زمان پخش «گاندو ۳» و «پایتخت ۷» اعلام شد| جزئیات تازه از سریال «پوریای ولی» ساخته مسعود جعفری جوزانی تعطیلی سینماهای کشور به مناسبت شب های احیا و شهادت امام علی(ع) جزئیات برنامه‌های تلویزیون در شب‌های قدر واکنش معین به انتشار اخباری درباره رفت و آمد پنهانی‌اش به ایران قسمت آخر فصل چهارم «زیرخاکی» امشب پخش می‌شود (۸ فروردین ۱۴۰۳) احسان علیخانی از آغاز تولید فصل دوم جوکر خبر داد دفتر واشنگتن «ایران اینترنشنال» تعطیل شد + عکس ضرغامی: ایران، ارزان‌ترین بلیط اماکن گردشگری را دارد اسکارلت جوهانسون وارد «دنیای ژوراسیک» می‌شود؟ سعید راد در بیمارستان بستری شد فروش ۷ میلیارد تومانی سینما‌های خراسان رضوی در هفته اول ۱۴۰۳ برنامه تعطیلی سینما‌های کشور در شب‌های قدر شعرخوانی شاعران در محضر رهبر انقلاب + فیلم و متن برگزاری نشست علمی و فرهنگی «حسنه ماندگار» در مشهد واکنش قاضی شهریاری به اظهارات یکتا ناصر در اینستاگرام چه بود؟ قسمت چهاردهم ویژه‌برنامه افطار «هلال» امشب پخش می‌شود (۶ فروردین ۱۴۰۳) + تیزر انتشار اولین تصاویر از «اریک»، سریال جدید نتفلیکس | عروسک‌گردانیِ بندیکت کامبربچ یکتا ناصر و منوچهر هادی در دادسرای جنایی + عکس آمار پرفروش‌ترین فیلم‌ها در سینما‌های خراسان‌رضوی طی هفته‌ای که گذشت (۵ فروردین ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

معرفی کتاب‌هایی که از دیدار رهبری با شاعران منتشر شده است

  • کد خبر: ۱۰۴۸۱۵
  • ۲۷ فروردين ۱۴۰۱ - ۰۹:۴۹
معرفی کتاب‌هایی که از دیدار رهبری با شاعران منتشر شده است
ر سال‌های اخیر در کنار فیلم‌ کامل نشست‌های رهبری با شعرا، کتاب‌هایی نیز منتشر می‌شود که بر جریان‌سازی جلسات دیدار شاعران با رهبری تأکید دارند و با مکتوب کردن کل این نشست‌ها به شناخت شعر فارسی معاصر و نظرات راهگشای آیت الله خامنه‌ای کمک می‌کنند. در این مطلب چند نمونه از این کتاب‌ها معرفی می‌شوند. 

شهرآرانیوز - با اینکه غیر از چند ویدئو و خبر و گزارش از جلسات شعر نیمه ماه رمضان در دهه ۷۰ و ۸۰ چیز دیگری به جا نمانده است، در سال‌های اخیر در کنار فیلم‌ کامل این نشست‌ها کتاب‌هایی نیز منتشر می‌شود که بر جریان‌سازی جلسات دیدار شاعران با رهبری تأکید دارند و با مکتوب کردن کل این نشست‌ها به شناخت شعر فارسی معاصر و نظرات راهگشای آیت الله خامنه‌ای کمک می‌کنند. در این مطلب چند نمونه از این کتاب‌ها معرفی می‌شوند. 

معرفی کتاب «شب پانزدهم»

معرفی کتاب‌هایی که از دیدار رهبری با شاعران منتشر شده است

کتاب «شب پانزدهم» شرح کامل دیدار مقام معظم رهبری، با شاعران کشور در شب پانزدهم ماه مبارک رمضان (۱۴ شهریور ۱۳۸۸) منتشر شد. این کتاب به همت موسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی و دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت‌الله خامنه‌ای منتشر شده است.

متن کامل همه شعر‌هایی که در شب شعر با حضور مقام معظم رهبری خوانده شد، در کتاب «شب پانزدهم» آمده است. همچنین مکالمه‌های کوتاه شاعران قبل از سخنرانی و همچنین سخنان علیرضا قزوه به عنوان مجری برنامه با معظم له نیز در این کتاب منتشر شده است.

در بخش بعدی این کتاب، فرمایشات مقام معظم رهبری برای شاعران درباره شعر و وظیفه شاعران منتشر شده است.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، در بخشی از سخنانشان که در این کتاب منتشر شده است، گفته‌اند: «من به‌وضوح دارم بالا آمدن سطح شعر انقلاب را مشاهده می‌کنم. یعنی واقعا شعر مجموعه شاعران انقلاب، امروز نسبت به ۱۰ سال قبل، پانزده سال قبل، یک رشد تحسین برانگیزی کرده.»

در بخش پایانی کتاب «شب پانزدهم» زندگینامه شاعرانی که در این شب شعر شعر‌هایی را خواندند به شکل مختصر منتشر شده است.

همچنین در بخش دیگری از مقدمه این کتاب آمده است: اشعار گرد آمده در این دفترها، سطح و سبک شعر را در این دوران نشان می‌د‌هد و مضامین اشعار، جهان‌بینی و جهت گیری شاعران را بیان می‌کند.


معرفی کتاب «محفل شاعران آئینی»

معرفی کتاب‌هایی که از دیدار رهبری با شاعران منتشر شده است

کتاب «محفل شاعران آئینی» متن دیدار و مراسم شعرخوانی شاعران آئینی و مذهبی در حضور حضرت آیت الله خامنه‌ای به همراه فیلم کامل مراسم توسط دفتر حفظ و نشر آثار مقام معظم رهبری منتشر شده است.

دبیر اجرایی این محفل در مقدمه این کتاب نوشته است: «شعر آیینی که به فرموده‌ی رهبر معظم انقلاب "بهترین مصرف شعر" و "به جا آوردن شکرانه نعمت خدادادی قریحه شعر" است؛ همانا سخن گفتن از عشیره‌ی روشنایی و کاروان‌سالاری بهترین ارزش‌ها و ارمغان‌هاست. مخاطب شعر آیینی، صرفاً خوانندگان کتاب‌های شعر نیستند، بلکه توده‌های عظیم مردمی‌اند که در مجالس و محافل گوناگون به آن اشعار گوش فرا می‌دهند و از این رو این شعر پرمخاطب‌ترین شعر روزگار ماست.»

در بخش ابتدایی کتاب "محفل شاعران آئینی" متن کامل اشعار شاعران آمده است. در ادامه نیز متن بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی درج گردیده است و کتاب با اریه تصاویری از این نشست به پایان می‌رسد.


معرفی کتاب «شب شاعران بیدل»

معرفی کتاب‌هایی که از دیدار رهبری با شاعران منتشر شده است

«شب شاعران بیدل» علاوه بر بیانات معظم‌له، شامل متن کامل اشعار خوانده‌شده، متن گفتگوی شاعران با رهبر انقلاب در خصوص اشعارشان، بیوگرافی شاعران و تصاویر این دیدار است. مهمترین محورهای بیانات مطرح‌ شده در این دیدار عبارتند از: ظهور سبک جدید شعری در سال‌های اخیر، اهمیت و جایگاه شعر برای کشور، توصیه‌های رهبر انقلاب به شاعران و نظر ایشان درباره برخی از شاعران پیشکسوت مانند استاد قهرمان، فروغ فرخزاد، صاحبکار، شفیعی‌کدکنی و ...

این کتاب گزارش کامل مراسم شب شعر سال ۱۳۸۹ در حضور حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای (مدظله‌العالی) است و برای اولین بار سخنان منتشرنشده معظم‌له در این دیدار را در اختیار مخاطبان قرار می‌دهد.

«شب شاعران بیدل» در ۱۲۸ صفحه علاوه بر بیانات معظم‌له، شامل متن کامل اشعار خوانده‌شده، متن گفتگوی شاعران با رهبر انقلاب اسلامی در خصوص اشعارشان، بیوگرافی شاعران و تصاویر این دیدار است. فیلم کامل این دیدار نیز به کتاب ضمیمه شده است.


معرفی کتاب «آینه‌گردانی»

معرفی کتاب‌هایی که از دیدار رهبری با شاعران منتشر شده است

«آینه‌گردانی» مجموعۀ ۲۷۸شعر آیینی از ۱۶۸شاعر است که طی سال‎های پایانی دهۀ ۶۰ تا سال‎های آغازین دهۀ ۹۰ در دیدار سالیانۀ رهبر انقلاب حضرت آیت‎الله خامنه‎ای و در محضر ایشان قرائت شده‌اند. این کتاب به را انتشارات «نسیم انقلاب» (وابسته به دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت‎الله العظمی خامنه‎ای) منتشر کرده است.

محتوای بسیاری از این جلسات، مخصوصا جلسات پایان دهۀ شصت تا آغاز دهۀ هشتاد، برای نخستین‌بار در این کتاب منتشر شده است.


معرفی کتاب «با کاروان شعر فارسی»

معرفی کتاب‌هایی که از دیدار رهبری با شاعران منتشر شده است

کتاب «با کاروان شعر فارسی» شرحی است از ماجرای شعرخوانی ۴۰ شاعر از هشت کشور در دیدار شاعران با رهبر انقلاب که هرساله در نیمه ماه مبارک رمضان برگزار می‌شود. ۶۵ قطعه شعر در این کتاب معرفی شده است، کتاب «با کاروان شعر فارسی» صدا و شعر شاعران غیرایرانی از کشور‌های افغانستان، تاجیکستان، پاکستان، آذربایجان، عراق، هند، اوکراین و ترکیه است که در محضر رهبر انقلاب شعر خوانده‌اند.

غیر از سه شاعر از کشور‌های ترکیه، عراق و آذربایجان که شعر‌های خود را به‌زبان خود خوانده‌اند، دیگر شاعران شعر خود را به‌زبان فارسی خوانده‌اند. مهم‌ترین ویژگی این کتاب این است که به معرفی شاعرانی می‌پردازد که به‌زبان فارسی شعر خوانده‌اند، به‌عنوان نمونه، ما در این جلسات شاعری از کشور اوکراین داریم که شعر خود را به‌زبان فارسی خوانده است، شعر خانم دکتر آنا برزینا اتفاقاً درباره ایران سروده شده است و با این بیت آغاز می‌شود:

این خاک گهربار که ایران شده نامش
شیری است که در بین دو دریاست کنامش...

مهمترین مضامینی که شاعران غیرایرانی در شعر‌های خود عنوان کرده‌اند، درباره وحدت جهان اسلام، منقبت پیامبر (ص) و ائمه (ع)، زبان فارسی، فلسطین، مفاخر ایرانی و مشکلات و موضوعات کشور‌های اسلامی است. بعضی از کسانی که در این جلسه شرکت کرده‌اند، از مسلمانان سنی‌مذهب هستند، اما درباره ائمه طاهرین (ع) شعر خوانده‌اند.

نکته دیگر اینکه کتاب حاضر به شهدای مدافع حرم تقدیم شده است. در آغاز این کتاب تقدیمیه به این صورت آمده است: «تقدیم به شهدای نبوی، علوی و ایمانی: مدافعان حرم و حریم و حرمت؛ از اهل‌تسنن تا مردم تشیع؛ لبنانی، سوری، افغانستانی، ایرانی، پاکستانی و...».

گزیده‌ای از اشعار آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->