، در نامه‌ای به مجمع حکمرانی اینترنت سازمان ملل متحد از سانسور و حذف کاربران ایرانی در اینستاگرام و فیسبوک انتقاد کرد و خواستار ایجاد یک نظام رگولاتوری و نظارتی ایمن و یکپارچه بین المللی برای پلتفرم‌های بین المللی شد.

اثبات غلط بودن ذهنیت آزادی رسانه در غرب

فؤاد ایزدی، استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران، نیز در گفتگو با «فارس» درباره حذف صفحات دارای محتوای حمایت از انقلاب اسلامی و مقاومت به صورت عام و صفحات مربوط به سردار شهید سلیمانی به صورت خاص در اینستاگرام گفت: در گذشته ذهنیت غلطی وجود داشت که مدعی بود در غرب، آزادی بیان، رسانه، اندیشه و تفکر وجود دارد، اما حذف صفحات دارای محتوای مرتبط با سردار سلیمانی در اینستاگرام، غلط بودن ذهنیت آزادی رسانه و آزادی بیان در غرب را اثبات کرد. غربی‌ها شدیدترین سانسور‌ها در رسانه را اعمال می‌کنند، اما توانمندی آن‌ها در سانسور به گونه‌ای است که در ظاهر، خود را حامی آزادی بیان معرفی می‌کنند.

وی در ادامه افزود: با توجه به جایگاه فراجناحی سردار سلیمانی و نگاهی که در کشور به ایشان وجود دارد، باید از این فرصت برای ایجاد موجی بزرگ در فضای مجازی درقالب همه پلتفرم‌های موجود استفاده کرد. در مقابل این حرکت‌ها باید با تدبیر عمل شود و این اقدام حتی اگر هزینه داشته باشد، باید انجام شود. از سوی دیگر، باید بستر‌هایی فراهم شود که وابستگی به بستر‌های غربی برای اطلاع رسانی را کاهش دهد. ایجاد بستر‌های رقیب، کاری است که در کشور درباره آن زیاد صحبت شده، اما تاکنون کاری انجام نشده است، که این ضعف باید جبران شود.

سانسور سردار سلیمانی ناشی از اندیشه اثرگذار ایشان است

سیدجلال فیاضی، کارشناس رسانه، نیز در گفتگو با «فارس» درباره علت حذف صفحات با محتوای شهادت سردار سلیمانی از سوی پلتفرم‌های فضای مجازی گفت: این امر ناشی از نگرانی و ترس آن‌ها از شهید سلیمانی است. مهم‌ترین دلیلی که نظام سلطه رسانه‌ای را مجبور به حذف محتوای مرتبط با سردار سلیمانی می‌کند، نگرانی آن‌ها از شخصیت و اندیشه اثرگذار شهید سلیمانی میان افکار عمومی است.

وی افزود: صاحب نظران باید راهکار‌هایی را برای تبیین این موضوع نزد افکار عمومی پیش بینی و به گونه‌ای برنامه ریزی کنند که با فشار افکار عمومی، رفتار‌های مغایر با آزادی رسانه و آزادی بیان در شبکه‌های اجتماعی به حداقل برسد. پیگیری قانونی نقض آزادی بیان در شبکه‌های اجتماعی از طریق طرح دعوی در مجامع مختلف، از ابزار‌های افزایش هزینه اقدامات محدودکننده رسانه‌ای از سوی صاحبان پلتفرم‌های اطلاع رسانی خارجی است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->