نقش عجیب جنسیت پزشک بر درمان بیماران ۲ توصیه مهم پزشکی به زائران خانه خدا | بخش عمده سرماخوردگی‌ها کروناست تاکید معاون استاندار خراسان‌رضوی بر راه‌اندازی مرکز ملی داده‌های زیارت آغاز بارگذاری مدارک پذیرفته‌شدگان آزمون‌ آموزگاری از امروز (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) پلمب سومین رستوران متخلف در طرقبه‌شاندیز (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) دستگیری متهم به ۲۰۰ فقره موبایل قاپی در مشهد مجازات افشای اسرار بیماران از طرف پزشک چیست؟ مرگ دلخراش خاله ۱۴ ساله به دست خواهرزاده ۵ ساله (۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) شتر، عامل مصدومیت ۸ نفر در تصادف ۴ تریلی در جاده طبس - اصفهان سربازان امریه می توانند در آتش نشانی خدمت کنند وزیر بهداشت: عرضه اینترنتی دارو آزمایشی خواهد بود رئیس سازمان بهزیستی: هیچ معلولی پشت نوبت مستمری نیست عجیب و غریب‌ترین سفارش‌ها برای عمل‌های زیبایی پشت پرده تیپ‌های عجیب و آویزهای غریب سر و صورت نوجوانان قتل و سوزاندن جسد پدر به دست دختر شیطان صفت کاهش ۱۰ درصدی مصدومان حوادث ترافیکی در نوروز ۱۴۰۳ جزئیات خدمات درمانی «رایگان» تامین‌اجتماعی به بیمه‌شدگان اعلام شد پرونده داروی هموفیلی روی میز شورای عالی بیمه زلزله، مرزن آباد مازندران را لرزاند (۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) کشف جسد جوان گم شده در بشکه اسید
سرخط خبرها

شأن و منزلت زن؛ الگوی سومِ زن مسلمان

  • کد خبر: ۱۰۶۰۷۴
  • ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۵:۴۳
شأن و منزلت زن؛ الگوی سومِ زن مسلمان
دکتر محمدحسین ساجدی‌نیا - عضو هیئت علمی دانشگاه و دبیر اندیشکده خانواده

بدون اغراق، زن نیمرخی از شأن خالقیت و ربوبیت خالق عظیم و کریم در جهان هستی است. تنها از چنین دریچه‌ای است که می‌توان به تبیین و تفسیر نقش بی‌بدیل زن در نقش همسری، مادری، اجتماعی و تربیت فرزندان پرداخت.

مجموعه کنش‌های انسان در نظام توحیدی بر اساس چهار مؤلفه فطرت، طبیعت، عقلانیت و معنویت قابل تبیین و تشریح است. یکی از وجوه ممیزه آیین عرشی رسول خدا ارائه الگو در همه زمینه‌های زیربنایی جامعه بر اساس مؤلفه‌های فوق است.

فلسفه خواندن خطبه عقد زوجیت حضرت زهرا (س) با امیرالمؤمنین علی (ع) از سوی رسول مهر و محبت، رونمایی از منشور همسرگزینی و همسرداری در آیین محمدی و سیره نبوی و علوی است.

منشوری که به لطف الهی به رغم همه مشکلات حادث‌شده از سوی معاندان در طول تاریخ هم‌چنان زنده و بالنده است و به کوری چشم بدخواهان، برای همیشه بر پیشانی تاریخ خواهد درخشید و ترسیمگر سبک زندگی مؤمنانه، مجاهدانه و ماندگار برای بشریت خواهد بود.

بر اساس چنین بینشی است که زن و خانواده در منظومه فکری معمار بزرگ انقلاب و معظم‌له نیز از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است و نسخه غرب و شرق درباره زنان را توطئه‌ای برای تزلزل و فروپاشی نظام خانواده و دست‌درازی به مطامع پلید و خبیث خود می‌دانند.

انقلاب اسلامی در ذات و جوهر اصلی خود، می‌تواند نسخه‌ای از بعثت نبی مکرم اسلام باشد. برنامه اصلی انقلاب اسلامی آزاد کردن انسان از عبودیت قدرت‌های ستمکار و مستکبر و صیانت از عزت و کرامت ذاتی اوست.

یکی از سرفصل‌های عمده و راهبردی انقلاب اسلامی، هویت بخشیدن به شأن و منزلت زن به عنوان محور و ستون اصلی نهاد خانواده و جامعه است. طنین چنین شعار‌هایی در جغرافیای کره خاکی، بداندیشان و کینه توزان غرب و شرق را بر آن داشت که برای مسخ و استحاله کردن برنامه هویت بخش انقلاب، برنامه ریزی کنند.

آنان که ظهور انقلاب را خاری در چشم خود می‌دانند، به تشکیل اتاق‌های فکر برای مشکل تراشی و ایجاد شبهه در عرصه‌های مختلف و نشانه گرفتن شأن و منزلت زن به عنوان نقطه ثقل و کانون آرامش‌بخش خانواده مبادرت کردند.

یکی از رسالت‌های عمده انقلاب اسلامی ایران، تبیین شأن و منزلت زن در نقش همسری و مقام مقدس مادری بر اساس منظومه فکری قرآن و سیره رسول خاتم با رعایت مقتضیات زمان و مکان است. شکستن طلسم خانه نشینی زن و مبارزه با اوهام و خرافات و برداشتن موانع رشد و تعالی او، از موهبت‌های ارزشمند انقلاب اسلامی در چهار دهه گذشته بوده است.

واقعیت این است که جنجا‌ل آفرینی اردوگاه غرب و شرق در دفاع از حقوق زن، اقدام مضحکی است که سوغاتی جز بهره‌کشی جنسی و اقتصادی از او را به همراه نداشته است و ندارد. توصیه‌های رهبر معظم انقلاب در ارتباط با نقش آفرینی زنان، از نگاه تیزبین رهبر معظم‌له در گشودن همه موانع رشد و تعالی آنان نشان دارد.

ایشان در فرازی از بیانات خود چنین می‌فرماید: باید ذهنمان را از حرف‌های کلیشه‌ای غربی‌ها درباره زنان خالی کنیم. افکار آنان مطلقا نمی‌تواند مایه سعادت و هدایت جامعه بشری باشد. از نظر ایشان، مغز متحجر غربی‌ها که اسیر نفسانیات و شهوات زندگی مادی شده است، عاجز از درک درستی از چشمه زلال عاطفه، محبت و احساسات پاک و عفیف زنان است.

صفا و صمیمیت اجتماعی در عشق مادری ریشه دارد. قبول کنیم که صداقت، فرزانگی، جوانمردی، شجاعت و همه فضایل فردی و اجتماعی از مهر و محبت وصف‌ناپذیر مادر سرچشمه می‌گیرد. اولین تغذیه روحی را نیز به او هدیه می‌کند. با چنین نگاهی، زن در منظومه فکری انقلاب اسلامی رکن اصلی پیشرفت متوازن و پایدار و پرچم عفت و پاکی جامعه محسوب می‌شود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->