کنکوری‌ها بخوانند! | تاثیر مثبت معدل در کنکور چطور محاسبه می‌شود؟ تاریخچه‌ای از کشت چای در ایران | چند‌و‌چون چای راهنمایی برای انتخاب، مصرف و نگهداری نان | یک لقمه سلامتی ماجرای درگیری در خیابان بهشتی تهران چه بود؟ (۳۱ فروردین ۱۴۰۴) طرحی برای پایان دادن به چرخه معیوب ترک اعتیاد متجاهرها در مشهد | امید به شفابخشی نسخه «مدیریت مورد» معاون اداره کل میراث فرهنگی خراسان رضوی: باید به موضوع فرونشست زمین در محدوده اماکن تاریخی استان توجه ویژه شود مشهد، قطب آزمایشگاهی منطقه شمال‌شرق کشور مدیر موزه بزرگ خراسان: سازه‌های مقاوم بنا‌های تاریخی ۲۵۰۰ ساله از افتخارات ایرانیان است یک تمرین ساده برای تسکین زانودرد منابع مالی، چالش‌برانگیزترین موضوع در حوزه بازسازی و حفاظت از بنا‌های تاریخی است برای حفظ بنا‌های تاریخی باید به ضعف‌های ذاتی این سازه‌ها توجه ویژه داشته باشیم فرودگاه مشهد آماده بدرقه بیش از ۱۲ هزار زائر خانه خدا پایه یازدهمی‌ها امسال هم ۶ درس را امتحان نهایی می‌دهند وزیر آموزش‌ و پرورش: اساسی‌ترین مشکل و بزرگ‌ترین بحران‌های امروز کشور ریشه در مسائل فرهنگی دارد آیا سی‌تی‌اسکن خطر ابتلا به سرطان را افزایش می‌دهد؟ پروژه برقی‌سازی خط‌آهن تهران-مشهد، از پروژه‌های اولویت‌دار کشور است پیش‌بینی هواشناسی مشهد و خراسان رضوی امروز (یکشنبه، ۳۱ فروردین ۱۴۰۴) | از فردا هوا گرم می‌شود نقش زن خارجی در باند گروگان‌گیران آدمکش در مشهد چه بود؟ ۵۴ درصد از مردم خراسان رضوی، گرفتار کم‌تحرکی هستند | کم‌وزنی، مهم‌ترین دلیل مرگ‌ومیر نوزادان در استان + فیلم شنا با  مرگ | غرق شدن ۵ نفر از ابتدای ۱۴۰۴ در خراسان رضوی فرمانده کل انتظامی: ضرورت تعریف طرح نوین همکاری پلیس و آموزش و پرورش رئیس‌کل دادگستری خراسان رضوی: زمینه‌های افزایش سرمایه‌گذاری در حوزه تجهیزات پزشکی محقق شود اهدای عضو بیمار مرگ مغزی در مشهد جان ۴ بیمار را نجات داد (۳۱ فروردین ۱۴۰۴) طب ایرانی چگونه شانس بارداری را افزایش می‌دهد؟ زمان واریز مابه‌التفاوت حقوق فروردین ۱۴۰۴ بازنشستگان کشوری اعلام شد | بازنشستگان تأمین‌اجتماعی همچنان چشم انتظارند! چگونه میکروب‌های روده بر سلامت ما تأثیر می‌گذارند؟ پیش‌بینی رگبار باران و رعد و برق در برخی نقاط کشور (۳۱ فروردین ۱۴۰۴) تأثیر ترکیبات موجود در گیاه خارمریم بر بهبود عملکرد کبد فروش دارو‌های یخچالی در فضای مجازی ممنوع است ثبت ۴۷۱ هزار و ۴۴۰ فقره سند ازدواج در سال ۱۴۰۳
سرخط خبرها

تلاش بر فعال کردن قطعه دوم راه آهن چابهار ـ سرخس تا پایان سال

  • کد خبر: ۱۱۰۷۲
  • ۱۶ آذر ۱۳۹۸ - ۱۳:۲۸
تلاش بر فعال کردن قطعه دوم راه آهن چابهار ـ سرخس تا پایان سال
وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه با سه ‌سرمایه‌گذار برای احداث قطعه دوم راه آهن چابهار_سرخس درحال مذاکره، توافق و قرارداد هستیم گفت: آستان قدس سرمایه‌گذار نیست، پیمانکار بخشی از قطعه دوم است.
به گزارش شهرآرانیوز، چابهار اقتصادی‌ترین و مطمئن‌ترین بندر ایران و مقصد نقل و انتقلات ایران از خلیج فارس است. به گواه کارشناسان در یک دهه اخیر با اتفاقاتی از جنگ نفتکش‌ها شروع شد و با آمدن کشتی‌های غول‌پیکیر و پایین آمدن هزینه‌های حمل و نقل در قیمت‌های تمام شده تکمیل شد کشور‌ها به این نتیجه نرسیده خلیج فارس حداقل دیگر به‌صرفه نیست؛ صحار و دوقم عمان می‌روند تا جایگزین ابربنادی همچون جبل علی امارات در دریای عمان باشند، عربستان بنادر خارج خلیج در دریای سرخ را توسعه داده و پاکستان و چین هم درحال توسعه گوادر هستد، ایران هم سواحل اقیانوسی اش، مکران و مرکز آن چابهار را مقصد نقل و انتقالات کرده است.

طرح‌های بزرگ اقتصادی در چابهار و سواحل مکران از جمله بندرسازی، راه آهن، جاده و صنایع استراتزِک و تبدیلی فولاد و پتروشیمی درجال اجرا هستند تا چابهار و مکران به قلب اقتصاد، تجارت، ترانزیت، صادرات و واردات ایران تبدیل شوند.

چابهار بندری راهبردی‌ست و شرط عملیاتی شدنش ریل است، عمده بار‌های ترانزیتی، وارداتی و صادراتی به‌دلیل تناژ بالا و طی مسافت طولانی اصطلاحا ریل‌پسندندو به‌صرفه است تا با ریل جا به جا شوند. در یک کلام ریل بال توسعه سواحل مکران است.
 
محور ریلی چابهار- زاهدان- مشهد- سرخس ۱۳۵۰ کیلومتر طول دارد و اقتصادی‌ترین و طولانی‌ترین محور ریلی در دست ساخت ایران است. به دو قطعه عمده تقسیم شده است: قطعه اولش، ۶۱۰ کیلومتر، چابهار را به زاهدان و مرز میلک (مرز ایران و افغانستان) متصل می‌کند و امکان اتصال ریلی به راه‌اهن سراسری و قطعه دومش، ۷۶۰ کیلومتر، زاهدان را به بیرجند، مشهد و در انتها سرخس وصل می‌کند و مقصد چابهار را مرز ترکمنستان و آسیای میانه می‌کند برای کشور‌های اصطلاحا لند لاک، محصور در خشکی آسیای میانه.

قطعه اول راه آهن چابهار زاهدان به گفته قرارگاه خاتم حالا ۴۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و قرار است با ۳۰۰ میلیون یورو منابع صندوق توسعه ملی که به تازگی موافقت رهبر معظم انقلاب را گرفته سرعت گیرد و تا پایان دولت به‌بهره‌برداری برسد.

وزیر راه و شهرسازی می‌گوید: قرارداد اتصال بیرجند به راه آهن سراسری را با یک سرمایه‌گذار منعقد کردیم و درحال آماده شدن کار است تا بیایند و پروژه را تحویل بگیرند.

محمد اسلامی در حاشیه سفر به سواحل مکران در گفتگو با تسنیم می‌افزاید: برای اتصال زاهدان به بیرجند هم با دو گروه سرمایه‌گذاری در حال مذاکرات جدی هستیم که با یکی تفاهم‌نامه هم امضا کردیم و امیدواریم تا پایان سال یکی‌از دو مذاکره را نهایی و قطعه زاهدان به بیرجند را هم فعال کنیم.

وی درباره حضور آستان قدس در پروژه راه آهن چابهار_سرخس هم می‌گوید: علاقه آستان قدس بیشتر پیمانکاری‌ست تا سرمایه‌گذاری و یک قرارداد هم با ما برای فعال کردن همان قطعه دوم (ناحیه شمالی) برای پیمانکاری دارند.

وزیر راه و شهرسازی هم‌چنین با اشاره به سرمایه‌گذاری هند در بندر چابهار خاطرنشان کرد: هند دو خط اعتباری ۸۵ و ۱۵۰ میلیون دلار هند برای توسعه بندر، تجهیزات و پسکرانه چابهار اختصاص داده است که درحال رایزنی هستیم.
 
منبع: تسنیم
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->