مخالفان قرارداد ایران و چین در غرب ویلا دارند

رئیس کمیسیون تجارت اتاق بازرگانی استان از قرارداد 25 ساله با چین دفاع کرد

ملیحه فلاح - «علت مخالفت عده‌ای با قرارداد ایران و چین این است که ویلاهای بسیاری از فعالان اقتصادی ما در غرب است. یک نفر از فعالان بخش خصوصی، دولتی و کسانی را که دستشان به دهانشان می‌رسد پیدا نمی‌کنید که در چین یا روسیه ویلا داشته باشند.» این برشی از صحبت‌های محمدحسین روشنک، رئیس اتحادیه صادرکنندگان خراسان رضوی، است که میهمان پنجمین نشست عصرانه‌های کارآفرینی در دفتر معین اقتصادی شهرستان مشهد بود. او با تاکید بر اینکه قرارداد ایران و چین به‌معنای حرکت از سمت غرب به سمت شرق است، گفت: افرادی که ویلاهایشان را در غرب بنا کردند می‌خواهند به‌جای اقتصاد برپایه مزیت‌ها و استعدادهای بومی خودمان به غرب وابسته باشیم.
او مثلث اقتصادی را به معنی همدلی برای اجرای اقتصاد مقاومتی دانست و افزود: شهرداری برای تحقق اقتصاد مقاومتی باید بتواند منابعی را پایه‌ریزی کند که از طریق آن با کمترین فشار روی مردم به بهترین نحو شهر اداره شود.
روشنک با این ادعا که 95درصد تعهدات شهرداری ثامن براساس مفاد قرارداد‌ها در حق سرمایه‌گذار و کارآفرین اجرا نشده و همچنین در 75درصد از پروژه‌ها، شهرداری ثامن فروش مال غیر به سرمایه‌گذار را انجام داده است، اضافه کرد: شما به‌عنوان معین اقتصادی باید درست یا غلط بودن این موضوع را پیگیری و آن را حل کنید تا گره از کار باز شود.
او در ادامه تاکید کرد: البته اداره کل تحقق اقتصاد مقاومتی، نام بهتری برای جایگاه شهرداری مشهد در مثلث اقتصاد مقاومتی است زیرا معین اقتصادی جایگاهی دارد که برنامه‌های شما در آن جا نمی‌گیرد. شهرداری مشهد خود می‌تواند ایجادکننده چند معین اقتصادی باشد.
روشنک با اشاره به اینکه تعریف درستی از اقتصاد مقاومتی که از فرمایشات مقام معظم رهبری بوده در جامعه ارائه نشده است، گفت: مصداق اقتصاد مقاومتی را می‌توان در سوره یوسف قرآن کریم یافت. 7سال شکوفایی اقتصادی که باید از آن به‌درستی بهره می‌بردیم در زمان دولت نهم و دهم بود که در این سال‌ها ایران 800 میلیارد دلار درآمد نفتی داشت و البته رهبر معظم انقلاب با توجه به رفتارهای آمریکا پیش‌بینی سال‌های سخت را نیز کرده بودند و از این رو موضوع اقتصاد مقاومتی را مطرح کردند. اما نه دولت‌‌های نهم و دهم و نه دولت کنونی این موضوع را جدی نگرفتند.
به گفته روشنک، اقتصاد ما برپایه تجارت در جاده ابریشم و کسب‌وکارهای خرد و متوسط بوده است. وی افزود: اکنون نیز
75 درصد از اشتغال در خراسان‌رضوی در حوزه خدمات و 25 درصد دراختیار حوزه صنعت است، اما عده‌ای آمدند و بدون توجه به بنیان‌های اقتصادی گفتند که باید به‌دنبال تشکیل بنگاه‌های بزرگ اقتصادی شبیه کره و ژاپن باشیم.

پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->