سرخط خبرها

گفتگو با نوجوانی که مدرک کارشناسی قرآن دارد

  • کد خبر: ۱۰۵۴۸۹
  • ۳۱ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۶
گفتگو با نوجوانی که مدرک کارشناسی قرآن دارد
فاطمه جهان‌پناه، نوجوان محله سرشور، حافظ قرآن و دارای مدرک کارشناسی قرآن است.

سمیرا منشادی | شهرآرانیوز؛ در میان دختران جوان کم نیستند افرادی که در رشته‌های گوناگون علمی، ورزشی، فرهنگی و قرآنی رتبه‌های خوبی را کسب کرده و موفقیت‌هایی داشته‌اند. در این میان به‌سراغ «فاطمه جهان‌پناه» رفتیم. دختر جوانی که در بسیاری از مسابقات قرآنی رتبه اول را کسب کرده است و حالا به‌عنوان استاد و کارشناس قرآنی فعالیت می‌کند. او دختر جوانی است که توانسته در مدت چهار سال حافظ کل قرآن شود و مدرک درجه ۳ سازمان تبلیغات را که معادل کارشناسی است در نوجوانی به‌دست بیاورد. این دختر موفق قرآنی محله سرشور می‌گوید با تشویق‌های دوستش که او هم حافظ قرآن بوده برای این‌کار اقدام کرده است.

حفظ قرآن در ۴ سال

هنگامی که با فاطمه ۱۶ ساله هم‌کلام می‌شویم، لحن صحبت‌کردنش دل‌نشین است و در بین صحبت‌هایش از قرآن مثال می‌آورد. این دختر قرآنی موفق که در پایه دهم درس می‌خواند، رشته تجربی را برای ادامه تحصیلش انتخاب کرده است. خانواده‌اش اهمیت ویژه‌ای به خواندن قرآن می‌دهند. فاطمه به یاد دارد تا شش‌سالگی برخی دعا‌ها را به دلیل تکرار زیاد در خانواده یا از راه شنیدن در جلسه‌های قرآن حفظ کرده است. همین زمینه سبب شده است تا برای حفظ قرآن تشویق شود.

خودش می‌گوید: برای حفظ قرآن پیش استادان مختلفی رفتم، اما با روش‌های آن استادان فقط چند جزء را حفظ کردم. تا اینکه یکی از دوستانم که او هم برای حفظ قرآن اقدام کرده بود، خبر داد که طرح «حافظین رضوی» در مساجد و دارالقرآن‌ها در حال اجراشدن است. این دو دوست برای حفظ قرآن به دارالقران نزدیک محل سکونتشان می‌روند و برای حفظ ثبت‌نام می‌کنند. فاطمه توضیح می‌دهد: چند جلسه اول که رفتم از شیوه حفظ استاد بسیار راضی بودم. به همین دلیل آن را دنبال کردم. بهترین دوران و طلایی‌ترین روز‌های زندگی‌ام همان زمانی بود که در حال حفظ قرآن بودم. بدین شکل از سال ۹۵ تا ۹۹ حافظ کل قرآن می‌شود.

کسب مقام در رقابت‌های دانش‌آموزی

جهان‌پناه در ادامه به مسابقه‌های مدارس و استان راه پیدا می‌کند. او درباره این رقابت‌ها توضیح می‌دهد: در مسابقه‌های بین نواحی آموزش و پرورش در سال ۱۳۹۵ نفر سوم استان و در سال ۹۶ و ۹۷ در مسابقه‌های ترتیل ناحیه، اول شدم. در رشته تفسیر سال ۹۹ و ۹۸ مقام اول ناحیه را و در همین سال در مرحله مقدماتی استان مسابقه‌های ویژه ۱۰ جزء، رتبه ممتاز را کسب کردم. همچنین در سال ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ در رشته مفاهیم مقام اول نواحی آموزش و پرورش مشهد را به‌دست آوردم. علاوه‌براین هر سال در آزمون‌هایی که اداره اوقاف و آستان قدس رضوی برای تثبیت حافظان برگزار می‌کند شرکت می‌کنم تا آنچه را حفظ کرده‌ام تثبیت شود.

همگام با طرح «حافظین رضوی»

تأثیر قرآن در مسیر تحصیلی

هنگامی که از تأثیر قرآن در زندگی‌اش می‌پرسیم در پاسخ می‌گوید: زندگی‌ام به دو بخش قبل و بعد از حفظ قرآن تقسیم می‌شود. قبل از حفظ کمتر با فضای مطالعه و تفحص در علوم قرآنی آشنا بودم. از زمانی که حفظ را شروع کرده‌ام، بیشتر در زمینه علوم قرآنی و حدیث کتاب می‌خوانم و تحقیق می‌کنم. این مطالعه‌ها سبب شده است تا راه جدیدی را در زندگی‌ام تجربه کنم که همان انس با قرآن است.

او که حالا در مسیر آشنایی با مفاهیم قرآن تلاش می‌کند معتقد است همان‌قدر که حفظ قرآن اهمیت دارد تدبّر در معنای آن ضروری است. حالا که این مطالعه‌ها را شروع کرده است علاقه‌اش چندین برابر شده تا در این حوزه بیشتر تحقیق کند. فاطمه اشاره می‌کند: حفظ قرآن سبب شده است تا بتوانم در درس‌هایم و یادگیری آن‌ها بهتر عمل کنم.

دوستانم را به حفظ تشویق می‌کنم

جهان‌پناه مانند تمام دختران هم‌سن و سالش فعالیت‌های دیگری هم دارد. او در زمینه ساخت و تهیه محتوای آموزشی و فرهنگی به مناسبت‌های مختلف مانند ماه مبارک رمضان، شهدا و... در مدرسه فعالیت دارد. در زمینه تولید محتوا مانند ساخت کلیپ، نماهنگ و. برای دفاع مقدس در آموزش و پرورش مسابقه‌ای برگزار شده که در این رقابت نیز مقام اول ناحیه را به دست آورده است.

او می‌گوید: در راستای همین فعالیت‌هایم بود که با مؤسسه جوانان آستان قدس رضوی آشنا شدم. در این مؤسسه با طرح «بی‌نهایت» که در زمینه پاسخ‌گویی به پرسش‌های دینی نوجوانان و جوانان است آشنا و مشغول به فعالیت شدم و در حال حاضر به‌عنوان مربی در این مؤسسه خدمت می‌کنم.
او تاکنون به دو تن از دوستانش کمک کرده است تا در مسیر حفظ قرآن قدم بردارند. در این باره هم برایمان می‌گوید: در زمان‌هایی که درس نداریم به آن‌ها آموزش می‌دهم. یکی از دوستانم جزء یک، ۳۰، ۲۹ و ۲۷ را و دیگر جزء ۳۰ را حفظ کرده است.

همگام با طرح «حافظین رضوی»

قرآن انتخاب اول زندگی‌ام است

جهان‌پناه در صحبت‌هایش اشاره می‌کند هر رشته‌ای را برای ادامه تحصیلش انتخاب کند باز هم فعالیت‌های قرآنی‌اش را ترک نخواهد کرد. این حافظ کل قرآن در این زمینه می‌گوید: رهبر معظم انقلاب اسلامی در یکی از دیدار‌هایی که با حافظان قرآن داشتند، فرمودند که باید به امید خدا ۱۰ میلیون حافظ قرآن داشته باشیم. از این‌رو تمام تلاشم را می‌کنم تا هر آنچه خودم در مسیر حفظ آموزش دیده‌ام بتوانم به دیگران هم بیاموزم. بدین شکل به آنچه خواسته رهبر معظم انقلاب است نزدیک خواهیم شد. او بیان می‌کند: موفقیت‌هایم حاصل عنایت خداوند و اهل بیتش بوده و امیدوارم از این به بعد هم بتوانم با عنایتشان در میسر اسلام قدم بردارم.

مشوق برادرم هستم

فاطمه یک برادر کوچک‌تر از خودش دارد. او می‌گوید: ارتباط ما با یکدیگر بسیار خوب است. در درس‌ها کمکش می‌کنم. از زمانی هم که حفظ قرآن را شروع کرده‌ام، برادرم تشویق شده است تا در زمینه قرآنی فعالیت کند. او از معنای قرآن می‌پرسد و با صبر و حوصله برایش توضیح می‌دهم. همچنین زمانی که برای مسابقه‌های قرآنی می‌خواهد شرکت کند کمکش می‌کنم تا بتواند با آمادگی بیشتری در رقابت‌ها حضور داشته باشد. البته خودش هم اهل مطالعه و در درس‌هایش کوشاست. فعالیت‌های قرآنی در خانواده ما جوی صمیمی ایجاد کرده و رابطه تمام اعضای خانواده به یکدیگر نزدیک‌تر شده‌است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->