اجرای نمایش «تمام نا تمام» در منطقه پدافند هوایی شمال شرق امام رضا (ع) صهیونیست‌ها برای سومین روز متوالی به مسجدالاقصی یورش بردند یک خبرنگار دیگر فلسطینی در بمباران خانه‌اش در غزه به شهادت رسید همسر شهید سید مصطفی خمینی درگذشت (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) افکار عمومی جهان مصمم به متوقف‌کردن جنایات جنگی در نوار ‎غزه و کرانه باختری است تأکید فرمانده ارتش بر ضرورت تداوم هوشیاری و آمادگی مرکز فرماندهی و واپایش عملیات ارتش برای اقدام نماینده ویژه پاکستان درامور افغانستان: ایران و چین شرکای معتمد ما هستند سردار فدوی: عملیات وعده صادق، صهیونیست‌ها را مضحکه تمام جهان کرده است آمریکا قانونی کردن شهرک سازی‌های اسرائیل را در کرانه باختری خطرناک خواند رئیس‌جمهور: سفر به پاکستان و سریلانکا در مقطع فعلی پیام مهمی داشت سردرگمی و چالش جدید اسراییل مقابل حزب الله محاصره بن گویر در میان معترضان خشمگین صهیونیست + فیلم رئیسی: امروز همگان حقوق فلسطینیان را مطالبه می‌کنند چین، خواهان پایان فاجعه انسانی در غزه شد تظاهرات مجدد شهرک‌نشینان در برابر محل اقامت نتانیاهو ششمین دوره مجلس خبرگان اول خرداد با پیام رهبری آغاز به کار می‌کند واکنش روسیه به کمک‌های جدید آمریکا به اوکراین هشدار مصر و تشکیلات خودگردان درباره یورش احتمالی به رفح
سرخط خبرها

پشت پرده ماجرای نورپردازی پرچم چین در میدان آزادی چه بود؟

  • کد خبر: ۹۷۹۷۳
  • ۱۴ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۸
پشت پرده ماجرای نورپردازی پرچم چین در میدان آزادی چه بود؟
هم زمان با آغاز دهه فجر انقلاب اسلامی، تصاویر پرچم دو کشور ایران و چین در کنار یکدیگر روی برج آزادی نقش بست که این اتفاق با ۳۱ژانویه میلادی و شب سال نو چینی مصادف بود. در فضای مجازی این اتفاق با حاشیه‌هایی همراه بود.

به گزارش شهرآرانیوز؛ اندکی بعد از انتشار تصاویر نیز حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه، در توئیتی به زبان چینی به همین مناسبت نوشت: «مایلم بهترین آرزو‌های خود را تقدیم دولت و مردم چین کنم. برای بازی‌های المپیک زمستانی پکن آرزوی موفقیت بزرگ و جهش جشنواره بهار مردم چین را دارم. طرح همکاری همه جانبه بین دو کشور را قدرتمند اجرا خواهیم کرد تا دومین رابطه پنجاه ساله ایران و چین مستحکم‌تر شود.»

نورپردازی تصاویر پرچم کشور‌ها در سایر نقاط دنیا، امری مسبوق به سابقه است و در سایر کشور‌ها نیز انجام می‌شود. اما رسانه‌های غربی با پنهان کردن اصل ماجرا، موج حملات خود را دوباره به سمت سیاست «نگاه توأمان به شرق و غرب» دولت گرفتند. این رسانه‌ها با هدف مستعمره نشان دادن ایران در حالی با ایجاد جنجال و هیاهو، مدعی تاراج ایران به دست چین هستند که صاحبانشان در رقابت با یکدیگر برای بهره بردن از ظرفیت‌های چین از هیچ تلاشی فروگذار نمی‌کنند.

توضیح مجموعه برج آزادی درباره نمایش پرچم چین

به گزارش «مهر»، عباس عظیمی، سرپرست مجموعه فرهنگی برج آزادی، درباره بروز برخی حاشیه‌های مربوط به ماجرای پخش ویدئو مپینگ روی برج آزادی گفت: برگزاری این رویداد به مناسبت عید چین، پنجاهمین سالگرد دوستی دو کشور و شروع بازی‌های المپیک زمستانی بود که با سرود ملی دو کشور آغاز شد.

در ادامه، پرچم دو کشور به نشانه دوستی، با پیام‌هایی برای مخاطبان هر دو ملت ایران و چین و با تأکید بر تعاملات فرهنگی دیرباز دو کشور بر محور جاده ابریشم به نمایش درآمد. وی افزود: نمایش پرچم ایران و سایر کشور‌ها روی برج آزادی، از رویداد‌های مرسوم در حوزه بین الملل است. پیش از این هم در رویداد‌هایی دیگر مثل روز ملی یا حوادث کشور‌هایی مثل لبنان، بولیوی، اوکراین، پرچم کشور‌های مختلف روی برج آزادی نقش بسته بود.

اهمیت روابط گسترده با چین

چین به عنوان بزرگ‌ترین صادرکننده جهان، با حجم ۲.۵۹۱تریلیون دلار صادرات کالا به سرتاسر جهان هم زمان با افول آمریکا، روز به روز در حال گسترش نفوذ خود در غرب آسیاست. از دیگر سو، چین در سال۲۰۲۰ جایگزین اتحادیه اروپا به عنوان مهم‌ترین شریک تجاری این مجموعه شد. بنا بر آخرین آمار، حجم تجارت دوجانبه در سال ۲۰۲۰ بالغ بر ۱۶۱میلیارد دلار بوده است.

در توسعه روابط با چین عقب هستیم

در این راستا، حامد وفایی، کارشناس مسائل چین، در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان، روابط تهران و پکن را ناکافی دانست. او شیطنت رسانه‌های معاند را درکنار ناآگاهی ما درباره روابط چین و سایر کشورها، از عوامل این عقب ماندگی برشمرد و گفت: سعودی‌ها و رژیم صهیونیستی، روابط راهبردی با چین ایجاد کرده اند، اما ما که سیاست‌های همسویی با چین داریم، چرا نباید گسترش روابط داشته باشیم؟

اگر از فردا بگوییم چین به ایران نیاید، به ضرر ایران است نه چین؛ زیرا خودمان را از ظرفیت‌های اقتصادی چین محروم کرده ایم. وفایی معتقد است با وجود امضای تفاهم نامه همکاری ۲۵ ساله با چین که علیه آن، تبلیغات گسترده‌ای توسط رسانه‌های معاند صورت گرفته است، ایران برای جبران عقب ماندگی در رابطه با چین بسیار کار دارد. او می‌گوید: مناسبات ایران و چین بر پایه اصل عزت، حکمت و مصلحت و در سطح مشارکت جامع راهبردی است و چین این نوع از ارتقای روابطش را با بیش از ۷۰ کشور انجام داده است.

همه این‌ها درحالی است که بنا به گفته رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین، تجارت تهران و پکن با حدود ۲۰ میلیارد دلار در سال گذشته میلادی، به کمترین میزان خود در ۱۶ سال گذشته رسیده و در رتبه ۴۳ کشور‌های مقصد کالا‌های صادراتی چین قرار گرفته است. این موضوع با اجرایی شدن توافقات ذیل تفاهم نامه ۲۵ ساله ایران چین حل می‌شود و مبادلات میان دو کشور به میزان شایان توجهی افزایش پیدا خواهد کرد.

از سویی، پایگاه خبری تحلیلی «المانیتور» در گزارشی نوشت: «اخیرا هیئت وزیران ایران در اقدامی نمادین افتتاح کنسولگری چین در بندرعباس را که بندر اصلی تجاری ایران و مرکز استان ساحلی هرمزگان است، تصویب کرد. در حالی که تهران در حال حاضر سه کنسولگری در چین دارد، این اولین کنسولگری پکن در ایران خواهد بود.

این پیشرفت احتمالا به پیمان راهبردی ۲۵ ساله‌ای که ایران در مارس ۲۰۲۱ با چین امضا کرد، مرتبط است. این توافق که شامل همکاری‌های اقتصادی، نظامی و امنیتی است، تهران را وارد پروژه بزرگ پکن تحت عنوان ابتکار یک کمربند و یک جاده می‌کند. این توافق که نزدیک به یک سال پیش به امضا رسید، اوایل این ماه وارد فاز اجرا شد. اگرچه از زمان امضای این پیمان ۲۵ ساله هیچ فعالیت عمده مرتبط با آن در ایران دیده نشده است، افتتاح این کنسولگری، پیشرفتی شایان توجه به شمار می‌رود.»

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->