شهرداری مشهد پیشگام در استفاده از فناوری‌های نوین حاجی بگلو: مدیریت شهری مشهد نگین تمامی حوزه‌های مدیریت شهری در خاورمیانه است رئیس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور: بخش خصوصی اصلی‌ترین حامی مدیریت شهری است+ویدئو پارک خطی ۶ هکتاری در محله شهرک شهید رجایی مشهد به بهره‌برداری می‌رسد+تصاویر انعقاد قرارداد مشارکت شهرداری مشهد با کمیته امداد امام خمینی (ره) معاون استاندار خراسان رضوی: برقی کردن قطار مشهد- تهران ۲ میلیارد دلار هزینه دارد پلمب کارگاه تولیدی لوازم آرایشی غیرمجاز در کاشمر (یکم آذر ۱۴۰۳) ناصحی: مشهد قطب دیپلماسی شهری در کشور است ورود نخستین اتوبوس برقی به مشهد تا ۴۵ روز دیگر ارتقای پرشتاب زیرساخت‌های حمل‌و‌نقل بار در مشهد عزم جدی شورا و مدیریت شهری مشهد مقدس برای تقویت دیپلماسی شهری برگزاری اولین نشست شهر‌های ایرانی شرکت‌کننده در اجلاس بریکس پلاس در مشهد + فیلم (یکم آذر ۱۴۰۳) اجرایی‌شدن تنها ۳۰ درصد از پروژه‌های عمرانی مصوب شهر مشهد قطار برقی مشهد-تهران روی ریل تحقق | استاندار خراسان رضوی: با حمایت و اعتبار بودجه‌های ملی قرار است این پروژه به سرانجام برسد آغازبه‌کار دوازدهمین نمایشگاه تخصصی مدیریت شهری در نمایشگاه بین‌المللی مشهد از امروز (یکم آذر ۱۴۰۳) رونمایی از پهپاد‌های آتش نشان در نمایشگاه تخصصی خدمات شهری شهردار مشهد: تقویت دیپلماسی، از سیاست‌های اصلی مدیریت شهری است نشست رئیس و اعضای شورای اسلامی شهر مشهد با احزاب سیاسی | گفتگو با فعالین اجتماعی، کلید بهبود مدیریت شهری در مشهد حضور دادپزشک در آرامستان‌های شهرداری مشهد برای تسریع خدمت‌رسانی به خانواده‌های متوفیان تقدیر فرماندار مشهد از شهردار مشهدمقدس (۳۰ آبان ۱۴۰۳) گره کور ترافیکی در میدان شهید کاوه مشهد باز می‌شود
سرخط خبرها

یادی از بازار‌هایی که دیگر در مشهد نیستند

  • کد خبر: ۱۱۸۸۴۰
  • ۰۹ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۷
یادی از بازار‌هایی که دیگر در مشهد نیستند
بازار زنجیر و بازار سنگ‌تراشان برخی از بازار‌های تخریب‌شده در این دوران هستند که دقیقا مانند یک خط طولی مستقیم از شمال به جنوب امتداد داشتند، پس‌از ساخت صحن عتیق و گسترش حرم مطهر در دوره صفوی به دو پاره تقسیم شدند.

طوبی اردلان | شهرآرانیوز؛ تاریخ در مشهد، شهری که قدیمی‌ترین محله ایران (نوغان) را در دلش دارد و از همه مهم‌تر، حریم حرم مطهر حضرت‌رضا (ع) است، باید چندصدساله باشد که در آن، جز حرم مطهر، مسجد گوهرشاد و گنبد خشتی، هیچ اثری از بنایی که قدمت آن به قبل از اواخر قاجار برسد، وجود ندارد؟ این را هم با اغماض گفتیم و بهتر است بنویسیم عمده آثار تاریخی باقی‌مانده این شهر در بنا‌های دوره پهلوی اول خلاصه می‌شود.

رد پای این نقصان را باید در تخریب‌های بی‌شماری دانست که از ابتدای قرن چهاردهم از بافت تاریخی، ویرانه ساخته است. نزدیک‌ترین این تخریب‌ها به ما از دهه ۷۰ شروع شده، اما نخستینش را مشهد در ابتدای قرن و در دوره محمدولی اسدی که تولیت آستان قدس رضوی را برعهده داشت، تجربه کرده است. در این دوره برای ساخت خیابان طبرسی، فلکه حضرت و خیابان تهران، بافت این محدوده تخریب می‌شود. مرحله دوم تخریب‌ها به اواخر دوره پهلوی دوم و دوران استانداری و نایب‌تولیتی عبدالعظیم ولیان بازمی‌گردد؛ در اینجا نیز بخشی از بافت تاریخی شهر به‌ویژه بازار بزرگ مشهد خراب می‌شود.

تصویر پیش‌رو نمایی از این تخریب است که از پیر بازار‌های مشهد، جانی به پهلو افتاده ساخت، آن‌چنان‌که پس از آن دیگر تلاشی هم برای احیای دوباره‌شان صورت نگرفت. بازار زنجیر و بازار سنگ‌تراشان برخی از بازار‌های تخریب‌شده در این دوران هستند که دقیقا مانند یک خط طولی مستقیم از شمال به جنوب امتداد داشتند، پس‌از ساخت صحن عتیق و گسترش حرم مطهر در دوره صفوی به دو پاره تقسیم شدند، اما پیش ازنیمه دوم قرن ۱۴ برای همیشه ازبین رفتند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->