سازمان مدیریت صنعتی بیست و ششمین همایش عرصه یادگیری مدیران منابع انسانی را در مشهد مقدس برگزار می کند کمیسیون اصل ۹۰ مجلس در پی احیای پدیده ۱۴ نفر در بورس، به پرداخت ۲۲۰۰ میلیارد ریال جزای نقدی محکوم شدند | شگرد متهمان چه بود؟ سقف قیمت برای واردات خودرو صفر برداشته شد؟ وزیر اقتصاد: نگفتم کف دلار ۷۳هزار تومان است قیمت امروز خودرو‌های خارجی (۳ دی ۱۴۰۳) | تیگو ۸ پرومکس ۳۵ میلیون تومان ریخت صنعتگران در انتظار جبران خسارت قطع انرژی براساس قانون بهبود فضای کسب و کار افت قیمت خودرو‌های داخلی ادامه یافت (۳ دی ۱۴۰۳) | ساینا دوگانه‌سوز ۵۴۰ میلیون تومان شد لیست محصولات ممنوعه برای صادرات در سال ۱۴۰۴ اعلام شد آغاز عرضه دلار و درهم در دبی و تهران | شروع قدرتمند بازارساز (۳ دی ۱۴۰۳) سودای بورس برای فتح قله جدید | گزارش وضعیت بازار سهام (۳ دی ۱۴۰۳) دلیل ناترازی انرژی در کشور چیست؟ | گاز به نیروگاه‌ها نمی‌رسد علت قطعی‌های نامنظم برق در مشهد چیست؟ | چرا برق برخی مناطق اصلاً قطع نمی‌شود؟ افزایش نرخ طلا و سکه در مشهد (۳ دی ۱۴۰۳) | نیم‌سکه یک میلیون تومان گران شد! زمان ثبت سفارش خرید عرضه اولیه امروز مشخص شد (۳ دی ۱۴۰۳) | حداکثر ۴ میلیون ریال برای خرید عرضه اولیه دزاگرس نیاز است قیمت امروز دلار، طلا، سکه و ارز دیجیتال (۳ دی ۱۴۰۳) | جهش دلار به کانال ۷۷ هزار تومان ویدئو | وزیر اقتصاد قیمت دلار را مشخص کرد سهام اولین شرکت دانش‌بنیان شنبه آینده (۸ دی ۱۴۰۳) عرضه اولیه می‌شود | چقدر نقدینگی کنار بگذاریم؟ حراج سکه ضرب ۱۴۰۳ مرکز مبادله امروز برگزار می‌شود (۳ دی ۱۴۰۳) صدور ۹ هزار میلیارد تومان برگه تشخیص مالیاتی برای تراکنش‌های بانکی مشکوک فروش ۸ محصول ایران خودرو ویژه دی ماه ۱۴۰۳ + جزئیات قیمت میوه و صیفی‌جات (۳ دی ۱۴۰۳) | سیب امروز در مشهد چند؟ نرخ تورم آذر ۱۴۰۳ اعلام شد | کاهش نرخ تورم سالانه برای خانوار‌های ایرانی آغاز فروش خودرو لاماری ایما از ظهر امروز (۳ دی ۱۴۰۳) + شرایط پیش بینی قیمت طلا و سکه (دوشنبه ۳ دی ۱۴۰۳) پیش بینی بورس (دوشنبه ۳ دی ۱۴۰۳)| قله نوردی شاخص بورس ادامه دارد؟ تکذیب گمانه‌زنی‌های افزایش قیمت بنزین (۲ دی ۱۴۰۳) برای خرید آهن‌آلات در مشهد چه باید کرد؟ انبوه‌سازان لاکچری‌ساز بلای جان بازار مسکن
سرخط خبرها

الزامات توسعه صادرات غیرنفتی خراسان رضوی

  • کد خبر: ۱۱۰۶۰۵
  • ۰۹ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۴:۳۲
الزامات توسعه صادرات غیرنفتی خراسان رضوی
هادی نبی‌زاده - رئیس اتاق مشترک ایران و افغانستان

توسعه صادرات غیرنفتی به‌منزله رشد اقتصاد و کاهش وابستگی به اقتصاد نفتی، گزاره‌ای است که خوشبختانه در سال‌های گذشته باتوجه‌به حمایت‌های رهبر معظم انقلاب به‌خوبی در اذهان عمومی جا افتاده است.

اهمیت این موضوع سبب شده است دولت در بخشی از سند تحولش، به توسعه تجارت خارجی توجه کند و مواردی مانند افزایش میزان سرانه ارزش صادرات غیرنفتی، کاهش ناترازی در تراز تجاری با کشور‌های مقصد صادرات غیرنفتی و افزایش نسبت ارزش به وزن صادرات غیرنفتی را در آن ذکر کند.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که خراسان‌رضوی به‌دلیل همسایگی و نزدیکی با افغانستان و کشور‌های آسیای میانه، استقرار صد‌ها واحد تولیدی در آن و قرارداشتن در مسیر حمل‌ونقل بین‌المللی ظرفیت‌های زیادی برای توسعه صادرات غیرنفتی دارد.

در نتیجه، در صورت حمایت از صادرکنندگان می‌توان این استان را به یکی از سکو‌های توسعه صادرات غیرنفتی کشور تبدیل کرد. بااین‌حال، تحقق این موضوع نیازمند پیش‌شرط‌ها و الزاماتی است.

یکی از این الزامات توجه به مشکل انتقال ارز از کشور‌های همسایه خراسان‌رضوی به داخل کشور است. بانک مرکزی همواره اصرار دارد صادرکنندگان باید ارزش صادراتی کالاهایشان را به‌صورت ارز به کشور بازگردانند. این درحالی است که به‌علت نبود مراودات بانکی بین ایران و بخشی از کشور‌های همسایه، این کار در عمل ممکن نیست.

براین‌اساس، اگر صادرکنندگان بخواهند از روش‌های دیگری ارزش کالا‌های صادراتی را به‌صورت ارز وارد کشور کنند، هزینه زیادی متحمل می‌شوند. ضمن اینکه بخشی از مراودات تجاری ما با کشور‌های همسایه با ریال انجام می‌شود؛ به‌عبارتی، تاجران کشور‌های همسایه با ریال از ما کالا می‌خرند، درحالی‌که بانک مرکزی انتظار دارد این ارزش به‌صورت ارز وارد کشور شود.

مسئله دیگری که در توسعه صادرات غیرنفتی باید به آن توجه شود، برگشت سریع مالیات بر ارزش‌افزوده صادرکنندگان است. براساس قانون، مالیات بر ارزش‌افزوده صادرکنندگان باید یک‌ماهه به آن‌ها برگشت داده شود، اما این کار تا بیش از دو سال هم طول می‌کشد و درواقع زمانی مبلغ ارزش‌افزوده صادرکنندگان به آن‌ها برگشت داده می‌شود که تورم، ارزش این مبلغ را کاسته است.

توسعه شبکه حمل‌ونقل و توجه به انتقال سریع کالا‌های صادراتی به بازار‌های هدف با قیمت منطقی از دیگر موضوع‌هایی است که باید به آن توجه شود. هزینه زیاد حمل‌ونقل سبب می‌شود مزیت رقابتی کالا‌های ایرانی در بازار‌های هدف کاسته شود و نتوانیم با کالا‌های کشور‌های دیگر رقابت کنیم.

همچنین، باید به آسان‌سازی ورود مواد اولیه و ماشین‌آلات موردنیاز واحد‌های تولیدی که صادرکننده هستند نیز توجه شود. چندی است که هزینه گمرکی واردات مواد اولیه و ماشین‌آلات واحد‌های تولیدی افزایش داشته و همین مسئله هزینه آن‌ها را زیاد کرده است. برای حمایت از صادرات باید دراین‌باره تدبیری اندیشیده شود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->