توضیحات شهردار مشهد درباره پروژه مشترک آستان قدس رضوی و مدیریت شهری (۱۴ آبان ۱۴۰۳) بهره‌برداری از فاز اول پروژه اتصال بولوار امام‌خمینی (ره) به بولوار نماز مشهد در دهه فجر ۱۴۰۳ شهروندخبرنگار | درخواست ایجاد ایستگاه‌های دوچرخه اشتراکی در بولوار هدایت مشهد + پاسخ برپایی بازار سیار صنایع دستی بانوان کارآفرین در مشهد (۱۴ آبان ۱۴۰۳) بهره‌برداری از هفت طرح عمرانی در محدوده حرم مطهر رضوی در آینده‌ای نزدیک خدمات‌رسانی فرودگاه مشهد به حدود ۵ میلیون زائر رضوی در نیمه‌ نخست سال ۱۴۰۳ هوای کلانشهر مشهد برای دومین روز پیاپی «آلوده» است (۱۴ آبان ۱۴۰۳) درباره کوچه «مسجد رانندگان» در خیابان امام‌رضا(ع) مشهد | حکایت «رانندگان» و کوچه‌ای پشت چهنو اجرای ۶۱۷ پروژه طی سه سال در منطقه پنج شهرداری مشهد شهردار مشهد: برای تمام حوزه‌های کلان مشهد پروژه داریم اختصاص زمین صدهکتاری برای زندان جدید مشهد | شهردار مشهد از انتقال زندان به خارج شهر خبر داد هشدار زرد مدیریت بحران استان خراسان رضوی | بارش های رگباری و کاهش محسوس دما تا آخر هفته توسعه گردشگری پایدار مشهد با ثبت میراث ناملموس فرهنگی تعریف ۴۵ پروژه محوری برای سال پایانی شورای ششم مشهد جزئیات اجرای طرح پیشخان زیارت | امکان جلوه‌نمایی رضوی در ۲ هزار نقطه مشهد آماده‌سازی خیابان امام رضا(ع) برای راهپیمایی ۱۳ آبان در مشهد سرویس دهی رایگان ناوگان اتوبوسرانی مشهد به دانش آموزان ویژه مراسم راهپیمایی (۱۳ آبان ۱۴۰۳) سرویس‌دهی رایگان متروی مشهد به راهپیمایان در ۱۳ آبان ۱۴۰۳ افزودن ۲ خط پروازی خارجی به پرواز‌های فرودگاه مشهد
سرخط خبرها

یادی از بازار‌هایی که دیگر در مشهد نیستند

  • کد خبر: ۱۱۸۸۴۰
  • ۰۹ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۷
یادی از بازار‌هایی که دیگر در مشهد نیستند
بازار زنجیر و بازار سنگ‌تراشان برخی از بازار‌های تخریب‌شده در این دوران هستند که دقیقا مانند یک خط طولی مستقیم از شمال به جنوب امتداد داشتند، پس‌از ساخت صحن عتیق و گسترش حرم مطهر در دوره صفوی به دو پاره تقسیم شدند.

طوبی اردلان | شهرآرانیوز؛ تاریخ در مشهد، شهری که قدیمی‌ترین محله ایران (نوغان) را در دلش دارد و از همه مهم‌تر، حریم حرم مطهر حضرت‌رضا (ع) است، باید چندصدساله باشد که در آن، جز حرم مطهر، مسجد گوهرشاد و گنبد خشتی، هیچ اثری از بنایی که قدمت آن به قبل از اواخر قاجار برسد، وجود ندارد؟ این را هم با اغماض گفتیم و بهتر است بنویسیم عمده آثار تاریخی باقی‌مانده این شهر در بنا‌های دوره پهلوی اول خلاصه می‌شود.

رد پای این نقصان را باید در تخریب‌های بی‌شماری دانست که از ابتدای قرن چهاردهم از بافت تاریخی، ویرانه ساخته است. نزدیک‌ترین این تخریب‌ها به ما از دهه ۷۰ شروع شده، اما نخستینش را مشهد در ابتدای قرن و در دوره محمدولی اسدی که تولیت آستان قدس رضوی را برعهده داشت، تجربه کرده است. در این دوره برای ساخت خیابان طبرسی، فلکه حضرت و خیابان تهران، بافت این محدوده تخریب می‌شود. مرحله دوم تخریب‌ها به اواخر دوره پهلوی دوم و دوران استانداری و نایب‌تولیتی عبدالعظیم ولیان بازمی‌گردد؛ در اینجا نیز بخشی از بافت تاریخی شهر به‌ویژه بازار بزرگ مشهد خراب می‌شود.

تصویر پیش‌رو نمایی از این تخریب است که از پیر بازار‌های مشهد، جانی به پهلو افتاده ساخت، آن‌چنان‌که پس از آن دیگر تلاشی هم برای احیای دوباره‌شان صورت نگرفت. بازار زنجیر و بازار سنگ‌تراشان برخی از بازار‌های تخریب‌شده در این دوران هستند که دقیقا مانند یک خط طولی مستقیم از شمال به جنوب امتداد داشتند، پس‌از ساخت صحن عتیق و گسترش حرم مطهر در دوره صفوی به دو پاره تقسیم شدند، اما پیش ازنیمه دوم قرن ۱۴ برای همیشه ازبین رفتند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->