جزئیات برنامه‌های تلویزیون در شب‌های قدر واکنش معین به انتشار اخباری درباره رفت و آمد پنهانی‌اش به ایران قسمت آخر فصل چهارم «زیرخاکی» امشب پخش می‌شود (۸ فروردین ۱۴۰۳) احسان علیخانی از آغاز تولید فصل دوم جوکر خبر داد دفتر واشنگتن «ایران اینترنشنال» تعطیل شد + عکس ضرغامی: ایران، ارزان‌ترین بلیط اماکن گردشگری را دارد اسکارلت جوهانسون وارد «دنیای ژوراسیک» می‌شود؟ سعید راد در بیمارستان بستری شد فروش ۷ میلیارد تومانی سینما‌های خراسان رضوی در هفته اول ۱۴۰۳ برنامه تعطیلی سینما‌های کشور در شب‌های قدر شعرخوانی شاعران در محضر رهبر انقلاب + فیلم و متن برگزاری نشست علمی و فرهنگی «حسنه ماندگار» در مشهد واکنش قاضی شهریاری به اظهارات یکتا ناصر در اینستاگرام چه بود؟ قسمت چهاردهم ویژه‌برنامه افطار «هلال» امشب پخش می‌شود (۶ فروردین ۱۴۰۳) + تیزر انتشار اولین تصاویر از «اریک»، سریال جدید نتفلیکس | عروسک‌گردانیِ بندیکت کامبربچ یکتا ناصر و منوچهر هادی در دادسرای جنایی + عکس آمار پرفروش‌ترین فیلم‌ها در سینما‌های خراسان‌رضوی طی هفته‌ای که گذشت (۵ فروردین ۱۴۰۳) قسمت سیزدهم ویژه‌برنامه افطار «هلال» امشب پخش می‌شود (۵ فروردین ۱۴۰۳) + تیزر فیلم های پر فروش اکران نوروز ۱۴۰۳ تا ۴ فروردین + میزان فروش | تمساح خونی در صدر
سرخط خبرها

بررسی کیفیت حکومت صالحان با بررسی آیات قرآن درگفت‌وگو با حجت‌الاسلام علی محمد باقی

  • کد خبر: ۱۱۷۹۴۷
  • ۳۰ تير ۱۴۰۱ - ۱۳:۲۷
بررسی کیفیت حکومت صالحان با بررسی آیات قرآن درگفت‌وگو با حجت‌الاسلام علی محمد باقی
با مطالعه آیاتی که درباره مهدویت و حکومت در آخر الزمان است می‌توان به برداشت بهتری از آن رسید. حجت الاسلام باقی کارشناس حوزه مهدویت درباره این آیات می‌گوید: قرآن کریم و روایات ائمه معصومین از زوایای مختلفی به مباحث مهدویت پرداخته اند، عمدتا قرآن کریم آیاتش درباره اصل وجود امام (ع) همین طور وعده حکومت  صالحان در آخرالزمان است ...

شهرآرانیوز - در ادبیات و همچنین سینما بسیار به پایان زمین و آخرالزمان پرداخته شده است. در بیشتر این آثار و پیش بینی‌ها زمین در تاریکی مطلق فرو رفته است و نور امیدی وجود ندارد و اندک انسان‌هایی که باقی مانده اند برای بقا مبارزه می‌کنند. هرچند در آن‌ها صحبت از مبارزه است؛ اما خبری از پیروزی نیست. این درحالی است که آیات و روایات ما پایان تاریخ را با وجود ظهور منجی بشریت خیر و مبارک می‌دانند. با مطالعه آیاتی که درباره مهدویت و حکومت در آخر الزمان است می‌توان به برداشت بهتری از آن رسید. حجت الاسلام باقی، کارشناس حوزه مهدویت، درباره این آیات می‌گوید: قرآن کریم و روایات ائمه معصومین از زوایای مختلفی به مباحث مهدویت پرداخته اند، عمدتا قرآن کریم آیاتش درباره اصل وجود امام (ع) همین طور وعده حکومت  صالحان در آخرالزمان است و همچنین آیاتی درباره کیفیت حکومت صالحان در آخر الزمان و همچنین اتفاقاتی که در عصر ظهور خواهد افتاد، نشانه‌هایی ذکر شده است.

فیض الهی عالم را فرا خواهد گرفت

این کارشناس حوزه مهدویت با بیان این مقدمه می‌گوید: نکته مهم بیشتر آیات بشارت یک پایان خیر در آخر الزمان است، یعنی پایان تاریخ پایان خیر و نیک است. زمانی است که به تعبیر قرآن زمین به نور پروردگارش روشن می‌شود. امام باقر (ع) ذیل سوره مزمل فرموده اند: «این آیات مربوط به عصر حکومت جهانی مهدی ماست.» به تعبیر دیگر قرآن در این آیات و آیات مشابه بیان می‌کند که در عصر ظهور تمام فیض الهی عالم را فرا خواهد گرفت.

یعنی همه اوصاف خدا و صفات الهی عالم را فرا خواهند گرفت و همه انسان‌ها می‌توانند از همه مواهب زمینی و آسمانی بهره‌مند شوند. به تعبیر بهتر هیچ مانعی بین بنده و فیض الهی نخواهد بود. در حالی که می‌دانیم امروزه زشتی و فساد باعث شده است در این فیض به روی بندگان بسته باشد، جز مقداری که فیض عام است و شامل همه موجودات شده است.

انسان در آخر الزمان به حیات طیبه دست می‌یابد

این استاد در ادامه بیان می‌کند: وقتی چنین اتفاقی می‌افتد، حیات عمر دوباره پیدا می‌کند. به تعبیر قرآن زمین بعد از مرگش زنده خواهد شد. زنده شدن و حیات زمین به چیست؟ این حیات دوباره به این است که در روی زمین هیچ فساد و زشتی نخواهد بود و از سوی دیگر انسان به کمال معنوی و حقیقی خود خواهد رسید. در حقیقت انسان هم در آن دوران به حیات طیبه خود خواهد رسید. این یک وعده حقیقی است.

قرآن کریم حکومت صالحان را وعده قطعی خداوند می‌خواند و در آیه ۵۵ سوره نور بیان می‌کند: خداوند وعده داد به کسانی از شما که ایمان آورده و عمل صالح انجام داده اند. آن‌ها را جانشین خود در زمین قرار داده است. این استاد حوزه با بیان این آیه می‌افزاید: در عبارت جانشینی خداوند بر روی زمین باید دقت کرد. در اینجا بیان می‌شود که آن‌ها جانشین مطلق خدا هستند، یعنی انسان به ظرفیتی رسیده است که می‌تواند حکومت حق را بر زمین برقرار کند. این اتفاقی است که در دوره‌های دیگر با وجود حضور پیامبران و امامان محقق نشده است و این به دلیل نقص پیروان آن‌ها بوده است؛ اما در دوره حکومت صالحان انسان به این کمال رسیده است.

دین در آن دوران، دین مورد رضایت است

این استاد حوزه با بیان کمال انسان در این دوره به آیه مذکور (۲۰ سوره لقمان) اشاره می‌کند و توضیح می‌دهد: در همین آیه بیان می‌شود؛ نعمت بر بندگان کامل می‌شود و در آیه ۳ سوره مائده آمده است که در آن دوران دین مرضی، یعنی دین مورد رضایت در عالم برقرار خواهد شد. این همان دینی است که قرآن بشارت اکمال آن را در روز غدیر به مردم داده است. در حقیقت در عصر ظهور، ما شکوفایی پیام غدیر خم را خواهیم دید.

زمان ظهور حضرت حجت، زمان تجلی تام اهل بیت است، سپس در ادامه ما به کیفیت بهتری از آن دوران می‌رسیم. آنجا که در آیه آمده است، در آن دوران خوفشان به امنیت تبدیل خواهد شد، یعنی ترس در نبود امنیت در تمام شئون فردی و اجتماعی به امنیت تبدیل خواهد شد. چه خوف و ترس مالی، چه خوف و ترس نظامی و چه خوف و ترس سیاسی یا فرهنگی. منظور این است که تمام امور در امنیت قرار خواهد گرفت. همان طور که پیامبر در روایتی فرمودند: خدا به واسطه مهدی زمین را پر از قسط و عدل خواهد کرد.

بندگی و کمال انسان در اوج

حجت الاسلام باقی در پایان می‌افزاید: اوج این دوران به کمال رسیده که هم انسان در کمال است و هم اموراتش. در پایان این مبحث در قرآن این طور توصیف شده است که در چنین فضایی عبادت بندگان خالص خواهد بود و هیچ شرکی در آن نخواهد بود و در انسان اوج بندگی خدا قرار خواهد گرفت. به این امید که این روزگار زودتر برسد و این شرایط را ما نیز درک کنیم.


نسیم جانفزای حکومت مهدوی

ظهور منجی، مسئله جهانی

درباره تولیدنشدن آثار درجه یک سینمایی با موضوع مهدویت


 

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->