پیش‌بینی قیمت طلا و سکه برای فردا (۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) | ریزش میلیونی قیمت‌ها در بازار طلا و سکه در بازار امروز دلار‌های خانگی روانه بازار شدند | روند نزولی قیمت دلار در بازار آزاد سرعت گرفت (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) پلمب سالن زیبایی گران‌فروش در بولوار وکیل‌آباد مشهد (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) ماجرای رانت ۴میلیارددلاری مونتاژکاران خودرو چه بود؟ حدود ۱۰ میلیون جوجه‌ریزی در فروردین ماه ۱۴۰۳ محقق شد چند خواسته مهم جامعه کارگری در هفته کار و کارگر | موضوع رفاهیات کارگری در مشکلات دیگر این قشر گم شده است متقاضیان نهضت ملی مسکن باید هر ۲ ماه ۴۰ میلیون واریز کنند دو روی بازار سهام امروز | گزارش وضعیت بورس (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) گارانتی، هر روز شکننده‌تر از دیروز نان مردم و ایمان جامعه قیمت طلا و سکه در بازار امروز مشهد (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) | ادامه ریزش قیمت در بازار منتظر سود مرحله سوم سهام عدالت باشید | + زمان واریز خاندوزی خبر داد: پرداخت ۱۱۷ همت تسهیلات بدون‌ضامن طی ۲ سال گذشته چرا مصرف برق کولر گازی بالاست؟ | قبض برق دومیلیون‌تومانی در صورت استفاده از کولر گازی آسیب سلامت روان در پی نبود امنیت شغلی بررسی فایل‌های اجاره ملک در مطهری شمالی مشهد | تجمع خانه‌های ویلایی در این منطقه + جدول (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) ظرفیت یک میلیون دلاری صادرات فرش ماشینی ۹۵ درصد قراردادهای کار موقت هستند | اجرای مصوبه تعیین سقف ۴ سال برای قراردادهای موقت  افشای لیست ارزبگیران توسط گمرک قیمت طلا، دلار و سکه در بازار امروز (شنبه، ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) کمبود فصلی لوازم یدکی در بازار حباب سکه در اولین روز هفته، کاهشی یا افزایشی؟ (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) بازار سیاه لاستیک خودرو از بین می‌رود | تقاضا برای خرید کاهشی شد ریزش گسترده قیمت‌ها در بازار خودرو | آخرین قیمت سمند، دنا، ساینا، شاهین و کوییک (شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) قیمت محصولات سایپا و ایران‌خودرو در بازار امروز | بازار آرام گرفت (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) برنامه وزارت صمت برای جهش در تولید خودرو
سرخط خبرها

مروری بر الزامات نوسازی حمل‌ونقل

  • کد خبر: ۱۰۱۸۹۷
  • ۲۱ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۷
مروری بر الزامات نوسازی حمل‌ونقل
علی اکبر لبافی - رئیس دبیرخانه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی

ماده ۸ قانون هوای پاک اشاره می‌کند که حمل‌ونقل بار و مسافر، صدور گواهی معاینه فنی، تخصیص بیمه شخص ثالث و خریدوفروش وسایل نقلیه موتوری فرسوده ممنوع است. این درحالی است که هم‌اکنون ۵ هزارو ۳۰۰ دستگاه ناوگان مسافری و حدود ۳۰ هزار دستگاه ناوگان باری در خراسان‌رضوی وجود دارد که ۴۰ درصد این ناوگان فرسوده هستند.

از یک‌سو به‌دلیل هزینه سنگین خرید ناوگان و قیمت‌های زیادی که برای نوسازی و تعمیرات ماشین‌آلات و خرید قطعات وجود دارد و ازسوی دیگر به‌علت کنترل شدیدی که بر قیمت‌ها به‌خصوص در بخش مسافری انجام می‌گیرد، این بخش توانایی نوسازی و خرید ناوگان جدید را ندارد.

سخت‌گیری‌های بحث ماده ۸ قانون هوای پاک سبب شده است در خدمات‌دهی مشکل ایجاد شود. به‌نظر می‌رسد که گره کار یا با تسهیلگری و تسهیلات‌دهی برای نوسازی نوگان این بخش گشوده می‌شود یا باید در اجرای مباحث قانونی، وضع موجود با نگاه واقع‌بینانه مدنظر قرار بگیرد.

تکالیف قانون‌گذار نوسازی خودرو‌ها از طریق تسهیلات هدفمند کردن یارانه بوده که این مسئله اجرا نشده است؛ بنابراین نمی‌توان انتظار حذف خودرو‌های فرسوده را داشت. از این‌رو تجدیدنظر در اجرا و خارج کردن خودرو‌های فرسوده به موازات تخصیص منابع برای خرید خودرو از محل منابع یارانه، لازم است.

بیشترین آمار حمل‌ونقل عمومی مربوط به خراسان‌رضوی است و همچنین بیشترین آمار مسافر متعلق به استان ماست. ۹۰ درصد حمل‌ونقل در بخش جاده‌ای صورت می‌گیرد و کمتر از ۱۰ درصد مسافران از طریق هواپیما و قطار به استان سفر می‌کنند؛ بنابراین تقاضای فعالان صنعت حمل‌ونقل، تعدیل و بازنگری در این ماده قانونی است یا اینکه درکنار این بحث، امکاناتی درنظر گرفته شود تا این بخش بتواند به مردم خدمات‌رسانی کند.

در سال‌های گذشته از محل هدفمندی یارانه‌ها، تسهیلاتی برای نوسازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی پیش‌بینی شد که متأسفانه این مهم محقق نشد. تسهیلات موجود ناچیز است و کمتر از ۱۰ درصد هزینه ناوگان جدید را پاسخگوست.

کنترل‌های شدیدی بر واردات ماشین‌آلات با عمر بیش از سه سال انجام می‌شود؛ بنابراین نمی‌توان نوسازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی را در وضعیت اقتصادی موجود انتظار داشت. با این حال می‌توان با افزایش هزینه‌های حمل‌ونقل عمومی ازجمله بهای بلیت، به آسان‌سازی این روند کمک کرد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->