با حضور رئیس مجلس در مشهد، حفاری خط4 مترو ، حفاری دستی خط3 و بهسازی امتداد 75متری رضویه آغاز و سامانه شهروندسپاری رونمایی شد

چهار گام آبادانی

محمدباقر قالیباف: با زحمات مدیریت شهری مشهد اقدامات بسیار خوبی در حوزه‌ زیرساختی برای مجاوران و زائران بارگاه رضوی آغاز می‌شود

علیرضا ظهیری - پنجشنبه‌ای که گذشت روز شلوغی برای شهر مشهد و پروژه‌هایش بود و در مراسمی که با حضور محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس، محمدصادق معتمدیان، استاندار خراسان‌رضوی، محمدرضا کلائی،شهردار مشهد، سیدحسین هوش‌السادات، فرمانده قرارگاه عملیاتی خاتم‌الانبیا(ص)، سردار یعقوبعلی نظری، فرمانده سپاه امام رضا(ع)، و دیگر مدیران شهری و استانی، برگزار شد، عملیات حفاری خط 4 قطارشهری مشهد به صورت هم‌زمان از انتهای مهرمادر در منطقه خواجه‌ربیع با دستگاه حفاری و از شهرک شهید رجایی به‌صورت دستی و همچنین عملیات حفاری محور غرب خط 3 مترو مشهد به صورت دستی نیز از انتهای بولوار امیریه آغاز شد؛ آغاز عملیات اجرایی بهسازی امتداد 75 متری رضویه و رونمایی از سامانه شهروندسپاری و دیگر طرح‌های نوآروانه شهرداری مشهد نیز از دیگر برنامه‌های این روز بود.
رئیس مجلس در این‌‌مراسم با بیان اینکه امروز به برکت زحمات مدیریت شهری مشهد اقدامات بسیار خوبی در حوزه‌ زیرساختی با تأکید بر موضوعات حمل‌و‌نقلی اعم از ریلی و جاده‌ای برای مجاوران و زائران بارگاه رضوی آغاز می‌شود، اظهار کرد: کار کردن در خراسان‌رضوی و مشهد توفیقی است که تفاوت ماهوی با همه جای ایران دارد؛ زیرا هرکلنگی که در این‌‌شهر بر زمین زده می‌شود بستری را برای زائران و مجاوران بارگاه رضوی فراهم می‌کند. محمدباقر قالیباف با بیان اینکه زندگی خوب حق مردم است و بهره‌مندی مردم از این‌‌زندگی خوب وظیفه شهرداری است، ادامه داد: البته در قانون‌گذاری و سیاست‌گذاری کم‌لطفی‌های زیادی شامل شهرداری‌ها شده است. وی با اشاره به شاخصه‌های ایجاد یک زندگی خوب برای مردم در شهر افزود: توجه به اقتصاد شهری، معیشت مردم، اشتغال در شهر، آرامش در شهر مشهد، حفظ منزلت شهروندان، توجه به مسائل اجتماعی و فرهنگی و تلاش برای کاهش آسیب‌های اجتماعی از مسائلی است که مدیریت شهری باید برای بسترسازی زندگی خوب در شهر تلاش کند. رئیس مجلس با بیان اینکه در زندگی خوب نباید بپذیریم که بین 30 تا 35 درصد جمعیت کلان‌شهرهای ما حاشیه‌نشین باشند، ادامه داد: حاشیه‌نشینی با فقر، آسیب‌اجتماعی، ظلم به مردم مستعضف و بی‌توجهی به صاحبان اصلی انقلاب همراه است.


رفتار سیاسی، سم مهلک برای مدیریت شهری
وی افزود: مدیریت شهری برای ایجاد این‌‌زندگی خوب باید از هرگونه رفتار سیاسی که سمی مهلک برای مدیران شهری و مردم است، دوری کند و درعین‌حال فارغ از اینکه شهروندان در کدام نقطه شهر زندگی می‌کنند باید از خدمات مناسب شهری بهره‌مند باشند و مدیریت شهری هم باید این‌‌خدمات را بدون تبعیض به همه مردم ارائه بدهد.
رئیس مجلس با انتقاد از تصمیم‌گیری‌های تمرکزگرایانه در کشور گفت: اگر به دنبال اقتصاد شهری و کاهش آسیب‌های اجتماعی هستیم نباید نگاه و تصمیم‌های متمرکز داشته باشیم، بلکه باید با نگاه محله‌محوری با محوریت محله، مسجد، مدرسه و منزل کارها را مردمی کنیم.


حال مشهد با همدلی خوب است
شهردار مشهد نیز در این مراسم با بیان اینکه به یاری خداوند و با همدلی مجموعه مدیریتی استان از جمله استاندار خراسان رضوی، نماینده ولی فقیه، تولیت آستان قدس، فرمانده سپاه و سایر نهادها، حال مشهد خوب است، اظهار کرد: اکنون حدود 27 هزار میلیارد تومان پروژه در شهر مشهد در حال اجراست و در 2 سال گذشته حجم عملیات و خدماتی که برای مردم انجام شده نسبت به گذشته افزایش شایان توجهی داشته است.
محمدرضا کلائی همچنین در جمع خبرنگاران افزود: همچنین اقدامات خلاقانه و سامانه شهروند سپاری رونمایی و عملیات بهسازی باند دیگر بزرگ راه 75 متری رضویه نیز آغاز شد. وی افزود: خط 4 مترو، با 17 کیلومتر مسیر، به دنبال خدمت‌رسانی در راستای تبعیض مثبت شهری در 2 منطقه کم برخوردار شهری است. بهره برداری از این خط سبب کاهش ضریب کم برخورداری مناطقی همچون خواجه ربیع و شهرک شهید رجایی می شود. اعتبارات این پروژه در فاز اول هزار و 100 میلیارد تومان است و پیش بینی می شود در مجموع برای این خط مترو رقم 10 هزار میلیارد تومان هزینه
شود.


بهسازی امتداد 75 متری رضویه
همچنین نماینده مردم فریمان و سرخس در مجلس که به صورت ویدئوکنفرانس از محل آغاز عملیات بهسازی امتداد 75 متری رضویه با این مراسم در ارتباط بود با قدردانی از شهردار مشهد گفت: در 2 سال گذشته پروژ ه های خوبی توسط شهرداری در حاشیه مشهد و بخش رضویه انجام شده است که از جمله آن می توان به ساخت باند دوم 75 متری رضویه به طول 13 کیلومتر اشاره کرد.سیداحسان قاضی زاده هاشمی افزود: همچنین در ادامه توجه شهرداری مشهد به بخش رضویه، عملیات اجرایی امتداد محور رضویه در قالب بهسازی تا مسیر میامی آغاز می شود.


در انتظار حمایت بیشتر از دولت
همچنین معاون عمران، حمل و نقل و ترافیک شهردار مشهد که برای آغاز عملیات اجرایی خط 4 مترو مشهد در منطقه مهرمادر در خواجه ربیع حضور داشت در ارتباطی ویدئویی با اشاره به انجام عملیات های اجرایی در خطوط قطارشهری مشهد براساس مطالعات انجام شده گفت: اکنون مشهد پیشرو ترین شهر در اجرای خطوط ریلی کشور است و در این زمینه در بهترین وضعیت قرار داریم، ضمن اینکه اکنون خط یک مترویی ما نیازمند 60 واگن است که قرارداد آن با شرکت مپنا در حال انعقاد است. در خط 2 نیز تنها دسترسی دوم ایستگاه های میدان شهدا و الندشت و تکمیل ایستگاه سلامت باقی مانده است که تا پایان سال به بهره برداری می رسد.
خلیل ا... کاظمی با بیان اینکه اکنون عملیات حفاری خط 3 در مسیر شهرک ابوذر در حال انجام است و ادامه عملیات حفاری تونل این خط هم از انتهای امیریه از امروز (پنجشنبه) به صورت دستی آغاز می شود، تصریح کرد: همچنین عملیات حفاری خط 4 مترو را به طول 17.5 کیلومتر با 15 ایستگاه از 2 جبهه انتهای مهرمادر و حر شروع می کنیم و عملیات حفر این تونل در مسیر مهرمادر، میدان امام حسین(ع)، میدان شهدا، حرم مطهر، بولوار مصلا تا انتهای شهرک شهید رجایی در حدود 3.5 سال طول خواهد کشید.
وی افزود: در مجموع براساس مطالعات انجام شده در چهارچوب تبصره 777، در آینده خط4 مترو باید تا شهرک شهید باهنر امتداد یابد. خط2 نیز با اجرای یک روپل از انتهای شهید کاوه تا انتهای وکیل آباد به خط یک متصل شده است و همچنین ادامه خط 4 از خواجه ربیع به طرف بولوار توس اجرا می شود.
معاون شهردار مشهد در ادامه به وضعیت کمک های دولتی به ساخت خطوط قطارشهری اشاره کرد و گفت: در سال 92 همه اعتبارات مترو توسط دولت تأمین می شد اما بعد از سال 92 عملا کمک های دولت در قالب انتشار اوراق مشارکت بوده است که متأسفانه سهم مشهد از سال 92 تا 99 سالانه حدود 500 تا 700 میلیارد تومان بوده است که امیدواریم در آینده این سهم افزایش یابد.


شروع حفاری دستی خط 3 از انتهای امیریه
مدیرعامل شرکت قطارشهری مشهد نیز که برای آغاز عملیات حفاری دستی بخش غربی خط 3 مترو مشهد در بولوار امیریه 60 حضور داشت، با اشاره به آغاز عملیات این حفاری گفت: حفاری خط 3 در مسیر شهرک ابوذر اکنون به وسیله دستگاه حفار در حال انجام است اما برای سرعت بخشیدن به ساخت این خط، حفاری تونل را در جبهه غربی به طول 3.8 کیلومتر از انتهای امیریه به صورت ان ام‌‌تی ان آغاز کردیم.
کیانوش کیامرز با بیان اینکه قرارداد حفاری این مسیر حدود 400 میلیارد تومان است، افزود: خط 3 به طول 28.5 کیلومتر طولانی ترین خط مترو مشهد است که از انتهای امیریه تا شهرک ابوذر امتداد دارد.
وی با بیان اینکه اکنون 17 کیلومتر از تونل خط 3 به وسیله دستگاه حفار اجرا شده و 11.5 کیلومتر باقی مانده است، تصریح کرد: براساس برنامه ریزی صورت گرفته در فاز اول خط 3، مسیر 6 کیلومتری حد فاصل پایانه امام رضا(ع)، ایستگاه باب الجواد(ع) و میدان شهدا، امسال یا سال آینده به بهره برداری می رسد که 5 ایستگاه واقع در این مسیر اکنون از 80 درصد پیشرفت فیزیکی برخوردار است.


رونمایی از سامانه شهروند سپاری
معاون برنامه ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهردار مشهد نیز که در محل کارخانه نوآوری حضور داشت با اشاره به رونمایی از سامانه جامع شهروندسپاری برای اولین بار در کشور گفت: کارخانه نوآوری قلمرو حضور فعالان عرصه نوآوری است. امروز شهرداری مشهد هوشمندسازی را تجربه می کند و از شهرداری الکترونیک عبور کرده است و در مرحله تجربه شهرداری هوشمند هستیم.
آیدا مهربان افزود: سامانه شهروندسپاری برای اولین بار در کشور در حال انجام است و تمام عوامل انسانی واسط حذف و ارتباطات سیستمی می شود.
وی افزود: در حوزه هوشمندسازی فرایندهای شهرداری، مدیریت شهری مشهد 122 خدمت را احصا کرده و 48 درصد اقدامات هوشمند شده است و 35 درصد دیگر در مرحله پیاده سازی و استقرار در سامانه هستند که تا پایان سال به اتمام می رسد و بقیه در سال آینده انجام می شود.
علی شیرازی، مدیر کل اداره امور شهرسازی شهرداری مشهد، نیز گفت: از امروز مردم مشهد فارغ از بعد مکانی می توانند از خدمات حرفه ای شهرداری استفاده کنند و همه فرایندها سیستمی شده است. این سامانه به مالکان این اجازه را می دهد که تمام خدمات خود را با فرایندهای ساده تجربه کنند و آحاد جامعه مهندسی شهر مشهد که بالغ بر 4000 نفر می شود، به عنوان پشتیبان این خدمات در اختیار مردم شهر مشهد هستند. محمدحسین ودیعی رئیس کمیسیون اقتصادی و سرمایه گذاری شورای شهر مشهدنیز در حاشیه مراسم رونمایی از طرح‌های نوآورانه و سامانه شهروندسپاری گفت: تحقق راهبرد شهروندسپاری و شهر هوشمند، رفاه حال شهروندان را به همراه خواهد داشت و موجب صرفه جویی در وقت و هزینه می شود.
علیرضا شهریاری، عضو هیئت‌رئیسه شورای شهر، نیز در حاشیه مراسم آغاز عملیات حفاری خط ۴ قطارشهری گفت: شورای پنجم اهتمام و توجه ویژه‌ای به توسعه خطوط مترو داشته است و حفاری چهارمین خط قطارشهری با مصوبه شورای شهر و تخصیص اعتبار لازم آغاز شد که این‌اقدام حاکی از عزم جدی شورای شهر مشهد برای توسعه خطوط مترو است.

پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->