شناسایی ۲۰ هزار کودک بازمانده از تحصیل در خراسان رضوی| ساماندهی سالمندان متکدی در دستورکار قرارگاه اجتماعی مشهد رضایت مندی زائران و مجاوران بارگاه منور رضوی از خدمات نوروزی شهرداری مشهد حسامی: حل مسائل اساسی شهری باید ازجمله اهداف زیست‌بوم نوآوری باشد مدیریت شهری مشهد از برنامه‌های خلاقانه و نوآورانه حمایت می‌کند اعزام کاروان ۳۰۰ نفره راهیان نور شهرداری مشهد به مناطق عملیاتی غرب کشور نگرانی از حمله ملخ‌ها به روستا‌های مشهد، بی‌اساس است | اعلام آخرین وضعیت از مناطق درگیر رونمایی از مدل بهینه زیست‌بوم نوآوری مدیریت شهری مشهد + فیلم طراحی و اجرای مدرن‌ترین زمین بازی کودکان در مشهد | تلفیق بازی، یادگیری و خلاقیت راه‌اندازی زیپ لاین، کابل گلایدر، دوچرخه کابلی و پل ماجراجویی در چهار بوستان بزرگ مشهد قصه ناتمام دیوارهای شهرک شهید بهشتی مشهد | ماجرای دیواری که مسیر اصلی خیابان را مسدود کرده است شهردار مشهد مقدس: اگر روش‌های نوین به کمک مدیریت شهری نیاید، امکان اداره شهر را نخواهیم داشت ویدئو | آغاز مسافرگیری فاز اول خط ۳ متروی مشهد از ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۴ رئیس شورای عالی استان‌ها: دو فوریت طرح اصلاح جزء (۳) بند (ب) ماده (۱۰۶) قانون برنامه پنج‌ساله هفتم، برای برقراری فوق‌العاده خاص کارکنان و کارگران شهرداری‌ها تصویب شد شورای اسلامی شهر مشهد تصویب کرد: نام‌گذاری ۴ سالن ورزشی به نام شهدا | نوسازی ناوگان ون فرسوده و واگذاری ۱۳۰ دستگاه ون «وانا» + فیلم سرویس‌دهی رایگان خط دو متروی مشهد در سالروز شهادت امام‌جعفرصادق(ع) (۴ اردیبهشت ۱۴۰۴) کیفیت هوای کلانشهر مشهد، در مرز آلودگی (۳ اردیبهشت ۱۴۰۴) نوآوری، ضرورت و فرصت پیش‌روی مدیریت شهر نایب‌رئیس شورای اسلامی شهر مشهد: در دوره ششم، باید گره‌های چندده‌ساله شهر مشهد باز شود ساختمان ستاد و فرماندهی آتش‌نشانی مشهد در آستانه بهره‌برداری حاشیه هایی از ترافیک پل شهید عباسپور مشهد تمرکز بر حداکثر بهره‌وری منابع آبی موجود برای فضای سبز مشهد در سال ۱۴۰۴
سرخط خبرها
بهره‌برداری از ایستگاه کوهسنگی خط دو قطارشهری

ایستگاه شیشه‌ای کنار کوه سنگی

  • کد خبر: ۱۱۴۲۱
  • ۲۰ آذر ۱۳۹۸ - ۰۴:۴۸
ایستگاه شیشه‌ای کنار کوه سنگی
ایستگاه ۱۵۰ میلیارد تومانی پارک کوهسنگی دیروز با حضور مردم و مسئولان به بهره‌برداری رسید
زهرا اسکندریان - می‌توان این را دهان به دهان چرخاند و به گوش تک‌تک مشهدی‌ها رساند؛ اینکه حالا می‌توانند با مترو به پارک کوهسنگی بروند. یک سازه تمام‌شیشه‌ای در ابتدای پارک، به ما یادآوری می‌کند که برای رفتن به کوهسنگی مترو هم داریم. سازه‌ای شیشه‌ای که شکل جذاب‌تری به پارک داده و آن‌طور که گفته‌اند، از لحاظ ساختار تمام‌شیشه‌ای‌اش در کشور بی‌نظیر است. دیروز ایستگاه کوهسنگی خط دو قطارشهری مشهد به بهره‌برداری رسید و دیدن چهره افرادی که برای نخستین‌بار از این ایستگاه پیاده می‌شدند، جالب بود. جالب از این بابت که شاید فضای ۲۵ متری زیر زمین مثل همه ایستگاه‌های قطارشهری به همان شکل است، اما افراد بعد از دومین پله‌برقی که به سطح زمین می‌رسند، آسمان را با فیلتری شیشه‌ای می‌بینند و استخر بزرگ و پرآب کوهسنگی هم برایشان چشم‌نوازی می‌کند. این ایستگاه با اعتبار بیش از ۱۵۰ میلیارد تومان احداث شده است و ۱۳۵ متر طول، ۲۰ متر عرض و ۲۳ متر عمق دارد.
خط دوم قطارشهری مشهد ۱۸ مردادماه با حضور معاون‌اول رئیس‌جمهور تا ایستگاه شهید کاوه بهره‌برداری شد؛ با این حال ۲ ایستگاه کوهسنگی و الندشت از این خط هنوز در حال ساخت بودند. علت تأخیر در ساخت این ۲ ایستگاه این‌طور بیان شد که قرار بوده تا ایستگاه‌های کوهسنگی و الندشت به‌صورت TOD اجرا شده و همراه با ایستگاه، مراکز تجاری نیز تعریف شود، اما با توجه به وضعیت اقتصادی و نگرانی از اینکه این مجموعه‌ها با موفقیت به نتیجه نرسند، تصمیم گرفته شد ایستگاه‌ها از TOD جدا شوند. به همین دلیل ساخت این ایستگاه‌ها نسبت به راه‌اندازی خط ۲ با تأخیر شکل گرفت.
با این حال همان زمان اعلام شد که حداکثر تا پایان پاییز امسال این ایستگاه‌ها به بهره‌برداری می‌رسند که همین‌طور هم شد. ایستگاه الندشت روز‌های آخر آبان‌ماه به بهره‌برداری رسید و ایستگاه کوهسنگی هم که قرار بود تا حدود ۲ هفته بعد از آن افتتاح شود، دیروز به روی شهروندان مشهدی گشوده شد. حالا از خط دوم قطارشهری مشهد فقط ایستگاه آخر، یعنی ایستگاه شهرک سلامت، باقی مانده است. ایستگاهی که هنوز اطراف آن بارگذاری نشده و به همین علت هم برای اجرای آن عجله‌ای در کار نبوده است. با این حال شهردار مشهد در مراسم بهره‌برداری از ایستگاه کوهسنگی گفت که «پروژه بعدی برای شهرداری این است که ایستگاه سلامت را به بهره‌برداری برساند».
به گزارش شهرآرا، محمدرضا کلائی با بیان اینکه امیدواریم این پروژه مبارک مردم باشد، اضافه کرد: تا پایان دی‌ماه پروژه مجموعه ایستگاه سلامت و پایانه اتوبوس‌رانی آغاز می‌شود تا بتوانیم اهداف تعریف‌شده برای محدوده‌های پیرامونی را به کمال برسانیم.

نگاه‌های متعالی وخدمت‌های بی‌منت
فرمانده سپاه امام رضا (ع) هم در این مراسم حضور داشت و اظهار کرد: اگر نگاه‌هایمان را متعالی کردیم، در خدمت به مردم بی‌منت می‌شویم. هرچه نگاهمان را محدود کنیم، خدمت‌ها هم محدود می‌شود.
سردار سرتیپ پاسدار یعقوبعلی نظری با بیان اینکه مدیران شهر امروز یک کار عام‌المنفعه را به نتیجه رسانده‌اند، اضافه کرد: باید اهداف بلند نظام اسلامی را که تعالی جامعه و بهره‌مندی از امکانات، خدمات، زندگی آرام و بهره‌مند است، مدنظر قرار دهیم و هنر مسئولان تلفیق این ۲ موضوع است. به عقیده من مسئولان مشهدی به برکت امام رضا (ع) که همه ما به آن توجه داریم، می‌توانند الگوی موفقی در خدمتگزاری به مردم باشند. موفقیت‌ها نتیجه اتحاد، اتفاق، همدلی، انسجام و نگاه بلند به آرمان‌هاست.

پیگیر مجوز واردات ۶۰ واگن جدید
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری هم در این جمع بود و در سخنان کوتاهی اظهار کرد: استانداری تلاش می‌کند تا در کنار شهرداری و مدیریت‌شهری حمل‌ونقل عمومی را گسترش دهد؛ زیرا با توجه به آلودگی هوا باید زیرساخت‌های خود را روزبه‌روز بیشتر کنیم.
احمد یزدان‌پناه این را هم گفت که با توجه به پیگیری‌های مدیرعامل شرکت قطارشهری مشهد، در تلاش هستیم با همکاری وزارتخانه مجوز واردات ۶۰ واگن را دریافت کنیم؛ زیرا اگر به‌صورت کلی اقدام کنیم، نمی‌توانیم به‌زودی این واگن‌ها را تهیه کنیم.

ایستگاه‌های خط ۳ و ۴ منحصربه‌فرد طراحی شوند
رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر مشهد هم در این مراسم به موضوع هویت‌دار بودن ایستگاه‌های قطارشهری اشاره کرد و گفت: در ایستگاه کوهسنگی به‌نوعی این اتفاق رخ داده است و افراد با خارج شدن از ایستگاه به‌نوعی متوجه خواهند شد که به ایستگاه پارک شهری وارد شده‌اند؛ امیدوارم در خط ۳ و ۴ مترو، شاخصه معماری و منحصربه‌فردبودن طراحی ایستگاه‌ها در دستورکار قرار بگیرد.
محمدهادی مهدی‌نیا اضافه کرد: در خط یک و ۲ زحمات زیادی کشیده شده، اما در حوزه معماری ایستگاه‌ها، شخصیت‌سازی ایستگاه انجام نشده است؛ در کشور‌های دیگر ایستگاه‌های قطارشهری هر کدام شخصیت و طراحی‌های منحصربه‌فرد خود را دارد؛ به‌طوری که مترو مسکو در این زمینه شاخص است و مترو لندن و پاریس تلاش می‌کنند تا هر ایستگاه شناسنامه هویتی معماری خود را داشته باشد.
او با بیان اینکه پروژه‌های ریلی شهری بسیار پرهزینه است و برای موجه کردن آن باید در بازه زمانی طولانی آن را در نظر گرفت، گفت: کشور‌های توسعه‌یافته زودتر از ما این موضوع را دنبال کردند و یکی از دلایل اینکه در کشور‌های توسعه‌یافته کمتر با آلودگی هوا مواجه هستیم، تأکید بر حمل‌ونقل پاک است. شهر مشهد بعد از تهران در این زمینه پیشتاز است و این موضوع جای افتخار دارد و این الگو را شورای پنجم از ابتدای کار خود، باوجود مشکلات کلان شهر، در دستورکار خود قرار داده است.
به گفته رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر مشهد، قرار است تا یک‌سال‌ونیم آینده دست‌کم تا ۳ ایستگاه از خط ۳ قطارشهری به بهره‌برداری برسد. این را هم باید گفت که تعهدی برای کلنگ‌زنی خط ۴ در سال‌های ۹۸ و ۹۹ نداریم؛ اما وارد کار شدیم و این کلنگ‌زنی را انجام دادیم تا شبکه حمل‌ونقل ریلی برای استفاده مردم آماده شود.
مهدی‌نیا بیان کرد: افزایش قیمت بنزین نشان داد زمانی که قیمت بنزین به حد واقعی خود نزدیک‌تر شد، سهم استفاده از حمل‌ونقل عمومی افزایش پیدا کرد و برای این اتفاق، باید زیرساخت‌های خود را کامل کنیم؛ حمل‌ونقل عمومی به‌صورت شبکه است و باید تمام اجزای آن مکمل هم باشند؛ وگرنه کارکرد خود را از دست خواهند داد.

جزئیات پروژه
«با بهره‌برداری ایستگاه کوهسنگی، تعداد مسافر ۱۰ تا ۱۵ درصد افزایش خواهد داشت.» این را هم معاون عمران، حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری مشهد در این مراسم گفت. خلیل‌ا... کاظمی این را هم گفت که برای ایستگاه سلامت مطالعات مربوط به توقف اتوبوس و پارکینگ شهری در حال انجام است تا ایستگاه‌های اتوبوس در میدان فلسطین به پارکینگ ایستگاه سلامت منتقل شود. اوایل سال آینده کلنگ اجرایی این پروژه خواهد خورد. وی بیان کرد: امسال قرار است لایحه‌ای به شورا ارسال شود تا بر اساس آن پرداخت هزینه قطارشهری بر مبنای زمان و مسافت طی‌شده باشد.

اضافه شدن ۱۰ رام قطار جدید تا ۲ ماه آینده
محمدرضا کلائی، شهردار مشهد، همچنــــین در حاشیه بازدید از این ایستگاه در جمع خبرنگاران حاضر شد و اظهار کرد: ۱۰رام قطار برای به کارگیری در ناوگان قطارشهری در دست مونتاژ است تا ظرف ۲ ماه آینده برای ارائه خدمت به شهروندان در مشهد فعال شود. با به‌کارگیری این تعداد واگن جدید مشکل کمبود واگن قطار در بخش بانوان خدمات قطارشهری مشهد رفع می‌شود.
او با بیان اینکه اقدامات لازم برای اخذ مجوز خرید ۶۰دستگاه واگن دیگر برای خط یک قطارشهری مشهد از وزارت کشور در حال پیگیری است، گفت: برنامه‌های زیادی برای افزایش ناوگان عمومی تا پایان سال در مشهد داریم؛ به‌طوری‌که نوسازی ۱۵۰دستگاه اتوبوس نیز در دستورکار مدیریت‌شهری قرار دارد. تعدادی از این اتوبوس‌ها در خطوط به کار گرفته شده و مابقی نیز تا پایان سال به ناوگان اضافه خواهد شد.
کلائی با بیان اینکه استفاده از تاکسی‌های برقی در اولویت جدی قرار گرفته است، افزود: امیدواریم با کمک و مجوز‌هایی که از کارگروه ملی زیارت خواهیم گرفت، اجرایی شدن این طرح هم سرعت بگیرد.
او به موضوع محاسبه بهای خدمات مترو براساس مسافت هم اشاره کرد و گفت: این موضوع تا پایان امسال تعیین تکلیف خواهد شد. شهردار مشهد این را هم گفت که اکنون تصمیم گرفته شده تا در مجاورت شهرک سلامت علاوه بر ایستگاه قطارشهری، پایانه اتوبوس‌رانی و پارکینگ خودرو نیز برای استفاده شهروندان احداث شود. در عملکردی ابتکاری، دیروز روبان این برنامه به دست یک خبرنگار قیچی شد. شهردار مشهد هنگام بهره برداری از این ایستگاه اعلام کرد که این‌بار یک خبرنگار روبان پروژه را قیچی کند. پیش از این هم در موارد مشابه، خانواده شهدا یا یکی از افراد محله به این کار اقدام می‌کرد.
 
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->