خبر

آغاز فعالیت کتابخانه‌های عمومی مشهد
ــ ــ ــ ــــ
مدیر کل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی از بازگشایی کتابخانه‌های عمومی و سالن‌های مطالعه مشهد خبر داد. حجت الاسلام و المسلمین علی‌اکبر سبزیان، گفت: با توجه به تغییر وضعیت شهرستان مشهد به نارنجی تمام کتابخانه‌های عمومی اعم از مستقل و مشارکتی از روز شنبه 20 شهریور‌ 1400‌ارائه خدمات به علاقه‌مندان و اعضا را آغاز کردند.
او با اشاره به محدودیت‌های فعالیت کتابخانه‌ها در وضعیت نارنجی یادآور شد: کتابخانه‌های عمومی مستقل و مشارکتی هر روز به‌جز ایام تعطیلات رسمی فعال و سالن‌های مطالعه نیز با 30% ظرفیت آماده ارائه خدمات هستند، استفاده از ماسک برای مراجعان الزامی و امانت کتاب به صورت قفسه باز و با انتخاب مستقیم عضو انجام می‌گیرد.
به گفته مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی امکان استفاده از خدمات غیرحضوری در ایام کرونا وجود دارد و اعضای کتابخانه می‌توانند با استفاده از طرح «کتاب موتوری» از طریق تماس تلفنی و یا درخواست اینترنتی کتاب‌های مورد نظر خود را از کتابخانه درخواست و در منزل دریافت کنند.


«دروازه طلایی» راوی شکل‌گیری تئاتر در مشهد
ــ ــ ــ ــــ

پس از پایان تصویربرداری مستند «دروازه طلایی» کار تدوین این فیلم آغاز شد.
محمد برومند، پژوهشگر و کارگردان اثر با اعلام این خبر گفت: در فیلم «دروازه طلایی» با نگاه هویت‌شناسی شهر مقدس مشهد به شگل‌گیری تئاتر و معرفی سالن‌های تئاتر مشهد در خیابان امام خمینی(ارگ سابق) پرداخته‌ایم.
او افزود: اولین سالن تئاتر در مشهد در سال 1290‌به نام سالن اعتبارالسلطنه در همین خیابان ساخته شد و حبیب اژدری به عنوان پدر تئاتر مشهد آثارش را در همین سالن به صحنه برد. پس از آن به دستور کلنل محمدتقی خان پسیان سالن باغ ملی تأسیس شد که اجرای نمایش در این محل با اتفاق‌های تاریخی خاصی همراه بود.
به گفته برومند، تأسیس سالن‌های مهمی همچون تئاتر ملی، هلال احمر، گلشن، سینما تئاتر دیدبان و ... در خیابان ارگ مشهد نقش به‌سزایی در رشد و تعالی تئاتر پرافتخار خراسان داشته است. منصور همایونی، فریدون صلاحی، امیر قویدل، اصغر قفقازی، اصغر میرخدیوی، ماشاا... وحیدی و صدها هنرمند بنام که امروز درمیان ما نیستند در همین سالن‌ها آثار خود را برای عموم مردم مشهد اجرا کرده‌اند.
مستند «دروازه طلایی» را آیدا جلیل‌نسب و حمیدرضا سهیلی روایت می‌کنند. دکتر محمدعلی لطفی‌مقدم (پدر تئاتر نوین مشهد)، علی آزادنیا، مصطفی هنرور، محمد مهاجر، جواد محمد‌زاده، شاهپور ترکمن‌سرابی، راضیه ایرانی، ماشاا... شاهمرادی‌زاده، سعید ملک‌نژاد، رضا بیابانی، زهره مرادی و.... در این فیلم از دیده‌ها و خاطرات خود در تئاتر مشهد می‌گویند.
موسسه فرهنگی و هنری «سیمرغ آتشین‌پر» به عنوان مجری طرح، فیلم «دروازه طلایی» را به سفارش سازمان فرهنگی و اجتماعی شهرداری مشهد و فرهنگ‌سرای بهشت ساخته است. سارا مروی‌نیا نیز به عنوان دستیار کارگردان در این پروژه حضور دارد.


«شیشلیک» آماده اکران شد
ــ ــ ــ ــــ
فیلم «شیشلیک» به کارگردانی محمدحسین مهدویان با دریافت پروانه نمایش احتمالا پیش از جشنواره فجر اکران عمومی می‌شود. این اثر با بازی رضا عطاران، هنرمند مشهدی، سال گذشته در جشنواره سی‌ونهم فیلم فجر رونمایی شد. این فیلم به نوشته امیرمهدی ژوله، اولین کمدی مهدویان با نگاهی انتقادی به مسائل اجتماعی است که پژمان جمشیدی، جمشید هاشم‌پور، ژاله صامتی، وحید رهبانی، مه‌لقا باقری و عباس جمشیدی دیگر بازیگران آن را تشکیل می‌دهند.
«شیشلیک» به گفته کارگردانش در جشنواره دچار ممیزی‌های فراوان شد و مهدویان ابراز امیدواری کرده بود که این ممیزی‌ها در اکران عمومی بیشتر نشود.


سریال «بی‌نشان» کلید خورد
ــ ــ ــ ــــ
سریال تلویزیونی «بی‌نشان» به کارگردانی راما قویدل سینماگر مشهدی، نویسندگی مشترک آزیتا ایرایی و مهدی حمزه و تهیه‌کنندگی مرتضی رزاق‌کریمی در منطقه غرب تهران کلید خورد. به گزارش روابط عمومی سریال، مجید واشقانی و نیلوفر پارسا دو بازیگری هستند که جلوی دوربین رفته‌اند. «بی‌نشان» دومین همکاری مجید واشقانی با راما قویدل پس از سریال «دیوار شیشه‌ای» است. این سریال ۳۰ قسمتی برای پخش از شبکه سه سیما ساخته می‌شود.

پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->