نماینده ویژه پاکستان درامور افغانستان: ایران و چین شرکای معتمد ما هستند سردار فدوی: عملیات وعده صادق، صهیونیست‌ها را مضحکه تمام جهان کرده است آمریکا قانونی کردن شهرک سازی‌های اسرائیل را در کرانه باختری خطرناک خواند رئیس‌جمهور: سفر به پاکستان و سریلانکا در مقطع فعلی پیام مهمی داشت سردرگمی و چالش جدید اسراییل مقابل حزب الله محاصره بن گویر در میان معترضان خشمگین صهیونیست + فیلم رئیسی: امروز همگان حقوق فلسطینیان را مطالبه می‌کنند چین، خواهان پایان فاجعه انسانی در غزه شد تظاهرات مجدد شهرک‌نشینان در برابر محل اقامت نتانیاهو ششمین دوره مجلس خبرگان اول خرداد با پیام رهبری آغاز به کار می‌کند واکنش روسیه به کمک‌های جدید آمریکا به اوکراین هشدار مصر و تشکیلات خودگردان درباره یورش احتمالی به رفح حماس: ابعاد سیاسی و راهبردی نبرد طوفان الاقصی محقق شد حزب‌الله لبنان «رویسات العلم» را هدف قرار داد (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) ارسال مخفیانه تسلیحات دوربرد آمریکایی به اوکراین کدام بازیگر زن باعث اغفال تتلو شد؟ فرانسه خواستار تحریم روسیه به اتهام انتشار اخبار جعلی شد بایدن: اوکراین نیمی از اراضی خود را از روسیه پس گرفته است حمله موشکی مقاومت فلسطین به اطراف غزه (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) واکنش ایران به بیانیه کویت و اردن در خصوص میدان آرش
سرخط خبرها

استانکزی: ایران و پاکستان مسئولیت اسلامی خود را در قبال افغانستان ادا کرده‌اند

  • کد خبر: ۱۱۳۲۶۵
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۴:۱۸
استانکزی: ایران و پاکستان مسئولیت اسلامی خود را در قبال افغانستان ادا کرده‌اند
معاون سیاسی وزارت خارجه طالبان از چهار دهه مهمان نوازی ایران و پاکستان از مهاجرین افغان قدردانی کرد و گفت: این دو کشور همسایه با پناه دادن میلیون‌ها مهاجر در چهار دهه گذشته مسئولیت اسلامی خود را ادا کرده‌اند.

به گزارش شهرآرانیوز؛ «شیرمحمد عباس استانکزی»، معاون سیاسی وزارت خارجه دولت موقت طالبان امروز (یکشنبه ۲۹ خرداد)، در نشست «آینده روابط افغانستان با کشورهای همسایه» گفت: «امارت اسلامی خواهان روابط مثبت و فعال سیاسی با همسایه‌ها و جهان است و هیچ تهدیدی از افغانستان برای کشورهای دیگر وجود ندارد.»

وی در ادامه از کشورهای همسایه خواست که برای توسعه و آبادانی افغانستان با این کشور همکاری کنند.

استانکزی با بیان اینکه حضور بیگانگان در منطقه بی‌ثبات‌کننده است، اظهار داشت: «با همکاری کشورهای همسایه اجازه باز شدن پای بیگانگان به افغانستان و منطقه را نمی‌دهیم.»

معاون سیاسی وزارت خارجه طالبان گفت که صلحی که امروز در افغانستان تامین شده، نتیجه خون بیش از سه میلیون اعضای این گروه است.

وی با اشاره به شکست شوروی در افغانستان افزود که ۱۵ کشور اسلامی از خطر سلطه این کشور در امان ماندند.

وی از مهمان نوازی چهار دهه ایران و پاکستان از مهاجرین افغان قدردانی کرد و گفت: این دو کشور همسایه با پناه دادن میلیون‌ها مهاجر افغان در چهار دهه گذشته مسئولیت اسلامی خویش را ادا کرده‌اند.

معاون وزارت خارجه طالبان گفت: ما از کشورهای همسایه می‌خواهیم که در قسمت مهمان نوازی مهاجرین تا مساعد شدن زمینه بازگشت آنان صبور باشند و با مهاجرین به عنوان مسلمان با مسلمان رفتار کنند.

استانکزی از کشورهای همسایه افغانستان نیز خواست که مرزهای خویش را باز گذاشته و سهولت‌ها را ایجاد کنند تا افغان‌ها از روابط تجاری سیاسی و آموزشی با آنها استفاده کنند.

پیش از این «امیرخان متقی»، وزیر خارجه دولت موقت طالبان گفته بود که این گروه با کشورهای همسایه روابط حسنه داشته و سیاست خارجی طالبان با کشورهای همسایه متوازن بوده و هیچ مشکلی در خصوص روابط دیپلماتیک یا تجاری در این زمینه وجود ندارد.

وی خاطرنشان کرد که بنادر شیرخان، حیرتان، تورغندی، اسلام‌قلعه، سپین بولدک و تورخم همه باز هستند و طالبان با همه روابط حسنه دارد.

این اظهارات از سوی وزیر خارجه طالبان در حالی مطرح شده که با گذشت نزدیک به 10 ماه، هنوز هیچ کشوری طالبان را به رسمیت نشناخته و طبق معیارهای همکاری دیپلماتیکی و اقتصاد بین‌المللی، طالبان هنوز مشروعیت جهانی ندارد.

پیش از این نیز در خط مرز‌ی میان ایران-افغانستان، پاکستان-افغانستان و تاجیکستان-افغانستان تنش‌هایی به‌وجود آمد.

منبع: فارس

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->