واکنش ایران به بیانیه کویت و اردن در خصوص میدان آرش پشت پرده سفر پنهانی روسای شاباک و ارتش رژیم صهیونیستی به قاهره رئیسی: ایران امروز کشوری پیشرفته است سناریوی زندانی شدن ترامپ روی میز سرویس مخفی آمریکا حمله موشکی و راکتی مقاومت به مواضع نظامیان رژیم صهیونیستی ۱۶۵۰ عملیات حزب‌الله لبنان علیه اسرائیل طی ۲۰۰ روز بایدن لایحه کمک به اوکراین و رژیم صهیونیستی را امضا کرد القسام: زمان برای آزادی اسرای صهیونیست رو به پایان است + فیلم روسیه: ۲۹۹ پهپاد اوکراینی منهدم شد پوتین: تروریسم همچنان بزرگترین خطر قرن بیست و یکم است حماس: آمریکا شریک جنایات وحشیانه صهیونیست‌ها است | بایدن هزینه آن را در انتخابات خواهد داد توماج صالحی به اعدام محکوم شد وزیر جنگ رژیم صهیونیستی: نبرد آتی در جبهه شمال تعیین کننده است خودداری سفارت ایران در فرانسه از پیگرد قضایی فرد مهاجم پادشاه عربستان راهی بیمارستان شد پیروزی ترامپ و بایدن در انتخابات مقدماتی پنسیلوانیا رئیسی مورد استقبال رسمی رئیس جمهور سریلانکا قرار گرفت ایران و پاکستان در پایان سفر رئیس‌جمهور، بیانیه مشترک صادر کردند واکنش بورل به درخواست اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران استاندار خراسان رضوی : شاهد حمایت و پشتیبانی مردم از «طرح نور» هستیم
سرخط خبرها

تمرکز بر تقویت همکاری با همسایگان در اولویت دولت سیزدهم

  • کد خبر: ۹۸۸۸۲
  • ۲۳ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۹
تمرکز بر تقویت همکاری با همسایگان در اولویت دولت سیزدهم
با دائمی شدن عضویت کشورمان در سازمان همکاری شانگهای، ایران برای قرارگیری در مسیر طرح‌های بزرگ ترانزیتی و انرژی منطقه شرق به غرب تثبیت شده است و از این طریق، منافع اقتصادی ما نیز تأمین خواهد شد و منافع امنیتی را هم می‌توان از منطقه گرایی و عضویت در این سازمان دنبال کرد.

به گزارش شهرآرانیوز؛ روسیه و چین در راستای سیاست ضدهژمونی آمریکا در دنیا، نهاد‌های مهم اقتصادی، سیاسی و امنیتی ایجاد کرده اند تا مخالفتشان را با یک جانبه گرایی آمریکا و نظم لیبرالی حاکم بر دنیا که براساس سلطه دلار و پس از جنگ جهانی دوم ایجاد شد، اعلام کنند و آن را به چالش بکشند.

از این نهاد‌های منطقه‌ای که چین و روسیه در ابتدا با اهدافی امنیتی ایجاد کرده اند و سپس آن را به سمت اهداف اقتصادی ضدهژمونیک آمریکا کشاندند، سازمان همکاری شانگ‌های بوده است.

سازمان همکاری شانگ‌های (SCO) سازمانی بین دولتی و با هدف همکاری‌های امنیتی، انرژی، سیاسی، امنیتی، اقتصادی و اجتماعی تأسیس شده است. ایران که از سال۲۰۰۵ به دنبال عضویت در این سازمان منطقه‌ای بود، سال۲۰۲۱ با موافقت همه اعضا، روند دائمی شدن عضویتش در این سازمان مهم منطقه‌ای آغاز شد.

رویکرد دولت سیزدهم در سیاست خارجی

دولت سیزدهم با شعار «اول همسایگان»، در ابتدا تلاش کرد چالش‌های انباشه در سال‌های گذشته با همسایگان را رفع کند که در این مسیر، حل سوءتفاهم‌ها با تاجیکستان و ترکمنستان، کنترل تحولات افغانستان با مشارکت دیگر همسایگان این کشور، تفهیم جایگاه باکو در قفقاز جنوبی و تغییر رویکرد این کشور از تخاصم به درخواست همکاری، اجراشدن برنامه همکاری راهبردی ۲۵ساله با چین، تنظیم سند همکاری راهبردی ۲۰ساله با روسیه و همچنین تنش زدایی در روابط با همسایگان عرب حاشیه خلیج فارس را می‌توان نام برد.

اقدام دیگر دولت سیزدهم، رایزنی برای دائمی شدن عضویت تهران در سازمان همکاری شانگهای است که به دلیل واقعی دانسته شدن تغییر رویکرد و متوازن شدن راهبرد‌های ایران در دولت سیزدهم، با موافقت همه اعضا روبه رو شد. این در شرایطی است که دولت سیزدهم در راستای متوازن سازی نگاه به شرق و نگاه به غرب، روند مذاکرات وین را نیز با جدیتی زیاد و ارائه بسته‌های پیشنهادی با قابلیت رفع تحریم‌ها برای آغاز تعامل با غرب در رابطه‌ای متقابل با لزوم حفظ و تأمین منافع ملت ایران دنبال می‌کند.

ارتباط با چین و روسیه به نفع ماست

دراین باره، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: ما باید از ظرفیت بلوک شرق و کشور‌های هم سو به خوبی استفاده کنیم که این راهبرد قطعا به نفع کشور و مردم است.

محمدرضا پورابراهیمی در گفتگو با «مهر» با تأکید بر ضرورت تقویت ارتباط ایران با کشور‌هایی مانند روسیه و چین، اظهار کرد: کشورهایی، چون روسیه و چین شرکای راهبردی جمهوری اسلامی ایران هستند. این کشور‌ها در عرصه‌های مختلف، چون اقتصادی، سیاسی و امنیتی ارتباطات بسیار خوبی با ایران دارند و راهبرد جمهوری اسلامی هم آن است که مسیر آینده اش را با این کشور‌ها طی کند.

وی تصریح کرد: گسترش ارتباطات ایران با کشور‌هایی مانند روسیه و چین موازنه قدرت اقتصادی، سیاسی و امنیتی در منطقه را به نفع جمهوری اسلامی ایران تغییر می‌دهد. کشور‌های یادشده ظرفیت‌های بزرگ اقتصادی در منطقه و دنیا هستند و تعامل با آنان بسیار حائز اهمیت است. رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس ادامه داد: توسعه روابط ایران با کشور‌هایی مانند روسیه و چین به معنای آن نیست که ما ارتباطمان را با کشور‌های غربی گسترش ندهیم و حتما با آنان هم می‌توانیم روابطمان را گسترش دهیم.

تعامل گسترده با کشور‌های همسایه

همچنین معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه گفت: تعامل گسترده و هم افزایی با کشور‌های همسایه ازجمله در حوزه حمل ونقل و ترانزیت در دستورکار دولت جمهوری اسلامی ایران قرار دارد.

مهدی صفری از ادامه تلاش‌های کشور‌های عضو اکو برای اجرای تصمیمات و توصیه‌های نشست گذشته سران این سازمان در عشق آباد خبر داد و به «مهر» گفت: با همکاری وزارت امور خارجه، استانداری هرمزگان و دبیرخانه اکو قرار است سفرای کشور‌های عضو اکو در تهران به همراه دبیرکل این سازمان در اواسط اسفندماه امسال به بندرعباس سفر کنند و علاوه بر برگزاری نشست ماهانه شان در آن شهر و پیگیری اجرای تصمیمات نشست سران، از امکانات و تسهیلات لجستیکی و بندری این شهر بازدید کنند.

معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه یادآور شد: تقویت هرچه بیشتر خطوط مواصلاتی بین کشور‌های عضو اکو از یک سو و بین منطقه اکو با مناطق پیرامونی ازجمله دستورالعمل‌های سران اکو در نشست اخیر در عشق آباد است.

صفری همچنین از نشست پنج جانبه‌ای با حضور متخصصان حمل ونقل ریلی پنج کشور ترکمنستان، تاجیکستان، ترکیه، ازبکستان و جمهوری اسلامی ایران خبر داد که پنجشنبه گذشته به صورت مجازی برگزار شد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->