رئیسی: ایستادگی غزه تفوق گفتمان مقاومت را اثبات کرد نتانیاهو: در حال آماده شدن برای ورود به رفح هستیم دیدار نوروزی فرماندهان نظامی با قالیباف حمله رژیم صهیونیستی به اطراف منطقه سیده زینب در دمشق سقوط یک هواپیمای نظامی روسیه در دریای سیاه امیرعبداللهیان با رئیس جمهور ترکمنستان دیدار کرد تاکید فعالان و نخبگان مشهد بر پاسخگویی و شفافیت نمایندگان مردم مشهد در مجلس رژیم صهیونیستی بیش از ۲۰۰ آواره فلسطینی را در بیمارستان شفا قتل عام کرد محمود عباس با ترکیب کابینه جدید به نخست وزیری محمد مصطفی موافقت کرد روسیه قطعنامه پیشنهادی آمریکا علیه کره شمالی را وتو کرد دیدار زیاد النخاله و هیئت همراه با رهبر انقلاب | مقام معظم رهبری: ایستادگی مردم غزه و ناکامی‌های رژیم صهیونیستی پدیده‌ای الهی است ظرفیت نمایندگان خراسان رضوی در مجلس شورای اسلامی، موتور محرک توسعه استان انتقاد تند پاکستان از عملکرد افغانستان در حوزه تروریسم خراسان رضوی رکورددار برخورداری از طرح‌های عمرانی در کشور تائید جنایات اسرائیل توسط گزارشگر سازمان ملل بررسی و تصویب لایحه عفاف و حجاب در شورای نگهبان به کجا رسید؟ دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی چه زمانی برگزار می‌شود؟ اسماعیل هنیه با محمدباقر قالیباف دیدار کرد رایزنی تلفنی استاندار خراسان رضوی و والی هرات برای تسهیل تردد کامیون‌ها در مرز مشترک قصد صهیونیست‌ها برای بستن مسجدالاقصی به مدت ۱۶ روز شهادت ۹ تن در حمله رژیم صهیونیستی به جنوب لبنان
سرخط خبرها

بهشتی و رسم جوانمردی

  • کد خبر: ۱۱۴۲۱۱
  • ۰۵ تير ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۴
بهشتی و رسم جوانمردی
غلامرضا بنی اسدی - روزنامه‌نگار

«جهاد تبیین» بیان مؤمنانه و تمام ساحتی است. تبیینی کارنامه‌ای است. تک ساحتی نمی‌نگرد، فقط کاستی‌ها را نمی‌بیند که سویه داشته‌ها را در نظر می‌آورد. به کارنامه مدرسه‌ای می‌ماند که نمره بیست فارسی را می‌بیند و هشت ریاضی را هم به حساب می‌آورد. پانزده علوم را هم ثبت می‌کند و... درنهایت با محاسبه همه نمره‌ها حکم به قبولی یا مردودی یک فرد یا فکر می‌دهد.

نمی‌شود تک بعدی دید و به همان هم قضاوت کرد. این با منطق اسلامی شهید آیت ا... دکتر بهشتی ناسازگار است. او به ما می‌گفت و تعلیم می‌کرد که در نقد هیچ گاه نباید از جاده انصاف خارج شد.

در تبیین، واجب است که همه جانبه نگاه کرد. این سخن اوست که پس از چهل واندی سال هنوز هم تازه و راهنمای امروز است که «مبادا زبان و قلم دیگران نسبت به آقاى بنی صدر یا اشخاص اطراف ایشان بی مهار و بى تقوا بشود و آن وقت بگویند آقای بنی صدر دیگر هیچ کمال و ارزشی ندارد. خیر، ایشان داراى کمالات و ارزش‌هایی بودند و هستند.

داراى ضدارزش‌هایی هم بودند و هستند و آنچه هست، نتیجه جمع بندى آن هاست. اگر بی انصافى و بی عدالتى حتى در این برخورد‌ها به اخلاق ما رخنه کند، آن وقت ما هم به پاکى و طهارت و نورانیت این اسلام ضربه زده ایم. در حوزه هاى تشکیلاتى هم اگر همین طور منصفانه بنشینیم و انتقاد کنیم، بسیار خوب است.

از آقاى بنی صدر باید همان گونه انتقاد بشود که فرض کنید دارید از خودمان انتقاد می‌کنید، نه بیش از آن.» این منطقی نورانی  است که ترجمان سیاسی کلام علوی است که توجه به «ما قال» را تأکید می‌کند و از پرداختن به «من قال» پرهیز می‌دهد، به این کلام حکمت آمیز که «انظر الی ما قال و لا تنظر الی من قال». نگاه تبیینی یعنی این. یعنی بیان همه ابعاد به صادقانه‌ترین روش.

کسی که تک بعدی می‌بیند، قبل از آنکه فرد نقدشونده را بکوبد، تیر در چشم خود دارد، چه توان همه جانبه دیدن را از دست داده است. بیشتر خود را تخریب می‌کند هنگامی که دیگری را بی انصافانه مورد هجوم قرار می‌دهد. از خود و معرفت خود پرده برداری می‌کند پیش از آنکه بخواهد پشت پرده دیگری را آشکار کند.

چنین کسی هرگز نمی‌تواند لباس «مجاهد» بپوشد در جبهه «تبیین»، حتی اگر هزار ادعا داشته باشد. باورمند به این جهاد به سلاح صدق، به باور مؤمنانه، به نگاه منصفانه، به صلاحیت داوری مجهز است. اینان هم پرورش یافتگان منهج روشن شهید مظلوم بهشتی اند. اویی که در دفاع از کسانی که به او ظلم آشکار روامی داشتند هم کم نمی‌گذاشت.

امروز و فردا و همیشه به این شیوه باید زیست کنیم. تربیت اسلامی چنین اقتضا می‌کند. حکم وجدان انسانی هم رفتار به قاعده انصاف است. اهل معرفت، اما مدارا را به مروت ارتقا می‌دهند. جهاد تبیین هم در رفتارشان چنان جان می‌گیرد که جهان هم به آنان ایمان می‌آورد، حتی اگر چند سال هم بگذرد. بهشتی چنین بود که جاودانه شد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->