برگزاری کارگاه نقاشی «زیارت رنگ‌ها» با موضوع اربعین در مشهد امامی‌راد: طرقبه‌شاندیز دایه مهربان‌تر از مادر نمی‌خواهد | گسترش مشهد به سمت طرقبه‌شاندیز معضلات فراوانی درپی دارد اجرای ۱۳۰ هکتار پارک، هسته مرکزی شهر مشهد را به ارتفاعات جنوب وصل می‌کند شهروند خبرنگار | درخواست امتداد خط ۴ قطارشهری مشهد تا میامی + پاسخ فرماندار مشهدمقدس: امروز در نقطه‌نقطه شهر، پروژه فعال وجود دارد شهردار مشهدمقدس: بوستان جهان‌شهر، بزرگ‌ترین پارک شهر است پروژه جهان‌شهر؛ مهم‌ترین دستاورد دوره ششم مدیریت شهری | احداث ۱۳ پارک ویژه بانوان در مشهدمقدس درباره مزرعه تاریخی «سرده» و قناتی که مشهدی‌ها را سیراب می‌کرد امیر آذریان: هرکس برای شهدا قدم بردارد، به امنیت کشور کمک می‌کند شهردار منطقه۸ مشهد: اجرای پروژه‌های عمرانی در اراضی پادگان، حاصل تعامل ارتش با مدیریت شهری است گلایه ساکنان محله مهرآباد مشهد از انسداد یک پُل تشکیل ۶ کمیته تخصصی برای استقبال از زائران دهه آخر صفر در مشهد آغاز عملیات اجرایی فاز یک بوستان ۲۵ هکتاری جهانشهر در مشهد + فیلم ترافیک سنگین در بزرگراه آزادی، بولوار وکیل‌آباد و میدان فلسطین در مشهد | فوت عابر پیاده در تصادف با کامیون (۳۱ تیر ۱۴۰۳) اعمال‌قانون ۲۱۰۹ خودروی حادثه‌ساز در مشهد | ۶۳ خودروی متخلف توقیف شدند (۳۱ تیر ۱۴۰۳) مرکز فرماندهی آتش نشانی و مدیریت بحران مشهد ساخته می‌شود دیدار هیئت عالی شهرداری مشهد با نماینده مقام معظم رهبری در کشور عراق نمایشگاه بین‌المللی پرچمدار دیپلماسی اقتصادی مدیریت شهری مشهد است
سرخط خبرها

کاهش فوتی‌های عابرپیاده در مشهد با اجرای کلان‌پروژه «خط عابر _خط زندگی»

  • کد خبر: ۱۱۴۸۳۹
  • ۰۹ تير ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۵
کاهش فوتی‌های عابرپیاده در مشهد با اجرای کلان‌پروژه «خط عابر _خط زندگی»
معاون شهردار مشهد: ایستادن پشت خط عابر پیاده در تقاطع‌ها به فرهنگ رانندگی مشهدی‌ها تبدیل شده است.

علیرضا ظهیری | شهرآرانیوز؛ از سال ۱۳۹۹ که کلان پروژه رعایت حق تقدم در مشهد عملیاتی شد شاید کمتر کسی گمان می‌کرد این پروژه فرهنگی و عمرانی این چنین نتیجه بخش باشد، اما در یک اقدام بزرگ و هماهنگ از سوی حوزه‌های مختلف مدیریت شهری و پلیس راهور مشهد امروز شاهد اجرا شدن پنج فاز از این کلان پروژه با عنوان «خط عابر-خط زندگی» هستیم و حالا با اصلاح معابر و آگاهی بخشی در این حوزه بسیاری از رانندگان مشهدی در چهارراه‌های شهرتمام قد پشت خطوط عابر پیاده به انتظار سبز شدن چراغ منتظر می‌مانند؛ موضوعی که در حال تبدیل شدن به یک فرهنگ عمومی خوب در زمینه رانندگی در شهر مشهد است.

به گونه‌ای که دیگر شهر‌های کشورنیز این اقدام را الگوی فعالیت‌های فرهنگ شهروندی خود قرار داده اند و حتی برخی از شهر‌ها در حال اجرای طرح‌هایی مشابه کلان پروژه رعایت حق تقدم مشهد در شهرهایشان هستند.
معاون شهردار و رئیس سازمان اجتماعی و فرهنگی شهرداری مشهد در گفتگو با شهرآرا، اظهار کرد: در این پنج فاز ۱۴۳ غرفه و ایستگاه فرهنگی در حوزه رعایت حق تقدم عابر پیاده در مناطق مختلف شهر مشهد برپا شده است.

انتقال پیام به ۷۶۰ هزار مخاطب

حسین باغ گلی با بیان اینکه در مدت اجرای پنج فاز از پروژه حق تقدم هفتصد سفیر با مدیریت شهری همکاری کرده اند، افزود: این افراد بنا به دغدغه‌های خود در راستای آگاهی بخشی به مردم با ما همکاری داشته اند و در این مسیر ۴ هزار و ۵۰۰ ساعت آموزش برای سفیر‌ها انجام شده است و آن‌ها بیش از ۳ هزار ساعت فعالیت میدانی انجام داده اند. وی تأکید کرد: در فاز‌های اجرایی شده در کلان پروژه حق تقدم توانسته ایم برای ۷۶۰ هزار نفر مخاطب خود انتقال پیام داشته باشیم.

تابلو‌های تذکری در چهار راه‌های مهم

باغ گلی با بیان اینکه در پنج فاز گذشته تابلو‌های تذکر به رانندگان در همه چهارراه‌های مهم شهر نصب شده است، گفت: همچنین در تقاطع‌های دارای دوربین سعی شده است دوربین‌های پلاک خوان برای خودرو‌هایی که روی خط عابر پیاده توقف می‌کنند، تنظیم شود.
وی با بیان اینکه هم اکنون اقدامات زیرساختی در همه تقاطع‌های اصلی شهر در جریان اجرای کلان پروژه حق تقدم انجام شده است، ادامه داد: تاکنون اقدامات زیرساختی و فیزیکی در حدود ۴۷ تقاطع اصلی مشهد انجام شده و حتی در برخیتقاطع‌های مهم عملیات اجرایی در چند فاز به انجام رسیده است.

گام ششم پروژه با مدل جدید

رئیس سازمان اجتماعی و فرهنگی شهرداری مشهد با اشاره به اجرای گام ششم این کلان پروژه با روشی جدید، اظهار کرد: با توجه به اینکه در پنج فاز گذشته حساس سازی مردم نسبت به رعایت حق تقدم عابر پیاده در تقاطع‌ها انجام شده است وامسال در گام ششم پروژه علاوه بر اینکه تثبیت این موضوع را خواهیم داشت برای طول معابر و مسیر‌های بین تقاطع‌ها نیز اقدامات آگاهی بخشی به رانندگان و اصلاح زیرساخت‌های خطوط عابر پیاده در طول مسیر را اجرایی می‌کنیم.

کاهش فوتی‌های عابرپیاده در مشهد

وی در پاسخ به این سؤال که با اجرایی شدن ۵ گام از کلان پروژه حق تقدم عابر پیاده چه اتفاق فرهنگی‌ای در این راستا افتاده است، گفت: بخشی از اثرات این فرهنگ سازی را می‌توان در آمار‌های تصادفات شهری مشاهده کرد. اکنون خوشبختانه آمار‌ها نشان می‌دهد فوتی‌های عابران پیاده در مشهد کاهش یافته و به کمتر از ۱۰ نفر در سال رسیده است. همچنین آمار‌های مصدومان در تصادفات عابران پیاده در مشهد نیز از ۸ هزارو ۵۰۰ نفر مصدوم تا پیش از سال ۹۹ به ۷ هزارو ۶۰۰ مصدوم پس از اجرای این طرح در یک سال رسیده است.

ارومیه و کرج، الگوگیر از طرح «خط عابر-خط زندگی»

باغگلی به تغییر رفتار رانندگان مشهد پس از اجرای این طرح اشاره کرد و ادامه داد: بسیاری از رانندگان سعی می‌کنند پشت خطوط عابر پیاده چهارراه توقف داشته باشند. این اتفاقات مثبت در فرهنگ سازی رانندگی باعث شده است مشابه این پروژه تحت عنوان «خط عابر-خط زندگی» در شهر‌های کرج و ارومیه اجرایی شود و با دیگر کلان شهر‌ها نیز در حال مذاکره هستیم تا این پروژه را در شهر‌های خود اجرایی کنند تا موضوع حق تقدم عابران پیاده به فرهنگ مثبت رانندگی در کشور تبدیل شود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->