سرخط خبرها

بررسی وضعیت جام حذفی با کنار رفتن استقلال و پرسپولیس: شگفتی مطلق!

  • کد خبر: ۱۰۴۷۵۸
  • ۲۴ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۳
بررسی وضعیت جام حذفی با کنار رفتن استقلال و پرسپولیس: شگفتی مطلق!
غول‌های فوتبال ایران یکی‌یکی از جام حذفی کنار رفتند.

احسان سرفرازی | شهرآرانیوز؛ جام حذفی امسال به عجیب‌ترین شکل ممکن پیش رفت و ترکیب چهار تیم نهایی، به‌خوبی نشان‌دهنده یک شگفتی بزرگ است. یک تیم از لیگ ۲، یک تیم از لیگ آزادگان، تیم‌های دهم و دوازدهم لیگ برتر درحالی برای کسب عنوان قهرمانی با هم رقابت می‌کنند که آخرین شگفتی این جام مربوط به سال ۹۸ می‌شود؛ جایی که داماش گیلان با صعود به فینال حریف پرسپولیس برانکو شده بود. پرسپولیس آن سال به‌قدری برای موفقیت حریص بود که اجازه تکمیل شگفتی را به تیم گیلانی نداد، اما شاید امسال جام توسط افرادی بالا برده شود که حتی هواداران فوتبال اسم بازیکنان آن‌ها را به‌طور‌کامل نشناسند.

شگفتی از همان روز اول رقم خورد

سه تیم لیگ‌برتری در همان ابتدای راه از قطار جام حذفی پیاده شدند. شانزده تیم لیگ‌برتری که از مرحله یک شانزدهم نهایی به مسابقات جام حذفی اضافه شدند، طی قرعه‌کشی به‌مصاف حریفان رفته و در‌این‌میان هوادار با شکست مقابل همین خلیج فارس که پدیده این دوره از رقابت‌هاست و تراکتور که مغلوب مس کرمان شد و البته فجرسپاسی که در همان ابتدای راه با حریف لیگ‌برتری یعنی آلومینیوم برخورد کرده بود، کنار رفتند. نکته جالب اینجاست که هر سه تیمی که تیم‌های لیگ‌برتری را حذف کردند، هم‌اکنون در جمع چهار تیم پایانی نیمه‌نهایی قرار دارند.

حذف آسیایی‌ها در یک‌هشتم

در مرحله بعدی رقابت‌ها بازهم شاهد شگفتی بودیم و سپاهان، گل‌گهر سیرجان و فولاد خوزستان که مدافع عنوان قهرمانی مسابقات بود، کنار رفتند. گل‌گهر مقابل نساجی در مرحله یک‌هشتم نهایی تن به شکست داد و فولاد در ضربات پنالتی قافیه را به مس کرمان واگذار کرد و سپاهان مدعی و پرستاره هم مقابل آلومینیوم تن به شکست داد.

علاوه بر این سه تیم مدعی، صنعت‌نفت مقابل خیبر تن به شکست داد، پیکان مغلوب استقلال شد، نفت مسجد‌سلیمان دومین قربانی لیگ‌برتری خلیج فارس بود و شهر‌خودرو مغلوب مس رفسنجان شد. پرسپولیس هم ۳ بر ۰ ذوب‌آهن را شکست داد تا پنج تیم لیگ‌برتری دیگر هم کنار بروند و یازده لیگ‌برتری به یک‌چهارم نرسند و فقط پنج تیم باقی بمانند؛ استقلال، پرسپولیس، نساجی، آلومینیوم و مس رفسنجان.

سرخابی‌ها به جمع ۴ تیم برتر نرسیدند

حذف رقبای گردن‌کلفتی مثل فولاد و سپاهان این تصور را ایجاد کرده بود که استقلال و پرسپولیس بدون رقیب جدی مسیر راحتی به‌سمت فینال و قهرمانی داشته باشند و حتی صحبت از برگزاری شهرآورد پایتخت در مرحله فینال جام حذفی مطرح بود؛ اتفاقی که با توجه به چینش مسابقات و قرعه‌کشی، شرایطش فراهم بود، ولی کسی فکرش را نمی‌کرد هر دو تیم حتی رنگ نیمه‌نهایی را هم نبینند.

استقلال مغلوب نساجی شد و پرسپولیس هم نتیجه را به آلومینیوم واگذار کرد و در سوی دیگر مس رفسنجان هم مقابل خلیج فارس در ضربات پنالتی مغلوب شد تا این تیم لیگ‌دویی با حذف سه حریف لیگ‌برتری یکی از چهار تیم نهایی مسابقات باشد. تقابل لیگ‌یکی‌ها میان خیبر و مس کرمان هم با صعود کرمانی‌ها همراه بود تا چینش نیمه‌نهایی یک تیم لیگ‌یکی، یک تیم لیگ‌دویی و دو تیم از نیمه دوم جدول لیگ برتر برای رسیدن به فینال به‌مصاف هم بروند. حالا در نیمه‌نهایی شاهد تقابل نساجی با مس کرمان و آلومینیوم با خلیج فارس هستیم.

قهرمان جدید جام حذفی

چینش غیر‌منتظره چهار تیم صعود کرده به نیمه‌نهایی جام حذفی این فصل یک قهرمان جدید هم به این رقابت‌ها معرفی خواهد کرد. هیچ‌کدام از این چهار تیم تاکنون سابقه قهرمانی و حتی صعود به فینال جام حذفی را نیز ندارند و هرکدام جام را بالای سر ببرند، یک قهرمان جدید به این مسابقات معرفی خواهد شد که در نوع خودش اتفاق جالبی است.

سهمیه عجیب ایران در لیگ قهرمانان؟

طبق عرف و قوانین هر‌ساله، قهرمان جام حذفی فوتبال ایران یکی از دو سهمیه مستقیم لیگ قهرمانان آسیا را کسب خواهد کرد و این اتفاق برای هرکدام از چهارتیمی که شانس قهرمانی دارند، اتفاقی عجیب و غیر‌معمول محسوب می‌شود. دو تیمی که در نیمه دوم جدول لیگ برتر قرار دارند، در کنار یک لیگ‌یکی و یک لیگ‌دویی برای قهرمانی و به‌دنبال آن کسب سهمیه آسیایی تلاش خواهند کرد. البته سرنوشت لیگ قهرمانان آسیای بعدی کمی متفاوت از هرسال است و با توجه به اینکه تقویم ای‌اف‌سی برای فصل پیش‌رو تغییراتی دارد و مسابقات دیرتر برگزار می‌شوند، چندی‌پیش صحبت از بدون‌سهمیه‌بودن فصل جاری در لیگ قهرمانان آسیا مطرح شد و این موضوع به‌طور‌رسمی هنوز ابلاغ نشده، اما باید دید تکلیفش چه خواهد شد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
نظرسنجی
شما به کدام نامزد انتخابات ریاست جمهوری رای می دهید؟
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->