«خوش نمک» با مجریان جدید به شبکه نسیم بازگشت حمایت وزیر فرهنگ و ارشاد از ساخت فیلم سینمایی در خصوص امام رضا (ع) + فیلم موزیک ویدئوی جدید «فرزاد فرزین» برای سریال «قطب شمال» + فیلم مردم نامزد‌های نشان فردوسی را انتخاب کنند بهترین سریال ایرانی شبکه نمایش خانگی معرفی شد + آمار آمار فروش نمایش‌های روی صحنه تئاتر مشهد در هفته‌ای که گذشت (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) تقدیر از ژاله علو در «شب کارگردان» فصل دوم سریال لایواکشن «وان پیس» (One piece) در دست ساخت است + جزئیات جدیدترین حواشی فیلم «بی‌بدن» | شکایت به دلیل سکانس‌های ملتهب چشم به راه افعی واقعی | نگاهی به سریال «افعی تهران» ساخته سامان مقدم نسلی آگاه بدون خلاقیت | کارشناسان درباره ویژگی‌های طراحان گرافیک جوان می‌گویند مروری بر پرفروش‌های کتاب در مشهد (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) نگاهی اجمالی بر تاریخچه هنر گرافیک در ایران و جهان به‌مناسبت روز جهانی گرافیست دلیل پخش نشدن برنامه «هفت» چه بود؟ اعضای کارگروه «حکیم طوس» معرفی شدند
سرخط خبرها

رمضان ماه رحمت پروردگار

  • کد خبر: ۱۰۳۸۵۴
  • ۱۷ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۰
رمضان ماه رحمت پروردگار
حجت‌الاسلام‌سیدعبدالهادی مرتضوی - استاد حوزه علمیه مشهد

همیشه و در همه حال انسان باید دست‌کم خودش را موعظه و حسابرسی کند تا قلبش برای خودسازی، عبادت و بندگی آماده شود. اگر بخواهیم در ماه مبارک رمضان غیبت نکنیم، دروغ نگوییم، گوش و زبان و اعضا و جوارحمان روزه باشد، باید خودسازی کنیم. خداوند باید توفیق را عنایت کند، اما ما هم باید در خودمان آمادگی ایجاد کنیم.

ماه مبارک رمضان از ماه‌هایی است که پیامبر گرامی اسلام (ص) در خطبه شعبانیه سفارش فراوانی به آن کرده‌است. این ماه ویژگی‌های خاص خودش را دارد. پیامبر اکرم (ص) فرمود: «ای‌ها الناس قد اقبل الیکم شهر بالبرکه و الرحمه و المغفره.» رمضان ماهی است که همراه با برکت، رحمت و مغفرت پروردگار به‌سوی شما آمده است.

ماه رمضان ماه خداست و ما در این ماه مهمان خدا هستیم و به این ماه دعوت شده‌ایم. خداوند پاداش روزه‌دار را می‌دهد، زیرا در روایات فراوانی آمده است که خداوند متعال می‌فرماید: «روزه از آن من است و من جزای روزه را می‌دهم.» در احادیث و کلام معصومان (ع) فراوان آمده است که انسان باید برای این ماه آماده شود. حتی در مضمون بعضی از روایات است که «خوب است انسان ماه رجب و شعبان را روزه بدارد تا برای ماه مبارک رمضان آماده شود.» ما باید به‌هر نحو ممکن همه استفاده‌مان را از این ماه ببریم.

در این ماه در‌های بهشت باز و در‌های جهنم بسته می‌شود. باب استغفار و توبه نیز در هنگام افطار و سحر باز است. بعضی بزرگان می‌فرمایند: «اگر می‌خواهید هر کاری در این ماه انجام دهید، باید دقت کنید که نیتتان را برای خداوند خالص کنید.» حتی سفارش شده است که برای سحر بیدار شوید و سحری را با قصد قربت بخورید که این شامل ثواب خواهد شد.

مهم این است که انسان برای بهره‌برداری از این ماه آماده شود. از خداوند بخواهیم به ما توفیق دهد بتوانیم از این ماه استفاده کنیم. این ماه بهار قرآن است. در نتیجه باید از قرآن، مفاهیم، معانی و تلاوت آن استفاده کنیم. شب‌های قدر در این ماه قرار دارد که باید از آن‌ها نیز استفاده کنیم، چون یک شب آن برابر هزار ماه است؛ «لیله القدر خیر من الف شهر».

پس اگر می‌خواهیم این شبی را که به ارزش هزار ماه است و مقدرات انسان در آن تقدیر می‌شود، درک کنیم، باید آماده شویم و خودسازی کنیم. این‌طور نیست که ما فقط از خدا بخواهیم و خدا توفیق دهد. خداوند توفیق می‌دهد، اما ما هم باید حرکت کنیم و آماده شویم.

خداوند به همین سادگی به انسان همه‌چیز نمی‌دهد. کسی که روزه است، باید همه اعضای بدنش روزه باشد. پس دقت کنیم تا ان‌شاءا... بتوانیم هرچه بیشتر از این ماه بهره ببریم، به‌ویژه مردم مشهد که در جوار امام معصوم حضرت رضا (ع) هستند و از مضجع نورانی این حضرت به‌وفور استفاده می‌کنند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->