فناوری‌های موبایلی برای نابینایان

خوشبختانه امروزه با پیشرفت فناوری، روش‌هایی برای استفاده نابینایان و کم‌بینایان از گوشی‌های هوشمند طراحی شده است که نیاز به بینایی صددرصد ندارد. به لطف برخی تغییرات ساده و نرم‌افزاری، افراد نابینا و کم‌بینا می‌توانند مانند بقیه افراد در وب‌سایت‌ها گشت‌وگذار کنند و از برنامه‌ها استفاده کنند. در این مطلب به معرفی چین قابلیت‌هایی برای دو سیستم‌عامل اندروید و iOS می‌پردازیم.
در این مقاله به معرفی کارهایی می‌پردازیم که افراد نابینا و کم‌بینا و حتی سالمند با تنظیم آن‌ها در گوشی‌های هوشمند خود قادر خواهند بود خیلی راحت‌تر با آن کار کنند.

 

ویژگی «Talkback» برای اندروید
ویژگی «TalkBack» محتوای متن و تصویر روی صفحه نمایش گوشی را برای شما با صدای بلند می‌خواند. TalkBack از جمله ویژگی‌هایی است که از اندروید4 به بعد برای کمک به کاربران نابینا و کم‌بینا توسعه یافت و ارائه شد. این افراد با فعال‌سازی آن می‌توانند تعامل بهتری با بخش لمسی صفحه نمایش گوشی اندرویدی خود داشته باشند. این برنامه با استفاده از روش‌‌هایی نظیر ارتعاش، صدا و سخن گفتن به کمک افراد کم‌بینا و نابینا می‌رود. به عنوان مثال زمانی که فردی تماس می‌گیرد TalkBack تماس فرد را با استفاده از صدا و اعلام فردی که تماس گرفته است به اطلاع کاربر می‌رساند.زمانی که قابلیت TalkBack فعال باشد، با یک کلیک روی صفحه، برنامه مورد نظر باز نخواهد شد. ابتدا دستیار گوگل گزینه لمس‌شده را به صورت صوتی به شما شرح می‌دهد و اگر شما قصد داشتید همان برنامه را اجرا کنید، باید دو بار روی آن کلیک کنید. همین‌طور برای اسکرول کردن در منو، نیاز دارید با دو انگشت که از هم فاصله دارند منو را به سمت بالا یا پایین، و چپ و راست بکشید.برای روشن یا خاموش کردن TalkBack در اندروید سه روش وجود دارد که می‌توانید یکی از آن‌ها را انتخاب کنید.

در کنار دستگاه خود، هر دو کلید تنظیم صدا را پیدا کنید. هر دو کلید تنظیم صدا را به مدت 3 ثانیه فشار دهید و نگه دارید. برای تأیید اینکه می‌خواهید TalkBack را روشن یا خاموش کنید، دوباره هر دو کلید تنظیم صدا را به مدت 3 ثانیه فشار دهید.

به تنظیمات گوشی خود بروید و به مسیر Accessibility > TalkBack بروید و آن را روشن کنید. توجه داشته باشید در برندهای مختلف گوشی‌های هوشمند عنوان‌های مختلفی برای Talkback نام‌گذاری شده است اما روش فعال کردن آن در همه گوشی‌ها یکی است.

در این روش از دستیار گوگل یا گوگل اسیستنت کمک می‌گیریم. کافی است دستیار گوگل را با دستور Hey Google فعال کنید و سپس عبارت «Turn on TalkBack» را بگویید تا این قابلیت برای شما فعال شود.

 

قابلیت Voice Over در iOS
قابلیت Voice Over به افراد نابینا یا دارای اختلال‌های بینایی این امکان را می‌دهد تا به شکل بهتری از آیفون یا آیپدهای شرکت اپل استفاده کنند. با فعال‌سازی این قابلیت، دستگاه به صورت صوتی جزئیات صفحه نمایش را برای کاربر شرح می‌دهد. بدین صورت او را قادر به تعامل بهتر با آیفون یا آیپد می‌کند.این قابلیت هم مشابه نمونه اندرویدی آن کار می‌کند و زمانی که فعال باشد، با یک بار لمس هر بخش از صفحه نمایش دستگاه، آیتم‌ موجود در آن به صورت صوتی عنوان می‌شود. با دو بار لمس هر بخش از صفحه نمایش دستگاه می‌توانید آیتم موجود در آن را انتخاب کنید و با قرار دادن سه انگشت بر روی صفحه نمایش می‌توانید در محیط آن به سمت بالا و پایین حرکت کنید. هم‌چنین با دو بار لمس صفحه نمایش توسط دو انگشت هنگام انجام یک عملیات، دستور متوقف کردن آن صادر می‌شود و با انجام دوباره این کار بار دیگر عملیات مورد نظر ادامه پیدا خواهد کرد. به عنوان مثال، تصور کنید که در حال گوش دادن به یک فایل صوتی هستید و قصد دارید آن را متوقف کنید. در این شرایط، کافی است با دو انگشت خود دو بار پیاپی نمایشگر دستگاه را لمس کنید تا پخش فایل متوقف شود.برای فعال کردن این قابلیت، وارد بخش تنظیمات یا همان Settings در آیفون یا آیپد خود شوید. سپس از بخش General گزینه Accessibility را انتخاب کنید. گزینه Voice Over را در این بخش مشاهده خواهید کرد و می‌توانید آن را فعال کنید.

پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->