پخش زنده بازی تیم ملی فوتسال افغانستان و ایران (۸ آبان ۱۴۰۴) + تماشای آنلاین روایت انوش دستگیر از پناهندگی تا نیمکت تیم ملی هلند با تلاش‌های هند، آمریکا معافیت تحریمی بندر چابهار را تمدید کرد نخستین محموله سوخت صادراتی از ایران با خط آهن خواف-هرات وارد افغانستان شد + فیلم قیمت امروز پول افغانی (۷ آبان‌ ۱۴۰۴) فینال فارسی‌زبانان | تاریخ و ساعت بازی تیم‌های ملی فوتسال ایران و افغانستان در فینال رقابت‌های آسیایی بحرین خلاصه بازی تیم‌های ملی فوتسال افغانستان و تایلند + فیلم مذاکره در ترکیه آشتی در تهران + فیلم نتیجه دیدار تیم‌های ملی فوتسال زیر ۱۷ سال افغانستان و تایلند تیم ملی والیبال افغانستان نایب‌قهرمان مسابقات مرکز آسیا شد + فیلم قیمت امروز پول افغانی (ششم آبان‌ماه ۱۴۰۴) بلندقامتان افغانستان برای اولین بار به فینال بازی‌های والیبال مرکز آسیا راه یافتند اجلاس کمیساران آب هیرمند به میزبانی تهران برگزار خواهد شد رویترز: افغانستان و پاکستان در مذاکرات صلح استانبول به نتیجه نرسیدند از گفت‌وگو درباره حقابه تا توافق برای نوسازی علائم مرزی | نگاهی به اهداف سفر معاون حقوقی وزیر خارجه به کابل + فیلم اتباع خودمعرف به اردوگاه سفیدسنگ فریمان مراجعه نکنند نبرد سرنوشت‌ساز | تاریخ و ساعت بازی تیم‌های ملی فوتسال زیر ۱۷ سال افغانستان و تایلند در نیمه‌نهایی (۵ آبان ۱۴۰۴) ذبیح‌الله مجاهد: به گفت‌و‌گو با پاکستان متعهدیم، اما به هر تجاوزی پاسخ می‌دهیم واشنگتن‌پست در گزارشی، از ردپای تاریخی انگلیس در تنش‌های مرزی پاکستان و افغانستان خبر داد تاریخ و ساعت بازی تیم ملی فوتسال افغانستان در مسابقات همبستگی کشور‌های اسلامی خلاصه بازی تیم‌های ملی فوتسال زیر ۱۷ سال افغانستان و چین + فیلم
سرخط خبرها

کنسرت هنرمندان افغانستان در حوزه هنری تهران

  • کد خبر: ۱۰۲۰۷۳
  • ۲۲ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۰
کنسرت هنرمندان افغانستان در حوزه هنری تهران
تعدادی از هنرمندان افغانستانی ساکن ایران در قالب گروه قوالی «نجم‌الدین» روزهای بیست و ششم و بیست و هفتم اسفندماه در تالار اندیشه حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی کنسرتی را برگزار می‌کنند.

به گزارش شهرآرانیوز؛ گروه قوالی «نجم‌الدین» به خوانندگی آصف حبیبی، جواد تابش و عبدالقادر عزیزی که طی ماه‌های اخیر در قالب حضور تعدادی از هنرمندان افغانستانی ساکن ایران فعالیت خود را آغاز کرده‌اند، طی روزهای پنجشنبه بیست و ششم و جمعه بیست و هفتم اسفند ماه کنسرت‌هایی را در تالار اندیشه حوزه هنری برگزار خواهند کرد.

اینجا ببینید:

«لاله آزاد»، «مجنون تو»، «بی تو هر جمعه»، «چرا نمی‌آیی»، «باد زانو می‌زند»، «یا نور و یا قدوس»، «مور می‌رقصد»، «می‌چرخد»، «هر کجا مرز کشیدند» قطعاتی هستند که به احتمال فراوان در این کنسرت اجرا می‌شوند.

آصف حبیبی از خوانندگان برجسته موسیقی افغانستان است که در این کشور به «بلبل هرات» شهرت دارد. ضمن اینکه جواد تابش نیز از شاگردان الطاف حسین قوال شناخته شده دنیای موسیقی است. عبدالقادر عزیزی نیز از جمله هنرمندان شناخته شده این عرصه است که در قالب همیار آیین قوالی با این مجموعه همکاری می‌کند.

گروه قوالی نجم‌الدین که طی ماه‌های اخیر به واسطه حمایت مرکز موسیقی حوزه هنری و سرپرستی هوشنگ جاوید پژوهشگر موسیقی اقوام مشغول تولید و ضبط آثار متعددی در حوزه‌هایی نظیر «مناقب خوانی مهدوی» است، در جریان برگزاری سی و هفتمین جشنواره موسیقی فجر نیز به اجرای برنامه پرداخته بود.

گروه «قوالی نجم‌الدین» در این کنسرت تلاش کرد تا با تلفیق متن‌های شعرهای آیینی شاعران معاصر ایرانی با آوازهای هراتی به تجربه جدیدی دست پیدا کند تا به این بهانه موضوع گسترش زبان و ادبیات آئینی پارسی معاصر نیز مورد توجه مخاطبان قرار گیرد.

هوشنگ جاوید چندی پیش درباره ویژگی‌های این گروه موسیقایی گفته بود: «این پروژه برای اولین بار است که در حال تجربه شدن است و مشتمل بر آثاری در حوزه قوالی و آوازهای هراتی است که من آن را بر اساس حوصله کم مخاطبان امروز جامعه به ویژه مخاطبان عام و جوانان تنظیم کردم. تنظیمی که بسیار کار سختی برایم بود و من تلاش کردم آن را با شعر شاعران مختلف معاصر ترکیب کنم که دربرگیرنده ارزش‌های عرفانی و معنوی و عاشقانه‌ای است که بسیار می‌تواند مورد توجه مخاطبان قرار گیرد. آنچه در این پروژه صورت گرفته، انتخاب آثار موسیقایی مختلف در حوزه قوالی و مناقب خوانی روی راگ های مختلف قوالی است که می‌توان گفت دربرگیرنده تجربه‌های بسیار متفاوتی در این حوزه است و امیدوارم شرایط به گونه‌ای طراحی و اجرا شود که بتواند مورد توجه شنوندگان باشد.»

قوالی یکی از گونه‌های مرتبط با موسیقی عرفانی است که به نوعی با عبادت آمیخته و در کشورهایی چون هند، پاکستان و افغانستان رواج دارد. آن گونه که در منابع مکتوب آمده، موسیقی قوالی ابتدا در زیارتگاه‌های صوفیان اجرا می‌شده و بخش مهمی از مراسم سماع بوده و طی روندی مشخص به موسیقی مذهبی و عارفانه آسیای شرقی تبدیل شده است.

منبع: مهر

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
آخرین اخبار پربازدیدها چند رسانه ای عکس
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->