نتیجه و ویدیو خلاصه بازی رفت بوروسیا دورتموند و پاری‌سن‌ژرمن| امباپه در حسرت فینال؟ جدول لیگ برتر ایران پس از پایان هفته بیست و پنجم (۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳) | صدر کماکان در تسخیر آبی‌ها پخش زنده بازی النصر و الخلیج در جام حذفی عربستان+ تماشای آنلاین نتیجه بازی پرسپولیس و سپاهان در لیگ برتر(۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳)+ ویدئو گل‌ها| خواب آور و بی‌فایده! ویدئو خلاصه بازی پرسپولیس و سپاهان در لیگ برتر(۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳) همه‌کاره استقلال به‌دنبال مربی خارجی سهمیه خارجی پرسپولیس کاهش پیدا کرد نتیجه بازی استقلال و تراکتور در لیگ برتر (۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳)| تساوی دل‌سردکننده ویدئو خلاصه بازی استقلال و تراکتور در لیگ برتر فوتبال(۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳) ترکیب پرسپولیس برای بازی با سپاهان اعلام شد | بیرانوند در ترکیب اصلی پخش زنده بازی دورتموند و پاری سن ژرمن در لیگ قهرمانان اروپا + تماشای آنلاین فن دایک در رادار بایرن مونیخ ستاره سابق پرسپولیس مربی تیم ملی شد اوبلاک در لیست فروش اتلتیکومادرید پخش زنده بازی پرسپولیس و سپاهان در لیگ برتر + تماشای آنلاین اعلام ترکیب استقلال مقابل تراکتور پخش زنده بازی تراکتور و استقلال در لیگ برتر + تماشای آنلاین سرمربی برزیلی پرسپولیس جزو ۱۰ مربی گران ایران هم نیست محرومیت اسماعیلی‌فر و تغییر خط دفاعی پرسپولیس مقابل سپاهان اعلام ترکیب تراکتور مقابل استقلال
سرخط خبرها

قانون جدید سری آ برای تعیین قهرمان اسکودتو

  • کد خبر: ۱۱۴۷۸۱
  • ۰۸ تير ۱۴۰۱ - ۱۴:۱۰
قانون جدید سری آ برای تعیین قهرمان اسکودتو
در صورت برابری امتیازات، یک بازی پلی‌آف قهرمان سری‌آ را تعیین خواهد کرد.

به گزارش شهرآرانیوز، فدراسیون فوتبال ایتالیا (FIGC) با اعمال تغییراتی، پلی‌آف قهرمانی را به قانون این لیگ از آغاز فصل ۲۳-۲۰۲۲ اضافه کرد. گابریله گراوینا (رئیس فدراسیون) مدت‌ها در تلاش برای به کرسی نشاندن این قانون بود و با تصمیم در جلسه روز سه‌شنبه شورای فدرال، الحاق پلی‌آف به جنگ قهرمان سری‌آ از آغاز فصل ۲۳-۲۰۲۲ به تصویب رسید.

به این ترتیب، چنانچه دو تیم بالانشین سری‌آ در پایان فصل امتیازات یکسانی داشته باشند، بدون توجه به تفاضل گل یا بازی رودررو یک بازی پلی‌آف تعیین‌کننده تیم قهرمان خواهد بود؛ پلی‌آفی ۹۰ دقیقه‌ای و بدون وقت اضافه که در صورت تساوی تیم‌ها، به ضربات پنالتی کشیده خواهد شد.

البته این بازی پلی‌آف تنها برای جنگ قهرمانی ابداع شده و برای تعیین سایر رتبه‌ها (سهمیه اروپایی یا سقوط) همانند گذشته، نتایج بازی‌های رودررو تکلیف جدول را معین می‌کند.

گنجانده شدن پلی‌آف در تقویم سری‌آ برای تعیین فاتح اسکودتو، اتفاق تازه‌ای نیست؛ چرا که در حقیقت و قبل از اعمال نتایج بازی‌های رودررو نیز طبق قانون، برابری امتیازات کار را به پلی‌آف می‌کشاند؛ با این حال، در آن دوران برای تعیین تیم قهرمان، تنها یک بار کار به انجام بازی پلی‌آف کشید.

در فصل ۶۴-۱۹۶۳، بولونیا و اینتر پس از انجام ۳۴ بازی، ۵۴ امتیاز کسب کردند تا قهرمان فصل از طریق پلی‌آف شناسایی شود. بازی در ورزشگاه المپیکو رم برگزار شد و بولونیا با دو گل دقایق پایانی (۷۵ و ۸۲) از سد اینتر گذشت تا هم قهرمان سری‌آ شده و هم سهمیه جام باشگاه‌های اروپا را کسب کند. البته اینتر نیز به علت قهرمانی اروپا و به عنوان مدافع قهرمانی، این سهمیه را برای خود رزرو کرده بود.

در طول سال‌های اخیر، برای تعیین قهرمان سری‌آ حتی به قانون بازی رودررو نیز نیاز نبوده است؛ در حقیقت، در تمام سال‌های دهه گذشته، تیم‌ها با برتری در امتیازات قهرمانی‌شان را جشن گرفته‌اند و نزدیک‌ترین رقابت، به فصل ۲۰-۲۰۱۹ مربوط می‌شود؛ جایی که یوونتوس ۸۳ امتیازی، بالاتر از اینتر ۸۲ امتیازی بر بام فوتبال ایتالیا ایستاد. البته نگاهی دقیق‌تر نشان می‌دهد علت کم شدن این اختلاف، واگذاری مسابقات تشریفاتی دو هفته پایانی از سوی یوونتوس پس از تثبیت قهرمانی بوده است!

وجود پلی‌آف در هر کدام از سایر لیگ‌های معتبر اروپایی، می‌توانست جنگ قهرمانی دو لیگ در ۱۵ سال اخیر را وارد فاز متفاوتی کند؛ هفتاد و ششمین فصل حضور رئال‌مادرید در لالیگا (۰۷-۲۰۰۶) با ایستادن کهکشانی‌ها و بارسلونا روی امتیاز ۷۶ خاتمه یافت. طبق قانون بازی رودررو، این رئال‌مادرید بود که با برد ۲ بر صفر (سانتیاگو برنابئو) و تساوی ۳-۳ (نیوکمپ) با غلبه بر بارسا قهرمان لالیگا شد.

شاید همه فصل ۱۲-۲۰۱۱ لیگ برتر انگلیس را با آن گل سرخیو آگوئرو برابر کوئینزپارک رنجرز به خاطر آورند، اما در حقیقت، آن گل موجب رسیدن امتیازات منچسترسیتی به منچستریونایتد شد که زمینه قهرمانی سیتیزن‌ها با تفاضل گل بهتر را فراهم آورد (۶۴+ در مقابل ۵۶+). البته احتمالا یک بازی پلی‌آف نیز نمی‌توانست یونایتد را نجات دهد، چرا که شیاطین سرخ با ۲ شکست و یک تساوی در ۶ هفته پایانی، عملا با دستان خود قهرمانی را به همشهری‌ها هدیه دادند.
منبع: فوتبال ۳۶۰

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->