پهبادهای آتش نشان، یک ضرورت مهم ایمنی برای مشهد است اجرای طرح اهدای کلاه ایمنی به موتورسواران در مشهد با همکاری شهرداری و پلیس احداث قطار «مشهد - گلبهار - چناران» سرعت می‌گیرد رینگ پیرامونی و پارک خطی بوستان کرامت مشهد مرداد ۱۴۰۳ به بهره‌برداری می‌رسد ویدئو | طهوریان‌عسکری: طی ۲ سال اخیر تحول مطلوبی در حاشیه شهر مشهد رخ داده است گفتگو با مخترع نمونه خراسان‌رضوی | بومی‌سازی قطعات و تکنولوژی ریلی ضروری است بیش از ۴۰ درصد متکدیان در مشهد، معتاد هستند | برخی خود را به شکل «زنان» درمی‌آورند رونمایی از نخستین چاپ‌برگردان روزنامه ادب هر ثانیه بیش از ۲۰ کیلوگرم پسماند در مشهد تولید می‌شود مشهد در کنار  کنارک | روایت خدمت نیرو‌های شهرداری مشهد برای کمک به سیل‌زدگان در سیستان و بلوچستان «زنگ سپاس معلم» در مشهد نواخته شد | استاندار خراسان رضوی: مسیر انقلاب در حال طی شدن است + فیلم رکوردی تازه برای مشهد ثبت شد اختصاص ۲۱ درصد اوراق مشارکت کشور به مشهد جشن بزرگ «خدا قوت کارگر» در مشهد برگزار شد + فیلم برپایی خیابان امام رضایی‌ها نقطه عطف برنامه‌های دهه کرامت اختصاص ۲۱ درصد اوراق مشارکت کشور به مشهد
سرخط خبرها

پروژه آب‌رسانی به حاشیه شمالی شهر مشهد به بهره‌برداری رسید

  • کد خبر: ۹۷۸۴۲
  • ۱۳ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۸
پروژه آب‌رسانی به حاشیه شمالی شهر مشهد به بهره‌برداری رسید
پروژه آب رسانی به حاشیه شمالی شهر مشهد، دیروز با حضور استاندار خراسان رضوی و جمعی از مسئولان شهری مشهد به بهره برداری رسید.

به گزارش شهرآرانیوز؛ پروژه آب رسانی به حاشیه شمالی شهر مشهد، دیروز با حضور استاندار خراسان رضوی و جمعی از مسئولان شهری مشهد به بهره برداری رسید. با افتتاح این خط لوله ۱۷ کیلومتری انتقال آب و مخزن ۴۰ هزارمترمکعبی بخش زیادی از مشکلات کمی و کیفی پهنه بزرگی از حاشیه شهر مشهد به ویژه روستا‌های جاده سیمان و کلات حل خواهد شد.

استاندار خراسان رضوی در مراسم افتتاحیه آب رسانی به حاشیه شمالی شهر مشهد، با تأکید بر اینکه مشکل آب مشهد هم برای زائران و هم برای مجاوران کاملا جدی است، گفت: ۴ محور اصلی برای آب مشهد در دستورکار قرار دارد؛ اول تأمین آب است که باید در این موضوع محور اصلی استفاده از آب‌های سطحی باشد.

با وجود خشک سالی، به هر میزانی که می‌توانیم، باید از نزولات آسمانی با حداکثر توان بهره‌مند شویم. اکنون ۴ سد برای آب مشهد استفاده می‌شود که سد شوریجه هم با ظرفیت ۲۰۰ میلیون مترمکعب در دستور و برنامه اجراست و به شبکه شرب مشهد متصل خواهد شد.

یعقوبعلی نظری ادامه داد: ما ناچار به آب‌های زیرسطحی هم متصل می‌شویم، اما وقتی که حداکثر استفاده از آب‌های سطحی انجام شود.

وی با اشاره به جایگزینی پساب با آب آشامیدنی برای صنایع استان، افزود: محور دوم برنامه‌ها استفاده از پساب است و پروژه تبدیل و استفاده از پساب مشهد برای بخش‌های مختلف خدماتی و صنعت از موضوع‌های جدی درحال پیگیری است.

نظری در ادامه بیان کرد: سومین محور، انتقال آب است که در دستورکار قرار دارد و درنهایت منجر به مدیریت مصرف می‌شود که خوشبختانه این مسئله در بخش کشاورزی استان در کشور در سطوح اول قرار دارد.

مدیرعامل شرکت آب وفاضلاب هم در این مراسم با اشاره به سختی‌های تأمین آب آشامیدنی برای مشهد، گفت: تأمین آب مشهد با حاشیه وسیع شهری و با سیل مهاجرت به این شهر و حضور گردشگران و زائران حضرت امام رضا (ع) وضعیت خاص و دشواری‌هایی دارد. علاوه بر نگرانی بسیار جدی برای تأمین آب بلندمدت شهر مشهد، در این وضعیت به سبب اینکه ۵۰ درصد تأمین آب این کلان شهر به منابع آب سطحی متکی است، با نگرانی جدی حتی برای سال ۱۴۰۱ روبه‌رو هستیم.

حسین اسماعیلیان ادامه داد: من باید از استاندار خراسان رضوی تشکر کنم که بعد از انتصاب در این پست، نگاه ویژه‌ای در بحث آب ایجاد کردند و کمیته آب در استان تشکیل و پیگیری‌های ملی برای تأمین آب مشهد آغاز شد. از اقدامات دیگری که انجام شده، تدوین برنامه‌های کوتاه مدت در بازه‌های ۱۴۰۱، ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳ بوده است.

وی با تأکید بر اینکه ما باید وابستگی مان را به ۵۰ درصد منابع آب سطحی کم کنیم، افزود: باید راهبردی اتخاذ کنیم که این وابستگی به حداقل برسد و از ظرفیت‌هایی که در اختیار داریم، حداکثر استفاده را ببریم. علاوه بر ۴ سد بزرگ، ۵۰۰ حلقه چاه وظیفه تأمین آب شهر مشهد را دارند و از این تعداد حدود ۲۳۰ حلقه در داخل محدوده شهر مشهد قرار دارند.

اسماعیلیان در ادامه تصریح کرد: این چاه‌ها از گذشته به صورت مستقیم به شبکه آب آشامیدنی مشهد متصل بودند و به همین دلیل امکان بهره برداری هم زمان از آن‌ها فراهم نبود و ۴۰ درصد از ظرفیت آب دهی چاه‌ها به دلیل مسائل فنی قابلیت استفاده نداشت و مهم‌ترین کاری که ما توانستیم انجام دهیم، تعریف پروژه جمع آوری چاه‌های داخل بود که به نام حضرت نبی اکرم (ص) نام گذاری شده است. با اجرای این پروژه برای این ظرفیت ۴۰ درصدی که بی استفاده مانده بود، بالفعل شد.

مدیرعامل شرکت آبفای مشهد با اشاره به پیشرفت فیزیکی ۷۰ درصدی این پروژه، بیان کرد: در جریان این پروژه می‌توانیم چاه‌ها را با خطوط مستقیم جمع آوری و به مخازن شهر منتقل کنیم. ضمن اینکه بسیاری از این چاه‌ها کیفیت مطلوبی برای نوشیدن ندارند و نمی‌توان از آن‌ها به صورت مستقیم در آب آشامیدنی مشهد استفاده کرد.

با جمع آوری آن‌ها و اختلاطشان با دیگر چاه‌ها و منابعی که در اختیار داریم، وضعیتی کیفی مهیا شد که امکان بهره برداری از آن‌ها فراهم شده است. تا سال ۱۴۰۱ ظرفیت کامل این پروژه را به مدار بهره برداری وارد خواهیم کرد و البته به ۷۰۰ میلیارد تومان اعتبار دیگر نیاز دارد.

وی با بیان اینکه پروژه آب رسانی به حاشیه شمالی مشهد یکی دیگر از کار‌های مهم شرکت آبفاست، گفت: مشکلات زیادی در حاشیه شهر مشهد وجود داشت؛ هم از بعد کمیت که مردم در اوج مصرف آب با قطعی و کاهش فشار روبه رو بودند و هم از بعد کیفیت که باعث نارضایتی مردم شده بود و این پروژه برای حل مشکل ناحیه شمالی اجرا شد که در جریان آن یک مخزن ۴۰ هزار مترمکعبی ایجاد و آب از این مخزن با ۱۷ کیلومتر خط لوله منتقل خواهد شد.

اسماعیلیان ادامه داد: محدوده‌ای که این پروژه را شامل می‌شود، ضلع شمالی بزرگراه شهیدچراغچی و خین عرب تا طبرسی شمالی و روستا‌های محدوده جاده سیمان و کلات خواهد بود و در ضلع جنوب کمربند صدمتری حدفاصل خیام شمالی تا رسالت و عبدالمطلب هم، از این پروژه متاثر خواهند شد. با این پروژه هم مشکلات کمی و هم کیفی این مناطق برطرف می‌شود.

مدیرعامل آبفای مشهد از نیاز شهر به ساخت ۲ مخزن دیگر خبر داد و افزود: اگر قرار باشد در طرح ملی مسکن در لبه‌های مشهد جمعیتی مستقر شود، پیش بینی می‌کنیم که حدود ۶۵۰ هزار نفر باید زیرپوشش این خط لوله قرار بگیرند و نیاز است که مخزنی با ظرفیت ۱۰۰ هزار مترمکعب در همین مکان کنونی ایجاد شود و حدود ۸/۵ کیلومتر خط انتقال دیگر نیز باید ساخته شود. در اینجا از شهرداری خواهش می‌کنیم که زمین این پروژه را در قالب تهاتر در اختیار آبفا قرار بدهد، چون ساخت این مخازن موقعیت خاصی را طلب می‌کند.

وی در پایان اظهار کرد: پروژه‌هایی که تعریف شده است، باید با سرعت بیشتری انجام شود که درنهایت تا تابستان سال ۱۴۰۱ به بهره برداری برسد. به همین دلیل درباره صدور مجوز حفاری می‌بایست تعامل‌هایی با آب وفاضلاب وجود داشته باشد. ما باید ۶۰ حلقه چاه در داخل شهر حفر کنیم و گاهی نیاز است که در آیلند‌ها و فضا‌های سبز این کار انجام شود که شهرداری برای همکاری تمام و کمال اعلام آمادگی کرده است، اما هرماه باید تقریبا ۱۵ چاه حفر شود که بتوانیم به نتیجه مطلوب در سال ۱۴۰۱ برسیم.

شهردار مشهد نیز در مراسم افتتاح خط لوله و مخزن آب حاشیه شمالی شهر مشهد با تأکید بر نیاز به برنامه ریزی جدی برای حل مسائل آبی شهر گفت: ما در مدیریت آب در چند عرصه نیازمند برنامه جدی هستیم تا بتوانیم تابستان امسال و سال‌های آینده اگر خشک سالی ادامه داشت، به سلامت عبور کنیم و باید برنامه منسجم بین بخشی در این زمینه داشته باشیم.

سیدعبدا... ارجائی با اشاره به ضرورت صرفه جویی در بخش کشاورزی بیان کرد: وقتی صحبت از این موضوع پیش می‌آید، صرفه جویی در آب آشامیدنی در مقابل بخش کشاورزی شوخی می‌باشد. اما اگر ۱۰ درصد در آب کشاورزی صرفه جویی کنیم، معادل مصرف آب آشامیدنی منابع آب داریم و نیاز به جدیتی در بخش کشاورزی است، به ویژه در دشت بحرانی مشهد. چون جمعیتی که این دشت دارد، به هیچ عنوان با منابع آبی آن متناسب نیست.

وی ادامه داد: دومین نکته مهم مدیریت منابع آب در مشترکان پرمصرف است که یکی از آن‌ها شهرداری است. ما با روی کار آمدن دوره ششم یکی از مسائل عمده‌ای که در دستورکار قرار دادیم، مدیریت منابع آب بود و حتی در ساختار شهرداری هم امروز مدیریتی برای منابع آب تأسیس کردیم.

شهردار مشهد با تأکید بر اینکه آب فضای سبز باید تفکیک و از پساب استفاده شود، تصریح کرد: خواهش من این است که تخصیص مشخصی از پساب برای مصرف در آب فضای سبز در مشهد لحاظ شود و اگر قرار باشد با این قیمت به ما پساب بدهند، صرفه اقتصادی ندارد و استفاده از آب ارزان‌تر است.

البته ما باید گونه‌های کم مصرف را افزایش بدهیم و بعضی جا‌ها نیاز به کاشت چمن و درخت نیست و شهرداری این موارد را حتما لحاظ می‌کند و اگر آبفا برنامه فرهنگی برای مدیریت مصرف آب داشته باشد، شهرداری کنار آن‌ها خواهد بود.

وی بیان کرد: شهرداری هیچ محدودیتی برای کمک به آب وفاضلاب ندارد و برای حفر چاه و دیگر موارد سراغ حل سایر مشکلات برویدو شهرداری مشهد در این زمینه با آبفا همراه است و با شما برنامه ریزی خواهیم کرد. امیدوارم با مدیریت انقلابی بتوانیم با حداکثر  سرعت محدودیت‌ها را برطرف کنیم.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->