نسیم قدیری| شکل گیری کارخانه نوآوری توسط شهرداری مشهد یکی از اتفاقات مهم و مؤثر زیست بوم شهری مشهد است که توانسته سرمایه گذاران خطرپذیر، شتاب دهنده ها، تأمین کنندگان خدمات و متقاضیان فضای کار اشتراکی را دور هم جمع کند. برخورداری از چنین ظرفیتی، کارخانه نوآوری را به زیرساختی مناسب برای کمک به فرهنگ پویایی و شکل گیری اجتماعات نوآوری شهر مشهد، بدل ساخته است. ایجاد فرهنگ نوآوری مستلزم اجرای فرایندها و اجزای خاصی است که تفکر و شیوه های نوآورانه را تقویت و حمایت می کند.
ازآنجاکه کارخانه نوآوری مشهد میزبان بازیگران اصلی زیست بوم نوآوری شهری و فعالیت های آن هاست، بیش از هر مکان دیگری برای ایجاد فرهنگ نوآوری و برگزاری رویدادهای نوآورانه مناسب است. شهرداری مشهد در همین راستا از چند ماه پیش، برگزاری چند رویداد آموزشی ویژه را در محل کارخانه نوآوری کلید زده است که خروجی تمام آن ها تقویت و شکل دهی آینده زیستبوم نوآوری مشهد است.
میلان نوآوری
جایی برای شنیدن تجربه بزرگان
«میلان» یک واژه اصیل مشهدی است و به نوعی نمادی از مشهد و بیان کننده اهمیت لزوم حمایت از کسب وکارهای مشهدی است. سلسله رویدادهای «میلان نوآوری» با هدف معرفی اهالی اکوسیستم نوآوری برگزار می شود و هر شرکت نوآور و فناور در مجموعه کارخانه نوآوری مشهد امکان آن را می یابد که در رویدادی ماهانه، خدمات و دستاوردهای خود را معرفی کند.
ازآنجاکه شکل دهی آینده نوآوری شهری باتکیه بر توانمندسازی کسب وکارهای نوآورانه بومی و کمک به حل نوآورانه مسائل شهری با تبادل تجربیات و مهارت ها مقدور است، رویدادهای «میلان نوآوری» علاوه بر توسعه ارتباطات و معرفی ظرفیت های بومی، به دنبال انتقال تجربه و شبکه سازی تخصصی نیز هستند.
سلسله رویدادهای میلان نوآوری که در 3 محور رویدادهای انگیزشی، رویدادهای شبکه سازی و رویدادهای سخنرانی و انتقال تجربه برگزار می شود، بستری است برای گسترش ایده های ارزشمند در حل مسائل شهری و به دسترسی ساده تر و سریع تر مخاطبان به حرف ها و ایده های جدید کمک میکند.
9 برنامه
تعداد برنامههای برگزار شده در میلان نوآوری
280 نفر
تعداد شرکتکنندگان در برنامههای میلان نوآوری
آکادمی نوآوری
جایی برای آموختن بایدها
کسب وکارهای امروزی برای توسعه درگیر مسائل مختلفی هستند؛ آن ها علاوه بر دانش سرمایه گذاری و استراتژی بازار باید در مباحث دیگری چون قوانین مالیاتی و بیمه تأمین اجتماعی، مسائل حقوقی و مالی و تبلیغات و مارکتینگ نیز صاحب آگاهی باشند. یعنی همانطور که لازم است یک شغل در زمینه های تخصصی خود آموزش ببیند، باید در تمام موارد مرتبط به آن نیز آگاهی حداقلی داشته باشد تا توسعه و نوآوری در دسترسش قرار گیرد.
در رویدادهای «آکادمی نوآوری» این امکان برای کسب وکارها فراهم شده است که پیرامون الزامات توسعه شغلی خود آموزش ببینند. آکادمی با بهره گیری از ظرفیت اساتید متخصص و افرادی که در حوزه های مطرح شده، تجربه های لازم و کافی را دارند، به صاحبان کسب وکارهای زیست بوم نوآوری و علاقه مندان به این حوزه، کمک می کند تا دغدغه های توسعه ای و رشدی خود را برطرف کنند.
تاکنون دوره های مختلفی با همراهی متخصصان در قالب آکادمی نوآوری برگزار شده که شرکت های مستقر در کارخانه نوآوری و پارک های علم وفناوری از آن بهره مند شده اند.
29 برنامه
تعداد برنامههای برگزار شده در آکادمی نوآوری
1300 نفر
تعداد شرکتکنندگان در برنامههای آکادمی نوآوری
کلینیک نوآوری
جایی برای رفع مشکل ها
همه مواردی که در آکادمی آموزش داده می شوند، در «کلینیک نوآوری» هم دنبال می شوند با این تفاوت که کلینیک به دنبال حل مشکلات کسب وکارهاست. در واقع بر خلاف آکادمی که تماما جنبه آموزشی دارد، کلینیک جنبه آموزشی و درمانی دارد و تلاش می کند با استفاده از تجربه افراد متخصص مسائل مبتلا به شرکت ها و حاضران در اکوسیستم نوآوری مشهد را حل کند. بر همین اساس کسب وکارها هم به کلینیک نوآوری مراجعه می کنند تا در حوزه مشکل خود خدمات مشاوره ای بگیرند. آموزش ها و مشاوره های کلینیک نوآوری در طول هفته انجام می شود و مختص به یک رویداد خاص نیست.
افراد صاحب نظر و باتجربه اجرایی به تناسب فرصتی که دارند، هر روز در کلینیک حاضر می شوند تا کسب وکارها، شرکت ها، استارتاپ ها و در مجموع تمام اکوسیستم نوآوری از آن ها خدمات مشاوره ای مختص با مشکل خود بگیرند و در ادامه کسب وکار خود را توسعه ببخشند. فرضا اگر مشکل مالیات داشته باشند به کارشناس مالیات مستقر در کارخانه مراجعه می کنند و مشاوره می گیرند.
25 برنامه
تعداد برنامههای برگزار شده در کلینیک نوآوری
255 نفر
تعداد شرکتکنندگان در برنامههای کلینیک نوآوری
عصرانه های نوآوری
جایی برای مشارکت
عصرانه های نوآوری با محوریت نقد و بررسی کتاب های حوزه کسب وکار و نوآوری شکل گرفته است. در این برنامه ها از ظرفیت اساتید صاحب نظر که تجربه و تخصص کافی دارند، استفاده می شود تا یک کتاب حوزه کسب وکار، تحلیل و بررسی شود. بعد از آنکه موضوعات مختلفی در قالب کتاب ها بررسی و تحلیل می شوند یک دورهمی برگزار می شود تا تمام شرکت کنندگان بتوانند نقطه نظرات، دیدگاه ها و سؤالات خود را مطرح می کنند. درواقع جلسات عصرانه های نوآوری تعاملی است و با مشارکت شرکت کنندگان پیش می رود چرا که می خواهد نگاه و نگرش افراد را به فضای اکوسیستم نوآوری و خلاقیت باز کند.
یکی دیگر از اهداف عصرانه ها پدیدآوردن فرصت شبکه سازی است. حاضران در این جلسات نه تنها می توانند خود و خدمات و محصولاتشان را به دیگران معرفی کنند بلکه امکان می یابند از تجربه و تخصص دیگران نیز استفاده کنند و یک تعامل سازنده را برای توسعه زیست بوم نوآوری مشهد رقم بزنند. دیگر وجه شاخص عصرانه های نوآوری معرفی فضای کسب وکار به کودکان است چرا که حضور برای تمام سنین آزاد است و خیلی ها با خانواده خود در جلسات حضور می یابند.
7 برنامه
تعداد برنامههای برگزار شده در عصرانه های نوآوری
374 نفر
تعداد شرکتکنندگان در برنامههای عصرانه های نوآوری
برنامه استعدادیابی
یکی از برنامه های اصلی که در حاشیه عصرانه های نوآوری انجام می شود، برنامه استعدادیابی خانه ستارگان هوشمند است. مخاطب اصلی برنامه استعدادیابی نوجوانان و جوانانی هستند که به حوزه نوآوری علاقه مند هستند. آن ها استعدادیابی می شوند که مشخص شود در چه فضایی امکان رشد بیشتری دارند. سپس در همان حوزه به آن ها آموزش داده می شود تا در کنار استعداد تخصص لازم را هم کسب کنند.