۷۵ درصد قربانیان دود سیگار، زنان و کودکان بی‌گناه هستند سقوط یک هواپیمای مسافربری با ۱۳۳ مسافر در شهر احمدآباد هند + فیلم لحظه سقوط پیش‌بینی هواشناسی مشهد و خراسان رضوی امروز (پنجشنبه، ۲۲ خرداد ۱۴۰۴) | آغاز روند افزایش دما در استان کاهش وزن در میانسالی می‌تواند به طول عمر بیفزاید مرگ سالانه بیش از ۶۰ هزار نفر در ایران به علت مصرف دخانیات آیا مصرف بی‌رویه غذا‌های تند به سلامت دستگاه گوارش کمک می‌کند؟ زمان واریز حقوق خردادماه ۱۴۰۴ بازنشستگان و مستمری بگیران تأمین‌اجتماعی مشخص شد معاون حقوقی وزارت بهداشت درباره نفوذ صنایع دخانی هشدار داد: سن ابتلا و آلودگی به مواد دخانی به‌شدت کاهش یافته است جزئیات بسته حمایتی مازاد بیمه پایه سلامت بازنشستگان کشوری اعلام شد | کاهش ۵۰ درصدی فرانشیز خدمات بستری پیش‌بینی هواشناسی کشور امروز (پنجشنبه، ۲۲ خرداد ۱۴۰۴) | افزایش نسبی دما با آغاز هفته آینده احتمال تغییر در بیمه تکمیلی بازنشستگان کشوری | مطالبات همسان‌سازی تا پایان سال پرداخت می‌شود اگر هر روز خیار مصرف کنیم، چه اتفاقی در بدنمان می‌افتد؟ قبل از خواب، شیر گرم بنوشیم یا سرد؟ فروش واکسن «گارداسیل» در وب‌سایت‌ها غیرمجاز است امکان پذیرش مستقیم دستیار در ۴ رشته پزشکی فراهم شد ۵۶۰۰ قربانی در سکوت؛ روایت تلخ جوانانی که در دام الکل گم شدند هشدار گرایش متخصصین زنان به انجام اعمال زیبایی | تعرفه‌ها هیچ تناسبی با مسئولیت خطیر این پزشکان ندارد اعترافات هولناک عامل جنایت برج مجلل دربند| قتل مرد افغان به‌خاطر فحاشی توصیه‌های تغذیه‌ای در شرایط آلودگی هوا: مواد غذایی فله‌ای نخرید و آب زیاد بنوشید فاز نخست آموزش هوش مصنوعی به ۲ میلیون دانش‌آموز کلید خورد معمای مرگ مشکوک دختر دانشجو در واژگونی خودرو شگرد مرموز باند سارقان زن برای دستبرد به فروشگاه‌های پوشاک در مشهد انهدام باند سرقت جغدهای پارکینگی توسط پلیس مشهد میهمان من باش در آستانه عید غدیر، ۶۲۱ نفر از زندانیان استان خراسان رضوی آزاد شدند نگاهی به آمار روز‌های نفس‌گیر مشهد در سال ۱۴۰۳ | شاخص آلودگی هوا رکورد یک دهه را شکست مراقبت بهداشتی مرزی از حاجیان در مشهد آغاز شد مراحل تعویض پلاک بدون معطلی در مشهد | تعویض پلاک در ۴۵ دقیقه طلایی!
سرخط خبرها

افزایش مزاحمت‌های تلفنی اورژانس و فرهنگ سازی‌ای که انجام ندادیم

  • کد خبر: ۹۹۶۰۲
  • ۳۰ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۴
افزایش مزاحمت‌های تلفنی اورژانس و فرهنگ سازی‌ای که انجام ندادیم
معاون فنی و عملیات مرکز اورژانس تهران می‌گوید مزاحمت‌های تلفنی ۲۰ درصد بیشتر شده است.

سیدزاده | شهرآرانیوز؛ مزاحمت‌های تلفنی، تبعات و شاید تلفات آن، رشته‌ای است که سر درازی دارد. شاید زمانی که خبری از آیدی کالر و تلفن‌های دارای نمایشگر شماره تماس نبود، این مزاحمت‌های تلفنی در قالب زنگ‌های وقت و بی وقت و یکی دوتا فوت پشت گوشی تلفن خودش را نشان می‌داد، اما داستان همیشه به این سادگی‌ها نبوده و نیست. وقتی پای مزاحمت‌ها به مراکزی مثل اورژانس و آتش نشانی می‌رسد که با جان بیماران و افراد در معرض خطر سروکار دارند، همه چیز بغرنج‌تر و حساس‌تر می‌شود. یک تماس تلفنی بی خود و بی جهت با این مراکز و اشغال کردن کارکنان پشت خط می‌تواند به قیمت از دست رفتن جان یا جان‌هایی تمام شود.

نکته بد ماجرا اینجاست که در گذر سال ها، این مسئله همچنان با شدت و حدت زیادی وجود دارد و همچنان هستند افرادی که گوشی تلفن را برمی دارند و کارکنان مستقر در آن طرف خط را اذیت و آزار می‌کنند یا با توضیح یک شرایط ساختگی از آن‌ها می‌خواهند به محلی بروند که هیچ اتفاقی در آن نیفتاده است و نتیجه همه این کارها، می‌شود از دست رفتن وقت و زمان و انرژی افرادی که شاید در همان زمان، عده‌ای در جایی دیگر به کمکشان احتیاج داشته باشند. همین ۳ ماه پیش بود که مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری مشهد بیان کرد در یک سال اخیر ۳۶۱هزارو۴۵۶ تماس تلفنی مزاحمی با آتش نشانی برقرار شده است.

شاید بزرگ‌ترین علت این اتفاق را باید در بی توجهی به فرهنگ سازی در این باره برای مردم جویا شد، اگر خاطرتان باشد، مدتی پیش شروان عسگری، مسئول موتورلانس تهران، در برنامه عطسه صداوسیما حاضر شد و از این گفت که روزانه ۲۰ هزار تماس با اورژانس تهران گرفته می‌شود که از این میان، ۱۰ تا ۱۵ درصد تماس‌ها مزاحمت است، یعنی حدود ۲ تا ۳ هزارتای آن.

عسگری می‌گفت حتی اگر یک شماره در روز بیست بار با ۱۱۵ تماس بگیرد، آن‌ها از نظر وجدانی، قانونی و شرعی موظف هستند هر ۲۰ بار آمبولانس اعزام کنند، حتی اگر ۱۹ بار قبل مزاحمت بوده باشد. حالا هم صحبت‌هایی از دکتر پژمان آقازاده، معاون فنی و عملیات مرکز اورژانس تهران، در خبرگزاری و شبکه‌های مختلف اجتماعی دست به دست می‌شود که از افزایش حدود ۲۰درصدی مزاحمت برای اورژانس تهران می‌گوید.

آمار‌ها می‌گوید بعد از تهران، استان‌های فارس و اصفهان بیشترین مزاحمت‌های تلفنی برای اورژانس را تجربه کرده اند؛ البته وضعیت در شهر‌ها و استان‌های دیگر هم خوب نیست. همین چند وقت پیش بود که رئیس اداره ارتباطات سازمان اورژانس کشور اعلام کرد روزانه ۱۰ تا ۱۲درصد تماس‌های مردم با اورژانس، مزاحمت تلفنی است؛ اما راهکار مقابله با این مسئله را باید در کجا جست وجو کرد؟ آقازاده در گفتگو با ایسنا به اهمیت مسئله فرهنگ سازی در این باره اشاره کرد و گفت: «راهکار ریشه‌ای فرهنگ سازی است. باید درباره اینکه یک مزاحمت تلفنی چه مشکلاتی برای افراد نیازمند به فوریت‌های پزشکی ایجاد می‌کند اطلاع رسانی بیشتری انجام دهیم. پشت خط نگه داشتن افرادی که نیازمند فوریت‌های پزشکی هستند، اثری جز به خطر انداختن جان آن‌ها ندارد.

او همچنین از اهمیت برخورد قانونی با این موضوع هم سخن گفت: «اکنون مزاحمت تلفنی و مجازاتی که برای آن در نظر گرفته می‌شود با یکدیگر توازن ندارد، به عنوان مثال فردی با یک شماره تماس و سیم کارت برای اورژانس ۱۱۵ مزاحمت ایجاد می‌کند و در نهایت برای تنبیه وی سیم کارتش را می‌سوزانند. طبیعتا این مجازات نمی‌تواند بازدارنده باشد.»

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->