گروه اقتصاد | شهرآرانیوز؛ در پی احساس کمبود روغن در بازار به همراه ناصر شعربافیان، سرپرست مدیریت نظارت و بازرسی محصولات کشاورزی سازمان جهادکشاورزی خراسان رضوی سری به فروشگاههای بزرگ و سوپرمارکتهای شهر زدیم تا وضعیت عرضه روغن را جویا شویم.
ابتدا وارد یکی از فروشگاه افق کوروش واقع در بلوار شهید قرنی شدیم. در بدو ورود به فروشگاه و درخواست روغن از فروشندگان با قفسههای پر از روغن فروشگاه مواجه شدیم. البته اکثر روغنها سرخکردنی و از یک یا دو برند خاص بود که نخستین مشکل این روزهای بازار یعنی کمبود روغن را مرتفع میکرد.
صاحب این فروشگاه در گفتگو با خبرنگار شهرآرانیوز از رفع مشکلات چند روز گذشته در سفارش روغن خبر داد و اعلام کرد که به تازگی روغن خوراکی نیز سفارش داده و در انبار فروشگاه موجود دارد که به درخواست سرپرست مدیریت نظارت سازمان جهاد کشاورزی، اقدام به چیدن سایر برندهای روغن در قفسههای فروشگاه کردند.
پس از بازدید از فروشگاه افق کوروش به یکی از شعبههای فروشگاههای زنجیرهای هفت در همان خیابان سر زدیم که در این فروشگاه نیز با قفسههای پر از روغن با قیمتهای جدید روبرو شدیم. از روزهای گذشته اعلام شده که روغن در بازار عمدهفروشان عرضه و در شبکه مویرگی شهر توزیع شده که فروشگاههای بزرگ و زنجیرهای اقدام به خرید و سفارش کردهاند. البته با وجود افزایش قیمت روغن تقاضا جهت خرید این کالا به شرایط عادی خود بازگشته است.
برای بررسی دقیقتر وضعیت بازار به سوپرمارکتهای کوچک و محلی واقع در خیابان شهید مطهری مراجعه کردیم. مغازهای کوچک و بهم ریخته که برای خرید جنس مورد نظر خود باید حتما از فروشنده پی آن را میگرفتیم. در همان ابتدا سراغ روغن را گرفتیم که فروشنده پس از جستوجو در پشت قفسههای خود، یک شل نصف و نیمه روغن بیرون آورد که به قیمت حدود ۶۰ هزار تومان آن را عرضه میکرد.
این فروشنده در پاسخ به این سوال که با وجود عرضه روغن در بازارهای عمده مشهد، چرا اقدام به خرید روغن نکرده، میگوید: قدرت خریدم به شدت پایین آمده که فقط میتوانم خورد خورد روغن خریداری کنم. همین روغن موجود را هم مردم به سختی خریداری میکنند. برخی از مردم هم هنوز با شنیدن قیمتهای جدید از خرید آن امتناع کرده وبه دنبال قیمتهای قدیمی میگردند.
پس از مشاهده قیمت درج شده روی روغن متوجه شدم که قیمت آن ۱۳ هزار تومان درج شده است. ناصر شعربافیان، سرپرست نظارت سازمان جهاد کشاورزی میگوید: مطابق مصوبه ستاد تنظیم بازار، فروش اجناس قدیمی به قیمت جدید بلامانع است. فروشندگان به دلیل بیاطلاعی از این موضوع، به جهت اینکه اعتماد مشتریان خود را از دست ندهند، این اجناس را از چشم مشتریان خود پنهان میکنند. البته این موضوعات تازگی دارد و به آرامی در سطح بازار حل خواهد شد و مردم ناچار به خرید اجناس با قیمتهای جدید خواهند بود.
وارد یک هایپرمارکت واقع در میدان تختی میشویم. این فروشگاه مستقل است، اما سر و شکل آن نشان میداد که نباید مشکل کمبود روغن داشته باشد. پس از جویای روغن با قفسههای خالی از روغن این هایپرمارکت مواجه میشویم. فروشنده عدم مراجعه ویزیتورهای روغن به این مغازه را دلیل عدم خرید روغن عنوان میکند.
شعربافیان، سرپرست مدیریت نظارت سازمان جهادی کشاورزی در این باره میگوید: با وجود اینکه مشکل تامین روغن در بازار عمدهفروشان حل شده، اما تعداد زیادی از سوپرمارکتهای سطح شهر منتظر ویزیتور و بازاریابها برای سفارش روغن هستند و به بازار عمدهفروشان برای خرید روغن مراجعه نمیکنند، در صورتی که اگر در بازار مشکل کمبود روغن وجود داشته باشد، باید این کمبود در فروشگاههای زنجیرهای نیز احساس شود.
در ادامه به یکی از فروشگاههای زنجیرای وین مارکت تحت حمایت فروشگاه زنجیرهای رفاه مراجعه میکنیم که با قفسه خالی از روغن در این فروشگاه مواجه میشویم. سرپرست مدیریت نظارت سازمان جهاد کشاورزی با مدیر فروشگاههای رفاه در خراسان رضوی تماس میگیرد و علت آن را جویا میشود.
مدیر فروشگاه زنجیرهای رفاه در خراسان رضوی علت این موضوع را زمانبر بودن سفارش و وجود کارهای اداری آن بیان میکند. شعربافیان، در این خصوص میگوید: فروشگاههای زنجیرهای و چندمنظوره و بزرگ یک نمونهای از سیستم جدید توزیع کالا هستند که با توجه به فرهنگ جدید مصرف مردم، جای خود را در میان مردم باز کردهاند. این فروشگاهها رقیب خوبی در کنار واحدهای قدیمی و سنتی محسوب میشوند.
وی بیان میکند: یکی از معایب این فروشگاهها این است که قراردادهای متمرکز دارند و در برخی از ایام مانند این مقطع زمانی خاص که باید با چابکی از نزدیکترین منبع تامین کالا، آن را به فروشگاه خود تزریق کنند، درگیر سیستم اداری کشوری میشوند؛ لذا این تاخیر در پر شدن روغن در قفسههای روغن را باید به حساب عیب فروشگاهها بگذاریم که سیستم متمرکز آنان اجازه نمیدهد در استان خود مانور داشته باشند.
شعربافیان در خصوص عدم تنوع برندهای روغن در فروشگاهها تصریح میکند: اگر یک یا ۶ ماه پیش هم به این فروشگاهها سر میزدید باز هم در این فروشگاهها فقط چند برند خاص را پیدا میکردید. فروشگاههای بزرگ قراردادهای سراسری با برندها میبندند و تامین کالا را به اینگونه انجام میدهند. این موضوع مسئلهای نیست که اگر ۱۰ روز دیگر هم وضع روغن ایدهال شود برندهای خود را تغییر دهند.