خدمت رسانی هلال احمر خراسان رضوی به ۱۶۰ هزار مسافر نوروزی تصادفات جاده‌ای نوروز تاکنون ۶۱۷ نفر را به کام مرگ فرو کشیده است (۱۰ فروردین ۱۴۰۳) تداوم سرما و بارش در خراسان رضوی (۱۰ فروردین ۱۴۰۳) سخنگوی وزارت بهداشت: هیچ خوداظهاری یا مدرکی دال بر بیماری روحی دکتر بخشی در دست نبود پشت پرده خرید و فروش اموال دزدی| دستگیری بیش از هفت هزار مالخر در یکسال! شدیدترین تصادفات رانندگی در کدام استان‌ها اتفاق افتاد؟ (۹ فروردین ۱۴۰۳) دغدغه‌ای برای اقامت زائران نوروزی در مشهد وجود ندارد اهدای عضو به سه بیمار در مشهد زندگی دوباره بخشید (۹ فروردین ۱۴۰۳) اعتراف تبعه خارجی به ۳۰ فقره سرقت سریالی (۹ فروردین ۱۴۰۳) کشف جسد زن غرق شده در گنجگون بویراحمد (۹ فروردین ۱۴۰۳) تردد از کرج و آزادراه تهران -شمال به سمت مازندران ممنوع شد (۹ فروردین ۱۴۰۳) درگیری خونین در قبرستان یاسوج دو کشته برجای گذاشت (۹ فروردین ۱۴۰۳) ورود مسافران به مشهد از ۷ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر عبور کرد | میانگین ظرفیت اشغال واحد‌های اقامتی مشهد به ۴۱ درصد رسید+ فیلم ٣٨ خودرو طی ٢۴ ساعت گذشته در مشهد توقیف شد (۹ فروردین ۱۴۰۳) افزایش تعداد کشته‌شدگان تصادف ۲ خودرو در محور دامغان - جندق به ۹ نفر + تصاویر (۹ فروردین ۱۴۰۳) ثبت نام آزمون‌های ورودی مدارس سمپاد و نمونه‌دولتی از ۱۸ فروردین آغاز می‌شود فروش بلیت قطار‌های نیمه دوم فروردین از امروز آغاز شد (۹ فروردین ۱۴۰۳) فرودگاه مشهد در رتبه دوم پر ترددترین فرودگاه‌های کشور در نوروز ۱۴۰۳ قرار گرفت بانک شیر مشهد در روز‌های کاری ایام نوروز فعال است خدمات‌رسانی به بیش از ۱۰۰۰ مسافر نوروزی در داروخانه‌های هلال احمر خراسان رضوی
سرخط خبرها

آیات خانواده

  • کد خبر: ۱۰۸۱۹۹
  • ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۴:۲۵
آیات خانواده
سیدمهدی واعظ موسوی - مشاور خانواده

از آیه ۳۴ سوره نسا می‌توان استنباط کرد که اگر مرد تکیه گاه و مسئولیت پذیر باشد، همسرش انعطاف پذیر خواهد بود. (فالصالحات قانتات).

چون زن به وجود چنین مردی افتخار می‌کند.

رؤیای زن، داشتن مردی قدرتمند، قوی و قابل اعتماد است. طبیعی است که زن در برابر چنین مردی، مقاومت و لجاجت نخواهد کرد، مگر آنکه خود سرکش، ناسپاس و ناسازگار باشد. (و اللاتی تخافون نشوزهن) (آیه ۳۴ سوره نسا ء)

زن وقتی مرد را ضعیف و بی عرضه می‌یابد، کاخ رؤیاهایش به یک باره فرو می‌ریزد، از این رو به مقابله برمی خیزد. ناظران سطحی نگر و داوران بی صلاحیت، مقابله زن را نکوهش و ضعف مرد را مظلومیت تلقی می‌کنند.

مردی که شخصیت باثباتی ندارد و از یک کارنامه خوب و دفاع پذیر بی بهره است، مفتخر و مطاع نیست و در چشم زن جلوه‌ای ندارد.
مرد ترسو و متزلزل، چگونه برای زن جذاب باشد؟

مرد دروغگو و پنهان کار، معتبر نیست و در نگاه همسرش بی مقدار است.

مرد بدقول که پیوسته خلف وعده می‌کند، نمی‌تواند اعتماد همسرش را جلب کند.

شاید یکی از عوامل افزایش آمار طلاق، آن است که در خانه و مدرسه، پسران را برای مسئولیت پذیری تربیت نمی‌کنیم، این درحالی است که قرآن در سوره صافات از بلوغ سعی وتلاش اسماعیل (ع) درکنار پدرش ابراهیم (ع) سخن به میان آورده است که تمرینی برای مسئولیت پذیری است.

خانه و مدرسه در هفت سال سوم تربیت، همدست باهم، به بهانه درس و کنکور، شانه فرزندان را از هرگونه باری سبک می‌کنند، درحالی که پیامبر رحمت و حکمت (ص) تمرین مسئولیت پذیری را در هفت سال سوم توصیه می‌کند. (وزیر سبع سنین)

جالب‌تر آنکه در هفت سال اول که پیامبر حکیم (ص) از آن به دوره سیادت و فرمانروایی کودک تعبیر کرده است، او را تحت فشار تعلیم و تربیت مستقیم قرار می‌دهیم و تقریبا همه آزادی اش را سلب می‌کنیم و زوال دوران کودکی را به تماشا می‌نشینیم. تعجب نکنید، این اولین باری نیست که آموزه‌های قرآن و سنت را وارونه عمل می‌کنیم.

خلاصه آنکه گویا قرآن از الگوی یک مرد مقبول، تعبیر به «قوام» کرده است و «قنوت» و انعطاف پذیری زن را تابعی از قوامیت و مسئولیت پذیری مرد می‌داند. (به حرف «فا» که برای تعقیب و نتیجه در کلمه فالصالحات آمده است، توجه کنید.)
در طول سال ها، بار‌ها در مشاوره، مردانی را دیده ام که از مقاومت و انعطاف پذیر نبودن همسرانشان شکوه داشته اند، درحالی که خود از الگوی قوامیت فاصله زیادی داشته اند. آری! (بی مایه فطیر است.)

بد نیست بدانیم که دقیقا همین اشتباه محاسباتی را در فرایند تربیت فرزندانمان مرتکب می‌شویم. ما والدین یکسره آه و ناله و شکوه سر می‌دهیم که چرا بچه‌های ما مایه افتخارمان نشدند؟ چرا سلمان و ابوذر نشدند؟ درحالی که به قول نویسنده ای: «بچه‌های ما آنی می‌شوند که ما هستیم، نه آنی که ما می‌خواهیم.»

از مکافات عمل غافل مشو
گندم از گندم بروید، جو ز جو

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->