سرخط خبرها

برگزاری اختتامیه نخستین جشنواره تولیدات رادیویی زیارت در مشهد

  • کد خبر: ۱۱۱۳۹۷
  • ۱۶ خرداد ۱۴۰۱ - ۲۰:۳۷
برگزاری اختتامیه نخستین جشنواره تولیدات رادیویی زیارت در مشهد
مدیر شبکه رادیویی زیارت از برگزاری اختتامیه جشنواره تولیدات رادیویی زیارت در مشهد خبر داد.

گروه فرهنگ | شهرآرانیوز؛ هادی افشار صفوی در گفتگو با شهرآرانیوز در خصوص برگزاری نخستین جشنوراه زیارتی تولیدات رادیو زیارت اظهار کرد: رادیو زیارت ۲۶ مهر ۱۳۹۶ آغاز به کار کرد و در سال ۹۷ به طور رسمی در ۱۳ تیر ماه با حضور آیت‌الله رئیسی، تولیت وقت آستان قدس رضوی افتتاح شد. از همان زمان تا کنون به صورت ۲۴ ساعته به تولید برنامه در حوزه‌های مختلف معارف اهل بیت و ارتباط با حرم‌های ائمه معصومین (ع) با محوریت حضرت رضا (ع) پرداخته است.

وی ادامه داد: برنامه‌های بقاع متبرکه در سراسر کشور و فعالیت‌های سازمان حج و زیارت در ارتباط با زیارت عتبات عالیات، عمره‌های مفرده و حج تمتع در قالب آموزش مناسک و اطلاع‌رسانی‌های اجرایی عملیات حج و مسائل مرتبط با زیارت زائران نیز پوشش داده می‌شود.

مدیر شبکه رادیویی زیارت با اشاره به اینکه رادیو زیارت زیر نظر مرکز خراسان رضوی است و یکی از زیرمجموعه‌های اداره‌کل صدای استان‌ها به شمار می‌رود، گفت: در سال ۹۸ در اداره‌کل صدای استان‌ها مقرر شد نخستین جشنواره تولیدات رادیویی زیارت با مسئولیت خراسان رضوی برگزار شود.

افشار صفوی تصریح کرد: سیاست‌گذاری، برنامه‌ریزی و طراحی جشنواره با هدف‌های گسترش فرهنگ زیارت و برجسته‌سازی جایگاه اهل بیت به خصوص حضرت رضا (ع)، ایجاد پیوند معنوی میان مردم و بارگاه منور رضوی و سایر اماکن مقدس، ایجاد رقابت تخصصی میان برنامه‌سازان شبکه‌های استانی و سراسری، شناسایی استعداد‌های جدید در سطح کشور و خراسان رضوی، انتقال تجربه‌های موفق و ارزیابی بهترین برنامه‌ها در جهت ایجاد نظام تشویقی در فرایند تولید، کار خود را آغاز کرد.

وی بیان کرد: از آنجایی که رادیو زیارت رادیویی تخصصی به شمار می‌رود، فضای جشنواره نیز بر اساس موضوعات مرتبط با همین حوزه طراحی شد. آنچه در کنداکتور رادیو زیارت داریم برنامه‌های موضوع و ساختار محور است که مرتبط با آن جشنواره را در ۶ ساختار یا کمیسیون فعال کردیم. کمیسیون برنامه‌های ساده و ترکیبی، نمایش، خبر، موسیقی و نغمات، پژوهش و نویسندگی، فضای مجازی و بخش ویژه در این جشنواره فعال بودند.

مدیر شبکه رادیویی زیارت یادآور شد: پس از فراخوان در دی ماه سال ۹۸ که با شهادت سرادار سلیمانی نیز همزمان شده بود، بخش ویژه جشنواره را به نام شهید سلیمانی نامگذاری کردیم. جشنواره رادیو زیارت نخستین جشنواره‌ای در کشور بود که توانست آثار مرتبط با شهید سلمیانی را در بخش‌های مختلف فراخوان داشته باشد که جایزه بخش ویژه به این موضوع اختصاص پیدا کرد.

افشار صفوی افزود: در برنامه داشتیم که در ابتدای سال ۹۹ اختتامیه جشنواره را برگزار کنیم که حدود ۲ ماه به محدودیت‌های کرونایی برخورد کردیم که این وقفه ۲ سال به طول انجامید. حتی در ۱۷ تیر سال گذشته تمام اقدامات برگزاری اختتامیه را انجام داده بودیم که به دلیل شرایط قرمز مشهد برگزاری اختتامیه به تعویق افتاد و نهایتا امسال در ۱۸ خرداد در هشتمین روز از دهه کرامت این مراسم برگزار خواهد شد.

وی در پاسخ به این سوال که شبکه زیارت در آینده تولید تصویری خواهد داشت یا خیر، گفت: "رادیو تصویری زیارت" عنوان کامل رادیو زیارت است. بسیاری از برنامه‌ها را در اپلیکیشن ایران صدا و در سایت صداوسیما به صورت تصویری پخش می‌کنیم و بسیاری از برنامه‌ها که در مناسبت‌های مختلف از حرم رضوی پخش شده سعی داشتیم به صورت تصویری پخش کنیم، اما آن چیزی که در سال گذشته تصویب شده، بحث سیمای زیارت است که در کارگروه زیارت با حضور رئیس جمهور مصوب شد و در سفر آقای رییسی به مشهد نیز جزو مصوبات بود که منتظریم این موضوع ابلاغ شود و طی یکی دو سال آتی شاهد راه‌اندازی سیمای زیارت در مشهد باشیم.

مدیر شبکه رادیویی زیارت خاطرنشان کرد: یکی از ماموریت‌های اصلی رادیو زیارت این است که بتواند تمام اطلاعات و نیاز‌هایی را که یک زائر در هر نقطه از ایران از آغاز سفر با آن روبرو است را پاسخگو باشد و تامین کند. هدف از زیارت فقط مشهد نیست. نگاه ما به زائری است که از یک شهرستان به شهرستان دیگر و از یک امام زاده به امام زاده دیگر مشرف می‌شود.

وی ادامه داد: تلاش کردیم با برقراری ارتباطات میان تمام اماکن و موضوعات مورد نیاز زائران اعم از جاده، هواشناسی، امدادی و اطلاعات فرهنگی، خدماتی و اسکان نیاز زائران را فراهم کنیم. موضوع فرهنگ و آداب زیارت جزو تاکیدات رادیو زیارت است که با بهره‌گرفتن از اساتید و کارشناسان مجموعه‌های مختلف از جمله بنیاد پژوهش‌های آستان قدس رضوی، اساتید حوزه علمیه خراسان رضوی و دانشگاه فردوسی برنامه‌هایی مناسب نیاز مردم تولید و پخش کنیم. نگاه ما این است ظرفیتی مانند شهرداری مشهد، آستان قدس رضوی و سایر اماکنی که میزبان زائران میلیونی هستند بتوانند از این ظرفیت برای انتقال پیام‌ها و خبر‌های خود استفاده کنند.

افشار صفوی با بیان اینکه تلاش رادیو زیارت احیا امر اهل بیت (ع) است، گفت: بسیاری از مردم یا شرایط سفر زیارتی برایشان وجود ندارد یا پس از هر سفر علاقه‌مند به تکرار سفر خود هستند. حال و هوای زیارت را در برنامه‌هایی مانند نائب‌الزیاره فراهم کرده‌ایم تا زائران در هر مکانی با امکان زیارتی ارتباط بگیرند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->