سرخط خبرها

چهاردیواری اختیاری نیست!

  • کد خبر: ۱۰۸۷۶
  • ۱۴ آذر ۱۳۹۸ - ۰۷:۵۷
چهاردیواری اختیاری نیست!
رضاریاحی دبیر شهرآرامحله منطقه ۱۲
الهیه محله‌ای نوپا، پیشرفته و به‌روز و مملو از آپارتمان‌های کوتاه و بلندی است که در ۱۵ سال گذشته در نوین‌شهر الهیه بنا شده‌اند. غیر از محله جاهدشهر و کوچه‌پس‌کوچه‌های خیابان بوستان، محله‌ای دیگر در نواحی ۱ و ۲ منطقه الهیه یافت نمی‌شود که خانه‌ای ویلایی و حیاط‌دار داشته باشد. این موضوع بدان معناست که ۹۵ درصد از جمعیت ۱۲۰ هزار نفری نواحی ۱ و ۲ منطقه ۱۲ که شامل محلاتی همچون الهیه، مجیدیه، نقویه، اقدسیه، رحمانیه، محمدیه، عصمتیه و... می‌شود، ساکن آپارتمان و درگیر زندگی آپارتمان‌نشینی هستند.
این روز‌ها و بعد از انتخاب اعضای شورای اجتماعی محلات، فرهنگ آپارتمان‌نشینی و رعایت حقوق همسایه‌ها از اولین نکاتی است که در جلسات شورای اجتماعی محلات منطقه ۱۲ مطرح می‌شود و جزو اولین دغدغه‌های منتخبان شهروندان در شورای اجتماعی محلات است.
فرهنگ آپارتمان‌نشینی یعنی رعایت نکاتی که مخصوص خانه‌های آپارتمانی است و باعث بهترشدن زندگی و روابط اجتماعی همسایگان می‌شود. محله ما درحال گذر از فرهنگ سنتی به فرهنگ نوگراست و زندگی‌های سنتی به تدریج جای خود را به زندگی‌های نو و پیشرفته می‌دهند. برخی از ما بخش زیادی از عمر خود را در خانه‌های ویلایی و به‌صورت سنتی زندگی کرده‌ایم و چندان با فرهنگ آپارتمان‌نشینی آشنایی نداریم؛ برای مثال صدای بلند تلویزیون، موسیقی با صدای بلند، میخ کوبیدن به دیوار در هر ساعت از شبانه‌روز، پارک وسیله نقلیه در هر نقطه‌ای از پارکینگ و... ازجمله نکاتی است که در خانه‌های معمولی مشکل چندانی به‌وجود نمی‌آورد، اما در یک واحد آپارتمانی در هر ساعت از شبانه‌روز نمی‌توان این کار‌ها را انجام داد؛ زیرا فاصله یک واحد با واحد همسایه بسیار کم است. همچنین به‌دلیل نوع ساخت واحد‌های آپارتمانی، هرگونه سروصدا به واحد‌های دیگر منتقل شده و باعث مزاحمت برای دیگران می‌شود.
این جمله در بین ایرانیان بسیار متداول است که هروقت بخواهند، می‌گویند «چهاردیواری، اختیاری»، اما در واحد‌های آپارتمانی این‌گونه نیست؛ چراکه شما در سقف واحد پایینی و در زیر کف واحد بالایی زندگی می‌کنید و دست‌کم یک دیوار مشترک بین همدیگر دارید.
در زندگی آپارتمان‌نشینی باید به برخی قوانین توجه کرد: اینکه آپارتمان ملک شخصی شما نیست و با بقیه واحد‌های مجتمع شریک هستید و فقط به اندازه مالکیت حق اظهار نظر و دخالت دارید. قبل از سکونت در آپارتمان از همه حق و حقوق خود مطلع شوید و پارکینگ و انباری را برطبق سند تحویل بگیرید. قسمت‌های عمومی ساختمان مخصوص تمامی ساکنان است و قبل از استفاده باید رضایت تمام ساکنان را جلب کنید. از گذاشتن کفش، گلدان و وسایل دیگر در راه‌پله‌ها و راهرو‌ها خودداری کنید. در راه‌پله‌ها یا ازطریق پنجره از صحبت کردن خودداری کنید؛ زیرا به دور از شأن است. ریختن زباله در حیاط، آسانسور و... به دور از ادب است. قبل از برگزاری هر مراسمی که تا نیمه‌شب طول می‌کشد با همسایه‌ها هماهنگ کنید. در هنگام پختن غذای نذری از همه اهالی آپارتمان به‌علت استفاده از آب یا برق عمومی اجازه بگیرید. در هنگام استراحت ساکنان در شب‌ها، ظهر‌ها و روز‌های تعطیل از بازی کردن با بچه‌ها در حیاط یا آپارتمان خودداری کنید. در نظافت آپارتمان کوشا باشد. از آویزان کردن لباس که از بیرون ساختمان مشاهده می‌شود، خودداری کنید. اسباب‌کشی با آسانسور ممنوع است. همچنین نکته‌هایی که در شماره‌های بعدی به عرض شما خواهیم رساند.
با درنظر گرفتن شرایط موجود، می‌توان دریافت که در زندگی آپارتمان‌نشینی، چهاردیواری، اختیاری نیست!
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->