معلمی در حاشیه | گفت‌وگو با فاطمه سجادی مدیر مدرسه خودگردان هدایت تاریخ و ساعت بازی تیم ملی فوتسال افغانستان و عراق در انتخابی جام جهانی فوتسال ۲۰۲۴ تاثیر حمله داعش به مسکو بر روابط روسیه – طالبان ملا برادر با هیئت دیپلماتیک ایران در کابل دیدار کرد رهبر اقلیت سنای آمریکا: خروج ما از افغانستان چراغ سبز به پوتین بود نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل هفته آینده درباره افغانستان برگزار می‌شود شانس دوباره افغانستان برای حضور در جام جهانی فوتسال افغانستان چگونه به جام جهانی فوتسال صعود خواهد کرد؟ آمریکا عادی سازی روابط با طالبان را مشروط به تغییر رفتار آنان کرد یک هیئت بلندپایه تجاری از ترکمنستان به کابل سفر کرد سازمان ملل از آسیب بیش از حد زنان افغانستان در رویداد‌های طبیعی خبرداد معاون نخست‌وزیر قزاقستان به کابل سفر کرد نتیجه و ویدیو خلاصه بازی فوتسال افغانستان و تاجیکستان (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) کاظمی‌قمی در دیدار با حکمتیار، اوضاع منطقه و افغانستان را بررسی کردند سرمربی افغانستان: فردا با تمام توان مقابل تاجیکستان بازی می‌کنیم پخش زنده بازی افغانستان و تاجیکستان در جام ملت‌های فوتسال آسیا ۲۰۲۴ (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) + تماشای آنلاین ویدئو | حقابه هیرمند به کجا رسید؟ تاریخ و ساعت بازی تیم ملی فوتسال افغانستان و تاجیکستان در جام ملت‌های آسیا ۲۰۲۴ ویدئو | گل‌های تیم ملی فوتسال افغانستان در مرحله مقدماتی جام ملت‌های آسیا ۲۰۲۴
سرخط خبرها

بوالی: طالب‌زاده وضعیت مهاجران را شایسته انقلاب و جمهوری اسلامی نمی‌دانست

  • کد خبر: ۱۰۶۹۲۳
  • ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۹:۰۰
بوالی: طالب‌زاده وضعیت مهاجران را شایسته انقلاب و جمهوری اسلامی نمی‌دانست
حمیدرضا بوالی فعال اجتماعی و آموزشی حوزه مهاجرت با بیان اینکه مرحوم نادر طالب‌زاده اولین کسی بود که پای مباحث انتقادی مهاجرین را به تلویزیون باز کرد گفت: او وضعیت مهاجران را شایسته انقلاب و جمهوری اسلامی نمی‌دانست.

فریبا قلی‌زاده | شهرآرانیوز؛ حمیدرضا بوالی از چهره‌های حامی مهاجران افغانستانی در ایران در گفت‌وگو با شهرآرانیوز در رابطه با نقش نادر طالب‌زاده در طرح مباحث مربوط به مهاجران افغانستانی در صداوسیما گفت: ایشان در برنامه «راز» در شبکه چهار و ویژه برنامه «عصر» که از شبکه افق پخش می‌شد، مهاجرین افغانستانی و فعالان این حوزه را به این برنامه‌ها دعوت می‌کرد تا موضوع مهاجران در سطح جامعه مطرح شود. این اتفاق در دورانی می‌افتاد که مهاجرین صدایی نداشتند و کمتر رسانه‌ای به مسائل آنان می‌پرداخت. در واقع طالب زاده  فرصتی را فراهم کرده بود تا حرف‌های مهاجران افغانستانی زده شود و این افراد صدایی در آن بی‌صدایی مفرط داشته باشند.

بوالی: طالب‌زاده وضعیت مهاجران را شایسته انقلاب و جمهوری اسلامی نمی‌دانست

وی در ادامه گفت: او در این برنامه‌ها بسیار همدل بود و اعتقاد داشت که وضعیت مهاجران در ایران اصلا شایسته جمهوری اسلامی و انقلاب اسلامی نیست. به یاد دارم که ایشان همیشه با تلخی صحبت می‌کردند و تاکید داشتند که این وضعیت باید درست شود.

طالب‌زاده آغازگر کار فرهنگی برای مهاجران افغانستانی بود

بوالی تصریح کرد: آن زمان موضوع مهاجران حرف و صدای ناگفته‌ای بود که مطرح کردن آن جرات زیادی را طلب می‌کرد. آن هم میان انبوهی از رسانه‌هایی که یا مهاجرین را تمسخر می‌کردند و به عنوان یک عنصر مضحک در سریال‌ها و رسانه‌ها قرار می‌دادند. یا اینکه در مورد مهاجرین جرم انگاری می‌کردند. در واقع صفحه حوادث روزنامه‌ها پر بود از مطالب منفی در مورد مهاجران. در این میان نادر طالب زاده کسی بود که در تلویزیون صدای مهاجران افغانستانی شده بود. حرف اصلی ایشان این بود که انقلابی رخ داده و نظامی به نام جمهوری اسلامی شکل گرفته است و چنین وضعیتی برای مهاجران افغانستانی شایسته انقلاب نیست.

این فعال حوزه مهاجران اضافه کرد: مرحوم طالب‌زاده از اولین کسانی بود که سال‌ها پیش و اوایل دهه هفتاد بر لزوم کار فرهنگی برای مهاجران و مردم افغانستان پی برده بود و خودش هم این کار را آغاز کرد. ایشان با برپایی کلاس‌های مستندسازی برای مهاجران افغانستانی در منزلش، به مهاجران یاد می‌داد چگونه زندگی خود را روایت کنند.

طالب‌زاده به مهاجران روایت‌گری را یاد داد

بوالی ادامه داد: این موضوع مهمی است، به هر حال مهاجران افغانستانی ابزاری برای روایت‌گری خودشان  نداشتند و مرحوم طالب‌زاده متوجه این نقص در جامعه مهاجر شده بود و سعی کرد آن را با امکانات محدودی که داشت برطرف کند. از میان مهاجران افغانستانی ساکن ایران تعدادی مستندساز تربیت کند که از آن میان بسیاری به افغانستان برگشتند، برخی به اروپا رفتند و برخی در ایران مشغول به کار شدند.

این فعال اجتماعی و آموزشی حوزه مهاجرت تاکید کرد: مرحوم طالب‌زاده دهه‌ها پیش به اهمیت و عمق استراتژیک پرداختن به موضوع مهاجران افغانستانی پی برده بود و در رابطه با مهاجران جلوتر از جامعه و دستگاه‌های دولتی حرکت می‌کرد. حالا می‌بینیم که بسیاری از رسانه‌ها به موضوعات مربوط به مهاجران می‌پردازند. درحالی که خیلی‌هایشان هنوز به این دو نکته نرسیده‌اند که این وضعیت شایسته جمهوری اسلامی نیست و باید به مهاجران توجه ویژه‌ای داشت. 

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->