علیرضا وفایی نیا- زمانیکه قصد ایجاد کسبوکاری را دارید، یکی از نکات مهمی که باید به آن توجه کنید، ظرفیتها و نیازهای محیط و شهری است که میخواهید کسبوکارتان را آنجا راه بیندازید؛ مثلا شما اگر بهترین قایقهای دنیا را هم بسازید، کسبوکارتان در یک شهر کوهستانی یا کویری شکست خواهد خورد، چون در آنجا نیازی به قایق نیست. این مسئله در حوزه راهاندازی استارتآپها هم اهمیتی ویژه دارد و ظرفیتهای بالقوه هر شهر، نقشی مهم در موفقیت انواع خاصی از کسبوکارهای استارتآپی ایفا میکند. یکی از ویژگیهای مهمی که میتوان درباره مشهد به آن اشاره کرد، ظرفیت آن درزمینه گردشگری است. حضور سالانه چندمیلیون زائر و گردشگر در مشهد، ظرفیت مناسبی برای راهاندازی کسبوکارهای مبتنیبر گردشگری در شهر ما ایجاد کرده است و از گذشته هم مشاغل زیادی بهصورت سنتی در اینزمینه ایجاد شدهاند. در عصر ارتباطات، حضور استارتآپها و استفاده از آخرین فناوریها و ایدههای تازه میتواند تحول مثبتی برای گردشگری در مشهد ایجاد کند. در همین راستا در روزهای پایانی هفته گذشته، اولین استارتآپویکند گردشگری توسط شتابدهنده «پدیده» و با حضور افراد علاقهمند به کسبوکارهای حوزه گردشگری در مشهد برگزار شد.
ایدههایی برای توسعه گردشگری
در این رویداد سهروزه که چهارشنبه ۱۲ آذر آغاز شد و شب گذشته به کار خود پایان داد، بیشاز ۱۲۰ایدهپرداز و علاقهمند به کسبوکارهای حوزه گردشگری حضور داشتند. در ابتدا ۳۸ ایده اولیه استارتآپی شرکتکنندگان ارائه شد و از بین آنها ۱۲ ایده برتر انتخاب و وارد رقابت اصلی شدند.
ازجمله ایدههای حاضر درمیان ۱۲ تیم نهایی میتوان به «کیانشهر» با ایده ایجاد نرمافزار واقعیت مجازی برای رونق مراکز خرید، «سبزم» با ایده دوچرخههای اشتراکی برای گردش مسافران در مناطق مشخصی از شهر، «ویگرد» با ایده ایجاد نرمافزاری برای پیداکردن همسفرهای دلخواه، «آساپ» با ایده ایجاد روبات تعاملی برای آموزش اطلاعات گردشگری به کودکان و «خاطرات شمال» با ایده ایجاد سفرهای گردشگری به زوجهای جوان قبل از مراسم ازدواج اشاره کرد. بقیه تیمها نیز ایدههایی درباره ایجاد سامانهها و نرمافزارهای مختلف برای توضیح جاذبههای گردشگری شهر و ارائه خدمات مختلف موردنیاز به گردشگران داشتند.
در این رویداد سهروزه، کارگاههای مختلفی ازجمله «بوم مدل کسبوکار»، «تولید محصول اولیه» و «آموزش ارائه کسبوکار به سرمایهگذار» برای تیمهای حاضر برگزار شد و درکنار این، منتورهای حاضر در این برنامه هم آموزشها و مشاورههای لازم را برای توسعه تیمها دراختیار آنها قرار دادند.
خدمات گردشگری، نیازمند بهروزرسانی
حمید کشاورز، مدیرعامل شرکت تجارت الکترونیک پدیده شاندیز، در حاشیه این رویداد با بیان اینکه صنعت گردشگری، از مهمترین صنایع ثروتآفرین در دنیاست، گفت: بسیاری از کشورها بخش مهمی از درآمد سالیانه خود را به کمک این صنعت تأمین میکنند. امروزه حتی کشورهایی که دارای جاذبههای گردشگری نیستند، تلاش میکنند با سرمایهگذاری و ایجاد جاذبههای گردشگری مصنوعی، ظرفیت جذب گردشگر را برای خود ایجاد و ازاینطریق در کشورشان اشتغال ایجاد کنند.
کشاورز با اشارهبه اینکه «کشور ما چهارفصل است و در تمام فصول سال قابلیت جذب گردشگر را دارد»، بیان کرد: دراینبین مشهد بهدلیل واقعبودن بارگاه امامرضا (ع) در آن و ورود سالانه میلیونها زائر به این شهر، ظرفیت مناسبی درزمینه کسبوکارهای حوزه گردشگری دارد. درکناراین، ظرفیتهای تاریخی و ادبی فراوانی هم در مشهد و کل استان خراسانرضوی وجود دارد که این عوامل، خراسان را به مرکز خوبی برای جذب گردشگر تبدیل کرده است.
او با اشارهبه لزوم ورود استارتآپها در حوزه گردشگری، گفت: از گذشته زائران و گردشگران زیادی سالانه به مشهد سفر میکنند و بسیاری از خدمات سفر بهصورت سنتی به آنها ارائه میشود. ورود استارتآپها به این حوزه و ارائه خدمات نوآورانه و بهروز در این زمینه، علاوهبر بهرهمند کردن زائران و مسافران از خدمات بهتر، برای شهر ثروتآفرینی و اشتغال خوبی دراینزمینه فراهم میکند. در این دوره سهروزه تلاش میکنیم بتوانیم با آموزشهای موردنیاز در این زمینه و توسعه ایدههای برتر، صنعت گردشگری را در شهر مشهد ارتقا دهیم تا درنهایت علاوهبر ارائه خدمات بهتر به زائران و گردشگران، برای استارتآپها و جوانان صاحبایده دراینزمینه اشتغال ایجاد شود.
مشهد، پایتخت گردشگری کشور
سیدجلال فیاضی، مشاور امور اجتماعی و رسانهای گروه شرکتهای پدیده، هم در این رویداد به ظرفیتهای مشهد درزمینه گردشگری اشاره کرد و گفت: مشهد بهعنوان پایتخت معنوی ایران، سالانه پذیرای حدود ۳۰میلیون زائر و مسافر است. این مسئله شرایط ایدهآلی برای توسعه صنعت گردشگری در این شهر فراهم آورده است. به همین دلیل در این رویداد سعی کردیم افراد مستعد و صاحبایده در حوزه گردشگری را گرد هم جمع کنیم تا بهترین ایدههای موجود را بشناسیم و توسعه دهیم. این رویداد سهروزه، تنها شروعی برای این مسیر است و پس از این برنامه، تیمها و ایدههای برتر مراحل رشد و تجاریشدن را در شتابدهندهها خواهند گذراند تا در آینده، شاهد موفقیت آنها و توسعه بیشتر صنعت گردشگری مشهد باشیم.
همراه با تیمهای برتر تا تجاریسازی
دانیال احمدزاده، مدیر مرکز شتابدهنده پدیده، نیز درباره برگزاری این رویداد سهروزه گفت: در این برنامه ما پذیرای افرادی از مشهد، نیشابور، قوچان و اصفهان بودیم. در پایان این رویداد، ۳ تیم برتر علاوهبر جوایز نقدی که دریافت میکنند، این امکان را دارند که بهصورت مستقیم وارد شتابدهنده پدیده شوند.
احمدزاده خدماتی را نیز که تیمها پس از ورود به شتابدهنده دریافت خواهند کرد، تشریح کرد و دراینباره گفت: پساز ورود به شتابدهنده، تیمها یک دوره دوماهه پیششتاب را خواهند گذراند که چارچوب اولیه استارتآپ در آنجا بیشتر مشخص خواهد شد. سپس دوره ششماهه شتاب را میگذرانند که در آنجا علاوهبر برخورداری از فضای کار اشتراکی و مشاوره و آموزشهای ما، سرمایه اولیه ۲۰میلیونتومانی هم به تیمها اختصاص خواهد یافت. درنهایت هم زمینه ارتباط تیمهایی که موفق به گذراندن دوره شتاب شوند، با سرمایهگذاران را فراهم خواهیم کرد تا بتوانند به کمک آنها، پروژه خود را تجاریسازی و وارد بازار کنند.