تعطیلی سینماهای کشور به مناسبت شب های احیا و شهادت امام علی(ع) جزئیات برنامه‌های تلویزیون در شب‌های قدر واکنش معین به انتشار اخباری درباره رفت و آمد پنهانی‌اش به ایران قسمت آخر فصل چهارم «زیرخاکی» امشب پخش می‌شود (۸ فروردین ۱۴۰۳) احسان علیخانی از آغاز تولید فصل دوم جوکر خبر داد دفتر واشنگتن «ایران اینترنشنال» تعطیل شد + عکس ضرغامی: ایران، ارزان‌ترین بلیط اماکن گردشگری را دارد اسکارلت جوهانسون وارد «دنیای ژوراسیک» می‌شود؟ سعید راد در بیمارستان بستری شد فروش ۷ میلیارد تومانی سینما‌های خراسان رضوی در هفته اول ۱۴۰۳ برنامه تعطیلی سینما‌های کشور در شب‌های قدر شعرخوانی شاعران در محضر رهبر انقلاب + فیلم و متن برگزاری نشست علمی و فرهنگی «حسنه ماندگار» در مشهد واکنش قاضی شهریاری به اظهارات یکتا ناصر در اینستاگرام چه بود؟ قسمت چهاردهم ویژه‌برنامه افطار «هلال» امشب پخش می‌شود (۶ فروردین ۱۴۰۳) + تیزر انتشار اولین تصاویر از «اریک»، سریال جدید نتفلیکس | عروسک‌گردانیِ بندیکت کامبربچ یکتا ناصر و منوچهر هادی در دادسرای جنایی + عکس آمار پرفروش‌ترین فیلم‌ها در سینما‌های خراسان‌رضوی طی هفته‌ای که گذشت (۵ فروردین ۱۴۰۳) قسمت سیزدهم ویژه‌برنامه افطار «هلال» امشب پخش می‌شود (۵ فروردین ۱۴۰۳) + تیزر
سرخط خبرها

آغاز بزرگداشت روز عطار نیشابوری + پیام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی

  • کد خبر: ۱۰۴۹۱۴
  • ۲۵ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۳
آغاز بزرگداشت روز عطار نیشابوری + پیام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی
آیین بزرگداشت روز عطار نیشابوری از دقایقی پیش با قرائت پیام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت سیزدهم آغاز شد.

به گزارش شهرآرانیوز، ویژه برنامه‌های بزرگداشت روز ملی عطار، صبح روز پنجشنبه با مراسم نواختن زنگ عطار با عنوان «آفتاب صبح نیشابور» در دبیرستان نمونه عطار این شهرستان آغاز شد.
برگزاری جشنواره بر بال سیمرغ در باغ و آرامگاه مصفای شیخ فرید الدین عطار نیشابوری و همچنین ویژه برنامه‌های فرهنگی و هنری ویژه عموم مردم فرهنگ دوست نیشابور در محل باغ و آرامگاه شیخ از دیگر برنامه‌های این روز است.
در حاشیه برنامه‌های روز ملی عطار نیشابوری، کارگاه‌های خوشنویسی، کارگاه سفال ویژه کودکان و نوجوانان، کارگاه نقاشی و پویش خانواده کتابخوان با محوریت کتابهای شیخ فرید الدین عطار نیشابوری برپا شده و امشب ساعت ۲۲ و ۳۰ دقیقه آرامگاه عطار نیشابوری با حضور مسوولان و مردم گلباران می‌شود.

فریدالدین ابوحامد محمد عطار نیشابوری مشهور به شیخ عطّار نیشابوری (۱۱۴۶م/۵۴۰ق – ۱۲۲۱م/۶۱۸ق) یکی از عارفان و شاعران ایرانی سترگ و بلندآوازه ایران در پایان سدهٔ پنجم و آغاز سدهٔ ششم هجری قمری است که در سال ۵۴۰ هجری قمری در نیشابور زاده شد و در ۶۱۸ هجری قمری به هنگام حملهٔ مغول به قتل رسید.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به مناسبت روز عطار ضمن ارسال پیام، بزرگداشت این شاعر برجسته را ارج نهاد.

در پیام محمدمهدی اسماعیلی آمده است: آسمان هماره تابناک ایران اسلامی، مأمن ستارگان پُرنوری است که فرازنای فرهنگ ایران‌زمین عرصه چرخش قلم‌ها و عرق­ ریزان روح و رازهای نهفته در جادوی کلام آنان است. بزرگانی که نام و یادشان، وِرد زبان مردمان و رشحات قلم­شان، صیقل­ دهنده جان صاحبدلان و اهالی عرفان، معرفت و دانایی است.

شیخ فریدالدین محمد عطار نیشابوری در زمره این مفاخر درخشان است که آوازه­‌اش، مرزهای جغرافیایی را درنوردیده و سخن نابش، تصویر ایران ادب­ پرورمان را زیباتر و دل­نشین­ تر ساخته است.

عطار همان پیرِ رازآشنایی است که شاعر بزرگی همچون مولانا در برابر عظمت نامش سَرِ تعظیم فرومی‌آورد و خود را در خَم کوچه‌ای از «هفت شهر عشق» او می‌داند.

دیوان این شاعر سترگ که غزل‌ها و اشعار نغز و دلاویزِ پُرشمار دارد، پشتوانه مستحکم هویتی ایران زمین است و منطق­ الطیر، این گوهر تابناک، آموزش ­دهنده ظرایف عرفان. همچنان که تذکره‌الاولیاء، جلوه­ گاه همیشگی دل‌های عارفان است».

در ادامه پیام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی آمده است: «عطار، شعر را وسیله‌ای برای بیان گفتمان خویش با مردمان و مریدان می‌داند. سلوک نظری و عملی‌اش نیز نقش به سزایی در پیراستگی عرفان از آسیب‌ها و آفت‌ها و رسیدن به غایت قصوای سلوک داشته است و همانگونه که از درد سخن می‌گوید به درمان نیز می‌اندیشد.

جهان‌بینی عرفانی شیخ عطار در تلاقی با تعالیم ناب قرآنی قرار دارد و به پیروی از آموزه‌های این کتاب آسمانی که می‌فرماید: «و بَدَأَ خَلْقَ الْإِنْسانِ مِنْ طِینٍ» و «وَ عَلَّمَ آدَمَ الْأَسْماءَ کُلَّها»، چنین می‏‌گوید: ز صُنعش آدم از گِل رخ نموده / ز وی هر لحظه صد پاسخ شنوده
ز علمش گشته آنجا صاحب اسرار / خود اندر دید آدم کرده دیدار

بزرگداشت این عارف و شاعر شهیر، گامی اثرگذار در راه تقویت هویت و خودباوری ایرانی و اسلامی، توسعه و تعمیق همدلی و هم زبانی ملی و همبستگی و همگرایی منطقه‌ای در راستای رشد و اعتلای دیپلماسی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران به شمار می­ رود. بر همین اساس همه کوشش‌های علمی و فرهنگی در این حوزه قابل ستایش و شایسته سپاس­گزاری است».

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه پیام خود آورده است: «از این رهگذر با گرامیداشت فرخنده روز بزرگداشت شیخ فریدالدین عطار نیشابوری، از همه اصحاب اندیشه، ادب و هنر در جای جای میهن اسلامی و همچنین خارج از کشور که دغدغه پاسداری از مقام مفاخر ایرانِ عزیز را دارند، خاضعانه قدردانی می‌کنم و تلاش دست­ اندرکاران بزرگداشت این شخصیت بزرگ را در شهر فرهنگ­ پرور و ادب­ دوست نیشابور صمیمانه ارج می­ نهم.»

منبع: ایرنا

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->