به گزارش شهرآرانیوز، حجتالاسلام والمسلمین سید حسن خمینی در دیدار جمعی از علمای اهل تسنن و مدیران کل اوقاف سوریه در حرم امام خمینی (ره) با اشاره به اینکه غدیر روزی است که از منظر پیامبر (ص) ولایت و مسیر امامت تعیین شده، گفت: در نامه ۳۵ نهج البلاغه حضرت امیر (ع) مسئولیتی که یک حاکم اسلامی باید نسبت به مردم داشته باشد را تصویر میکنند و میتوان گفت این همان وظایفی است که پیامبر (ص) از همه حاکمان اسلامی مطالبه میکرده است.
یادگار امام (ره) تصریح کرد: در این نامه مهم حضرت خطاب به مالک اشتر میفرمایند «مردمان نیکوکار از سخنانی شناخته شوند که خداوند درباره آنان بر زبان بندگان خویش جاری میسازد». بعد از آن وقتی میخواهند وظیفه حاکم را تعیین کنند میفرمایند «وَ أَشْعِرْ قَلْبَکَ الرَّحْمَةَ لِلرَّعِیَّةِ». شارحین نهج البلاغه گفته اند «أشعر» از «شعار» میآید. شعار به معنای «لباس زیر» است؛ در مقابل «دثار» که لباسی است که رو میپوشیدند. یعنی رحمت به رعیت را مانند لباس زیرین خودت کن و به تنت بچسبان.
وی افزود: ایشان در ادامه میفرمایند که وقتی حاکم هستی دنبال غضب نباش. جایی که میتوانی با مرحمت برخورد کنی، به سراغ غضب نرو. از عفو پشیمان نشو و از عقوبت کردن خوشحال نشو. ایشان وقتی اوضاف مردم را توضیح میدهند میفرمایند، بر مردم لغزش پدید میآید و بیماری بر آنها عارض میشود. اما تو نسبت به آنها مهربان برخورد کن. چون «یا برادر دینی تو هستند یا در خلقت با تو مشترکند».
سیدحسن خمینی در ادامه تأکید کرد: بن مایه حکومت علوی، که پیامبر (ص) هم از ایشان میخواسته، همین تبدیل مراوده مردم و حکومت به یک مراوده عاطفی همراه با رحمت است. در فرازی که اشاره کردم، عبارت «یُستَدَلُّ عَلَی الصّالِحینَ» یعنی فردای قیامت در دادگاه عدل الهی حکام صالح را به آنچه که مردم درباره آنها میگویند قضاوت میکنند. سپس میفرماید بهترین ذخیره «عمل صالح با مردم» است.
وی اظهار داشت: آنچه که امروز میتوان به عنوان یک پیام از روز غدیر برای همه مسلمانان جهان بازگو کرد این است که باید حکومتها با مردم خودشان رابطه عاطفی برقرار کنند. اصل در حکومت «عفو و بخشش» و «رابطه عاطفی» است. در روایاتی از ائمه معصومین (ع) داریم که اگر حاکم در عفو خطا کند بهتر از این است که در عقوبت اشتباه کند.
یادگار امام (ره) در ادامه گفت: روزگار سختی داریم و همه دوستان واقف هستند به اینکه دنیای اسلام با شرایط بسیار سختی مواجه است. آمدن صهیونیستها به کشورهای عربی که متأسفانه با آنها به پیمان رسیده اند، نقطه تاریکی است. متأسفانه حکام بعضی از کشورهای عربی پیمانهای بسیار بدی را با دشمن صهیونیستی برقرار کرده اند. این روزها آمدن رئیس جمهور آمریکا هم این مسأله را تسریع کرده است.
وی یادآور شد: سوریه از کشورهایی است که در مقابل این جریان صهیونیستی مقاومت کرده و از ارکان جبهه مقاومت است. دولت و حکومت سوریه و ریاست محترم جمهوری آن در این مسأله جزء خطوط مقدم هستند.
یادگار امام (ره) با بیان اینکه یکی از بزرگترین آرمانهای امام (ره) بحث قدس بود، یادآور شد: یکی دیگر از این آرمانها موضوع «وحدت امت اسلامی» و میان شیعه و سنی بود که امروز در این شرایط سخت فکر میکنم ما بیش از هر زمان دیگری به این امور نیاز داریم. اول، نباید بگذاریم از اولویت و اهمیت بحث قدس در جهان اسلام کاسته شده و به فراموشی سپرده شود؛ نباید کسی بتواند این آرمان را تنزل دهد. دوم، نگذاریم در صفوف مسلمین شکاف عقیدتی و شکافهای باطل و تفرقههای غلط بیاندازند. سوم، باید همه حاکمان و حکومتها در آشتی، رحمت و عطوفت با مردمشان باشند.
وی با بیان اینکه ما همراه با مردم انقلاب اسلامی ایران را به پیروزی رساندیم و ثمرات و اثرات آن را به وضوح دیدیم، تأکید کرد: امروز هم راه مقابله با رژیم اشغالگر قدس بیداری، همدلی و همراهی بیشتر مردم است. باید هرچه بیشتر تلاش کنیم که دلهای مسلمانان به هم نزدیکتر شود. واقعا دشمنان میخواهند که ما هرچه بیشتر از هم دور شویم و از همین رو، امروز هیچ امری مهمتر از این نیست که همگان و به خصوص علمای اسلامی، بیش از اختلافات به نقاط اتحاد، عطوفت، رفاقت، رحمت و وحدت توجه کنند.
یادگار امام (ره) تأکید کرد: پافشاری برخی بر تشدید اختلافات بسیار خطرناک است. دیدیم جریان تکفیری که نمونه آن در داعش بود و شما در سوریه آزارهای زیادی از آن دیدید، با تحلیلهای غلط به جای اینکه هجمه خود را به صهیونیستها و دشمنان اسلام متوجه کند، مثل خنجر در درون جامعه اسلامی به نزاعهای قومی و طایفهای پرداخت.
وی در پایان گفت: در جهان اسلام هیچ قضیهای مهمتر از داستان فلسطین و بحث قدس وجود ندارد. راه آن هم این است که علمای اسلام بیش از هر زمانی با هم رفاقت کنند؛ و هرچه بیشتر حکومتها با مردم از در عطوفت و رفاقت در بیایند. پیروزی مسلمانان از راه اتحاد دلهایشان است و حضور شما در ایران و حرم امام خمینی (س) ان شاء الله یکی از پایههای تحقق این ضرورت است.