کارگردان آپارتچی: ما انتظار حضور پرشور مردم برای دیدن فیلم آپاراتچی را داریم  اکران مردمی فیلم سینمایی آپاراتچی در سینما هویزه مشهد+ فیلم واکنش «احسان علیخانی» به انتشار عکس جنجالی‌اش + تصاویر اکران مردمی فیلم آپاراتچی در مشهد با حضور بازیگران و عوامل فیلم (جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳) تئاتر "un۱۲"، با داستان رنج کردها از رژیم بعث در مشهد به روی صحنه رفت آغاز پخش بین‌المللی «اَبله» | روایتی از زندگی یک دختر کوتاه قامت در خوابگاه! معرفی اعضای جدید هیئت‌مدیره انجمن صنفی تهیه‌کنندگان فیلم بلند مشهد فصل جدید «زخم کاری» چه زمانی پخش می‌شود؟ سرمایه ادبی ایران | درباره سیدعلی موسوی گرمارودی، شاعر، نویسنده و محقق به بهانه زادروزش فصل ایران باستان سریال «سلمان فارسی» کلید خورد لئوناردو دی‌کاپریو و جنیفر لارنس در فیلم جدید اسکورسیزی هم‌بازی می‌شوند نقدی به رئالیتی شو «اسکار» مهران مدیری آیا عکس جدید احسان علیخانی در فضای مجازی، واقعی است؟ + عکس برنامه‌های بزرگداشت سعدی اعلام شد | گردهمایی سعدی‌پژوهان در شیراز انتقاد کمدین کهنه کار به نسل کشی رژیم صهیونیستی نخل طلای افتخاری کن به استودیو جیبلی ژاپن اعطا می‌شود
سرخط خبرها

کارگاه «خط عابر- خط زندگی» در مشهد برگزار شد

  • کد خبر: ۱۰۰۳۵۳
  • ۰۷ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۱
کارگاه «خط عابر- خط زندگی» در مشهد برگزار شد
«خط عابر- خط زندگی» عنوان کارگاهی است که با همت سازمان فرهنگی هنری شهرداری مشهد، فرهنگ سرای ترافیک و استودیو کارگاه چاپ، از سوی گروهی از هنرمندان منتخب چاپ دستی مشهد پنجشنبه در فرهنگ سرای ترافیک برگزار شد.

سیده ریحانه موسوی | شهرآرانیوز - «خط عابر- خط زندگی» عنوان کارگاهی است که با همت سازمان فرهنگی هنری شهرداری مشهد، فرهنگ سرای ترافیک و استودیو کارگاه چاپ، از سوی گروهی از هنرمندان منتخب چاپ دستی مشهد پنجشنبه در فرهنگ سرای ترافیک برگزار شد.

یکی از ابزار‌های مهم در ارتقای فرهنگ شهروندی در مدیریت شهری، سرمایه گذاری‌های فرهنگی است که مدیران شهرداری از طریق رسانه ها، تبلیغات محیطی و این گونه برنامه‌های فرهنگی به آن اهتمام می‌ورزند، برنامه‌هایی که می‌توانند علاوه بر فرهنگ سازی، هشدار دهنده نیز باشند و اهمیت توجه به قوانین و مقررات و خطوط را برای شهروندان به خوبی تبیین کنند تا مانع از وقوع حادثه شوند.

مغفول ماندن هنر چاپ دستی

مسعود وزیری، دبیر برگزاری این کارگاه در گفتگو با شهرآرا گفت: از دو سال گذشته با حمایت سازمان فرهنگی اجتماعی شهرداری مشهد و فرهنگ سرای ترافیک، شروع به برگزاری این رویداد با موضوعات مختلف کرده ایم و آموزش‌های لازم را به هنرجویان می‌دهیم که با توجه به موضوعات آثار را تولید می‌کنند، موضوع رویداد امسال یعنی «خط عابر- خط زندگی» یکی از موضوعاتی است که سازمان فرهنگی اجتماعی شهرداری مشهد روی آن تأکید ویژه‌ای دارد.

او اظهار کرد: چاپ دستی یکی از شاخه‌های جذاب هنر‌های تجسمی است، اما زیاد مورد توجه قرار نگرفته و هنرمندان این حوزه فقط در حد یک واحد دانشگاهی در این زمینه فعالیت دارند، به همین دلیل استودیویی با عنوان «کارگاه چاپ» ایجاد کردیم که کارش تأمین ابزار و لوازم تخصصی است و اکنون ملزومات این رشته را در سراسر ایران تأمین می‌کنیم.

وزیری تصریح کرد: در ابتدا طی فراخوانی گروهی رزومه خود را برای ما ارسال کردند که از بین آن‌ها افرادی را انتخاب کردیم و یک کارگاه توجیهی برای آن‌ها تشکیل دادیم و امروز ابزار و لوازم مورد نیاز از سوی شهرداری در اختیارشان قرار داده شد که کار ساخت کلیشه، حکاکی و چاپ آن را انجام دادند. به گفته او، از خروجی این آثار نمایشگاهی برگزار خواهد شد که باتوجه به موضوع تعریف شده، ایده‌های نابی از این هنرمندان گرفته خواهد شد.

وزیری، با بیان اینکه برای رشد و توسعه این هنر حمایت از آن لازم است که خوشبختانه در دوسال گذشته شهرداری همکاری لازم را با ما داشته است بیان کرد: هنرمندان نسل جوان دوباره به این هنر توجه کرده اند که با برنامه ریزی‌های انجام شده به زودی مشهد قطب چاپ دستی ایران خواهد شد.

او با اشاره به اینکه داوران این کارگاه حسن کلانتری، میترا بستانی و بهناز منظور هستند توضیح داد: به سه اثر منتخب جوایزی از سوی سازمان فرهنگی اجتماعی شهرداری مشهد و همچنین استودیوی کارگاه چاپ اهدا خواهد شد.

داوری آثار

دبیر برگزاری این کارگاه در باره نحوه داوری آثار بیان کرد: ایده برخی از آثار کمی مبتدیانه بود که ایراد محسوب نمی‌شود، اما اگر هنرمندان به دنبال ایده‌های ناب باشند و چاپ آن‌ها تمیز باشد بهتر است. ایده‌های متفاوت و جذاب و کیفیت چاپ در انتخاب آثار برتر مبنای انتخاب داوران خواهد بود.

او درباره هزینه‌های صرف شده برای برگزاری این کارگاه نیز گفت: اولین بار در ایران است که شهرداری حامی این هنر شده و دوسال متمادی کنار ما بوده است و توانسته نیاز هنرمند را تشخیص دهد که اتفاق بسیار خوبی است و امیدواریم ادامه دار باشد. برآورد ما این است که این رویداد تا پایان کار خود و برگزاری نمایشگاه، حدود ۸۰ میلیون تومان هزینه داشته باشد.

حضور ۴۶ هنرمند در کارگاه «خط عابر- خط زندگی»

حسن کلانتری، یکی از استادان و داوران حاضر در این کارگاه گفت: این رویداد امسال برای بار دوم در حال برگزاری است.
او ادامه داد: این رویداد سال گذشته به دلیل هم زمان شدن آن با دهه فجر با شعار «ایران سرای امید» برگزار شد و امسال نیز شعار آن «خط عابر خط زندگی» است که طرحی همگانی به شمار می‌رود.

به گفته او، خروجی آثار به صورت کارت پستال‌هایی در سایز ۱۵ در ۲۱ در نمایشگاهی که هر هنرمند باید چهار اثر در آن داشته باشد قرار داده می‌شود و نگاه این است که آثار هم به صورت کتاب و هم به صورت قاب شده به عنوان هدیه به مسئولان عالی رتبه شهری اهدا شود.

این هنرمند با بیان اینکه ۴۶ نفر در این کارگاه شرکت کرده اند بیان کرد: توصیه شده است که آثار به محور امید و روحیه نزدیک باشند و با توجه به تجربیات سال قبل، امسال تصمیم بر این شد که نیرو‌ها حرفه ای‌تر باشند که بسیاری از آن‌ها استادان هنر در مشهد و دانشجویانی هستند که به صورت حرفه‌ای این کار را دنبال می‌کنند.

کلانتری ابراز کرد: هنرمندان شش روز فرصت داشتند تا طرح خود را آماده کنند و امروز کار‌های عملی و اجرایی آن را انجام دادند.

در پایان این رویداد به نفر اول یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان، نفر دوم یک میلیون تومان و نفر سوم ۵۰۰ هزار تومان از سوی سازمان فرهنگی اجتماعی شهرداری مشهد اهدا خواهد شد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->