زلزله ۴.۶ ریشتری جم را لرزاند (۴ بهمن ۱۴۰۳) ویتامین D چگونه ریسک ابتلا به سرطان پستان را کاهش می‌دهد؟ درباره سرطان چشم بیشتر بدانید فقط ۲ درصد ایرانی‌ها خون اهدا می‌کنند بررسی وضعیت عدالت آموزشی در جلسه شورای آموزش و پرورش خراسان رضوی | فاصله ۸ هزار کلاسی تا نقطه مطلوب ۴۷۰ بیمار مبتلا به سل در خراسان رضوی تحت درمان هستند علت ارتکاب قتل، همسرم قربان‌صدقه‌ام نمی‌رفت و طلاق می‌خواست! هوای کلانشهر مشهد امروز در شرایط پاک قرار دارد (۴ بهمن ۱۴۰۳) مرگ دختر ۱۷ ساله در انفجار خانه در روستایی حوالی مشهد پیش‌بینی بارش باران از فردا (۵ بهمن ۱۴۰۳) در ۸ استان دستگیری دندان پزشک بی سواد | دندان طمع دندان ساز تقلبی در مشهد کشیده شد آیا تاثیر معدل در کنکور حذف شد؟| شورای عالی انقلاب فرهنگی اطلاعیه داد ورود سامانه بارشی جدید به کشور از روز جمعه ۵ بهمن ماه افشاگری نماینده مجلس: هزینه‌کرد عوارض آلایندگی در محل دیگر رونمایی از مستند «رویای صادقه» در مشهد+ویدئو معاون دادستان کل کشور درباره آبیاری مزارع با پس‌آب‌های خام تذکر داد ۶ سرطانی که در کمین مصرف کنندگان دخانیات موزه‌ای در چین میزبان گنجینه‌های تاریخی ایران می‌شود جنوب کشور مقصد اصلی سفر‌های نوروزی ۱۴۰۴ باند مخوف سرقت‌های مسلحانه از گیم نت‌های مشهد متلاشی شد (۳ بهمن ۱۴۰۳)+ویدئو پرواز مشهد-کراچی از سر گرفته شد «فرانسه» محبوب‌ترین مقصد سفر در جهان خطر حفاری‌های غیرمجاز و تخریب در منطقه باستانی بازه هور حقوق و اضافه تدریس معلمان خریدخدمات، در بهمن ۱۴۰۳ به حسابشان واریز می‌شود آتش‌سوزی منزل مسکونی در شهرستان مشهد با یک فوتی و دو مصدوم (۳ بهمن ۱۴۰۳) تشخیص بموقع سرطان روده موفقیت در درمان را افزایش می‌دهد شناسایی سالانه حدود ۱۰ هزار مورد جدید ابتلا به سرطان در خراسان رضوی تنش آبی به ۲۳ استان کشور رسیده است حکم بازداشت بشار اسد بار دیگر صادر شد سقوط یک هواپیمای نظامی در همدان (۳ بهمن ۱۴۰۳) مددکاران بیمارستانی چه خدماتی به بیماران ارائه می‌دهند؟
سرخط خبرها

افزایش مزاحمت‌های تلفنی اورژانس و فرهنگ سازی‌ای که انجام ندادیم

  • کد خبر: ۹۹۶۰۲
  • ۳۰ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۴
افزایش مزاحمت‌های تلفنی اورژانس و فرهنگ سازی‌ای که انجام ندادیم
معاون فنی و عملیات مرکز اورژانس تهران می‌گوید مزاحمت‌های تلفنی ۲۰ درصد بیشتر شده است.

سیدزاده | شهرآرانیوز؛ مزاحمت‌های تلفنی، تبعات و شاید تلفات آن، رشته‌ای است که سر درازی دارد. شاید زمانی که خبری از آیدی کالر و تلفن‌های دارای نمایشگر شماره تماس نبود، این مزاحمت‌های تلفنی در قالب زنگ‌های وقت و بی وقت و یکی دوتا فوت پشت گوشی تلفن خودش را نشان می‌داد، اما داستان همیشه به این سادگی‌ها نبوده و نیست. وقتی پای مزاحمت‌ها به مراکزی مثل اورژانس و آتش نشانی می‌رسد که با جان بیماران و افراد در معرض خطر سروکار دارند، همه چیز بغرنج‌تر و حساس‌تر می‌شود. یک تماس تلفنی بی خود و بی جهت با این مراکز و اشغال کردن کارکنان پشت خط می‌تواند به قیمت از دست رفتن جان یا جان‌هایی تمام شود.

نکته بد ماجرا اینجاست که در گذر سال ها، این مسئله همچنان با شدت و حدت زیادی وجود دارد و همچنان هستند افرادی که گوشی تلفن را برمی دارند و کارکنان مستقر در آن طرف خط را اذیت و آزار می‌کنند یا با توضیح یک شرایط ساختگی از آن‌ها می‌خواهند به محلی بروند که هیچ اتفاقی در آن نیفتاده است و نتیجه همه این کارها، می‌شود از دست رفتن وقت و زمان و انرژی افرادی که شاید در همان زمان، عده‌ای در جایی دیگر به کمکشان احتیاج داشته باشند. همین ۳ ماه پیش بود که مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری مشهد بیان کرد در یک سال اخیر ۳۶۱هزارو۴۵۶ تماس تلفنی مزاحمی با آتش نشانی برقرار شده است.

شاید بزرگ‌ترین علت این اتفاق را باید در بی توجهی به فرهنگ سازی در این باره برای مردم جویا شد، اگر خاطرتان باشد، مدتی پیش شروان عسگری، مسئول موتورلانس تهران، در برنامه عطسه صداوسیما حاضر شد و از این گفت که روزانه ۲۰ هزار تماس با اورژانس تهران گرفته می‌شود که از این میان، ۱۰ تا ۱۵ درصد تماس‌ها مزاحمت است، یعنی حدود ۲ تا ۳ هزارتای آن.

عسگری می‌گفت حتی اگر یک شماره در روز بیست بار با ۱۱۵ تماس بگیرد، آن‌ها از نظر وجدانی، قانونی و شرعی موظف هستند هر ۲۰ بار آمبولانس اعزام کنند، حتی اگر ۱۹ بار قبل مزاحمت بوده باشد. حالا هم صحبت‌هایی از دکتر پژمان آقازاده، معاون فنی و عملیات مرکز اورژانس تهران، در خبرگزاری و شبکه‌های مختلف اجتماعی دست به دست می‌شود که از افزایش حدود ۲۰درصدی مزاحمت برای اورژانس تهران می‌گوید.

آمار‌ها می‌گوید بعد از تهران، استان‌های فارس و اصفهان بیشترین مزاحمت‌های تلفنی برای اورژانس را تجربه کرده اند؛ البته وضعیت در شهر‌ها و استان‌های دیگر هم خوب نیست. همین چند وقت پیش بود که رئیس اداره ارتباطات سازمان اورژانس کشور اعلام کرد روزانه ۱۰ تا ۱۲درصد تماس‌های مردم با اورژانس، مزاحمت تلفنی است؛ اما راهکار مقابله با این مسئله را باید در کجا جست وجو کرد؟ آقازاده در گفتگو با ایسنا به اهمیت مسئله فرهنگ سازی در این باره اشاره کرد و گفت: «راهکار ریشه‌ای فرهنگ سازی است. باید درباره اینکه یک مزاحمت تلفنی چه مشکلاتی برای افراد نیازمند به فوریت‌های پزشکی ایجاد می‌کند اطلاع رسانی بیشتری انجام دهیم. پشت خط نگه داشتن افرادی که نیازمند فوریت‌های پزشکی هستند، اثری جز به خطر انداختن جان آن‌ها ندارد.

او همچنین از اهمیت برخورد قانونی با این موضوع هم سخن گفت: «اکنون مزاحمت تلفنی و مجازاتی که برای آن در نظر گرفته می‌شود با یکدیگر توازن ندارد، به عنوان مثال فردی با یک شماره تماس و سیم کارت برای اورژانس ۱۱۵ مزاحمت ایجاد می‌کند و در نهایت برای تنبیه وی سیم کارتش را می‌سوزانند. طبیعتا این مجازات نمی‌تواند بازدارنده باشد.»

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->