مشهد اولین مقصد سفر‌های ریلی مردم در نوروز شد (۱۰ فروردین ۱۴۰۳) راهپیمایی حمایت از غزه فردا جمعه (۱۰ فروردین ۱۴۰۳) در مشهد برگزار می‌شود هشتمین شب جشنواره هنر‌های نوری کوهسنگی مشهد| ترازی بین‌المللی با هنرمندانی ایرانی+ فیلم تعطیلی موقت جشنواره هنر‌های نوری مشهد به مناسبت لیالی قدر عیدانه مدیریت شهری به اهالی محدوده جاده سیمان مشهد+ فیلم سخنگوی شورای شهر مشهد مطرح کرد: لزوم تفویض اختیارات کمیسیون ماده ۵ به کلانشهرها افزایش ۳۰ درصدی نیرو‌های کارگری شهرداری مشهد در شب‌های قدر همراهی مشهد با پویش جهانی «ساعت زمین» سرویس‌دهی صلواتی ناوگان اتوبوسرانی مشهد به حرم مطهر در سالروز شهادت حضرت علی(ع) کاهش محسوس دما در مشهد فردا جمعه (۱۰ فروردین ۱۴۰۳) شهردار مشهد: تست گرم فاز اول خط ۳ قطار شهری مشهد ١٨ فروردین انجام می‌شود یک قلاده گرگ هار در مشهد زنده‌گیری شد + عکس سرویس دهی رایگان قطار شهری مشهد در روز شهادت امام علی(ع) | فعالیت قطار شهری در شب های قدر تا پایان مراسم سومین دوره پویش «مشهد مهربان» در مشهد آغاز شد+ فیلم شهردار مشهد مطرح کرد؛ تجلی ظرفیت‌های شورای اجتماعی محلات در پویش «مشهد مهربان» خدمات‌رسانی رایگان خطوط قطار شهری و اتوبوسرانی مشهد در شب‌های قدر + فیلم ورود بیش از ۷ میلیون و ۳۰۰ هزار زائر به خراسان رضوی (۸ فروردین ۱۴۰۳) خدمت رسانی ۳۵ هزار ناوگان مسافربری برون شهری به زائران و مسافران نوروزی مشهد مراسم شب‌های قدر در گلزار مطهر شهدای بهشت رضا (ع) برگزار می‌شود «جناب خان» و فرزاد حسنی روی آنتن شبکه نسیم می‌روند
سرخط خبرها

حمایت کامل و همه جانبه شورای اسلامی شهر مشهد از شعار «تولید؛ دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین»

  • کد خبر: ۱۰۴۵۲۹
  • ۲۲ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۴
حمایت کامل و همه جانبه شورای اسلامی شهر مشهد از شعار «تولید؛ دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین»
رئیس کمیسیون اقتصادی، سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های شورای اسلامی شهر مشهد مقدس، ناطق پیش از دستور سی‌وپنجمین جلسه علنی شورای شهر بود.

به گزارش شهرآرانیوز، مجید دبیریان، رئیس کمیسیون اقتصادی، سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های شورای اسلامی شهر مشهد مقدس، در نظق پیش از دستور خود در سی‌وپنجمین جلسه علنی شورای شهر بر حمایت کامل و همه جانبه شورای اسلامی شهر مشهد از شعار «تولید؛ دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین» تاکید کرد؛

متن نطق به شرح ذیل است:

بسم الله الرحمن الرحیم

حسبنا الله ونعم الوکیل نعم المولی ونعم النصیر

باسلام

هدیه به روح مطهر شهدا بویژه شهیدان حادثه تروریستی اخیر حرم مطهر امام رضا (ع) صلواتی عنایت فرمایید.

حلول پانزدهمین قرن هجری شمسی و سال نو را حضور مردم شریف و همشهریان عزیز و همکاران بزرگوارم تبریک عرض میکنم؛ و در اولین بهار قرن جدید، انقلاب همه‌ی قلب‌ها و وتحول حال همگان را با تحقق ظهور حضرت ربیع الانام که " انهم یرونه بعیدا ونراه قریبا " به بهترین احوال برای عالم و ابنای بشر خصوصا شیعیان امیرالمومنین (ع) مسالت دارم.

سال ۱۴۰۱ که درروز‌های آغازین آن قرار داریم، علی رغم شرایط پیچیده‌ی بین المللی ورسوب مشکلات سال‌های طولانی تحریم اقتصادی با امید به فضل الهی، سال فرصت‌های کم نظیر برای مردم کشورمان خواهد بود.

ضروری میدانم ضمن سپاس و عرض خداقوت به همکاران ارجمندم که درطول قریب به هشت ماه گذشته، با تلاش مجدانه ورویکرد کارشناسانه به شناخت مشکلات ودستیابی به راه حل‌های قابل قبول وقابل تحقق درحوزه ماموریت‌های شهرداری و دیگر مسیولیت‌های مترتب دست یازیدند و خوش درخشیدند. خداقوت و دست مریزاد عرض نمایم.

در روز‌های اخیر ودر آنات آسمانی ماه مبارک رمضان دست شیطانی دشمنان اعتقاد و امنیت و آبادانی و وحدت کشور از آستین عنصر کژ راه وبی ارزشی بیرون آمد وشهیدان محمداصلانی و محمدصادق دارایی را با زبان روزه ولب تشنه ودرکنار مضجع حضرت ثامن الحجج (ع) به عروج کشانید، خوشا چنین شهادتی و خوشا به معبود پیوستنی آنچنان که نصیب ایشان شد.

آنچه مسلم است این حرکت تروریستی یک اتفاق کور وبدون عقبه نبوده بلکه حتما برنامه ریزان وراهبرانی دارد که قطعا میبایست مورد مداقه مسئولین قرارگیرد. ودرجای خود نشانه موفقیت وروبه جلو بودن فعالیت‌های فرهنگی و خدمت رسانی‌های خالصانه‌ای که در حاشیه شهر مشهد مقدس انجام میگیرد دارد. باتوجه به شعار و رویکرد شورای ششم در توجه به نقاط محروم، خصوصا حاشیه شهر، بدیهی است که مجدانه اهداف مزبوررا پیش برده و به توجه بیش از پیش در خدمت رسانی به مناطق محروم ادامه خواهیم داد.

به عنوان رئیس کمیسیون اقتصادی شورای شهر مشهد مقدس نامگذاری امسال به "تولید، دانش بنیان، اشتغال آفرین " توسط، ولی امرمان امام خامنه‌ای را فرصتی بسیار ارزشمند دانسته و آن را مغتنم میشمارم وبسی سبب خرسندی و افتخار گردید که آنچه از روز اول قبول مسیولیت عضویت در شورای اسلامی ششم، وجهه همت ورویکرد بارز و اولویت پیگیری‌ها و برنامه ریزی‌ها در کمیسیون اقتصادی بوده است. در بیان مبارک حضرت آقا به عنوان شعار سال مطرح شد؛ و مسیولیت مارا در پیگیری این ماموریت مهم صدچندان نموده است.

چنانکه می‌دانیم نامگذاری سال‌ها فقط برای همان سال نیست بلکه اسم رمز و نقشه راه شروع یک حرکت و عزم عمومی برای کلیه دستگاه‌ها و توجه دادن به افکار عمومی برای اولویت‌های کشور است؛ که ما به عنوان شورای اسلامی شهر دومین کلان شهر کشور از جمله مخاطبان مهم کلام و نقشه راه مطروحه درشعار سال برای سال جاری وبعداز آن هستیم.

بدیهی است تحقق این شعار نیاز به حساسیت برنامه محورانه و کاربردی‌ی همه‌ی دستگاه‌ها دارد.

بیان مبارک مقام معظم رهبری در هفتم اردیبهشت ۱۳۸۹ آنجا که میفرمایند: "باید تولید درکشور بخصوص تولید دانش بنیان متکی بر دانش و مهارت‌های علمی و تجربی پیش برود" و یا آنجا که دربیانیه گام دوم انقلاب به مولدشدن ودانش بنیان شدن اقتصاد کشور به عنوان یکی از راه حل‌های مهم حل مشکلات اقتصادی تاکید دارند و نیز با توجه به شعارسال مسئولیت همه ما را به عنوان مدعیان رویکرد انقلابی و ولایی صد چندان نموده است.

شاخصه اصلی برای مقاوم ساختن کشور در مقابل تلاطمات داخلی و خارجی، به‌ویژه تحریم‌های ظالمانه، تقویت اقتصاد مبتنی بر دانش و فناوری زاییده از درون، یا به عبارت دیگر، همان اقتصاد دانش‌بنیان است که در آن، دانش و فناوری، حرف اول را می‌زند و ارزش افزوده اصلی در محصولات تولیدی، نه به واسطه خطوط تولید و ماشین‌آلات، بلکه به واسطه فناوری و دانش نخبگانیِ ایجاد شده در آن صنعت است.

به فضل الهی در سال‌های اخیر و با حمایت‌های رهبر فرزانه انقلاب، اقدامات بسیار خوبی برای توسعه اکوسیستم نوآوری و دانش‌بنیان در کشور انجام شده و روز به روز، تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان، شتاب‌دهنده‌ها و پارک‌های علم و فناوری افزوده می‌شود، لکن کماکان یکی از چالش‌های اصلی در این اکوسیستم، تجاری سازی محصولات دانش‌بنیان از طریق سرمایه‌گذاری خطرپذیر است.

در حال حاضر بسیاری از نخبگان، فناوران و کسب و کار‌های دانش‌بنیان نوپا، به‌واسطه نداشتن حمایت سرمایه‌گذاران خطرپذیر معتبر و قابل اعتماد، از تجاری‌سازی محصولات خود بازمانده‌اند و بعضا دچار سرخوردگی شده، یا اقدام به مهاجرت می‌کنند.

مدیریت شهری بر اساس سیاست‌های کلان ابلاغی و برنامه راهبردی تدوین شده، مبنی بر توجه جدی به مقوله اقتصاد دانش‌بنیان، حرکت در مسیر اقتصاد مقاومتی و حمایت از مجموعه‌های علمی و دانش پایه، با تکیه بر وجه عالم آل اللهی امام رضا (ع) و در لبیک به دغدغه سالیان اخیر مقام معظم رهبری، اقدام به راه اندازی مجموعه‌هایی در حوزه حمایت از اکوسیستم نوآوری کرده است.

با توجه به نامگذاری هوشمندانه سال ۱۴۰۱ به عنوان مطلع قرن جدید، توسط مقام معظم رهبری به نام «تولید؛ دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین» شورای اسلامی شهر مشهد مقدس حمایت کامل و همه جانبه خود را از این شعار اعلام داشته و قطعا با انگیزه‌ای مضاعف، فعالیت‌های خود در حوزه تولید دانش‌بنیان، به‌ویژه در بخش سرمایه‌گذاری خطرپذیر را بیش از پیش توسعه خواهد بخشید.

مسلما برکات مادی و معنوی حاصل از حضور پررنگ شورای شهر و شهرداری مشهد در این عرصه، نصیب تمامی دست اندرکاران خدوم این ابرسازمان پویا شده و موجبات شادی قلب مقدس حضرت رضا (ع) را نیز فراهم خواهد آورد.

در سیاستگذاری‌های حمایتی، بدون تردید توسعه بازار صنایع و شرکت‌های دانش‌بنیان، کارآمدتر از حمایت‌های مستقیم است. همانطور که رییس‌جمهور محترم نیز در دیدار با فعالان شرکت‌های دانش‌بنیان تاکید کردند، مهم‌ترین حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان خرید محصولات آنهاست.

نکاتی را که به زعم اینجانب برای کمک باین امر لازم است که توسط متولیان امر بویژه مدیریت محترم شهری مشهد مورد توجه و برنامه ریزی قرار گیرد، یادآور می‌شوم:

۱- برنامه ریزی و کمک به پرورش استعداد‌ها و نخبگان جوان علمی درزمینه تکنولوژی‌های نوین

۲- آسان سازی و کم کردن تشریفات و مراحل اداری اخذ مجوز‌ها و حمایت‌های قانونی

۳- توجه به کرامت نیرو‌های انسانی فعال در حوزه‌های دانش بنیان

۴- الزام به حمایت مستقیم مادی و معنوی سازمان‌ها و دستگاه‌های اجرایی به تعامل و ارتباط کاری با شرکت‌های دانش بنیان

۵- پرهیز ار شعار زدگی و تدوین برنامه عملیاتی برای خارج شدن از حمایت‌های شعاری صرف

۶- حمایت‌های مالی از طریق تسهیلات ارزان قیمت و با دوره باز پرداخت دارای تعلیق

۷- کمک به فراهم نمودن بازار فروش محصولات شرکت‌های دانش بنیان.

۸- فراهم نمودن زمینه‌های فراملی شدن شرکت‌های موفق در این حوزه

نهایتا از شهردار محترم درخواست دارم نسبت به صدور دستور لازم جهت تدوین هرچه سریعتر برنامه جامع مدیریت شهری جهت تحقق اهداف شعار سال اقدام لازم را صورت دهند.

منبع: پایگاه اطلاع رسانی شورای اسلامی شهر مشهد

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->