مرتضی محمدپور | شهرآرانیوز؛ در این میان، مشهدالرضا با هویت جهان شهری خود میتواند با برپایی چنین نمایشگاههایی نه فقط در زمینههای اقتصادی بلکه حتی در عرصههای فرهنگی، پیشتاز و مروج سبک زندگی اسلامی ایرانی در معانی اصیل آن باشد.
به همین منظور، هشتمین نمایشگاه تخصصی جهیزیه و ملزومات ازدواج از ۹ خرداد آغاز شده و تا ۱۲ خرداد، همه روزه از ساعت ۱۶ تا ۲۲ در محل برپایی نمایشگاههای بین المللی مشهد، پذیرای بازدیدکنندگان است.
مشاهدههای میدانی شهرآرا از نمایشگاه امسال، از استقبال مردم و به خصوص زوجهای جوان مشهدی حکایت دارد. بخش اصلی بازدیدکنندگان، دختران و پسران جوانی هستند که برخی به همراه خانواده خود به نمایشگاه امسال آمده اند و در گفتگو با غرفهداران هر بخش، قیمت مبل، لوستر، یخچال، فرش و سایر لوازم خانگی را جویا میشوند.
یکی از زوجهای جوان به خبرنگار شهرآرا میگوید: امید اصلی ما برای حضور در نمایشگاه امسال، مربوط به نرخ خیره کننده تخفیفهایی میشود که شرکتهای حاضر در نمایشگاهها بر محصولات خود اعمال میکنند. خوشبختانه جشنواره امسال هم تا حد زیادی توانسته است انتظار خریداران را برآورده کند و ما به طور مشخص، نمونه عینی همان مبلمان و سرویسهای چوبی را که در بازار آزاد ویرانی و شاندیز به قیمت بسیار گزاف و مثلا ۷۰ میلیون تومان در یک نمونه خاص عرضه میشد، در این نمایشگاه به قیمت ۵۵ میلیون تومان مشاهده کردیم که بر آن، نرخ تخفیف ۱۵ درصدی هم اعمال شده بود.
البته در برخی غرفههای خاص همچون لوستر و محصولات روشنایی، تفاوت قیمت چشمگیری میان بازار آزاد و محصولات این نمایشگاه وجود ندارد و پیشنهاد فروشندگان فقط دریافت بیعانه برای محصول است و در عمل، خریدار برای تحویل گرفتن محصول مدنظر خود باید به در مغازه و فروشگاههای داخل شهر مراجعه کند. درحقیقت برای برخی شرکتهای حاضر، نمایشگاه امسال بیش از آنکه فرصتی برای فروش کالا و محصول باشد، محلی برای به نمایش گذاشتن محصولات و جلب نظر مشتریان است تا کسانی که آبکاریهای درخشان سرویس چوب و لوازم خانگی شیک توجهشان را جلب میکند، تنها با پرداخت بیعانه به کالا تعهد پیدا کنند و بعدا برای خرید اصلی به فروشگاههای اصلی این شرکتها در سطح شهر بروند.
به نظر میرسد یکی از اهداف اصلی برپایی این نمایشگاه، حذف کردن واسطهها و ارتباط مستقیم شرکتهای تولید و توزیع با خریداران باشد که البته میتوان اذعان کرد نمایشگاه امسال تا حد زیادی در تحقق این هدف موفق بوده است. یکی از غرفه داران عرضه کننده مبلمان و سرویس چوب در این باره میگوید: کارگاه تولیدی ما با دراختیار داشتن بیش از ۵۰ کارگر، جزو تولیدکنندگان موفق مبلمان و سرویس چوب است، اما اختلاف قیمت فاحش میان نرخ فروش ما با نرخ عرضه فروشندگان خرد به مردم، چالش همیشگی همه تولیدکنندگان مصنوعات چوبی محسوب میشود، تاجایی که گاهی اوقات ما محصول خودمان را در مغازهها مشاهده میکنیم که با دو واسطه یا بیشتر از در کارگاه به فروشگاه رسیده و در این مسیر، ۲۰ تا ۵۰ درصد بر قیمت آن افزوده شده است.
وی بیان میکند: ویژگی ذاتی جشنوارههای عرضه مستقیم کالا و نمایشگاهها این است که تعداد واسطهها میان تولیدکنندگان و فروشندگان به حداقل میرسد. تقریبا همه شرکتهایی که در نمایشگاه امسال حضور دارند، یا خود تولیدکننده محصول خویش هستند یا تنها شرکتی اند که در زنجیره توزیع، نمایندگی مجاز فروش را دارند، لذا بازدیدکنندگان نمایشگاه اگر به قصد خرید به نمایشگاه بیایند، میتوانند یقین داشته باشند که قیمت این محصولات، دقیقا همان قیمت تمام شده کالا به اضافه یک میزان مشخص و مجاز از سود است و در عمل، خریداران درحال تهیه محصولات مستقیم از تولیدکنندگان لوازم خانگی هستند.
اگرچه برپایی نمایشگاه به معنای ماهوی آن میتواند آسان کننده خرید برای بازدیدکنندگان باشد، ازسوی دیگر نباید از تأثیرگذاری آن بر موضوع تولید و حمایت از فعالان این عرصه غافل بود. واقعیت این است که به موازات اهمیت یک نمایشگاه برای خریداران، غرفه داری و معرفی محصولات نیز به عنوان یک فرصت ایدهآل مطرح است، آن هم برای تولیدکنندگانی که کالاهای آنان در چرخه معمول بازار، معمولا گرفتار دلالی و واسطه گری میشود و گرانی این اقلام به موضوعی رایج و بدیهی تبدیل شده است.
در این شرایط، برگزاری نمایشگاهها آن هم به طور خاص در حوزه لوازم خانگی -که فراتر از عرصههای تخصصی، عموم مردم مخاطب آن هستند- میتواند تا حد زیادی در محقق کردن سیاستهای حمایت از تولید اثرگذار باشد.
در هشتمین نمایشگاه تخصصی جهیزیه و ملزومات ازدواج که به مساحت ۵ هزارو ۵۰۰ مترمربع در سالن فردوسی نمایشگاه بین المللی مشهد برگزار شده است، حدود ۹۸ شرکت خصوصی در حوزههای متنوعی نظیر فرش، لوستر، دکوراسیون داخلی منزل، لوازم خانگی، منسوجات و سرویس خواب، غرفههای خود را دایر کرده اند و خوشبختانه برپایه آمارها، این نمایشگاه با استقبال خوب شهروندان مشهدی و به خصوص زوجهای جوان مواجه بوده است.