کشف ۲ کیلو و ۸۵۰ گرم مواد مخدر صنعتی در گمرک دوغارون کمبود ۶ هزار لیتر آب برثانیه در مشهد برای تابستان ۱۴۰۳ طبیعت‌گردان گرفتار در قوچان امدادرسانی شدند (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) جان باختن ۶ نفر براثر انفجار کپسول گاز در ترمینال شرق تهران (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) وضعیت مطلوب واکسیناسیون دام در خراسان‌رضوی طی سال گذشته تنهایی خطر مرگ را دو برابر افزایش می‌دهد دستگیری متهمان سایبری کنکور که ۱۰۰ هزار «تتر» از داوطلبان دریافت کرده بودند ویدئو | اصلاح احکام رتبه‌بندی ۱۰۰ هزار معلم بازنشسته پیش‌بینی هواشناسی مشهد و خراسان‌رضوی (٣٠ فروردین ١۴٠٣) | بارش باران در اوایل هفته آتی دو کارمند شرکت حفاظتی قتل مرد معتاد در مشهد را انکار کردند + عکس همه چیز درباره «چای»، اصیل‌ترین نوشیدنی ایرانی اعتبارات قطره‌چکانی، زخم‌های بخش درمانی مشهد را التیام نمی‌دهد | بودجه پروژه‌های بیمارستانی امسال فقط ۲۴۰ میلیارد تومان صید پرنده‌های شکاری در خراسان رضوی برای پول‌های عربی جاده‌های جنوبی خراسان رضوی بارانی و لغزنده است (۲۹ فروردین ۱۴۰۳) بارش باران در ۱۰ ایستگاه هواشناسی سیستان و بلوچستان رکورد شکست (۲۹ فروردین ۱۴۰۳) زلزله شدید، جنوب ژاپن را لرزاند (۲۹ فروردین ۱۴۰۳) تصویب برنامه جامع مقابله با گرد و غبار برای ۱۱ استان کشور (۲۹ فروردین) آیا از نشانه‌های هک شدن گوشی تلفن همراه خبر دارید؟ دعوا و جنجال بر سر فشار آب، به قتل پیرمرد ۶۰ ساله منجر شد
سرخط خبرها

تالاب انزلی از آن چیزی که فکر می‌کنید به نابودی نزدیک‌تر است

  • کد خبر: ۹۷۷۲۳
  • ۱۲ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۵:۱۹
تالاب انزلی از آن چیزی که فکر می‌کنید به نابودی نزدیک‌تر است
شهریور امسال بود که خبر‌ها و تصاویر ناراحت کننده‌ای مبنی بر آتش سوزی تالاب انزلی در شبکه‌های اجتماعی دست به دست شد. همان زمان صحبت از عمدی بودن این اتفاق هم به میان آمد. موضوعی که سرپرست اداره محیط زیست انزلی هم آن را رد نکرد و گفت: «فرضیه عمدی بودن آتش سوزی برای خشک کردن و تصرف تالاب دور از ذهن نیست.»

سیدزاده | شهرآرانیوز؛ شهریور امسال بود که خبر‌ها و تصاویر ناراحت کننده‌ای مبنی بر آتش سوزی تالاب انزلی در شبکه‌های اجتماعی دست به دست شد. همان زمان صحبت از عمدی بودن این اتفاق هم به میان آمد. موضوعی که سرپرست اداره محیط زیست انزلی هم آن را رد نکرد و گفت: «فرضیه عمدی بودن آتش سوزی برای خشک کردن و تصرف تالاب دور از ذهن نیست.» بعد هم مشخص شد که ۵ هکتار از نیزار‌های تالاب انزلی در این آتش سوزی از بین رفت.

پیش از این هم در فروردین ۱۳۹۴، مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان، از کاهش عمق این تالاب به کمتر از ۱ متر خبر داد و دلیل آن را ورود سالانه، ۲۵۰ هزار متر مکعب رسوبات طبیعی و خانگی و صنعتی دانست که از ۱۰ رودخانه و ۵ شهرستان، به تالاب وارد می‌شود و نقش زیادی در خشک شدن این تالاب دارد. حالا خیلی از آخرین ماه تابستان نگذشته که دوباره از تالاب انزلی سخن به میان آمده است.

خبر‌ها البته خوب نیست. تصاویری دارد از این تالاب در فضای مجازی دست به دست می‌شود که هیچ شباهتی به گذشته باشکوه و زیبایش ندارد. نه تنها شباهتی ندارد، بلکه با آن چیزی که از سفر‌های چند سال پیش و خاطرات شمال هم در ذهنمان نقش بسته بسیار فاصله دارد. دیگر خبری از آن طراوت و سرسبزی نیست و جای آن سرزندگی را رکود و دلمردگی گرفته است.

بازنشر این تصاویر در شبکه‌های اجتماعی، واکنش‌های زیادی را در بین کاربران ایجاد کرده است. کاربری نوشته است: «اونایی که برای سفر تفریحی به شمال انزلی رو انتخاب کردن حتما به تالاب انزلی هم سر زدن. حتی کسی که نرفته باشه هم حتما تعریفش رو شنیده. ولی الان حال و روز تالاب انزلی اصلا خوب نیست. شاید کم‌ترین کار ما برای کمک بهش همین توییت زدن و هشتگ زدن باشه.»

دیگری گفته است: «تالاب انزلی خاطره‌ای وهم آلود است که برای بقایش نمی‌توان قیمتی تعیین کرد.‌ای کاش بشود برای تالاب انزلی یک خیریه تأسیس کرد تا با عشق از این پهنه زیبا حمایت کرد.» یک نفر هم نوشته: «ما می‌تونیم حداقل محرکی باشیم برای حرف زده شدن راجع به تالاب انزلی و آگاهی مردم تا شاید افرادی که کاری ازشون برمیاد مجبور بشن کاری بکنن تا به طور کلی نابود نشده.»

این داستان البته با کمی تفاوت و بالا و پایین درباره تالاب‌ها و سرمایه‌های زیست محیطی دیگر تکرار شده. زاینده رود، هامون، میانکاله، گاوخونی و ...، همگی اسم‌هایی هستند که در ماه‌ها و سال‌های اخیر، بار‌ها و بار‌ها به زبان مردم آورده شده و با همراهی مردم و رسانه‌ها و فعالان زیست محیطی تلاش‌هایی برای بقای شان انجام شده است. اتفاقی که حالا برای انزلی رخ داده و در حال رخ دادن است.

تالاب زیبا و باارزشی که با حدود ۲۰ هزار هکتار، در سال ۱۳۵۴ در فهرست تالاب‌های بین المللی کنوانسیون رامسر به ثبت رسیده است، از مهم‌ترین و بزرگ‌ترین زیستگاه‌های طبیعی جانوران کشورمان است و مأمنی است برای تعداد زیادی از پرندگانی که از سوی کشور‌های همسایه شمالی به ایران می‌آیند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->