شهرداری مشهد پیشگام در استفاده از فناوری‌های نوین حاجی بگلو: مدیریت شهری مشهد نگین تمامی حوزه‌های مدیریت شهری در خاورمیانه است رئیس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور: بخش خصوصی اصلی‌ترین حامی مدیریت شهری است+ویدئو پارک خطی ۶ هکتاری در محله شهرک شهید رجایی مشهد به بهره‌برداری می‌رسد+تصاویر انعقاد قرارداد مشارکت شهرداری مشهد با کمیته امداد امام خمینی (ره) معاون استاندار خراسان رضوی: برقی کردن قطار مشهد- تهران ۲ میلیارد دلار هزینه دارد پلمب کارگاه تولیدی لوازم آرایشی غیرمجاز در کاشمر (یکم آذر ۱۴۰۳) ناصحی: مشهد قطب دیپلماسی شهری در کشور است ورود نخستین اتوبوس برقی به مشهد تا ۴۵ روز دیگر ارتقای پرشتاب زیرساخت‌های حمل‌و‌نقل بار در مشهد عزم جدی شورا و مدیریت شهری مشهد مقدس برای تقویت دیپلماسی شهری برگزاری اولین نشست شهر‌های ایرانی شرکت‌کننده در اجلاس بریکس پلاس در مشهد + فیلم (یکم آذر ۱۴۰۳) اجرایی‌شدن تنها ۳۰ درصد از پروژه‌های عمرانی مصوب شهر مشهد قطار برقی مشهد-تهران روی ریل تحقق | استاندار خراسان رضوی: با حمایت و اعتبار بودجه‌های ملی قرار است این پروژه به سرانجام برسد آغازبه‌کار دوازدهمین نمایشگاه تخصصی مدیریت شهری در نمایشگاه بین‌المللی مشهد از امروز (یکم آذر ۱۴۰۳) رونمایی از پهپاد‌های آتش نشان در نمایشگاه تخصصی خدمات شهری شهردار مشهد: تقویت دیپلماسی، از سیاست‌های اصلی مدیریت شهری است نشست رئیس و اعضای شورای اسلامی شهر مشهد با احزاب سیاسی | گفتگو با فعالین اجتماعی، کلید بهبود مدیریت شهری در مشهد حضور دادپزشک در آرامستان‌های شهرداری مشهد برای تسریع خدمت‌رسانی به خانواده‌های متوفیان تقدیر فرماندار مشهد از شهردار مشهدمقدس (۳۰ آبان ۱۴۰۳) گره کور ترافیکی در میدان شهید کاوه مشهد باز می‌شود
سرخط خبرها

حق به شهر

  • کد خبر: ۱۰۹۲۶۰
  • ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۸
حق به شهر
مهدی یاراحمدی خراسانی - مدرس دانشگاه

در عصر کنونی هم زمان با دگرگونی و تغییر بنیادین ساختار‌ها و مناسبات اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی حاکم بر شهرها، آرام آرام بحران‌های شهری در شکل‌های گوناگون ازجمله مطالبات شهروندان ظهور می‌یابند و از مفهومی جدید به نام «حق به شهر» سخن به میان می‌آید.

براین اساس، شهر‌ها ساختار‌هایی اجتماعی، پویا و پایا در نظر گرفته می‌شوند که براساس مجموعه‌ای از قواعد و فعالیت‌هایی که در آن‌ها انجام می‌شود، همه شهروندان در برابر شهر دارای حقوقی هستند. موضوع حق به شهر علاوه بر اینکه به عنوان مفهومی تازه برای مدیریت شهر‌ها مطرح می‌شود، فرصتی مناسب برای نقد وضع موجود نظام شهری نیز پدید می‌آورد.

اگر در چارچوب زمانی به این موضوع بپردازیم، حق به شهر، هم بیانگر وضع موجود شهر به معنای آنچه هست و آنچه نیست و هم ارائه کننده ویژگی‌های شهر مطلوب به معنای شهری که باید باشد است.

بیش از نیمی از جمعیت دنیا در شهر‌ها ساکن شده اند؛ امری که سبب تخریب محیط زیست و واردساختن خسارات جبران ناپذیر بر شهر و شهروندان شده است.

علاوه بر این، باتوجه به اینکه بخش عمده‌ای از شهرنشین‌ها از حقوق بشر و الزامات اولیه زیستی بهره‌مند نیستند، ضرورت توجه به معیار‌های زیستی استاندارد با درنظرداشتن کرامت انسانی و رفاه شهروندان از مهم‌ترین اصول بنیادین است که در حق به شهر به آن توجه می‌شود.

امکان استفاده عادلانه از فرصت‌ها و ظرفیت‌های شهر برای همه ساکنان آن موضوعی است که به مطالبه‌ای مهم تبدیل شده و علت اصلی اش نیز مشکلات و معضلات انسانی و محیطی بی شماری است که برای شهر‌ها به وجود آمده است.

مسئله‌ای که به عنوان بخشی از انواع حقوق بشری در اسناد ملی و بین المللی کشور‌ها نیز شناسایی و بدان پرداخته شده است.

شاید رویکرد اصلی این موضوع ساختن آینده مطلوب شهر‌ها برای شهروندانی است که به عنوان انسان از حق رفاه و بهره مندی حداکثری از بهترین استاندارد‌های معیشتی برخوردارند.

دراین راستا، مدیریت شهری وظیفه دارد ضمن بازشناخت، تحلیل و درک صحیح مفهوم حق به شهر و انتقال آن به متخصصان حوزه مطالعات شهری، برای عملی کردن این ایده کوشش کند. شناسایی جامع موقعیت فعلی شهر و بهره مندی از مطالعات آینده پژوهی برای ترسیم بهترین آینده ممکن برای شهر‌ها اهمیت فراوانی دارد.

مهم‌ترین خواسته‌هایی که در حق به شهر دسته بندی می‌شوند، شامل حق به حرکت و دسترسی، به فضای عمومی، دسترسی به خدمات، دسترسی به فضای سبز، برخورداری از امنیت عمومی و مشارکت شهروندان در اداره امور محله و شهر خودشان است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->