سرخط خبرها

بهار طبیعت را به بهار دل‌ها گره بزنیم

  • کد خبر: ۱۰۴۲۵۲
  • ۲۰ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۳:۳۲
بهار طبیعت را به بهار دل‌ها گره بزنیم
حجت‌الاسلام جعفر ریحانی - کارشناس مذهبی

نام بهار و رویش دوباره طبیعت پس از گذراندن یک فصل سرد همان مقدار که در روح و جسم انسان اثر می‌گذارد باید در رفتار‌ها نیز قابل مشاهده باشد. طراوت و سرزندگی طبیعت در فصل بهار بهانه خوبی است تا برای رسیدن به گرمی زندگی، حال و هوای بانشاطی داشته باشیم.

این درس بهار است که انسان را از رکود و خواب زمستانی بیدار می‌کند و زندگی را با شکوفایی نوید می‌بخشد؛ اتفاقی که در ماه مبارک رمضان، یعنی بهار دل‌ها هم مشابه آن باید در دلمان رقم بخورد و روزه‌درای نمی‌تواند بهانه‌ای برای ایستایی و بی‌تحرکی و کسالت و بی‌حالی باشد.

وقتی از نشاط و زندگی می‌گوییم در واقع همه خوبی‌های انسانی که در دین بر آن تأکید شده، مدنظرمان است؛ امید، محبت، فعالیت و تلاش، دست‌گیری و کمک، مقاومت و صبر و. در واقع، انسانی که بهاری فکر کند علاوه بر اینکه کارهایش را با تکاپوی درست، میل، رغبت و علاقه انجام می‌دهد، نه کسالت دارد و نه حس شکست و بی‌انگیزگی.

از این رو، دین ما با همین دیدگاه به پرهیز از تنبلی تأکید دارد و آن را کلید بدی و موجب ضرر در دنیا و آخرت می‌داند. امام صادق (ع) نشاط و سرزندگی را از روی عقل و از جمله سربازان آن می‌داند که در مقابل کسالت و بی‌حالی قرار دارد و برای آن هیچ عذر و بهانه‌ای پذیرفته شده نیست.

انسان معتقد می‌داند که توکل راز و رمز دوری از وسوسه‌های شیطان در تنبلی است و به دنبال صبر، اجر و پاداش به دست می‌آورد که به طور مشخص ناامید نشدن و داشتن انگیزه جزوی از این مسیر و چاشنی نشاط و سرزنده بودن است، زیرا اگر منظورت را بدانی و انگیزه لازم را داشته باشی، تا رسیدن به مقصود دست‌بردار نخواهی بود و با همه وجود تلاش خواهی کرد.

بنابراین، سرزنده بودن، نشاط داشتن، پویایی و تلاش، تحرک، ذوق و شوق، جنب و جوش، کاری را با علاقه انجام دادن و میل و رغبت در کار‌ها یک معنی می‌دهد و آن بهاری بودن و بانشاط زندگی کردن است تا به سرمنزل موفقیت برسی. رمز موفقیت هر کسی در هر جای این عالم، فقط همین یک کلمه است: بانشاط و سرزنده باش!

از همه این‌ها گذشته، در ارتباط میان خانواده، دوست، بستگان، همکاران، همسایه و ... این نشاط و سرزندگی اثرگذار و موجب موفقیت بیشتر می‌شود. البته که همسایه امام رضا (ع) بودن نیز یک اثر دیگر است که حتی اگر بخواهیم حق نداریم با وجود این منبع نورانی زندگی، این‌طور نباشیم.

راهکار‌های سرزنده بودن از نگاه دین

شروع هر روز با بسم‌ا... الرحمن‌الرحیم
سلام به معصومین (ع)
تمرین مهربانی
فراموش نکردن داشته‌هایمان
شکر نعمت
قدردانی از هر کسی که کوچک‌ترین کاری برایمان کرده است
ببخشیم و از خشم، کینه، انتقام، سرزنش و ... رها شویم
از نزدیکان انرژی مثبت بگیریم
سلامت بدن و ورزش
کنار گذاشتن استرس
داشتن ایمان و اعتقاد مذهبی (این دو مؤلفه، انسان را در سختی‌ها مقاوم بار می‌آورد)
مدیریت درست مشکلات و سختی‌ها با مشاوره و کمک گرفتن از اطرافیان دلسوز

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->