به گزارش شهرآرانیوز؛ دکترعلی یزدانی اظهار کرد: شیوع ویروس سویه اومیکرون باعث شد که اورژانس پیش بیمارستانی به عنوان خط مقدم همراهی با بیماران کرونایی، خدمات اولیه به آنان ارائه کند.
وی افزود: از ابتدا بهمن ماه ۵۵ هزار و ۷۲۶ تماس با اورژانس ۱۱۵ خراسان رضوی گرفته شد که ۱۳ درصد در مقایسه با ماه گذشته، افزایش را نشان میدهد.
رئیس مرکز اورژانس پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی مشهد ادامه داد: طی این ماه کل ماموریتهای منجر به اعزام آمبولانس در اورژانس ۱۱۵ دانشگاه علوم پزشکی مشهد افزون بر حدود ۱۵ هزار مورد بوده است که در مقایسه با ماه قبل ۱۴ درصد افزایش را نشان میدهد و ماموریتهای احتمالی با تشخیص اولیه کرونا رشد ۳.۵ برابری را داشته است.
وی گفت: در بررسی موارد اعزام آمبولانس جهت موارد احتمالی کرونا مشخص گردید که ۵۰ درصد ماموریتها به صورت مشاوره پزشکی و درمان در محل خاتمه مییابند و بیمار نیاز به انتقال به مراکز درمانی را ندارد، لذا مشاوره تلفنی در خصوص کرونا و سویه اومیکرون باید از طریق سامانه تلفنی ۱۹۱ انجام گردد و مشغول کردن خطوط تلفن اورژانس ۱۱۵ جهت سوالات دارویی و مشاورههای تلفنی موجب تاخیر در خدمت رسانی به بیماران نیازمند میشود.
دکتر یزدانی تاکید کرد: هموطنان در صورت مواجهه با علائم اختلال هوشیاری، درد قفسه سینه و تنگی نفس با اورژانس ۱۱۵ تماس گرفته و در صورت داشتن علائم اولیه و خفیف کرونا و سرماخوردگی و ضعف و بی حالی و گلو درد و سرفه و عطسه به نزدیکترین مرکز بهداشتی و یا درمانگاه محل سکونت خود مراجعه نمایند و بهترین راه مقابله با شیوع کرونا استفاده از ماسک و فاصله گذاری اجتماعی و شستن دستها است.
منبع: وب دا